[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eliana
Berichten: 5447
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:11

Kuil is 1 van de redenen dat mijn pony bevangen is geraakt.. Dus voor mij persoonlijk een no go. Maar Dan moet je percentages weten je kan een quick scan laten uitvoeren om het voer te laten analyseren.

Shetland bokker #7


twinducklin
Berichten: 2338
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:18

Voordroog bedoel je?
Je hoort er verschillende ervaringen mee. Denk ook dat het aan de oorzaak van hb ligt.
Mijn ruin is in April hoefbevangen geraakt. Heeft eerste maand apart gestaan met oud hooi. Daarna is hij terug de kudde in gegaan met 24/7 een graasmasker op. Overdag stonden ze van 7-19u ongeveer in de weide, snachts op de paddock met onbeperkt hooi en voordroog. Inmiddels staan ze niet meer op de wei en hebben ze 24/7 onbeperkt voordroog. Hij staat nu de nachten zonder masker en overdag nog met. Ik hoop in de winter te kunnen afbouwen dat hij volledig zonder masker kan staan. Het masker helpt wel effectief, hij is er flink mee afgevallen.

09.07.'16 is ons wondertje geboren <3

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:20

Kuil is een no go. Voordroog kan idd wel minder suiker bevatten. We hebben ooit voordroog van eigen land gehad. Dat bevatte maar 28 gram suiker per kilo droge stof

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:32

Ik denk dat het inderdaad eerder voordroog is, het is in ieder geval wel echt super droog spul maar dus wel in plastic verpakt.

Ik kan er evt een pluk van ophalen en een test laten doen maar misschien zijn de percentage s per baal ook wat verschillend.

De oorzaak van de hoefbevangenheid is teveel gras.
2 uurtjes met graasmasker het gras op gaat nu prima en verder krijgt hij onbeperkt hooi.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:54

Ik zou erg oppassen met voordroog, is toch gefermenteerd en de vertering ervan is anders dan van gewoon hooi. Ook al is het suikergehalte laag kan toch problemen geven door de zuurgraad. Ik heb ook eens voordroog gevoerd die laag in suiker was maar toch problemen gaf. Dunne mest en hb dus. En ook al is het erg droog, oppassen bij hb. En zeker eerst laten testen want als het van dezelfde partij is zijn de gehaltes gelijk in alle pakken. Ik voer mijn hb gevoelig paard nooit meer kuil/voordroog, werd ook stelling afgeraden door mijn Da.

amoebje
Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:55

Dat is echt per situatie verschillend. Die van mij is chronisch hoefbevangen èn heeft een stofallergie. Wij zijn daardoor wel aangewezen op voordroog.
De ene baal is ook echt de andere baal niet, hebben ze voordroog van eigen land, of zijn ze afhankelijk van de aanvoer van derden?

Wij hebben een vaste hooiboer die zijn hooi echt hartstikke droog heeft voordat het in plastic gaat, dat gaat gelukkig erg goed! Maar ik merk wel direct aan zijn manenkam als we een rijkere baal hebben.. oppassen geblazen dus!

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:00

Heel droog zegt niks over het suikergehalte hoor.

amoebje
Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:21

Nou ja, het gaat als lang uitgeschoten hooi zo droog mogelijk de baal in, er is wel over nagedacht. Gegarandeerd laag suiker is het niet, dat snap ik ook ☺️

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:38

Alles komt van eigen land, wel verschillende weilanden dus misschien zit er toch wel wat verschil in per baal. Het is wel echt droog,als ik niet zou weten dat het uit een verpakte baal komt zou ik geloven dat het gewoon hooi is. Maar dat zegt natuurlijk niks.

Ik vind het echt lastig, alle stallen hier in de omgeving waar ze veel buiten kunnen en niet perse het land op moeten in de zomermaanden voeren kuil/voordroog. Er zijn wel stallen waar hooi mogelijk is maar dan is het weer heel veel op stal.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:16

Is ook erg lastig.
Je zou het kunnen uitproberen maar dan wel heel erg letten op de mest want daar kun je veel aan zien vind ik.
En misschien kan die van jou wel tegen deze voordroog want elk paard is toch verschillend.
Er is helaas geen algemene regel wat wel of niet werkt bij hb.

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:37

Alleen ls je test weet je hoe veilif of niet het ongeveer is. Ik zou voordroog niet zo maar durven voeren.

Mijn pony moet eind van de maand paar dagen naar de kliniek waarschijnlijk ivm kies extractie. Best spannend dan ook qua hooi etc. Omdat ze nu alleen op heel arm hooi staat en geen idee hoe het daar is.

Verder gok ik dat ze even slecht ruwvoer zal eten. Iig dat was vorige keer wel zo. Toen kreeg ze gras en senior priores. Gras is een no go. Maar was senior priores nu wel of niet veilig? Dat zou ze aantal dagen ruim moeten hebben waarschijnlijk als ruwvoer vervanger. Maar weer niet of dat überhaupt wel kan hij hb gevoelig....

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:06

Sp kun je best een paar dagen geven, kan ook in combinatie met speedybeet, zijn ook vezels. Hij moet toch wat eten! Succes!

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:19

Thanks. Wil het denk ik paar dagen van te voren al gaan geven zodat ze er aan kan wennen e het niets pats boem is. Vorige keer had ze iig een week zeer slecht gegeten. Zo sneu!

mysa
Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:28

Sp kan wel. Geweekte hooibrok zou ook nog kunnen.

amoebje
Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:08

Tancreda4 schreef:
Thanks. Wil het denk ik paar dagen van te voren al gaan geven zodat ze er aan kan wennen e het niets pats boem is. Vorige keer had ze iig een week zeer slecht gegeten. Zo sneu!


Mag je je eigen hooi niet meebrengen?

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:09

@tancreda4 ik zou je eigen hooi meenemen zodra ze dan weer hooi kan eten is het in ieder geval het hooi wat ze gewend is.

Je hebt best veel soorten voer die als ruwvoervervanger kunnen dienen.
Een oudje van een vriendin van mij, gevoelig voor hoefbevangenheid heeft het nog een hele tijd goed gedaan op geweekte hooibrok en wat sp

Eliana
Berichten: 5447
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:01

Mijn pony gaat vrijdag beslagen worden. Mijn smid loopt toevallig regelmatig een dag mee bij van Nassau dus hij kan mijn pony beslaan. Het wordt een breakover ijzer met balk erin.
Ik hoop zo dat het gaat helpen ze loopt momenteel slecht.

Kun je inderdaad geen eigen hooi meegeven dan Tancreda?

Shetland bokker #7

Tancreda4
Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:18

Ja dat ga ik wel vragen inderdaad en neem ik sowieso mee voor de zekerheid. Zal er can te voren nog even over bellen.

Hopelijk gaat het helpen Eliana!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:54

Ik wil hier graag advies vragen!

Heb al redelijk wat in topic gelezen maar mijn (10 jarige) paard valt niet in het standaard hb beeld, hij is namelijk snel te dun en ik moet hem altijd flink voeren in de wintertijd om te voorkomen dat hij enorm invalt.

Maar ja hij is dus sinds gister (licht) bevangen. Direct van het gras af (dat gestresste gras is vermoedelijk de oorzaak), van zijn sportbrok af (waar hij het al jaren goed op deed), vitaminekorrel gekocht, metacam van de da gekregen), de hoefsmid komt er vandaag bij en hij blijft op onbeperkt hooi (arm en grof, vind hij eigenlijk vies vandaar ook dat hij steeds aan de korte grassprietjes vrat). Hij loopt redelijk goed, zeker op het zachte, dus ik heb goede hoop dat het kort duurt maar ja ik durf niet terug te gaan op de sportbrok natuurlijk!

Maar, hij valt dus altijd snel in in de wintertijd, haat bietenpulp en wordt enorm kriegel van luzerne.. dus wat moet ik dat dier nou gaan voeren als hij door de acute fase heen is?

Ik las jullie discussie over cushing. Daar heeft hij geen kenmerken van maar houd ik wel in mijn achterhoofd!

Ik ga natuurlijk ook met de da overleggen maar hoop hier bij de ervaringsdeskundigen ook adviezen te krijgen!


capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 07:58

Ik voer mijn welsh grasbrok bij naast marstall force en lijnzaadolie van vitalbix.

Grasbrok bevat wel fructaam naast suiker maar ze doet het er goed op en is flink bijgekomen.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:16

Hallo allen, vervelend dat er een heel topic is over alleen bevangen paarden.

Wellicht kan iemand mij helpen, of weet iemand een site waar info staat.

Mijn paard kreeg afgelopen vrijdag de diagnose aan 4 benen bevangen. Hij kon geen stap meer verzetten. Protocol van dierenarts opgevolgd. Nu zoek ik eigenlijk informatie over hoe snel een paard met zo een diagnose weer een beetje normaal kan lopen. Is dan na een paar dagen of na een paar weken? Wanneer kan je weer beginnen met wat beweging? Ik vind het lastig inschatten en kom ook niet echt aan informatie over het verloop van het proces en de snelheid ervan.

Hier zitten helaas veel ervaringsdeskundigen. Misschien kunnen jullie mij wat wijzer maken?

Rambogirl
Berichten: 3586
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:51

Probleem is een beetje dat dit toch per paard verschillend is. Wij hebben geen zicht op jouw paard en hebben ook geen eventuele foto's.
Als je je paard goed kent, zal je wel doorhebben wanneer je weer iets kan doen.
Bij mijn pony is het bijvoorbeeld dat ik minimaal 2,5 maand niks met dr mag doen. Absolute rust. En daarna afhankelijk van hoe ze op dat moment is verder bekijken wat voor schema we aan gaan houden.

If You Want To Achive Greatness Don't Ask For Permission

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:13

Snap dat het lastig is. Maar waarop baseer je die 2,5 maand? Loopt ze dan niet goed of merk je andere dingen. Ik heb wel mensen om mij heen gezien met bevangen paarden, maar mij eigenlijk nooit gerealiseerd hoe dat herstel erna is gegaan en in wat voor tijd bestek. Ik heb nog geen foto's oid. We zijn pas in de eerste week. Maar ik zie hem met de dag opknappen dat ik er bij wijze van spreke nu zo op zou kunnen wegrijden. Nee, dat ga ik niet doen hoor. Morgen komt de dierenarts voor een check. Uiteraard zal ik al mijn vragen hieromtrent bespreken.

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:18

Zelf heb ik ze met pijn nooit gedwongen laten bewegen. Dat ben ik gaan doen toen de pijnstilling afgebouwd was.

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:04

Heel verschillend wanneer je weer wat kan doen, soms na een paar maanden, soms na een jaar pas of nog langer.
Een jaar is geen uitzondering, maar begin maar te denken in maanden ipv weken en niet te snel beginnen.

Beterschap!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, miekxlady97 en 6 bezoekers