Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:16

Arabesk schreef:
Zodra er een bekapper op je erf komt met een geodriehoek, passer of andere sh.t, meteen wegwezen.


Ach, ik heb zelf ook een driehoek in de bekapkist liggen en vind het best informatief om die af en toe naast de hoeven te houden om te kijken hoe de hoefhoek stabiel blijft of verandert. Zeker met paarden die extreem verschillende hoeven hebben vertrouw ik niet alleen op mijn timmermansoog. Hetzelfde geldt voor zoiets als een hielmaatje: ik zal geen hoef op basis van zo'n hulpstuk inkorten, maar het is handig om je timmermansoog te testen bij het beoordelen van de ontwikkeling van de hoef.

Dat een paard na een bekapping nooit slechter mag lopen na een bekapping dan daarvoor vind ik een geweldig streven, maar volgens mij klopt dat niet met de praktijk. Er zijn genoeg paarden die wel gevoelig lopen als de ijzers eraf gaan en ze een eerste natuurlijke bekapbeurt krijgen. Hetzelfde geldt voor flinke gevallen van verwaarlozing waarbij de hoef wel ingekort móet worden, maar wat dan ook gepaard gaat met dus standsverandering voor de pezen. Of je moet als bekapper twee keer per week langskomen. Ik vind het een mooi streven dat na een bekapbeurt een paard nooit slechter mag lopen dan daarvoor, maar ik vind het interessanter wat bekappers doen/aanraden als een paard na een bekapbeurt wél slechter loopt.


geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:18

Je hebt twee soorten ontstekingen...septisch en a septisch.Ik weet niet of curcuma iets doet bij septische ontstekingen

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:20

Vanaf de foto's lijkt me dat er sowieso nog veel winst te behalen is met goed bekappen en goed behandelen vd schimmel en/of bacterien.

Pony die hier gevoelig liep had overigens ook van die kraters in de zool en tussen die kraters was de zool dan keihard.

Clasical
Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:03

Wat ik mij ook nog bedacht;

De dikte van de zool word in de kliniek via foto’s beoordeeld, als reverentie daarvoor gebruiken ze de positie van het hoefbeen t.o.v. de zool.
Dit is geen betrouwbaar referentiekader want het zegt doorgaans meer over de positie van het hoefbeen binnen de hoefcapsule dan over de dikte van de zool.

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:58

xyzutu2 schreef:
Arabesk schreef:
Zodra er een bekapper op je erf komt met een geodriehoek, passer of andere sh.t, meteen wegwezen.


Ach, ik heb zelf ook een driehoek in de bekapkist liggen en vind het best informatief om die af en toe naast de hoeven te houden om te kijken hoe de hoefhoek stabiel blijft of verandert. Zeker met paarden die extreem verschillende hoeven hebben vertrouw ik niet alleen op mijn timmermansoog. Hetzelfde geldt voor zoiets als een hielmaatje: ik zal geen hoef op basis van zo'n hulpstuk inkorten, maar het is handig om je timmermansoog te testen bij het beoordelen van de ontwikkeling van de hoef.

Dat een paard na een bekapping nooit slechter mag lopen na een bekapping dan daarvoor vind ik een geweldig streven, maar volgens mij klopt dat niet met de praktijk. Er zijn genoeg paarden die wel gevoelig lopen als de ijzers eraf gaan en ze een eerste natuurlijke bekapbeurt krijgen. Hetzelfde geldt voor flinke gevallen van verwaarlozing waarbij de hoef wel ingekort móet worden, maar wat dan ook gepaard gaat met dus standsverandering voor de pezen. Of je moet als bekapper twee keer per week langskomen. Ik vind het een mooi streven dat na een bekapbeurt een paard nooit slechter mag lopen dan daarvoor, maar ik vind het interessanter wat bekappers doen/aanraden als een paard na een bekapbeurt wél slechter loopt.



Bij mijn paarden hoorde dat erbij en het was niet zomaar een beetje gevoelig....rijden kon ik niet meer. Na de eerste beurt keek ik het even aan maar toen de bekapper (bekende naam binnen de NB wereld) weer kwam ( na een aantal weken) was het nog steeds niet over. En dan heb ik het over 2 paarden die normaal gesproken zonder enkele moeite konden rond lopen.
Toen ik hem daarop aansprak waren mijn beide paarden ineens bevangen, mooi excuus toch. Er was op dat moment geen enkel symptoom van bevangenheid.

