Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 14:30

Hallo iedereen,

Ik zit een beetje met de handen in het haar en weet het echt niet meer...
Om een lang verhaal (zo kort mogelijk) te houden;

Ik heb een Fjord, een merrie van 19 dit jaar en heb haar gekocht toen ze 5 was. Bij de vorige eigenaars is ze op alle 4 de hoeven bevangen geweest dus heeft ze een brede witte lijn met als gevolg als heel haar leven tot zeker 1 à 2 hoefzweren op een jaar. Heeft sinds dat ze van mij is altijd ijzers gehad en krijgt nog steeds zweren, heeft ook een heel dunne zool rechtsvoor, een paar jaar terug heb ik daar eens foto's van laten nemen toen ze een dik 1.5 jaar zonder ijzers heeft gelopen en met hoefschoenen maar ze bleef gevoelig lopen, qua hoefzweren niks verandert in die periode en dan maar weer op ijzers gezet en liep terug deftig maar nog steeds heel af en toe een zweer.

Nu sinds de laatste 4 jaren heeft ze enkel vooraan ijzers aangezien ze sowieso zweren krijgt zowel met als zonder ijzers toch maar besloten om achteraan geen meer te zetten. Vooraan wel door de dunne zool.

Maar nu... Sinds september 2018 is ze verhuisd en kreeg ze achteraan de ene zweer na de andere en heb ik een 2de opinie gevraagd en is er een natuurlijke bekapper langsgekomen en uiteindelijk na een hele uitleg e.d besloten om haar van de ijzers te halen want dat zou - na verloop van tijd- haar moeten helpen en beter zijn voor haar. Ik was nog niet zo bekend met het natuurlijk bekappen maar was ten einde raad en stond er voor open om alles te proberen wat zou kunnen helpen. Dus sinds november 2018 weg met de ijzers en de eerste weken (bijna 2 maand) de ene zweer na de andere, had ik nog nooit meegemaakt...

Voor mij was het duidelijk, dit kan niet meer zijn, die ijzers moeten er terug op maar heb dan besloten om eerst de osteopaat te laten komen die ook gewone dierenarts is en ze zei exact hetzelfde als wat mijn natuurlijke bekappers zeiden, dat we goed bezig zijn en niet mogen opgeven.. Het zou blijkbaar zeker tot 7 maand kunnen duren tot de gevoeligheid over is en daarna zou het beter moeten zijn. Haar dunne zool is sinds november wel veel minder dun maar toch loopt ze nog gevoelig. Het zou wel de meest slechte periode zijn van het jaar om bij haar over te schakelen zonder ijzers aangezien de hoeven in de winter bijna niet groeien tijdens de zomer zou dit ietsje sneller gaan... Ik ben er alleszins zelf ook van overtuigd dat het tijd zal nodig hebben. Maar of ze 100% goed ermee zal zijn, dat vraag ik me af..

Nu heeft ze toch zeker al een maand geen zweren meer en krijgt sinds dan Formula 4 feet bij, een soort van biotine en dat helpt om de afvalstoffen goed kwijt te kunnen. Hier is ze denk ik wel heel goed mee aangezien het toevallig is dat ze al eventjes geen zweer meer heeft gekregen? Geen idee..

Maar ze loopt nog steeds niet 100 procent oké.. Nog steeds duidelijk gevoelig rechtsvoor, terwijl dit de vorige keer totaal niet zo duidelijk was toen ze dat jaar zonder ijzers heeft gelopen.
Is het wel die 7 maand of meer het wachten waard? Ik weet het niet, maar ik heb ook geen zin om haar al die manden te laten afzien en haar op pensioen zetten is echt nog geen optie, ze is nog zo goed van geest en ziet er ook geen 19 uit en ze werkt nog zo graag! Ik doe momenteel enkel trektochten en wandelingen en heel af toe wat pistewerk maar niks intensief meer.

Beter terug ijzers en zonder ijzers zetten als ze op pensioen gaat of niet opgeven zoals we nu bezig zijn? De meeste zeggen dat we goed bezig zijn en beetje bij beetje gaat het wel beter maar we zijn er nog lang niet.. En zou wel graag niet opgeven zodat al dat gesukkel van de afgelopen maanden niet voor niks is geweest maar wat als het uiteindelijk nooit 100% zal worden zonder ijzers? Ik weet het niet meer..

Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee, dan hoor ik het heel graag!

