Benen dik na buitenrit (?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 17:21

Hoi,

Ik heb een 11-jarige merrie waar ik dressuur mee rijd. De laatste maanden zijn we lekker aan de gang en is ze het dus gewend om dagelijks te werken met 1 of 2 dagen rust per week en dan ook een dagje longeren tussendoor. Zondag was een vermoeiende training voor haar, geen zware oefeningen maar wel veel galopwerk. Gisteren was er echter niks aan de hand, dus ben ik met stalgenoten op buitenrit geweest. We zijn ongeveer 2 uur weg geweest, met stap-draf-galop en goed in en uitgestapt (minstens 20 minuten). Vanmorgen trek ik m'n merrie met dikke benen uit de stal. Stond best gespannen allemaal en over de volledige lengte van het onderbeen vocht? De achterbenen vielen best mee. Ik heb gisteren na de buitenrit de benen niet met koud water afgespoeld en ze is nadien ook niet meer in de stapmolen of iets gegaan omdat we al 20 minuten op het harde uitgestapt hadden van het bos naar stal. Zou het kunnen dat ik toch langer had moeten uitstappen of beter na een uurtje nog wat had gewandeld met haar?

Lijkt me zo vreemd dat ze nu plots zoveel last heeft. Ik dacht een teveel eiwitten maar ze krijgt enkel een schep fiberforce per dag en Lucerne voor haar spierontwikkeling (gezien ze wel gewoon goed werkt en de bouwstoffen moeten ergens vandaan komen). Ik heb vanmorgen dus met haar gewandeld en haar gewoon buiten gezet met haar vriendje. Ze loopt totaal niet kreupel en is gewoon lekker wakker en vooruit. Ik ga zometeen natuurlijk nog even langs om te wandelen en te koelen, heb ook een cooling gel besteld voor op de benen.

Ik weet niet zo goed waar dit vandaan kan komen, we hebben geen gekke dingen gedaan op buitenrit en ze is ook nergens gestruikeld of iets. Op aanraden van ons massage-mens (fysio? hoe noem je dat?) hebben we wel veel door water gestapt tot op knie- en buikhoogte om de achterhand te versterken. Kan dit een oorzaak zijn? Overbelasting? Ik neem voor de zekerheid ook nog even contact op met ons massage-mens en de DA, maar niets wijst op iets dringends. Zeker gezien gewoon alle benen vocht vasthouden denk ik niet meteen aan een blessure op een specifiek been maar eerder aan overbelasting wat met een paar dagen stappen en koelen zou moeten wegtrekken, om dan weer rustig op te bouwen.

Zijn er mensen die dit wel eens gehad hebben bij hun paard? Wat ondernemen jullie ter preventie?


Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:27

Het heten niet voor niets stalbenen. Het heeft gewoon ermee te maken dat ze op stal stil staat en onvoldoende kan bewegen. Benen blijven dun door beweging=bloeddoorstroming en lymfeafvoer. Dus niet meer op stal zetten, maar buiten waar ze zelf rustig kan bewegen en rondscharrelen. Preventief is er niets aan te doen.

Over de IJssel

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 17:28

Lindsey_99 schreef:
Het heten niet voor niets stalbenen. Het heeft gewoon ermee te maken dat ze op stal stil staat en onvoldoende kan bewegen. Benen blijven dun door beweging=bloeddoorstroming en lymfeafvoer. Dus niet meer op stal zetten, maar buiten waar ze zelf rustig kan bewegen en rondscharrelen. Preventief is er niets aan te doen.

Dan zal het vast al een stuk beter zijn als ik op stal kom straks. Ze zal dan zelf wel wat gelopen hebben buiten hoop ik! Verder staat ze even lang buiten als andere dagen, dus daar zit geen verschil in. Lijkt me raar dat ze dan ineens dikke stalbenen krijgt van een nachtje binnen, terwijl dat altijd zo is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:34

Lindsey_99 schreef:
Het heten niet voor niets stalbenen. Het heeft gewoon ermee te maken dat ze op stal stil staat en onvoldoende kan bewegen. Benen blijven dun door beweging=bloeddoorstroming en lymfeafvoer. Dus niet meer op stal zetten, maar buiten waar ze zelf rustig kan bewegen en rondscharrelen. Preventief is er niets aan te doen.


Precies dat!

Als een paard hard heeft gewerkt en afvalstoffen kwijt moet, is dat lastig op stal.

Het is niet maar een nachtje. Het is een groot deel van de 24uur in een dag dat ze dan op stal staan. Stel je paard komt 8 uur buiten, staat ie nog steeds 16uur op stal.....Stil dus. En met stilstaan ligt de hele boel stil. Alles heeft beweging nodig, darmen/stofwisseling, bloedsomloop etc. Het een gaat nooit zonder het ander.

Zeker ook altijd na het rijden/trainen nog een lange tijd buiten vrij laten bewegen. Meteen op stal is nog slechter.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 17:36

Oke dan volgende keer dus wel weer naar buiten na een vermoeiend ritje! Het is dan zo verleidelijk om te denken "al zo hard gewerkt, nu even op stal laten rusten". Maar beter buiten rusten dan ;)

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:37

Staat ze op het gras? Is daarin iets veranderd? Mijn pony krijgt dit wel eens als ze ineens meer gras krijgt of als het gras veel fructaan bevat (na nachtvorst bv.).

Wat ook nog kan is dat ze een klein wondje aan haar benen had wat vies is geworden door het water waar jullie doorheen zijn gegaan en een reactie heeft gegeven in het lichaam... uiting: dikke benen.

Overbelasting is misschien nog de meest logische oorzaak.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:40

Heleennn schreef:
Oke dan volgende keer dus wel weer naar buiten na een vermoeiend ritje! Het is dan zo verleidelijk om te denken "al zo hard gewerkt, nu even op stal laten rusten". Maar beter buiten rusten dan ;)


Absoluut nog lekker vrij laten bewegen!

Mijn merrie van 26 bijv had vroeger stalbenen en nu nooit meer. Ze lopen 24/7 op een soort pp.

Mijn ene ruin moet na het rijden of een werkje altijd plassen.....En ze vinden het heerlijk om nog even te rollen.

Een stal is echt opsluiten he?! Het zit bij de mens tussen de oren dat dat een fijne plek is en ze lekker even op stal kunnen. ZE zien het als een soort ''naar bed gaan'' zoals wij doen en dat is het echt niet voor paarden.

Succes.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 17:41

Def schreef:
Staat ze op het gras? Is daarin iets veranderd? Mijn pony krijgt dit wel eens als ze ineens meer gras krijgt of als het gras veel fructaan bevat (na nachtvorst bv.).

Wat ook nog kan is dat ze een klein wondje aan haar benen had wat vies is geworden door het water waar jullie doorheen zijn gegaan en een reactie heeft gegeven in het lichaam... uiting: dikke benen.

Overbelasting is misschien nog de meest logische oorzaak.

Nee nog geen gras, ze gaan vanaf eind april pas terug op het gras. Voorlopig dus nog op zand/beetje gras :) Wondje dacht ik ook aan inderdaad! Hoewel ze peesbeschermers en springschoenen om had kan het altijd gebeuren natuurlijk.

LaPluche
Berichten: 1975
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:41

Is er geen temperatuur opgenomen?
Dan even kijken of er een verhoging is.
Benen pas geleden opgeschoren? Kan dikke benen geven.
Als je wilt uitsluiten of het komt van het buitenrijden zul je idd dunnere benen moeten hebben na de weidegang.
Je kan altijd nog de benen afspuiten met koud water of in het ijs zetten.

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:43

2 uur op buitenrit is vrij intensief natuurlijk. Zeker voor een dressuurpaard, dat wil zeggen, een paard die doorgaans pistewerk doet.

Inderdaad volgende keer lekker even in eigen omgeving buiten zetten. En dan pas op stal.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 17:43

superpony schreef:
Heleennn schreef:
Oke dan volgende keer dus wel weer naar buiten na een vermoeiend ritje! Het is dan zo verleidelijk om te denken "al zo hard gewerkt, nu even op stal laten rusten". Maar beter buiten rusten dan ;)


Absoluut nog lekker vrij laten bewegen!

Mijn merrie van 26 bijv had vroeger stalbenen en nu nooit meer. Ze lopen 24/7 op een soort pp.

Mijn ene ruin moet na het rijden of een werkje altijd plassen.....En ze vinden het heerlijk om nog even te rollen.

Een stal is echt opsluiten he?! Het zit bij de mens tussen de oren dat dat een fijne plek is en ze lekker even op stal kunnen. ZE zien het als een soort ''naar bed gaan'' zoals wij doen en dat is het echt niet voor paarden.

Succes.

Wij hebben nu wel erg grote stallen, maar inderdaad buiten wat rondwandelen is het niet hetzelfde als buiten lekker kuieren en de afvalstoffen eraf lopen. Het is inderdaad iets tussen de oren om ze lekker op stal te zetten na een zware inspanning met een lekker bakje voer en hooi!

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 17:44

LaPluche schreef:
Is er geen temperatuur opgenomen?
Dan even kijken of er een verhoging is.
Benen pas geleden opgeschoren? Kan dikke benen geven.
Als je wilt uitsluiten of het komt van het buitenrijden zul je idd dunnere benen moeten hebben na de weidegang.
Je kan altijd nog de benen afspuiten met koud water of in het ijs zetten.


Koud water maakt de bloedvaten klein, waardoor de afvoer slechter wordt omdat de doorbloeding moeizamer gaat.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 17:44

LaPluche schreef:
Is er geen temperatuur opgenomen?
Dan even kijken of er een verhoging is.
Benen pas geleden opgeschoren? Kan dikke benen geven.
Als je wilt uitsluiten of het komt van het buitenrijden zul je idd dunnere benen moeten hebben na de weidegang.
Je kan altijd nog de benen afspuiten met koud water of in het ijs zetten.

Ze had geen verhoging, gelukkig. Ook niet pas geschoren. Ik hoop straks ook weer wat slankere benen te zien, anders zal ik toch maar even de DA laten kijken morgen.

Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:39

Ik ben benieuwd! Maar ik denk dat het met wat beweging vanzelf weer slanker wordt.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 12:08

Omdat vanmorgen na een rondje stappen het ene been toch nog wat voller stond dan het andere toch maar de DA opgebeld. Die was er binnen het uur en heeft de benen nagekeken. Niet meteen iets om me zorgen over te maken zei hij, ik heb iets teveel gevraagd van haar door twee dagen na elkaar stevig te werken, waardoor ze dus overbelast is geraakt. Pezen zijn oke, ze heeft nu een vochtafdrijver gekregen en het advies om toch een paar dagen nog veel te stappen (ohz of adh) maar ze mag gelukkig wel gewoon buiten staan.

Ze dacht er het hare van, maar aan de boksprongen te zien die ze maakten tijdens het spuitje heeft ze toch niet zoveel last van de benen als ik dacht... :+

[ img ]

Hier het iets meer gevulde been, vooral boven de kogel maar de pees zelf stond al wel droger. Waarschijnlijk zakt alles dus nu gewoon uit.

[ img ]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:53

Juist! Altijd naar buiten hoor!

Mijn ene ruin met peesblessures is juist ook beter geworden door 24/7 bewegen. Stal of boxrust is bijna nooit echt nodig. Hele hoge uitzonderingen daar gelaten.

Misschien beweegt ze wel te weinig op de paddock, dus zou evengoed wat stappen.

Mama2018
Berichten: 185
Geregistreerd: 16-04-19

Re: Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:05

In de meeste gevallen worden ze na buiten stappen juist slanker.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 00:03

Mama2018 schreef:
In de meeste gevallen worden ze na buiten stappen juist slanker.


Dit is wel wat anders dan buiten stappen. Ondergrond speelt mee, voeding, belasting etc etc.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 08:17

Mama2018 schreef:
In de meeste gevallen worden ze na buiten stappen juist slanker.

Bij ons zijn buitenritten niet gewoon even buiten stappen, maar echt stap/draf/galop en bergop/bergaf, door water, bos, mul zand, etc... dat is wel even een work-out voor de paarden.

Ik heb ook kleefkruid besteld om volgende keer bij te geven na zware inspanning. Het zou de afvalstoffen beter helpen afvoeren en het lymfesysteem ondersteunen.

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:36

Goede les voor de volgende keer, een zware training en een flinke buitenrit iets beter verdelen over de week :) kan gebeuren!

Inderdaad, indien je de mogelijkheid hebt na een zware training altijd lekker de wei op. dan koelt het lichaam veel geleidelijker af dan op stal, en kunnen de afvalstoffen beter afgevoerd worden.

Koelen met koud water is inmiddels redelijk achterhaald. 10 min stappen op asfalt is veel efficiƫnter voor de afvoer van afvalstoffen in de benen

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Benen dik na buitenrit (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:49

Groene leem werkt ook erg goed tegen dikke benen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers