Help wat is dit onder zijn hoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 01:30

Ik ook niet.
Het is voorjaar, het gras bevat veel meer eiwitten en de zonkracht en temperatuur jagen alle hormonen aan waardoor hoeven ineens een groeispurt krijgen. De hoeven bij mijn trainingspaard zijn vier weken geleden gedaan en vorige week kon ik alle steunsels flink terugsnijden omdat die 'ineens' veel te lang waren.
Ik weet niet precies hoe vaak de mensen hier hun bekapper langs laten komen, maar is dat dan ook elke drie weken zodat de hoeven er altijd precies zou uitzien als op de natuurlijk bekapwebsites?


Jolliej
Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 02:55

Ow, kijk weer wat geleerd. Ik zou me ook kapot geschrokken zijn, denk al hoefsfeer ofzo.

Djingo dr M+14 - v M+18 ~ Indy dr Z+5 - v ZZ+1
Indy & Djingo dubbelspan dr L+10 v M+6

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:25

Een hoef kan inderdaad heel veel veranderen in vijf weken.

Bij een hoefzweer lopen ze hartstikke kreupel op de hoef met zweer. Kan echt zo kreupel zijn dat je denkt dat het einde verhaal is. Nog iets om een volgende hartaanval te voorkomen; tijdens het ruien kunnen de stralen ook gaan vernieuwen, die laten dan compleet los. Op de nieuwe straal die er onder zit kunnen ze ietwat gevoelig gaan lopen als de oude eraf gesneden of eraf gevallen is.

Locanda
Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:05

Dit kan zo snel wel groeien hoor :) een van mijn paarden heeft het ook. (Nou Ja heeft dat Niet, want wordt bijgehouden.) Maar krijgt het ook snel ;)

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 08:57

Dan laat ik denk ik toch nog even de hoefsmid komen die ik eerst had. Ik had toen ook elders een andere hoefsmid gevraagd en had niet de naam van mijn hoefsmid gezegd maar die raadde de naam zelf al en zei dat hij hartstikke kundig was.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 08:59

Is er toevallig een supplement oid of iets anders wat ik ter ondersteuning zou kunnen geven? Of een spray oid.

Zinzi_jewel
Berichten: 8774
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:10

Dubbele zool
Kan zo ineens zichtbaar worden
Het eraf halen voor t los komt heeft geen zin .
Wat je nu weg kunt krabben met je krabber is geen probleem

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 10:54

Oke dat is goed om te weten. Ja bij nader inzien begon het donderdag misschien. Toen vond ik een apart stukje op de vloer. Ik dacht o jee. Dus als je het los haalt gaat het niet ontsteken oid?

IMJ
Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:59

Bij een hoefzweer loopt je paard echt op 3 benen.
Je stalgenoot heeft dus ook geen idee!

Totaal geen reden tot paniek! Donderdag is vroeg zat.

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 11:03

Oké gelukkig. Nee dat doet hij alles behalve. Gister was die als een malle door de paddock aan het sjezen en bokken etc :') en ook op het harde liep hij prima en zag in de paddock ook niks vreemds.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:19

Maartje1990 schreef:
Ik zeg volgens mij nergens dat dit "een nette hoef" is. Ik zeg dat ik niet meteen iets verkeerds zie aan t bekap werk. Een hoef die 5 weken geleden (gewoon prima)bekapt is kan er best zo uit zien hoor, een dubbele zool was er toen waarschijnlijk niet eens geweest. Dus ik kan niet bekap werk van de smid beoordelen op een hoef die 5 weken teruggedaan is.


Ik bekap al vele jaren zelf en ze kunnen inderdaad snel veranderen en de dubbele zool is niet altijd los. Maar deze hoef lijkt ook wat ''scheef'' en flare te hebben.

Is ook geen directe ramp. Maar wat inderdaad gezegd wordt en de reden waarom wij zelf bekappen, eens in de 8-10 weken is gewoon te weinig voor goed hoefonderhoud. Dan krijg je steeds te grote verschillen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 11:26

Wat is flare als ik vragen mag?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:37

HorseTimeXL schreef:
Wat is flare als ik vragen mag?


Als je die link leest die geplaatst is, leer je veel over hoeven. Dat is echt belangrijk als eigenaar om daar meer over te weten.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 11:40

Top dan ga ik me daar meer in verdiepen van het weekend. Bedankt

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:05

Deze periode van het jaar gaat het sowieso erg snel met hoeven hoor.
Ik heb me vorige week op mijn hoofd gekrapt over hoe de voeten van mijn 3 jarige ineens zo geexplodeerd kwamen.

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:16

superpony schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zeg volgens mij nergens dat dit "een nette hoef" is. Ik zeg dat ik niet meteen iets verkeerds zie aan t bekap werk. Een hoef die 5 weken geleden (gewoon prima)bekapt is kan er best zo uit zien hoor, een dubbele zool was er toen waarschijnlijk niet eens geweest. Dus ik kan niet bekap werk van de smid beoordelen op een hoef die 5 weken teruggedaan is.


Ik bekap al vele jaren zelf en ze kunnen inderdaad snel veranderen en de dubbele zool is niet altijd los. Maar deze hoef lijkt ook wat ''scheef'' en flare te hebben.

Is ook geen directe ramp. Maar wat inderdaad gezegd wordt en de reden waarom wij zelf bekappen, eens in de 8-10 weken is gewoon te weinig voor goed hoefonderhoud. Dan krijg je steeds te grote verschillen.


Maar dan nog zegt "scheef" en "flare" ook niet meteen iets over het (eenmalige?) bekapwerk van 5 weken terug.

Misschien heeft betreffende smid al iets gedaan aan de flare in die bekapping. Maargoed valt niet te zeggen na 5 weken

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 13:19

Deze hoefsmid is er bovendien pas 1x bij geweest.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-19 15:42

Sizzle schreef:
Deze periode van het jaar gaat het sowieso erg snel met hoeven hoor.
Ik heb me vorige week op mijn hoofd gekrapt over hoe de voeten van mijn 3 jarige ineens zo geexplodeerd kwamen.


Ja precies dat had ik vandaag. Na mijn paniek en rustig gekeken te hebben zag het er vandaag iets minder dramatisch uit dan in mijn hoofd zat. Maar dacht wel even van zo die hoeven mogen echt wel weer terwijl dat begin van de week nog niet eens was opgevallen. Hij liep wederom gewoon goed vandaag.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 22:41

Vandaag is mijn paard weer bij de hoefsmid geweest. Links achter en rechts voor had hij wat rotstraal. Hij heeft dat verwijderd en nu is het droog. Heb voor de zekerheid dry feet van cavalor besteld. Kan hij daardoor wat gevoeliger op zn benen staan dat jullie weten? Mijn stalgenoot buurvrouw die had een andere hoefsmid en haar onderbouwing waardoor zij voor die ging vond ik wel aanspreken dus overweeg om met hem af te spreken de volgende keer want merk toch zeker als er veel paarden op de lijst staan voor behappen dat het allemaal vlot moet en dat snap ik natuurlijk maar vind dat spannend. Zijn hoeven zien er goed uit dat wel.

LBLGypsyCobs
Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 22:45

Het kan prima dat de bekapbeurt van een paar weken terug het proces in gang heeft gezet waarbij de hoeven gaan opschonen en uiteindelijk die dubbele zool gaan afstoten.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 23:08

Oké klinkt logisch ja. Merk vooral links achter. Als ik die uitkrab wat die niet echt prettig vind en ik die neerzet dan blijft die in zo rust positie staan alsof dat toch de tikkeltje gevoelig is. Maar verder met longeren etc en op het harde lopen merk ik niks.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 08:49

Je kunt msm bijvoeren om goede hoeven te krijgen. Is verder goed voor de huid en pezen

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 21:27

Ik merk dat mijn paard best gevoelig is achter. Waar zou dat door komen. Het is namelijk zo als ik zijn hoeven uitkrap dan zet die zn hoef niet direct neer maar in ruststand.. alsof het gevoelig is. Hij is behandeld voor rotstraal daar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:39

Als hij gevoelig is loopt hij korter dan normaal. Been nog even op rust zetten is geen indicatie voor gevoeligheid.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Help wat is dit onder zijn hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 21:46

Oké.. naja ik heb het idee dat hij links om korter loopt met longeren maar verder rechts om prima. Ook als ik hem mee neem naar buiten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers