[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stal_Fiore
Berichten: 9340
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:18

Hebben jullie voor je paarden hoefschoenen?
Zo ja welke en hoe bevallen ze?

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver


Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:27

Stal_Fiore schreef:
Hebben jullie voor je paarden hoefschoenen?
Zo ja welke en hoe bevallen ze?


Ik heb Easyboot Cloud hoofboots besteld en deze zijn erg fijn! Gemakkelijk aan en uit te doen, zelfs bijvoorbeeld vorige week toen hij amper zijn voeten wilde optillen, en paardje loopt significant beter met de hoefschoenen. Ze zijn licht en de inlegzooltjes die erbij zitten zijn fijn zacht en vormen als het ware ook naar je paard z'n hoef. De mijne draagt ze met veel plezier! :)

Eliana
Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:07

En hier weer een warm hoefje dus we gaan de ascal weer opstarten.. schiet niet echt op zo.

Shetland bokker #7

capopjekop
Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:11

Ik had voor grietje de softrides. Daar zit een gelzool in. Ik heb ook easyboots gehad maar daar kreeg ze wondjes van

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:42

Ik heb trouwens een vraagje, vanaf gisteren de buut iets afgebouwd volgens dierenarts instructies. Hij stond op 2 zakjes per dag en vanaf gisteren op anderhalf. Vandaag liep hij het stukje naar de paddock en terug gewoon goed, hoeven voelen niet warm na dagje in koud zand dus dat is goed, maar met draaien leunt hij nog steeds wel iets naar achteren en kun je zien dat hij nog wel last heeft. Zou ik moeten stoppen met afbouwen van buut/ wachten met afbouwen of gewoon doen? Hij loopt verder rechtuit gewoon zoals de video op de vorige pagina dus vrij goed vind ik. Alleen met draaien op z'n plek zegmaar gaat hij naar achteren leunen nog en voorzichtig verplaatsen. Op stal heeft hij dit minder en schuivelt hij gewoon rond.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:09

Had hij dat niet toen hij nog 2 zakjes kreeg?

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:52

assebassie schreef:
Had hij dat niet toen hij nog 2 zakjes kreeg?


Ook wel iets, had het gevoel dat het vandaag weer iets meer was. Maar qua lopen (stappen) zelf zijn ze hetzelfde dus eigenlijk netjes, stapt achter ook iets meer door dat het bijna de voorhoef bereikt dus dat is wel goed! Ah ik ben alleen zo bang dat hij weer terug valt dus wil zo voorzichtig mogelijk doen.

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:16

Hoe snel moet je afbouwen?

Zou zeker die anderhalf eerst zo houden en kijken of hij hersteld naar hoe hij gisteren liep.

Eliana toch weer warme hoefjes. Hopelijk doet de ascal voldoende.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Slmt9
Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:33


xxxmh
Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:03

Pff bijrijdpaard waarschijnlijk toch weer bevangen. In juni ook licht bevangen geweest maar na 1 maand weer opgepakt want het was weer goed. Nu liep ze sinds 2 weken niet goed op vrijdag. Maar geen duidelijke tekenen van hoefbevangen, die maandag da erbij en die zei meteen ze is niet bevangen en nu vandaag een andere geweest en die zei toch waarschijnlijk wel bevangen.. meteen foto's gemaakt en links 7% en rechts 2%. Ze krijgt nu in de ochtend 2 zakjes buut en in de avond ook. Dierenarts zei dat bij 10% het een slechte prognose heeft.

Het enige waar ze nu bevangen kan geraakt zijn is dat in de paddock er eerst 3 kleine paddocks aan de zijkant stonden en die hebben ze weg gehaald en lag nog wat onkruid en heel klein beetje gras en dat hadden ze zoveel mogelijk weg gehaald maar ze heeft daar toch wat van gegeten :(

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:32

Hey! Nou inmiddels bijna 5 weken sinds in eerste instantie hoefbevangen en dus sinds vorige week dinsdag echt een terugval en toen is dierenarts weer geweest. Inmiddels buut klein beetje afbouwd van 2 zakjes per dag naar 1.25 zakjes per dag. Wat vinden jullie? Met hoefschoenen is hij beter, maar zo is hij nu vanochtend.



En beetje staand in kleine paddock

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 09:35

Hoe loopt ie los op het zachte Lotte? Vind hem op het harde niet fijn ogen, hij loopt wel braaf mee maar niet van harte.
Wel vind ik hem beter ogen qua stappen dan in de vorige filmpjes, maar qua houding weer minder, wat lusteloos of zo.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:02

Ik heb hem nog niet echt zien lopen op het zachte. Heb z'n paddockje namelijk niet echt groter dan zijn stal gemaakt maar gezien hij in z'n stal erg onrustig werd staat hij nu dus in zijn paddockje gedurende de dag zegmaar. Ik zal morgen ochtend even zien hoe hij loopt over het zachte maar volgens mij wel beter van de kleine stukjes die ik heb gezien.

Wat denk je dat ik het beste kan doen? Zijn buut weer iets verhogen? Dierenarts komt woensdag weer om tevens bloed af te nemen om te zien of Cushings medicatie werkt. De dierenarts had gehoopt dat hij a.s. maandag van de buut af kon maar dat lijkt mij persoonlijk niet zo'n goed idee. Hij is verder wel meer zichzelf zoals voorheen - mopperen met dekens om doen en gekke bekken trekken met poetsen. Hij wil ook elke dag erg graag naar buiten en staat tegen zijn deur te bonken en hard te hinniken.

capopjekop
Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:54

Niet te snel afbouwen hoor. Die 'fout' is hier in het topic al vaker gemaakt.

Kijk je wel uit voor zandkoliek? Paarden op dieet hebben nogal eens de neiging ieder sprietje hooi op te eten.

Overigens is het cushing zonder s :o

MarliesV
Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:24

Ik zou niet afbouwen met de buut maar ook niet opbouwen, of je moet het idee hebben dat hij echt slechter is dan met een hogere dosis. Geef het de tijd, niet te veel aan prutsen zeg maar.

Als hij meer zichzelf is, is dat op zich een goed teken, dat zie je zelf beter dan wij vanaf een filmpje.

Paddock iets vergroten kan denk ik een kwaad, als ze zo lopen gaan ze toch niet gek doen. En dan heeft hij de keuze.
Wel lastig dat je over het harde moet naar buiten omdat hij op het harde zo moeilijk loopt, dat mocht die van mij niet in het begin, maar soms heb je geen keuze.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:56

Eens met Marlies, als hij geen last heeft van de buut even niks veranderen, beetje meer ruimte geven kan geen kwaad, of hij beweegt kan hij dan zelf regelen.

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:25

Oke denk dat ik hem dan laat op de buut die hij nu heeft en wanneer de dierenarts woensdag ochtend komt kunnen ze zeggen wat ze van hem vinden. Normaal heb ik hoefschoenen om voor stukje over harde die hem wel wat beter laten lopen naar mijn idee (minder gevoelig) maar wilde vandaag zien hoe hij loopt normaal zegmaar en hoefschoenen waren nog nat van gisteren. Stukje vergroten is inderdaad een idee!

Door de Prascend eet hij niet veel hooi en hooi is het enige wat hij krijgt (naast prascend en buut). Scheelt dat hij de Prascend zo uit mijn hand eet en de buut spuit ik in z'n mond dus verder krijgt hij niets. Hij krijgt zeg een hooinet aan hooi maar dan op de grond en dan eet hij in een dag ongeveer de helft/ 3/4 van het net. Dus dat is gedurende de hele dag + nacht dus niet erg veel. Hij heeft net voor z'n hoefbevangenheid ook psyllium gekregen voor geval dat dus dat helpt ook met zand koliek. Hij kan dit weer krijgen wanneer hij weer wat beter voelt.

Zal hem een groter stukje geven morgen :) hopelijk bevalt hem dat ook gelijk!

mysa
Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:02

capopjekop schreef:
Overigens is het cushing zonder s :o


Het is een Anglicisme. In het Engels wordt het Cushing's disease of Cushing's syndrome genoemd.
En ja, ik lees weer af en toe mee. Mijn ppid-er is ook weer bevangen. Niet heel erg maar ze heeft al dunne zolen.

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:08

@mysa - wat vervelend voor jou paardje! Hopelijk is hij/zij er ook snel weer bovenop!

Foto's trouwens van vorige week van de mijne. LV beter en alleen iets gekanteld, RV gekanteld maar ook iets gezakt. Dierenarts zei trouwens niets of dit goede/slechte foto's zijn. Ze zei alleen dat ze verwachtte dat hij er wel weer bovenop zou komen en dat hij dan toch in beweging moet worden gezet. Wegens artritis had ik hem namelijk in de zomer van 2018 met pensioen gedaan en sindsdien alleen zeer sporadisch een keer op gezeten (3x max).
[ img ]

[ img ]

capopjekop
Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:14

Je paardje heeft iig nog voldoende zool en nog geen hoedenrand. Dus met een kundige smid verwacht ik idd ook wel dat je hem weer pijnvrij krijgt. Wel minder dat hij zo slecht eet nu. Nog steeds een bijwerking van de prascend. Hoe lang kan hij daar last van hebben? Kun je niet bespreken met je dierenarts om tijdelijk wat minder prascend te geven? Mag je van je dierenarts geen vitamine supplement bij geven?

Gaf je al maagbeschermer? Als hij zo slecht hooi eet en buut krijgt zou ik bang zijn voor maagzweren.

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:56

Hoefbevangenheid vergt geduld, heeeel veeel geduld....bij sommige dieren moet je niet verwachten dat snel weer normaal lopen hoor! Al vaak gezegd hier in het topic en zojuist al door een ander: buut niet te snel afbouwen!

Levita
Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:31

Welke maagbeschermer geven jullie met de buut erbij? Ik kreeg van die pasta van de dierenarts, maar die zijn knettersduur. Nu geef ik haar een supplement om de maag te beschermen, het ziet er naar uit dat ze het nog een wel een tijdje nodig heeft dus ben bang voor maagzweren.

#NeverforgetLevita 04-07-1993 - 27-10-2017
#NeverforgetZaza 28-04-2004 - 06-11-2020
Ruiterfysiotherapeut omgeving Arnhem
Houding en zit instructie met Joker
www.reflectfysiotherapie.nl

Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:40

capopjekop schreef:
Je paardje heeft iig nog voldoende zool en nog geen hoedenrand. Dus met een kundige smid verwacht ik idd ook wel dat je hem weer pijnvrij krijgt. Wel minder dat hij zo slecht eet nu. Nog steeds een bijwerking van de prascend. Hoe lang kan hij daar last van hebben? Kun je niet bespreken met je dierenarts om tijdelijk wat minder prascend te geven? Mag je van je dierenarts geen vitamine supplement bij geven?

Gaf je al maagbeschermer? Als hij zo slecht hooi eet en buut krijgt zou ik bang zijn voor maagzweren.


Volgens mij kan prascend wel even wennen zijn van wat ik had begrepen. Denk deels dat hij zich ook gewoon minder voelt - eerst hoefbevangen, Cushing medicatie erbij, terugval hoefbevangen dus verergert. Hij krijgt 1/2 tablet Prascend en had dierenarts hierover gevraagd want velen bouwen dit langzaam op (had ik begrepen in Cushing topic) maar dierenarts gaf aan gelijk 1/2 tablet te geven en hem hier op te houden tot a.s. woensdag. Dit dus verminderen is tot dan in ieder geval niet aangeraden door de dierenarts.

Wat betreft maagbeschermer - hij stond op verschillende supplementen, vitamine en ook NAF Devils relieve voor zijn artritis maar was geadviseerd door dierenarts om helemaal niets meer te geven voor nu, ook geen maagbeschermer of wat dan ook behalve prascend en buut. Hebben jullie een aanrader qua maagbeschermer om eventueel te geven?

Buut krijgt hij sinds vorige week dinsdag. Hij had 2 zakjes dinsdag, daarna 2 zakjes per dag tot en met zondag. Vanaf maandag krijgt hij 1.5 zakje per dag (2x daags 0.75 zakje) en na 4 dagen (dus per vandaag) zou ik volgens dierenarts 1 zakje per dag moeten geven. Dit heb ik dus niet gedaan en hij krijgt vandaag ook nog 1.5 zakje en denk dus dat ik hem dit weekend hier nog op hou. Van dierenarts mocht hij a.s. maandag stoppen met pijnstillers maar dit is dus nu niet van toepassing want ik wil hem nog niet verlagen tot hij beter te pas is.

Trouwens heb hoefsmid al gesproken, we wachten nog even tot hij nog minder gevoelig is maar dan kan hij er beslag onder krijgen waarschijnlijk. Dit raadde de dierenarts aan in ieder geval.

Slmt9
Berichten: 4786
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:12


Lotte_Wessel
Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:45

Slmt9 schreef:
Ik gaf dit als maagbeschermer:
https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... 750-g.html

Net als JudithM is ook mijn advies: geduld, hoefbevangenheid en nasleep duurt lang!
Bouw pijnstilling niet te snel af!


Ah super! Heeft ook goede reviews lees ik! Heb het gelijk besteld :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Witje2 en 27 bezoekers