[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:22

Top.

Ik ben ook een tijdje bezig met kurkuma + olie + vers gemalen peper. Voor t eerst krijgt hij met bekappen wat last van artrose in 1 voet. Daarnaast is het natuurlijk ontstekingsremmend en wordt het ook bij HB gebruikt.
Een australische dierenarts gebruikt en adviseert het veel, dus ik ben ook gaan testen.

https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

Vanaf dat ik opgebouwd heb naar 1 el, is de pulsatie ook weg.
Elke keer na bekappen kreeg hij weer 2-3 weken pulsatie. Maar de laatste twee keren ook niet meer.
Het is geen wetenschappelijk onderzoek en geen waterdicht bewijs, maar ik blijf het dus voeren.
Tevens ‘kraakt’ hij nu ook bijna niet meer vd artrose.

Vers gemalen peper durfde ik eerst niet aan vanwege de gevoelige darmen. Maar sinds ik dat bijgeef is t gekraak bijna nihil.

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 19:25

Levita schreef:
Welke maagbeschermer geven jullie met de buut erbij? Ik kreeg van die pasta van de dierenarts, maar die zijn knettersduur. Nu geef ik haar een supplement om de maag te beschermen, het ziet er naar uit dat ze het nog een wel een tijdje nodig heeft dus ben bang voor maagzweren.


Hier geef ik die pasta bij, die is inderdaad enorm duur. Gelukkig heb ik.maar een kleine pony.
Maar ik ben inmiddels 6 spuiten verder.. ik geef inmiddels halve dosis.

Na hoe lang bouwen jullie de buut af? Mijn pony heeft nu 4 weken buut gehad, maar afbouwen lukt niet dan krijgt ze gelijk weer een warm hoefje.
Ze heeft vorig jaar 5 maanden na dr hb op de buut gestaan, toen lukte het afbouwen ook niet.
Dit maakt het echt heel lastig, ze is namelijk 'licht' bevangen. Ze loopt lastig in bochten, heeft warme hoeven en reageert op de tang.
Maar ze hersteld dus nauwelijks..

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:48

Wat lastig dat je niet kan afbouwen :(:)
Zijn er nog andere triggers die de bevangenheid in stand kunnen houden?

Ik heb ook echt van alles geprobeerd in de ergste periode. Van magneten, natuurlijke ontstekingremmers, noem maar op. Misschien zijn die bloedzuigers ook wat voor jouw pony?

Iersas

Berichten: 701
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 23:37

Lotte_Wessel schreef:
@mysa - wat vervelend voor jou paardje! Hopelijk is hij/zij er ook snel weer bovenop!

Foto's trouwens van vorige week van de mijne. LV beter en alleen iets gekanteld, RV gekanteld maar ook iets gezakt. Dierenarts zei trouwens niets of dit goede/slechte foto's zijn. Ze zei alleen dat ze verwachtte dat hij er wel weer bovenop zou komen en dat hij dan toch in beweging moet worden gezet. Wegens artritis had ik hem namelijk in de zomer van 2018 met pensioen gedaan en sindsdien alleen zeer sporadisch een keer op gezeten (3x max).
[ [url=m/y54NU7.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Tdwamn.png]Afbeelding[/url] ]


Hoi Lotte,

Ik was een beetje aan het neuzen over Cushing en zag jouw berichtje. Wat ontzettend vervelend dat hij zo hevig bevangen is. Ik heb helaas veel ervaring met hoefbevangenheid omdat mijn oude pony het chronisch was.

Als ik tips mag geven, zet hem in de paddock met ruimte en zo min mogelijk over de stenen laten lopen. Dit kan echt schade brengen aan het hoefbeen.
Geef je verpakt of onverpakt hooi? Dit is ook echt een risico. Lijkt op je foto’s dat het verpakt is? Ik zou hem echt in slowfeeders goed oud hooi geven.

Heel erg veel sterkte met je knappe pony! :(:)

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:51

Slmt9 schreef:
Wat lastig dat je niet kan afbouwen :(:)
Zijn er nog andere triggers die de bevangenheid in stand kunnen houden?

Ik heb ook echt van alles geprobeerd in de ergste periode. Van magneten, natuurlijke ontstekingremmers, noem maar op. Misschien zijn die bloedzuigers ook wat voor jouw pony?


Het hooi is getest, dat is te suikerrijk, helaas eten ze het hooi met weinig suiker dus helemaal niet.
En niet eten is momenteel ook niet best,ze is te mager en uit bloedonderzoek bleek dat er al sprake is van vetafbraak, en spierafbraak.
Dus het hooi waar teveel suiker inzit weken we nu.
Vandaag komt er weer ander getest hooi binnen, hopelijk eet ze dat wel dan gaan we daar verder mee.

Omdat er zowel sprake is van spierafbraak als vetafbraak zijn we begonnen met het bijvoeren van speedibeet en luzerne.

Ze heeft breakover beslag gehad gedaan door een leerling van, van Nassau.

Haar ppid medicijnen zijn opgehoogd haar waarde was te hoog, ze had hier al medicijnen voor.

Ze krijgt geen gedwongen beweging, staat overdag op de paddock en snachts op een verhard plaatsje bij de stal.

Ze is begin juli bevangen geraakt, daar eigenlijk niet echt van opgeknapt, bleef lastig lopen im bochtjes en wou niet harder dan in stap. Lv liep ze onregelmatig.
Hoefjes werden toen wel koud.

En nu sinds een maand dus weer bevangen met warme hoeven, foto's laten geen verslechtering zien tov vorig jaar.
Maar mijn pony is dus al doen sinds juli, normaal is het een stuiterbal..

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:01

Gut, ook al zoveel geprobeerd.

Wat ik nav je verhaal nog kan bedenken:
- speedibeet en luzerne vervangen door coolstance copra. Hb en slecht werkende darmen gaan vaak samen. Speedibeet zou voor de darmen niet heel top zijn. Achteraf klopte dit voor mijn paard ook (werd er gassig van en hij kwam er totaal niet van aan, ik zag t meer als buikvulling zoals stro). Coolstance zit hoog in vet en eiwit, heel laag in suiker/zetmeel.
- ik zou het verharde plaatsje zacht maken, want zo hoeft je pony nooit op verharding. Bijv rubber matten.
- ik zou met den hoek contact opnemen. Het was mijn laatste hoop en ik was erg sceptisch. Maar elke keer hb knapt hij bij mij pas echt op als ik de binnenkant aanpak. Mijn paard zijn blinde darm en lever functioneerde niet goed, hierdoor kon hij afvalstoffen niet goed afvoeren waardoor hij weer elke keer hb raakte. Ook kon hij voedingsstoffen toen niet goed opnemen, waardoor hij mager bleef. Dweilen met de kraan open. Ik zeg niet dat het de enige oplossing voor je is, maar misschien kan het wel aan herstel bijdragen.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 09:26

Gedwongen beweging; ik doe het wel. Tenzij ze echt veel pijn hebben. Ik merk dat ze er beter op gaat lopen dan wanneer ik niets doe. Twintig minuten per dag, op zachte ondergrond en zoveel mogelijk rechtuit.

Gepruts met dat hooi, hier ook. Prachtig voordroog maar uit analyse bleek 13% suiker. Krijgt ze nu een klein beetje van. Gemengd met armer hooi, wat ze dus vaak laat liggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:53

Ivm spierafbraak evt makkelijk opneembare eiwitten bijvoeren?

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 19:48

Paardje hier is inmiddels ruim 5 weken hoefbevangen. Pijnstillers (buut) nu verlaagd naar 1.2 zakje per dag en zelf heb ik het idee dat hij zich vrij goed voelt en steeds beter begint te lopen. Morgen komt dierenarts weer maar hij lijkt elke dag ietsjes te verbeteren, iets minder stijf en net wat ruimer door stappen. Hij zit ook goed in z'n vel, glanst en eet hooi iets beter. Verder krijgt hij helemaal niets (alleen hooi en medicatie) en staat in de dag in een zand paddock. Hoefsmid komt volgende week en als het meezit kan hij dan ijzers krijgen om z'n hoeven te verlichten.

Video van vanochtend.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:50

Fijn Lotte dat het beter gaat! Die van mij is nu ook 5 weken hoefbevangen en loopt de ene dag beter dan de andere dag. Ze staat nu op 3 zakjes buut. Ze heeft wel aangepast beslag maar dat heeft nog niet de druk kunnen verlichten.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:47

Levita schreef:
Fijn Lotte dat het beter gaat! Die van mij is nu ook 5 weken hoefbevangen en loopt de ene dag beter dan de andere dag. Ze staat nu op 3 zakjes buut. Ze heeft wel aangepast beslag maar dat heeft nog niet de druk kunnen verlichten.


Ah naar dat de jouwe nog niet goed is. Het is een lastige en had het gevoel dat er eigenlijk geen verbetering in zat en afgelopen weekend toch wel het gevoel dat hij steeds beter wordt. Vandaag draaide hij ook vlot om uit zichzelf en toen leek hij opeens gewoon de oude. Ik hoop dat jouw paardje zich binnenkort ook beter voelt! Zoals vele zeggen in dit topic, het is een langzaam process.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:43

De dierenarts is inmiddels weer geweest. Tweede Cushing bloedtest om te zien of medicatie werkt. Ze vonden mijn pony trouwens ook beter lopen maar nog niet helemaal goed dus advies was om zijn buut weer te verhogen naar 1.5 zakje per dag (hij kreeg sinds maandag 1 zakje per dag) en hem hierop te houden deze week. Dan zien of hij helemaal goed loopt. Zo ja dan bouwen de buut af, zo nee dan blijft hij er nog wat langer op staan. We gaan in ieder geval de goede kant op! En hoefsmid komt tevens volgende week om er ijzers onder te zetten dus ben benieuwd :)

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:58

Fijn Lotte dat jullie de goede kant op gaan! Wanneer krijg je de uitslag?

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:20

Goed Lotte dat je dus niet al hebt afgebouwd zo snel als eerst geadviseerd werd.

Hopelijk positieve uitslag van de bloedtest.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 18:59

Levita schreef:
Fijn Lotte dat jullie de goede kant op gaan! Wanneer krijg je de uitslag?


Vrijdag ochtend kan ik bellen tussen 8-9 dus vrij snel. Hij was dus 4 weken geleden getest en had toen 159 (en hoort 49 te zijn volgens dierenarts) en sindsdien 1/2 tablet Prascend per dag. Ben benieuwd of het dus verbeterd is nu! Aan mijn pony merk ik weinig verschil en behalve wat gewichtverlies zie ik ook weinig (en gewichtverlies is maar beetje, kan ook komen door nu hooi ipv gras + brok). Wel blij dat dierenarts het positief inzag en ook vond dat hij vooruit was gegaan. Hopelijk met ijzers eronder volgende week loopt hij helemaal stukje beter!

Hoe is het met jullie paarden?

hagelslag
Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:38

Hier gaat het tot dusver goed.
Ze krijgt nu iets meer hooi omdat ze anders echt mager zou worden.
Lopen gaat weer prima. De eerst 5 dagen na de hoefsmid was ze gevoelig met rechts voor.
De hoefsmid komt aanstaande maandag weer. Dan zaten er 3 weken tussen de bekapbeurt in.
Misschien dat het iets fijner is.
Vond 4 weken toch net iets te lang

Ohja en ze krijgt sinds een week af en toe weer een beetje vitalbix dailey compleet.
Normaal kregen ze zo uit 't hoofd 250 of 300 gram(hadden een bakje precies op maat gemaakt).
En ze krijgt nu dus net iets minder dan de helft van het bakje. Tot dusver gaat dat goed

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:07

Hier gaat het erg goed. De pulsatie is helemaal
weg. Dit is vrijwel gelijktijdig gegaan toen in een week kurkuma gaf en wisselde van smid. De smid zegt niet veel anders te doen dan de vorige. Dus tja, zeg t maar.
Hier wordt training dus weer rustig aan opgebouwd.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 07:32

Ik val even weer binnen in het topic.
Die begin fase is zo lastig van hb. Die van mij heeft 10 dagen op metacam +aspirine gestaan en daarna alleen nog op aspirine. Heeft zeker 6 maanden geduurd voordat ik de aspirine ben gaan afbouwen en met 8/9 maanden was hij pas weer goed in alle gangen op hard + zachte ondergrond.
Hij stond in een kudde, eerste 4 weken heeft hij apart gestaan en toen ivm uitbreken weer terug. Waarbij ze in de wintermaanden + snachts in de zomer op een verharde paddock stonden daar had hij het wel zwaar mee.

Dit jaar toen hij gevoelig begon te lopen op het harde in de bocht ( maar nog geen pulsatie!) verhuisd van stal. Dit lijkt goed te gaan. Vanaf half Juli staat hij opbouwend weer op het gras.
In de wintermaanden zal hij alleen op de paddock komen en in het voorjaar ook alleen in de paddock zolang fructaan hoog is.

Wat geven jullie om supplementen mee te mengen? Ik zou graag kurkuma willen geven maar hij krijgt alleen een beetje vitaminebrok + magnesium en dat is eigenlijk al een te kleine hoeveelheid om de magnesium aan toe te voegen.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 08:43

Vitalbix nutrimash gaf ik om poeders mee te mengen.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 09:41

Kurkuma wil die van mij niet eten helaas.

Maar ik meng met gedroogde brandnetel, dat koop ik via pitpit.com en dat eet ze graag.
Dat dus door de vitaminekorrel.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:01

twinducklin schreef:
Ik val even weer binnen in het topic.
Die begin fase is zo lastig van hb. Die van mij heeft 10 dagen op metacam +aspirine gestaan en daarna alleen nog op aspirine. Heeft zeker 6 maanden geduurd voordat ik de aspirine ben gaan afbouwen en met 8/9 maanden was hij pas weer goed in alle gangen op hard + zachte ondergrond.
Hij stond in een kudde, eerste 4 weken heeft hij apart gestaan en toen ivm uitbreken weer terug. Waarbij ze in de wintermaanden + snachts in de zomer op een verharde paddock stonden daar had hij het wel zwaar mee.

Dit jaar toen hij gevoelig begon te lopen op het harde in de bocht ( maar nog geen pulsatie!) verhuisd van stal. Dit lijkt goed te gaan. Vanaf half Juli staat hij opbouwend weer op het gras.
In de wintermaanden zal hij alleen op de paddock komen en in het voorjaar ook alleen in de paddock zolang fructaan hoog is.

Wat geven jullie om supplementen mee te mengen? Ik zou graag kurkuma willen geven maar hij krijgt alleen een beetje vitaminebrok + magnesium en dat is eigenlijk al een te kleine hoeveelheid om de magnesium aan toe te voegen.


Heeft jouw paard ook 6 maanden een pulsatie gehad? En is het hoefbeen ook gekanteld?

Die van mij staat op stal en heeft een gekanteld hoefbeen. Omdat ik nog steeds een pulsatie kan voelen staat ze nog op stal op advies van dierenarts en hoefsmid. Er is namelijk een gevaar dat het hoefbeen nog verder gaat kantelen en ze heeft een super dunne zool. Maar dat valt mij het zwaarste dat ze niet naar buiten kan. Dat ze alleen op stal mag staan. We hebben op stal ook geen paddock waar ze even kan staan.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:36

Levita, staat je paard dan op siliconen met een bepaalde hardheid en een zooltje met het beslag ?Met speciaal beslag voorkom je verder kantelen. Ken je Ronald Aalders ? kijk eens op zijn facebook. Dan zie je exact wat ik bedoel...

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:05

ElCamino schreef:
Levita, staat je paard dan op siliconen met een bepaalde hardheid en een zooltje met het beslag ?Met speciaal beslag voorkom je verder kantelen. Ken je Ronald Aalders ? kijk eens op zijn facebook. Dan zie je exact wat ik bedoel...


Ja daar staat ze nu zo'n 3 weken op. Maar de hoefsmid en DA gaven aan dat ondanks de ijzers het hoefbeen alsnog door kan kantelen. De ijzers zouden de druk moeten verlichten en als ik zie hoe ze loopt doen ze dat niet echt. Ze loopt wel ietsje beter maar sommige dagen nog steeds behoorlijk kreupel. En de ene dag voel ik nauwelijks een pulsatie en de andere dag veel meer. Ik heb totaal geen ervaring hierin, dus het maakt mij allemaal vrij onzeker.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:35

Levita schreef:
ElCamino schreef:
Levita, staat je paard dan op siliconen met een bepaalde hardheid en een zooltje met het beslag ?Met speciaal beslag voorkom je verder kantelen. Ken je Ronald Aalders ? kijk eens op zijn facebook. Dan zie je exact wat ik bedoel...


Ja daar staat ze nu zo'n 3 weken op. Maar de hoefsmid en DA gaven aan dat ondanks de ijzers het hoefbeen alsnog door kan kantelen. De ijzers zouden de druk moeten verlichten en als ik zie hoe ze loopt doen ze dat niet echt. Ze loopt wel ietsje beter maar sommige dagen nog steeds behoorlijk kreupel. En de ene dag voel ik nauwelijks een pulsatie en de andere dag veel meer. Ik heb totaal geen ervaring hierin, dus het maakt mij allemaal vrij onzeker.


Het is vorig jaar geweest, dus ik weet het niet meer exact. Maar eerste tijd ben ik wel pulsatie blijven voelen. Vaak sochtends minder/niet en savonds wel.
Ook na hoefsmid de eerste paar dagen tot een jaar pulsatie gehad.
Hoefbeen is gekanteld op 4 benen, waarvan linksachter het ergste.
Paard heeft nooit beslag gekregen, daar was hij eerst te slecht voor en daarna maakte hij zo'n vooruitgang dat is besloten geen ijzers eronder te zetten. Ook omdat hij absoluut niet braaf was bij de smid en hij dan volledig verdoofd moest worden en daarmee belast je het lichaam nog meer.

Toen hij op het zachte rechtuit " goed" liep, niet kreupel maar wel nog wat stijf, moest ik juist van de hoefsmid en dierenarts hem op het zachte zoveel mogen laten lopen. Op het harde mocht absoluut niet totdat hij daar ook 100% goed liep maar dat ging helaas niet anders in de kudde.

Paard stond in een kudde van +- 30 paarden met ik schat 0.5 hectare verhard, 2 hectare " modderwei" en in de zomermaanden overdag in een gras wei van 2 hectare ofzo. Even een schatting. Overigens stond hij vrij hoog in de rang en kon hij zonder problemen altijd in de schuilstal gaan liggen. Dat deed hij in begin ook heel veel.

Brandnetel is misschien wel nog een goede! Dat vond hij vroeger wel lekker.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:11

tja, veel smeden zijn niet bedreven in speciaal beslag voor HB paarden, de siliconen varieren in hardheid, de zooltjes ook en dan de wijze waarop beslagen is, banana shoes leveren vak goed resultaat...
En soms..... soms wint de HB gewoon, hoe kl*te het ook is.....