Ik was er direct klaar mee, ook met het NB . Het heeft 6 maanden geduurd voor ze weer normaal liepen.
Echter bleef ik wel interesse houden in NB en heb uiteindelijk zelf een cursus gedaan(bij arabesk). Jaren mijn eigen paarden bijgehouden en nooit problemen meer.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 12:51

Je hebt helaas overal rotte appels. Maar dat ene nb niet goed is betekend niet dat ze allemaal niet goed zijn..
Daarom heb ik gekozen voor een natural balance smid.. het beste van beide werelden met een gedegen opleiding. Maar ook dat betekend niet dat ze allemaal goed zijn.. Het is gewoon goed zoeken en uitproberen wat het beste bij je paard past..

Kinke
Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:11

mijn paarden worden al bijna 15 jaar door een bekapper gedaan, nog nooit gevoelig gelopen. Zelfs mijn merrie die herstellende was van bevangenheid rondom niet. Zou het ook echt niet normaal vinden.

Askja
Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:23

(Lees even mee)
Ik denk dat het probleem is dat bekappen een vak apart is dat je alleen goed kunt beheersen met een hele bult kennis en ervaring, een heel.goed oog en idem.feeling voor de hoef, en last but not least, met een grondige opleiding die in de eerste plaats gebaseerd is op de anatomie en biomechanica van de hoef (en van het gehele paard), en niet op allerlei alternatieve/natuurlijke visies.
En dat het daar vaak fout gaat; bekappen als vak wordt schromelijk onderschat, het mooie verhaal is belangrijker dan het resultaat, mensen slaan soms zelf aan het prutsen, met als gevolg ijzerloze paarden met te korte, zere pootjes. Ik heb het van nabij gezien (paard dat maanden lang op drie benen rondliep door hoefzweren 'waar hij maar overheen moest groeien') en ik vind dat werkelijk schandalig, dat je je paard dat aandoet.

Naar mijn idee is ijzerloos in principe te verkiezen boven ijzers, mits het bekappen gebeurt door een goede vakman/vrouw. Of dat nu een hoefsmid is of een bekapper die niets met ijzers heeft of doet.
Ik heb een deel van de paarden wel op ijzers staan, om uiteenlopende redenen (bijv. als ik een keer een wedstrijdje wil rijden kom ik de ovaalbaan niet op met een ijzerloos paard en ook hoefschoenen zijn niet toegestaan in de IJslandersport), maar als dit niet echt nodig is, heb ik ze liever op vakkundig bekapte blote voeten staan.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

luckyfarm
Berichten: 208
Geregistreerd: 29-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:53

Misschien Keratex Hoof Hardener? Dit moest ik gebruiken met een paard dat van de ijzers af ging. Moest op de zool voordat het paard in de paddock ging en voordat ik ging rijden. Dus elke dag erop voor een paar weken. Hielp ontzettend goed. Daarnaast door de hoefsmid geen zool laten "weg snijden". Zijn er foto's gemaakt vd coffin bone? Ik woon in de US en daar gebruiken we de Keratex.

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 14:01

luckyfarm schreef:
Misschien Keratex Hoof Hardener? Dit moest ik gebruiken met een paard dat van de ijzers af ging. Moest op de zool voordat het paard in de paddock ging en voordat ik ging rijden. Dus elke dag erop voor een paar weken. Hielp ontzettend goed. Daarnaast door de hoefsmid geen zool laten "weg snijden". Zijn er foto's gemaakt vd coffin bone? Ik woon in de US en daar gebruiken we de Keratex.


Ik zoek het eens op bedankt! En daar zijn nog geen foto’s van gemaakt, tenzij dat te zien is op een ‘gewone’ foto van de hoef? Die heb ik wel laten nemen een paar kaar terug maar was niks speciaals op te zien behalve de dunne zool.

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:14

Waarom zijn er nog geen foto's gemaakt dan? Ik bedoel, met zulke problemen, dan wil je toch weten wat er aan de hand is en stop je niet met zoeken voordat je het weet?

hagelslag
Berichten: 8933
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:18

Ik denk dat er qua bekappen van de hoef redelijk veel winst te behalen vind. Vind hem er een beetje appart uit zien

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 14:25

“Hey, idd niet zo goed met liesje... twee bleines zijn opengebroken door te stappen en a te werken. RV en LA. Veel schimmel op alle vier... en diep. Zoveel mogelijk uitgehaald. En product op gedaan. Rust zal nodig zijn voor lange tijd. Immuniteit mss laag waardoor ze zo moeilijk herstelt en schimmels onderhoud? Sorry voor slechte nieuws!”

Zojuist bericht gehad van mijn bekapster, dit is echt niet meer oke, pfff ik ben echt ten einde raad... ik ga momenteel naar mijn paard om meer info te vragen

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 15:17

Ik heb net een gesprek gehad met mijn bekapster, er is toch wel een kans dat ze cushing zou hebben of zelf pssm... Ze had vorige maand al een schimmel, die is hoed behandeld geweest, weken in een emmer met sanogene en schimmelspray erop en is nog steeds niet weg wat dus niet normaal is en al zeker op de andere hoeven... Bekapster zei ook dat ze verder niet echt symptomen vertoond van cushing maar dat het bij haar dus wel zou kunnen uiten door middel van die steeds terugkomende zweren in de afgelopen 3 maand in combinatie met de schimmel...

Het feit dat ze van de ijzers af heeft kan er niks mee te maken hebben zei ze en dat het eerder iets met haar immuniteit te maken heeft, zeker met die schimmel. Schimmel is er uit gesneden want zat gelukkig niet diep! Maar ik moest wel verder blijven weken en binnen een paar weken komt ze terug om de schimmel te checken.

Ik had al een afspraak gemaakt om bloed te trekken en ga haar ook laten testen op pssm morgen

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:31

Wanneer de pony lang veel pijn heeft, gaat de immuniteit ook omlaag.
In zo'n cirkel is het moeilijke om de oorzaak-gevolg te vinden. Er komt steeds meer bij..

zorro
Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:56

Hé wat een rot nieuws TS! Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om het bloed te laten controleren en ik persoonlijk zou nu ook foto's laten maken hoe het er aan de binnenkant uit ziet. Dan kun je straks gerichter gaan behandelen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:34

Anders Merelbeke eens contacteren?

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 19:01

Sclimpre schreef:
Anders Merelbeke eens contacteren?


Ja wel, ik bespreek het morgen ook eens met mijn dierenarts! Is van Nevele en hebben zelf ook een kleine kliniek voor foto’s en echo’s te nemen

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 19:02

kluun1985 schreef:
Beterschap


Dankje..

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:13

Waar zitten die zweren?in de zool of in de witte lijn? Cushing zou heel goed mogelijk zijn.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 22:28

geerke schreef:
Waar zitten die zweren?in de zool of in de witte lijn? Cushing zou heel goed mogelijk zijn.

Ik denk beide maar toch meestal in de witte lijn want dat is ook de plek waarbij ik dan zie dat ze proberen snijden hebben..

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 14:42

Update;

Pony heeft cushing... lichte vorm maar we gaan toch al starten met medicatie. Beginnen met half pilletje en dan nog eens de waarden checken en daarna kwartje proberen als de waarden oke zijn en daarna weer testen. Lichte bloedarmoede ook maar volgens DA niks ergs want veel koudbloeden hebben dat als ze niet echt meer werken.

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

Clasical
Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:16

Fijn dat je deze duidelijkheid nu hebt!
Hopelijk knapt ze snel op met de behandeling.
Welk advies heb je gekregen betreft de hoeven?

JoyceCl
Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-19 16:13

Qua advies heb ik vooral gekregen om zeker biotine bij te geven, best ook iets sterker dan wat ik nu geef en haar hoeven heel goed onderhouden, proper houden, invetten,.. en ook even zien hoe het gaat met de prascend, wie weet helpt het enorm voor haar maar das afwachten. Ik ben inderdaad toch wel een beetje opgelucht nu ik meer weet!

"Zo licht als je wilt eindigen, zo licht moet je beginnen!"

Clasical
Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:24

JoyceCl schreef:
Qua advies heb ik vooral gekregen om zeker biotine bij te geven, best ook iets sterker dan wat ik nu geef en haar hoeven heel goed onderhouden, proper houden, invetten,.. en ook even zien hoe het gaat met de prascend, wie weet helpt het enorm voor haar maar das afwachten. Ik ben inderdaad toch wel een beetje opgelucht nu ik meer weet!



Dat begrijp ik, een onderliggende ziekte is toch wel verklaarbaar voor de dunne zool en de zweren.
Gelukkig is het in lichte mate en kan behandeling goed helpen om het stabiel te houden.
Beterschap iig en veel succes


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers