[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angs1989
Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:44

Foto's zijn gemaakt en hoefsmid is ook gelijk geweest. Er was naar aanleiding van de foto's wel wat verbetering te halen door de hoefsmid.

Ze was iets meer gekanteld als in januari, maar dat had ik ook wel verwacht. Maar gelukkig zien de dierenartsen het nog 'positief ' in.

Ze staat voor nu weer even netjes op haar voeten.


[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]


joyce83Jarig
Berichten: 5197
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:39

Angs1989 fijn dat er volgens hoefsmid wel verbetering te halen valt hopelijk.

Net telefoon van dierenarts gehad, mijn pony schijnt toch cushing te hebben. Waarde van 56 kwam uit het bloed. Advies was om te starten met prascent. Nu maar eens gaan inlezen in de ppid groep...

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

Tancreda4
Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:44

@ Pol1; wat fijn dat het een zweer bleek te zijn! Hoe gaat het nu?

@ Angs1989; Wat een lastige puzzel ook zo... vreemd van die natte mest. Toch iets in de spijvertreing dat niet helemaal goed gaat lijkt het dan? Geen wormen of zand in de mest? Dat laatste kan ook af en aan dan weer harde en dan weer dunne mest geven. Wel apart dat het met het minder lopen lijkt samen te hangen. Al eens bloed getest?

Fijn dat er fotos op stal gemaakt konden worden. Balen van die extra kanteling... Maar toch fijn dat ze nog positief zijn. Hoe nu verder zeiden ze? Nog pijnstillers?

@ Capopjekop; oh bah wat naar dat er gevoerd wordt! Doe je zo je best en dan wordt het teniet gedaan door (niets vermoedende? )mensen... idd bordjes en een draadje zou ik doen in de hoop dat het helpt. Al kunnen ze vaak brood nog wel ver gooien :( :(

Fijn dat ze weer goed op de voetjes staat!

Hoevaak laten jullie bekappen? Normaal ging ze mee met de grote (om de 7 weken) en was het de ene keer vijl er langs en andere keer wat meer bekappen. Nu komt de HS even elke 4 weken, omdat ze er best wat af moet halen en ik niet teveel 'verandering' in de hoef wil elke keer met bekappen. Dus dan maar wat vaker...

@ MaritGalinda; heel veel sterkte :(:) Ikzelf heb alleen PPID laten testen.

@ Vopo :(:)

Omdat pony toch nog duidelijk pulsatie had heb ik haar toch ondanks dat ze nog goed liep, pijnstillers gegeven gisteren. Ik heb de DA gesproken en die zei dat pulsatie ook kan komen door het liggen/ klem liggen, maar in combinatie met het ademen toch iets om goed in de gaten te houden. Hij adviseerde toch wat dagen pijnstillers en de pulsatie goed in de gaten te houden. Als ze echt bevangen staat, zijn we weer verder van huis zo stelde hij. Vandaag kijken hoe ze er bij staat.

Ze krijgt overigens Inflacam. Daar reageert ze tot dusver direct op.

Angs1989
Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:50

@ Tancreda, het is inderdaad een lastige puzzel. Mijn dierenarts heeft ook overlegd met Utrecht en via Utrecht krijgt ze nu nieuwe medicijnen voor haar maag/darmen. Wormen en zand is ze op getest, zand had ze wel iets, maar is ondertussen schoon. Bloed is ook getest, maar is ook niet heel veel in te vinden. Alleen dat ze geen goede lever heeft, maar dat heeft ze vanaf het begin af aan al niet. In Utrecht schijnen ze nu wel onderzoek te doen naar de functie van de darm bij hoefbevangenheid.

Zeker fijn dat de fotos op stal gemaakt konden worden, ja ik ben er ook nog niet helemaal uit of er nou echt extra kanteling is, aangezien dit een andere dierenarts was en het op een andere manier berekende. Ze staat inderdaad nog op de pijnstillers en dit zal voorlopig ook nog wel zo zijn, al loopt ze nu vrij goed, dus misschien kunnen we het wel iets gaan afbouwen.

Sky gaat elke twee/drie weken naar de hoefsmid, zodat er inderdaad niet teveel veranderd hoeft te worden.

@ Capopjekop, ik ben inderdaad blij dat niemand bij Sky kan en haar dus kan voeren, dat lijkt me echt zo vervelend.

Groot gelijk om wat pijnstillers te geven, Sky staat nu ook iets hoger omdat er gisteren toch veel aan haar gerommeld is.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:05

Helaas ben ik weer terug.. pony ging heeeeel goed de afgelopen weken! En op aanraden van de dierenarts weer gras op gaan bouwen (hoefbevangenheid was niet zo erg)

In 2 weken tijd heeft ze een keer 10 min en 2 keer 15/20 minuten op het gras gestaan met graasmasker (met lage fructaan gehaltes) . Woensdag voor de laatste keer, helaas was het nu raak, ze loopt weer slecht :(

Nu was mijn vraag of het inderdaad kan dat ze er nu pas last van heeft terwijl ze 2 dagen geleden voor het laatst gras had? Gister was er namelijk nog niks aan de hand
En is het dan echt de enige oplossing om haar nooit meer op gras te hebben? Want dan moeten we helaas opzoek naar een andere stal

Smotz
Berichten: 668
Geregistreerd: 02-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 23:27

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Mijn merrie is half november hb geraakt, door prednison (3,5 week gegeven). Toen ben ik als een malle naar info gaan zoeken, hier ook veel gevonden.

Veel schade aan de voorvoeten door de hb, vooral links. Maar deze week zijn de zooltjes en kit ertussenuit en staat ze weer normaal op ijzers (breakover beslag). En loopt ze weer 20 km.

Paard is een weekje van de wei af geweest na constatering hb, daarna gewoon met de kudde mee het land op gegaan - ook gedurende de winter.
Enige wat ik veranderd heb ik is het
krachtvoer, daar heb ik Bonpard Colon van gemaakt vanwege de prebiotica. Ook daar ben ik nu mee gestopt. En bij stress-gras de Glucobalans op tijd geven.

Zo krijg je op de Uithof in januari het advies om je paard in te laten slapen, want er zou door de kanteling een ontsteking bij het hoefbeen zitten. En nu heb ik een paard goed op weg naar herstel, bizar.

Bij mijn paard was de trigger niet het gras/fructaan, maar de gifstof prednison.
Wat een rollercoaster is hb zeg! Lastig je weg erin te vinden, het is voor iedereen een zoektocht.

Foto van januari:
[ img ]

Foto van afgelopen week
[ img ]

Info over rijden op de Utrechtse Heuvelrug: http://www.paardrijdeninutrecht.nl

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:02

Combinatie darmen en Hb was by mijn pony ook (lang geleden) de DA van Den Hoek kwam daarmee. Heb hem toen van iets phytonics voor de darmen gegeven..dat hielp!

Dacht misschien levende Biergist geven voor jullie? Ik geef mijn paard ht in ht muggenseizoen. Zit normaal onder de muggenbulten nu maar een paar.
Ik geef van de horsefitshop. Tip van aukelizzy..zou suikervrij zijn ook
Of prebiotica van Abler ?

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 12:39

Ik kom even binnenvallen
Maar weet iemand toevallig waar glucobalance of laminaze in een winkel word verkocht ?
In Breda zou handig zijn (daar is mijn vriend momenteel , die kan ik Met een Apple Met de naam op pad sturen ;) )

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:17

Heb hem inmiddels besteld bij Agradi, hopelijk een snelle levering

Maar goed , Gull zit tegen bevangen aan
Staat nu apart op het zand Met schuilstal, hooi en Ik had een paar wilgentakken geknipt voor haar

Nu even opfrissen wat betreft ik verder kan doen voor haar op dit moment (en dus dit topic ook even doorspitten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:18

Sonja_vR schreef:
Ik kom even binnenvallen
Maar weet iemand toevallig waar glucobalance of laminaze in een winkel word verkocht ?
In Breda zou handig zijn (daar is mijn vriend momenteel , die kan ik Met een Apple Met de naam op pad sturen ;) )



Laminaze hebben ze als t goed is bij naalden in rucphen

Tancreda4
Berichten: 24015
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:30

Verkoopt de ej niet glucobalance?

Ik heb ook gluco balance besteld. Al vraag ik mij af of dat echt helpt.

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:36

Epplejeck verkoopt geen glucobalance helaas.
Ik vind t fijn spul voor mijn pony.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:57

Sonja_vR schreef:
Ik kom even binnenvallen
Maar weet iemand toevallig waar glucobalance of laminaze in een winkel word verkocht ?
In Breda zou handig zijn (daar is mijn vriend momenteel , die kan ik Met een Apple Met de naam op pad sturen ;) )


Ik heb eventueel nog laminaze staan. Zijn een paar schepjes uit. Laat maar weten als je interesse hebt.

NinaCharlie
Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 18:46

Horsefitshop verkoopt wel glucobalance. Heeft EJ dit dan niet in de filialen staan?

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:47

Nee heb ik ook al eens naar zitten kijken
Het goedkoopste ben je uit bij koopjesdrogisterij of bij petcure.

Sonja_vR
Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 19:50

lauret schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik kom even binnenvallen
Maar weet iemand toevallig waar glucobalance of laminaze in een winkel word verkocht ?
In Breda zou handig zijn (daar is mijn vriend momenteel , die kan ik Met een Apple Met de naam op pad sturen ;) )


Ik heb eventueel nog laminaze staan. Zijn een paar schepjes uit. Laat maar weten als je interesse hebt.

Stuur even een pb

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:11

Ik kom ook meelezen hier, mijn pony is zins vorige week zondag ook bevangen, hij krijgt 2x per dag buut en verder alleen nog hooi, de afgelopen dagen leek het beter te gaan maar nu loopt hij zins vanochtend ineens weer heel slecht.. ik probeer zoveel mogelijk te koelen, hebben jullie nog meer tips?

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:59

Sorry met tips kan ik je niet helpen, zit er zelf nog niet lang genoeg in. Een goede smid die regelmatig bijwerkt, helpt hier alvast goed.

Wat doen jullie voor ‘activiteiten’ met jullie HB-paardjes? Mijne is niet meer tevreden met een uitgebreide poetsbeurt of wat simpele onbrlastende vrijheidsdressuuroefeningen. Wandelen in de wei vindt ze maar saai. Buiten vind ze het wel leuk, maar na enkele 100meters houdt de berm hier op en zo heel ver kan ze nog niet op het harde zonder slechter te beginnen lopen.
*inspiratieloos*

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:11

Schoenen kopen zodat je ook stukjes over de weg kunt of over slechte paden kunt lopen.

mirriejj
Berichten: 3601
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 16:33

Niets, pas toen Lola echt een heel stuk verbeterd was, ben ik begonnen met wandelen ( in het begin 5 minuten om de dag en dat bouwde ik met 5 minuten per week/per keer uit)

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:19

Wanneer zijn jullie met de pijnstillers gaan minderen?

Angs1989
Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:10

Met Sky doe ik al de tijd dat ze bevangen is al niks. Gelukkig is ze daar wel tevreden mee, denk ook hoe meer je gaat doen hoe vaker ze misschien de paddock uit willen. Sky heeft zich er waarschijnlijk bij neergelegd dat er nu niks gebeurd.

Pijnstillers minderen gaat hier als ze drie dagen comfortabel is op de dosis die ze krijgt. Dan minder ik de dosering met 0,25 en kijk ik aan hoe dat gaat.

joyce83Jarig
Berichten: 5197
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:29

Kan het ook zijn dat ze alleen of ja vooral achter kreupel/gevoelig lopen?

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:40

Zou me verwonderen, bevangenheid is meestal vooraan of voor- en achteraan, van achteraan heb ik het nog niet gehoord. Kan de gevoeligheid niet van te kort afgesleten hoeven komen? Denk dat je daarbij meer risico loopt achter- dan vooraan.

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:43

Alleen of voornamelijk achter is niet echt gebruikelijk. Dan zou ik echt foto's willen laten maken want dan heb je grote kans dat het een andere oorzaak heeft


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers