Gescheurde hoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Storm90
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-19

Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 18:59

[ img ]
Hallo!
Ik ben nieuw hier.
Een vriend van mij heeft vier haflingers in de wei staan, gewoon als gezelschapdieren.
Sinds kort zijn we op de jongste (vier jaar ongeveer) beginnen rijden, op het gemak, veel stappen, een beetje draf.
Bij het stappen had ik opgemerkt dat er iets niet klopte, en gisteren zijn we beiden gevallen tijdens het draven.
Er is iets mis met zijn rechter hoef (voor), en we hebben dit opgemerkt (zie foto). Hij heeft het op drie van zijn hoeven, en de hoefsmid is een paar weken geleden hier geweest en had niks opgemerkt.
Iemand enig idee wat dit is, wat we ermee kunnen doen en of het misschien de oorzaak is?
Alvast bedankt.


Femke_Tweety
Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:05

Als het op 3 van zijn hoeven is, heb ik geen idee.


Mijn paard heeft iets vergelijkbaars op de binnenzijde van zijn rechterachter hoef, maar dat is een beschadiging aan de kroonrand geweest die aan het uitgroeien is.

En dat lijkt me minder waarschijnlijk, aan 3 voeten tegelijk.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:09

Ik zie twee horizontale scheuren in deze hoef.
Haal er een goede smid en een DA bij. Wij kunnen vanaf een scherm geen diagnose stellen.
Maar zeker is, dat dit ernstig is. Actie is geboden.

_emmma_
Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:22

Om met zekerheid te zeggen dat dit ernstig is lijkt me ook wat voorbarig en lijkt mij ook moeilijk te beoordelen via een foto.. Ik zou vooral niet acuut in paniek schieten en eventueel je dierenarts er eens naar laten kijken. Wellicht kan je eerst je hoefsmid nog vragen wat eerder langs te komen? Loopt je paard verder goed?

Storm90
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-19

Re: Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 19:48

Als hij in de wei staat merk ik niks, hij mankt niet, hij steunt zich op alle vier voeten, hij doet normaal.
Hij heeft wel een drietal maanden geleden laminitis gehad.

boefie
Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:02

Laminitis (hoefbevangenheid) gaat nogal eens gepaard met hoefzweren. En dat is wat je hier terug ziet. Een hoefzweer die aan de bovenkant is uitgebroken, en nu aan het uitgroeien is naar beneden. Dit heeft gewoon tijd nodig.

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:21

@boefie Dat is een plausibele verklaring maar verklaart niet waarom ze beiden gevallen zijn. Want dat is natuurlijk niet gewoon. Misschien heeft dat vallen niets te maken met zijn hoeven en heeft de pony nog onvoldoende balans? Of is hij gestruikeld? Het lijkt me zinvol om te proberen te achterhalen waarom de pony zo maar ineens viel met draven om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt met misschien vervelender gevolgen.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

boefie
Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:28

Klopt, het is niet (direct) een verklaring voor het vallen, of het gevoel dat tijdens het stappen al iets mis was. Alleen voor de scheur die we zien.

Ik zou het goed in de gaten houden, het kan van alles zijn, wel of niet te maken met de scheur. Van een simpele verstapping, tot opnieuw hoefbevangen (wat deze tijd van het jaar niet zo gek zou zijn). Een dierenarts erbij als het niet snel beter wordt lijkt me een goed advies.

Leer van je paarden, zoals zij ook van jou leren.

Storm90
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 20:43

Hij heeft gisteren een tweetal keren gestruikeld tijdens het stappen, altijd met dezelfde voet. Derde keer, op draf, zijn we gevallen, dus hij was serieus gestruikeld. Maar ik heb de indruk dat het alleen tijdens het rijden is, daarvoor (met longeren) had ik niks opgemerkt.
Vandaag in de wei leek hij in orde.
Morgen ga ik eens kijken of hij nog zo struikelt of niet, om daarna verdere stappen te ondernemen.
Ik wil jullie bedanken voor de vele reacties. ♥️

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:43

_emmma_ schreef:
Om met zekerheid te zeggen dat dit ernstig is lijkt me ook wat voorbarig en lijkt mij ook moeilijk te beoordelen via een foto.. Ik zou vooral niet acuut in paniek schieten en eventueel je dierenarts er eens naar laten kijken. Wellicht kan je eerst je hoefsmid nog vragen wat eerder langs te komen? Loopt je paard verder goed?

“No feet, no horse” zeggen de Engelsen niet voor niks. Iedere hoefscheur is ernstig genoeg om er goed naar te laten kijken.
Twee horizontale scheuren in een hoef is absoluut niet normaal. En als dat met drie benen het geval is, is het zeker een goede zaak om de smid en de DA te laten komen.

Chubby
Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:57

Een paard met redelijk recent een hoefbevangenheid en die staat nu ook gewoon op de weide? Dan neem je een groot risico op opnieuw hoefbevangenheid - de nachten zijn koud en het is erg droog dus het gras zit vol fructaan. Kan een verklaring zijn voor het struikelen en je idee dat hij niet oke stapt.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:10


Storm90
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-19 11:59

Ze staan in een wei, maar daar staat amper gras, en wat er staat is heel zeg kort, kan dat nog kwaad?
Er zijn mijn paarden niet, maar ik zal het aan zijn baasje doorgeven.

stefanie33
Berichten: 49
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 12:30

Juist dat korte gras nu met de koude nachten is het fructaan heel hoog. Dus gevaarlijk voor een paard die gevoelig is voor hoefbevangenheid.

lilyliberty
Berichten: 22
Geregistreerd: 15-06-16

Re: Gescheurde hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:28

Ik zou er zeker een GOEDE smid naar laten kijken!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers