Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:11

super, het is een simpele toevoeging waar ik zelf toch wel veel heil in zie. Zitten de ribbels alleen in de koot, of ook er boven? en hebben de andere benen ook ribbels?

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:20

Ze heeft kloven van de mok aan alle 4 haar benen inderdaad, het zijn bij haar ook vooral kloven en niet zo zeer korsten of wonden. Zitten alleen in de koot.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:09

Sorry ik heb al je posts in 1x gelezen en daaruit kon ik opmaken dat ze op kort gras stond maar dat is misschien al jaren geleden. :+ Ik zou dit paard helemaal van het gras af halen, just to be sure. Dus als sommige dingen niet helemaal kloppen dan komt dat omdat je dit dus waarschijnlijk in de loop der jaren al hebt veranderd. ;)

Dat je paard ook mok heeft zegt mij ook dat het afweersysteem niet helemaal lekker werkt dus ik denk dat hier echt nog wel wat te halen valt. Goed dat je al een balancer geeft maar helaas nog niet helemaal met het gewenste resultaat. Ook niet onderdoseren bij dit paard en geen dagen overslaan.

Biotine is niet per se duur, die biotine extra van de paardendrogist kost in de voordeelverpakking 35,50 en daar doe je 2 maanden mee, dus nog geen 18 euro per maand. Dat is stukken goedkoper dan die dure klinieken en hoefsmeden. Bovendien, als er een kans is dat je je paard ermee helpt, waarom zou je die kans dan wegwuiven?

Wat goed dat je zelf al aan het leren bent hoe je moet bijvijlen? Bij welke cursus ben je uitgekomen?

Ts ik wil je absoluut niet kwetsen maar ik heb soms het idee dat je zelf (nog) niet echt door hebt hoe erg het eigenlijk gesteld is met je paard en dat het voor je paard wel 1 voor 12 is op dit moment en dat je al 4 jaar (!!) loopt aan te modderen met een paard die niet anders dan pijn kan hebben met zo'n voet. Het is niet leuk om te horen maar ik ben bang dat het niet bij je binnen komt.

En nee, ik kan jouw paard niet zien op een schermpje maar ik zie wel een reeks foto's van een zeer misvormde voet, zeer slechte rontgenfoto's en filmpjes van een mankend dier.

Anoniem

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:25

Je hoeft niet op natuurlijk bekappen terecht te komen, er bestaat ook nog een middenweg namelijk een natural balance hoefsmid. Als je die contacteert heb je er een met een 3 jarige opleiding die echt kunde heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:26

Ze staat inmiddels al niet meer op het gras inderdaad.
Als je in de buurt woont ben je welkom om haar eens in het echt te komen bekijken hoor! (Geldt overigens voor iedereen haha :D )

Ik leer het bijvijlen gewoon van een smid.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:30

ik ben best laat maar mijn verzorgpony heeft het ook een beetje, de eigenaar had advies gevraagd bij de smid. hij zei GEEN olie erover smeren want dat is juist slecht, het beste is om zo min mogelijk te rijden en elke dag zorgen dat hij/zij minstens een half uur in de modder staat. dit doe ik nu elke dag en de scheur word bij mij stukje voor stukje kleiner! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 13:09

Even een video-update, ze is al flink wat kilotjes kwijt inmiddels (strenge dieet werkt goed!) dus ze mag weer af en toe een paar uurtjes bij de anderen op het gras!
Zo liep ze daar gisteren naar toe;



(Verder staat ze overdags in het zand met hooi en ‘s avonds in een droge uitgebloeide wei).

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 08:31

Dat ziet er niet slecht uit, Shanna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:47

Bijke vandaag, achterste fries;



Ze is ook al goed afgevallen, het zeer strenge dieet werkt! Haar buik steekt niet meer uit en ook haar rug is niet meer moddervet! :D


Afbeelding

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:36

Lekker afgevallen zeg!!
Hoe zien haar hoeven er nu uit?
Vind het filmpje minder goed dan de vorige, je ziet duidelijk dat de bokkensprongen met bocht haar pijn doen, ze in de bocht niet rad is en zich daarna uitschud (ongemak/stres/pijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:47

Toch vind ik haar op de rechte stukken in draf en galop wel ruimer dan verwacht, het bochtje heeft ze inderdaad last van maar al met al ben ik niet ontevreden dat ze zo loopt met de hoef van de foto! :D
Dat schudden zoek ik niet perse iets slechts achter, doet de ruin ook als je oplet.

Hoef ziet er volgens mij nog het zelfde uit als de vorige keer, al heb ik al een tijd geen hoef-foto meer gemaakt dus helemaal vergelijken kan ik nu niet haha, het is in elk geval niet slechter/ erger geworden en ze doet het goed op dit beslag. De 16e komt de smid weer.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:44

Wat ziet ze er goed uit! En inderdaad op het rechte stuk loopt ze aardig goed. Jammer dat dat nog niet helemaal in de bochten zo is.

Mooie lucht ook in het filmpje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:45



Update van vandaag, op het lange rechte (niet op video) loopt ze aanzienlijk beter dan zo in de bak, maar toch mag ik niet klagen als je dit naast de röntgenbeelden van de zomer bekijkt.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 01:49

Hoe gaat het nu Shanna?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:05

Ik denk dat ze qua lopen nog zo’n beetje hetzelfde is als op het laatste filmpje, ben dr wel wat meer aan het gymnastiseren met dubbele longe nu wat dr ook wel goed doet. Ik denk dat ik binnenkort eens in de bak er op ga om te voelen hoe ze dat doet.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:26

Shanna schreef:
Ik denk dat ze qua lopen nog zo’n beetje hetzelfde is als op het laatste filmpje, ben dr wel wat meer aan het gymnastiseren met dubbele longe nu wat dr ook wel goed doet. Ik denk dat ik binnenkort eens in de bak er op ga om te voelen hoe ze dat doet.


Ik denk dat je er verstandig aan doet om het uit je hoofd te zetten er uberhaubt nog op te gaan zitten . Als ze nog steeds zo loopt als op dat filmpje dan is ze niet in staat om pijnloos een ruiter op haar rug te hebben .

Wil je haar laten leven ?hou haar dan als grondwerk paard / knuffelpaard . Heel heeel heeel misschien dat een meisje van maximaal 30 kilo nog zou kunnen . Maar geen volwassenen meer . Ze loopt regelmatig op het rechte.... maar veel en veel te kort nog . Er zit ook echt 0 candans in . Ga het haar niet aandoen om weer iemand te moeten dragen . Ik geloof namelijk niet dat dat nog pijnloos kan bij haar .

Heel misschien zou je nog met haar kunnen gaan mennen als je er een licht lopende tweewieler achter hangt . Dan is de belasting anders . Maar ga er alsjeblieft niet meer op zitten .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:53

Met binnenkort bedoel ik ook meer over een paar weken/ maanden minimaal hoor! Eerst verder gymnastiseren vanaf de grond inderdaad! :+
Maar met een paard wat al 2,5 jaar 100% niks kan doen is dat voor mij binnenkort, dat ik daar niet nog weer een jaar mee moet wachten zegmaar haha! :))

Ik wil haar inderdaad laten leven, ze is veel te goed om al te laten gaan. Prognose is nog steeds dat ze weer volledig bruikbaar zal worden, dus die kans geven we haar. Ik hoop ook in de toekomst, als ze weer goed (genoeg) is en blijft, een veulentje van haar te kunnen krijgen. Op dit moment is dat enkel dromen, maar het zou mooi zijn als dat lukt.

XladyX

Berichten: 1320
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:09

Ik sluit mij bij absolem aan. En niet alleen mbt tot ooit nog kunnen rijden maar ook mbt op er ooit een veulen mee fokken. Ze loopt echt niet goed, ook wanneer je aangeeft dat ze nu 'goed' en stabiel loopt. Dit paard lijkt (chronisch) pijn te hebben en met zo lang pijn inmiddels waarschijnlijk door haar hele lijf door al het compenseren. Wees alsjeblieft eerlijk naar haar toe en belast haar niet meer. Of laat haar misschien gaan.. Friezen zijn hard voor zichzelf maar ondanks dat laat ze nog steeds ongemak en stijfheid zien. Al 2,5 jaar.. Laat staan als je daar nog (veulen) gewicht aan toe gaat voegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:50

Zoals ik zeg is dat ook een droom, eerst paard weer goed krijgen. De prognose is nog steeds dat ze weer goed kan worden. Paard heeft verder geen artrose ontwikkeld dus het is echt een scheefheid in haar spieren.

Als ik haar zoals nu “goed” noem dan is dat omdat ik haar naar omstandigheden goed vind, in dit geval zelfs beter dan verwacht als je je bedenkt hoe die hoef er van binnen uit ziet..!

Haar platte hoef wordt weer normaler van vorm, het been van de slechte hoef gebruikt ze weer volledig (heeft ze heel lang niet gedaan), ze is nog lang niet goed maar we zijn echt wel op de goede weg. :)

Voor wie het interessant vind, je mag dr komen bezoeken om haar in het echt te zien hoor! :D

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:15

Lieve TS, die prognose geven ze ondertussen al jaren. Ik zou er niet om hopen. En ik zou er al zeker geen veulen mee fokken, als het weer verergerd is dat extra gewicht echt killing. Heb het meegemaakt bij een kennis, paard was al tijd stabiel en kon volledig terug gereden worden. Toen veulen 1 maand was kreeg ze een onverwachte ernstige terugval en was er geen redden meer aan. DA heeft haar nog een maand in leven kunnen houden voor het veulen, maar dat was echt geen pretje en dat wil je niet meemaken, was een vreselijke periode, voor paard en mens (en veulen dat op 2 maand er alleen voor stond)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:43

Vandaag is de smid weer geweest, er is nu eindelijk wat van de “snavel” afgegaan waardoor de hoef al weer iets normaler lijkt. Ik ben wel vergeten een voor-foto te maken dus alleen de na in dit geval.
De WLD zit er wel weer een beetje in (leve de nattigheid..). -O-

Afbeelding

Afbeelding

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 10:57

Wat fijn dat je blijft updaten. Ik kan me voorstellen dat je niet altijd vol zelfvertrouwen deze voeten op internet zet. Chapeau, wellicht dat iemand in de toekomst nog wat aan deze info heeft.

In welke regio zit je ook alweer TS? Ben je nu nog met dezelfde smid bezig?

Ik kan me voorstellen dat ze zonder 'snavel' wat beter oogt, maar de hoef zelf is er niet beter van geworden.

Weet jij of er een reden is dat ze liploos staat en waarom het ijzer helemaal geen garnituur heeft? Is dit kunststof of een echt ijzer? Het lijkt wel duplo-beslag. Ik vind de hiel ook nog erg hoog en er is erg laag genageld.

Ik begrijp dat deze smid er het beste van probeert te maken maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe dit beslag de voet moet helpen naar een gezonde voet toe.

Natuurlijk is het altijd makkelijk oordelen vanaf een scherm maar ik zou de hiel liever wat lager zien, een 'echt' ijzer ipv duplo of kunststof, zeker bij paarden zoals friezen die wat zwaar op de voorhand zijn. Deze ruim beslaan, hoger nagelen zodat de natuurlijke werking van de voet weer gestimuleerd kan worden. Een comfort-ijzertje, evt liploos waardoor je het afrolpunt wat terug haalt waardoor het lopen voor het paard ook wat makkelijker gaat worden.

Heb je de WLD ooit behandeld met Hooflex? Ik zie nu dat er blauwspray op is gesprayd? Ik vind Hooflex echt veel effectiever bij schimmels.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:04

Ze heeft inderdaad kunststof (duplo?) beslag er onder zitten. Ze loopt hier het beste op, op het beslag van de kliniek liep ze veel wankeler. Sinds dit beslag is ook haar platvoet weer normaler aan het groeien, dus ik ben erg tevreden over dit beslag! :)
Ik ben na de enorm tegenvallende kliniekrekening van de zomer naar een andere smid gegaan, die heeft haar sinds de kliniek in behandeling.

Dat hooflex ken ik niet, is dat regulier te koop?
Voor de WLD heb ik echt al jaren van alles geprobeerd, o.a. betadine, dettol, kopersulfaat, propolisextract, badkamerschimmel-reiniger.. allemaal in combinatie met uitsnijden/ blootleggen..
Ben nu aan de 3e bodembedekking in de stal begonnen om te kijken of dat beter werkt.. :+
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-06-20 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd op verzoek

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:10

Ja hooflex kan je gewoon kopen/op internet bestellen. Ruikt heel sterk naar een combi tussen uien en dettol dus niet op je handen laten komen want je stinkt dagen naar een dettol uienmengsel :+ (Spreek uit ervaring :') )

Duplo is kunststof beslag met een ijzeren kern als ik mij niet vergis. Als je paard tussenpeesproblemen heeft en veel op beton loopt vind ik het een optie, of als je bijv endurance rijdt op veel steen/kiezel, maar om een slechte voet te corrigeren vind ik het eigenlijk niet geschikt. Je belemmert toch het hoefmechanisme.

Dat ze hierop 'beter' loopt, betekent niet dat het niet nog beter kan. Ik merk in je hele topic dat je best wel veel acceptabel vind bij dit paard, wellicht omdat je aan het beeld van de slechte hoeven gewend bent geraakt en je je grens iedere keer iets verlegd.

Wat krijgt ze nu voor voer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 11:20

Ze staat overdags op het zand met hooi, ‘s avonds rond etenstijd gaat ze naar binnen en voor de hele avond/ nacht krijgt ze rond de 6,5 kilo arm, langstengelig en goed droog hooi in een slowfeeder.
Wat ze niet eet wordt de volgende dag aangevuld tot wederom c.a. 6,5 kilo. Verder krijgt ze 1x daags marstall force met een handje brok en een handje muesli om dat wat smakelijker te maken (anders laat ze het liggen).