Groetjes,
Joyce

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:32

Heb je er al eens een smid bij gehad die ervaring heeft met zooltjes en demping tussen de zool (van de hoef) en het zooltje? Ik zou daar eens mijn licht over laten schijnen.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 14:35

rien10 schreef:
Heb je er al eens een smid bij gehad die ervaring heeft met zooltjes en demping tussen de zool (van de hoef) en het zooltje? Ik zou daar eens mijn licht over laten schijnen.


Ja ook al gedaan.. Heel tevreden over mijn 'gewone' hoefsmid en had het al eens voorgesteld maar hij zei dat het niet nodig is want met ijzers loopt ze niks gevoelig en een zooltje tegen die zweren zou ook niks uithalen zei hij. Vroeger werd ze nog warm beslaan ook maar veranderde niks aan die zweren.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:39

Zooltjes helpen wel als de hoefzweren komen van kneuzingen van onder af.
Dus dan volgt de vraag: wat is de oorzaak van de zool kneuzingen. Is dit door het lopen op ongelijke grond, of is het "spontaan".
Is er ooit onderzoek gedaan naar hoornzuil? Is er ooit een schraapsel afgenomen ivm met onderzoeken op schimmel of zo? Is er ooit iets op kweek gezet? Zijn er foto's van de voeten gemaakt?

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:41

En hoefschoenen al geprobeerd?

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:44

Wat helpt om de kwaliteit van de hoef te verbeteren is dit: http://www.cavalor.com/nl-nl/producten/ ... r-hoof-aid als voedingssupplement. En dit smeren:http://www.duoprotection.nl/index.html

Ik heb ook een lastige voeten klant. Bovenstaande combinatie werkt echt goed. Die van mij staat voor op ijzers en achter bloot. De smid komt iedere 6 weken. Tussendoor kijkt hij vaak even hoe het er voor staat. (Smid is twee tot drie keer per maand op onze stal).

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:45

Is het paard al eens getest op Cushing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:46

Wat een ontzettend lastig verhaal. Formula 4 feet heb ik zelf ook gebruikt voor mijn paard die vanuit andere aandoeningen (insulineresistentie en PSSM) zwakke hoeven had, regelmatig zweren in de straal had en ook een erg brede, slappe witte lijn zonder dat hij ooit echt hoefbevangen is geweest. Uiteindelijk ben ik overgestapt op een vitamine/mineralenbrok die wat beter in verhouding was (je paard gezond & fit, vitalbix, pavo vital) en heb hem een kruidenmengsel tegen insulineresistentie om de darmen beter te krijgen gevoerd, Phytorigins Phyto Rescue Remedy. Die laatste werkte bij hem nog het beste om nette hoeven te krijgen met een steeds dunnere witte lijn, alleen het wat gevoeliger lopen op het harde bleef.
Helaas bleek dat dat bij hem niet alleen meer in de hoeven zat, maar (ook) in zijn knieen. Bij een paard op leeftijd kan het geen kwaad om ook eens op artrose te laten controleren, zeker omdat je op dit moment alleen weet dat hij nu gevoelig loopt zonder ijzers, maar je niet weet of ijzers die pijnklachten nu ook weer oplossen.

Ik bekap zelf nu zo'n twintig jaar natuurlijk en was vroeger ook fanatiek in het geloof verspreiden dat elk hoefprobleem vanzelf opgelost wordt als je je paard maar lang genoeg blootvoets bekapt rond laat lopen. Sindsdien ben ik ook veel meer aan de slag geweest met revalidatietraining en dan zie je ineens wat het voor een enorme aanslag op het lichaam is als een paard weken, maanden tot zelfs jaren (!) verkort loopt door pijn en ongemak in de hoeven. Zelfs als je ermee kunt leven dat je paard met chronische hoefpijn loopt zonder hem pijnstilling te geven, dan is dat zo'n enorme slijtageslag op de spieren en gewrichten daarboven dat daar gewoon niet tegenop te trainen valt in dat ene uurtje per dag. Moet je dat willen?

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 14:47

rien10 schreef:
Zooltjes helpen wel als de hoefzweren komen van kneuzingen van onder af.
Dus dan volgt de vraag: wat is de oorzaak van de zool kneuzingen. Is dit door het lopen op ongelijke grond, of is het "spontaan".
Is er ooit onderzoek gedaan naar hoornzuil? Is er ooit een schraapsel afgenomen ivm met onderzoeken op schimmel of zo? Is er ooit iets op kweek gezet? Zijn er foto's van de voeten gemaakt?


Ja goeie vraag.. Wat mij wel altijd is opgevallen als ze veel op stal staat krijgt ze bijna geen zweren, ik heb ooit eens een zomer gehad dat ze niks gekregen heeft maar kwam helaas ook bijna niet buiten.. Nu loopt ze 24/7 buiten wel.. Die vraag had ik ook gesteld aan de dierenarts voor een 2de opinie en zei dat het eerder iets met het eten kan te maken hebben, ze kreeg ook voordroog en zijn nu overgeschakeld naar droog hooi zelfde periode als ik met die formula begonnen ben, en nu al een paar weken geen zweren gehad.
Ik wist zelf niet eens dat er zo een soort onderzoeken bestaan, ik ga er mij eens in verdiepen!
Foto's wel, ivm die dunne zool. Die foto's zijn genomen de periode dat ze voor het eerst zonder ijzers een tijdje heeft gelopen omdat ze op harde ondergrond gevoelig liep, maar totaal zo erg niet als nu.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 14:51

rumay schreef:
En hoefschoenen al geprobeerd?


Jep, als ze werkt, altijd met hoefschoenen en buiten ook en nog steeds gevoelig.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 14:52

senna21 schreef:
Is het paard al eens getest op Cushing?


Neen, nog niet, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk? Nu begin ik al te twijfelen, ze vertoont niet echt de symptomen en is nog niet hoefbevangen geweest sinds ik haar heb of koliek e.d.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 14:55

xyzutu2 schreef:
Wat een ontzettend lastig verhaal. Formula 4 feet heb ik zelf ook gebruikt voor mijn paard die vanuit andere aandoeningen (insulineresistentie en PSSM) zwakke hoeven had, regelmatig zweren in de straal had en ook een erg brede, slappe witte lijn zonder dat hij ooit echt hoefbevangen is geweest. Uiteindelijk ben ik overgestapt op een vitamine/mineralenbrok die wat beter in verhouding was (je paard gezond & fit, vitalbix, pavo vital) en heb hem een kruidenmengsel tegen insulineresistentie om de darmen beter te krijgen gevoerd, Phytorigins Phyto Rescue Remedy. Die laatste werkte bij hem nog het beste om nette hoeven te krijgen met een steeds dunnere witte lijn, alleen het wat gevoeliger lopen op het harde bleef.
Helaas bleek dat dat bij hem niet alleen meer in de hoeven zat, maar (ook) in zijn knieen. Bij een paard op leeftijd kan het geen kwaad om ook eens op artrose te laten controleren, zeker omdat je op dit moment alleen weet dat hij nu gevoelig loopt zonder ijzers, maar je niet weet of ijzers die pijnklachten nu ook weer oplossen.

Ik bekap zelf nu zo'n twintig jaar natuurlijk en was vroeger ook fanatiek in het geloof verspreiden dat elk hoefprobleem vanzelf opgelost wordt als je je paard maar lang genoeg blootvoets bekapt rond laat lopen. Sindsdien ben ik ook veel meer aan de slag geweest met revalidatietraining en dan zie je ineens wat het voor een enorme aanslag op het lichaam is als een paard weken, maanden tot zelfs jaren (!) verkort loopt door pijn en ongemak in de hoeven. Zelfs als je ermee kunt leven dat je paard met chronische hoefpijn loopt zonder hem pijnstilling te geven, dan is dat zo'n enorme slijtageslag op de spieren en gewrichten daarboven dat daar gewoon niet tegenop te trainen valt in dat ene uurtje per dag. Moet je dat willen?


Ja inderdaad, dat is het mij niet waard. Dan ik het beter nog een kans geven als ze dan toch op pensioen staat lijkt me? Ik heb ook al veel gelezen over rubber beslag dat je niet lijmt maar wel met nagels inslaat, wat denk jij daarover? Dat zou misschien nog een oplossing zijn ivm gewone ijzers?

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:57

Je hebt zelf nog veel zaken niet in kaart. Wat kwam er uit de foto’s? Een aantal testen zijn niet gedaan.
Ik zou verder gaan zoeken met je DA. Eventueel een andere DA. Verder zoeken met je smid. Tweede smid er bij? Twee weten meer dan een. Of een andere smid? Kortom: veel onderzoek doen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:57

Kort de basis:


Paard met ijzers pijnvrij.

Zónder ijzers nu inmiddels 7 maanden met pijn.

Verwachting uiteindelijk zonder ijzers beter, maar niemand wéét het zéker.

Vraag: wel of geen ijzers.


Mijn antwoord:
Hóe lang vind jíj het waard om je paard gevoelig/pijnlijk te laten lopen?

Hoe lang mág het zeer doen vóórdat je je plannen bijstelt?


Dat is een keus die jij als eigenaar moet maken.

Vind je 10 maanden realistisch, dan nog 3 maanden de tijd geven.
Vind je 12 maanden realistisch, dan nog 5 maanden de tijd geven.

Vind je eigenlijk 4 maanden de grens, dan als de wiedeweerga ijzers er onder.



Zo simpel is het....

Bepaal hoe lang jíj vindt dat aankijken met hoop op verbetering reëel is.
En handel daarnaar.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 15:08

Femke_Tweety schreef:
Kort de basis:


Paard met ijzers pijnvrij.

Zónder ijzers nu inmiddels 7 maanden met pijn.

Verwachting uiteindelijk zonder ijzers beter, maar niemand wéét het zéker.

Vraag: wel of geen ijzers.


Mijn antwoord:
Hóe lang vind jíj het waard om je paard gevoelig/pijnlijk te laten lopen?

Hoe lang mág het zeer doen vóórdat je je plannen bijstelt?


Dat is een keus die jij als eigenaar moet maken.

Vind je 10 maanden realistisch, dan nog 3 maanden de tijd geven.
Vind je 12 maanden realistisch, dan nog 5 maanden de tijd geven.

Vind je eigenlijk 4 maanden de grens, dan als de wiedeweerga ijzers er onder.



Zo simpel is het....

Bepaal hoe lang jíj vindt dat aankijken met hoop op verbetering reëel is.
En handel daarnaar.


Daar heb je 100% gelijk in.. En dat zeg ik telkens ook tegen mezelf en vraag ik nog eens een 2de opinie en zegt iedereen dat het wel goed komt en dat ik niet mag opgeven.. Ik denk telkens, nog 1 maandje en wie weet is het dan beter. Zo gewoon in de paddock is ze wel goed en lijkt ze happy maar rijden zit er niet in, ik zou haar gewoon ergens op een wei'tje kunnen zetten en haar tijd geven maar wie weet hoe lang dat is, nog een jaar? Tegen dan is ze al 20 en om dan alles terug op te nemen? Dat zie ik ook niet zitten. In ieder geval die zweren, daar geraken we nooit vanaf maar liever 1 à 2 keer een week last dan nu heel te tijd slecht te lopen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:08

Wij hadden elke winter opnieuw het probleem dat hij enorm gevoelige hoeven kreeg van lopen op een bevroren bodem en alle onregelmatigheden daarin (zelfs als het voor de vorst nog aangestampt was). Ik heb dat twee jaar met hoefschoenen gered waarbij hij dan 2x per dag een droge schoen omkreeg, zo'n 5 tot 6 weken per winter afhankelijk van de vorst en zijn gevoeligheid, maar ik dat was zo'n eindeloos gedoe dat ik eigenlijk had besloten om deze winter ook rubberen plakschoenen te gaan gebruiken omdat hoefschoenen vaak uit gingen op de wei. Uiteindelijk bleek dat hij echter lichamelijk al te ver heen was en hebben we besloten om hem niet nog een winter aan te doen en hem uit zijn lijden te verlossen. De plakschoenen heb ik dus niet meer geprobeerd, maar ik heb me er we flink op ingelezen en in Duitsland zijn de ervaringen positief, zeker als je paard niet elke dag in een kleiweide rond hoeft te zwemmen, want dat zuigt alles eraf. Megasus Horserunners zou ik echter niet proberen, die krijgen alleen maar slechte recensies.
Voordeel van plakschoenen is dat je ze zelf terug kunt plakken als ze losgaan en dat ze een grotere schokdempende werking hebben dan ijzers.

Out of the box gedacht: wat je ook nog kunt doen is je paard als test eens laten stappen/draven/rechtdoor/op de volte op het harde en op het zachte, dan bij de dierenarts een paar zakjes metacam of buut halen, je paard dat een of twee dagen voeren en dan de test herhalen terwijl hij aan deze pijnstiller is. Het zou namelijk zomaar dat je dan niet alleen verschil in beweging ziet op het harde, maar ook al op het zachte. Dan zijn schokdempende ijzers/schoenen alleen mogelijk niet genoeg als een paard met pijnstilling ook beter gaat lopen op een altijd al schokdempende bodem.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:10

Ok. Dus, aan de slag. Onderzoeken. Professionals erbij halen. Op ijzers.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:16

Simpel. Ijzers er weer onder. :) Daarmee ging het toch goed ?

Ik heb hier een 26 jarige staan die 7 jaar geleden hoefbevangen geweest is en die kan ook niet meer zonder ijzers. Vanwege te dunne zool en dus ook te gevoelig als de grond droger / harder wordt.

Een paard zo lang gevoelig / pijnlijk laten lopen, is gewoon niet goed.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 15:21

xyzutu2 schreef:
Wij hadden elke winter opnieuw het probleem dat hij enorm gevoelige hoeven kreeg van lopen op een bevroren bodem en alle onregelmatigheden daarin (zelfs als het voor de vorst nog aangestampt was). Ik heb dat twee jaar met hoefschoenen gered waarbij hij dan 2x per dag een droge schoen omkreeg, zo'n 5 tot 6 weken per winter afhankelijk van de vorst en zijn gevoeligheid, maar ik dat was zo'n eindeloos gedoe dat ik eigenlijk had besloten om deze winter ook rubberen plakschoenen te gaan gebruiken omdat hoefschoenen vaak uit gingen op de wei. Uiteindelijk bleek dat hij echter lichamelijk al te ver heen was en hebben we besloten om hem niet nog een winter aan te doen en hem uit zijn lijden te verlossen. De plakschoenen heb ik dus niet meer geprobeerd, maar ik heb me er we flink op ingelezen en in Duitsland zijn de ervaringen positief, zeker als je paard niet elke dag in een kleiweide rond hoeft te zwemmen, want dat zuigt alles eraf. Megasus Horserunners zou ik echter niet proberen, die krijgen alleen maar slechte recensies.
Voordeel van plakschoenen is dat je ze zelf terug kunt plakken als ze losgaan en dat ze een grotere schokdempende werking hebben dan ijzers.

Out of the box gedacht: wat je ook nog kunt doen is je paard als test eens laten stappen/draven/rechtdoor/op de volte op het harde en op het zachte, dan bij de dierenarts een paar zakjes metacam of buut halen, je paard dat een of twee dagen voeren en dan de test herhalen terwijl hij aan deze pijnstiller is. Het zou namelijk zomaar dat je dan niet alleen verschil in beweging ziet op het harde, maar ook al op het zachte. Dan zijn schokdempende ijzers/schoenen alleen mogelijk niet genoeg als een paard met pijnstilling ook beter gaat lopen op een altijd al schokdempende bodem.


Alleszins al heel erg bedankt voor je uitleg, ben ik al een heel eind mee. Zoals je zegt, al dat gesukkel heeft hoe dan ook effect op haar lichaam, die periode van de ene blein na de andere zag ze er zo slecht uit... Ik heb haar dan ook een supllement met vitaminen enzo gegeven en daar is ze wel wat van opgeknapt. Ze heeft ook al 2 blessures gehad en lijjkt me ook niet ideaal al ze dan een zweer heeft dat haar andere benen dan telkens extra belast worden.. Ik zou er dan wel voor kiezen om de rubber ijzers erop te laten slaan met nagels, het zijn die van Ollov dat ik heel interessant vind. https://ollov.com/

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:22

Ik zou dit met de smid overleggen.

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 15:22

rien10 schreef:
Ok. Dus, aan de slag. Onderzoeken. Professionals erbij halen. Op ijzers.


Ik zat er al even aan te denken dat ik beter eens een afspraak maak met de universitaire dierenkliniek hier in België. Dan heb ik toch al een 3de opinie een daar gaan ze mij misschien ook wel kunnen helpen. Bedankt voor de tips!

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 15:23

rien10 schreef:
Ik zou dit met de smid overleggen.


Ja als ik er terug ijzers zou onder zetten, eerst met de smid overleggen en daarna wel zien, in ieder geval dan eerst gewone ijzers eronder om te zien hoe het daarna gaat.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Jarenlang hoefzweren, NB of ijzers eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:24

Precies.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 17:28

Paard heeft dus zweren zowel met als zonder ijzers?

JoyceCl

Berichten: 209
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 17:56

Maartje1990 schreef:
Paard heeft dus zweren zowel met als zonder ijzers?


Inderdaad.. Dat ze een gevoelige zool heeft zou kunnen verbeteren met de tijd alsook die zweren maar geen 100% zekerheid natuurlijk..