Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eestheer
Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 15:14

Hoi iedereen,

Allereerst wil ik even zeggen dat er al medisch toezicht is, en het paard momenteel op rust staat.

Toch ben ik benieuwd of er andere zijn die er ervaring mee hebben, en ons eventuele tips kunnen geven waar wij nog niet over na hebben gedacht.

Mijn paard van 11 jaar oud loopt de laatste tijd kreupel. Vaak is dit maar een dag en dan een dag later is er niks meer aan de hand. Vaak komt dit na een wat langere buitenrit. De kreupelheid is ook maar minimaal, het is echt een klein knikje.

Hij heeft vorig jaar een flinke peesblessure in zijn linkerboeg gehad (nee niet in zijn been, echt in zijn boeg). We weten dat het nu niet op deze plek zit.

Hij heeft verder geen beperkingen in zijn lichaam.

We zijn vorig jaar wel verhuisd naar een plek waar minder bos in de buurt is. Hierdoor rijden we tijdens onze buitenritten meer op het asfalt. We draven ook op asfalt (de hoeveelheid draf zijn wel opgebouwd) We draven maximaal 10 min. achter elkaar op het asfalt.

Het rare vind ik dat hij het ene moment wel kreupel loopt, andere moment niet. Bij de buigproef toonde hij links niks, rechts wel. Dierenarts noemde het 1/5 kreupel.

De dierenarts vond het ook raar dat hij ene moment wel kreupel loopt, andere moment niet. Dat hij qua gevoeligheid nergens op reageert, behalve heel kort op de buigproef.

Volgens mij heb ik het zo allemaal wel opgeschreven, als er iets onduidelijk is, hoor ik het wel.

Co!! <3


Anoniem

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:20

Herkenbaar. Ik zou het hoger zoeken, bijv in de rug. Ik heb een paard gekend die ook wisselend kreupel was, zelfs wisselde van benen, en die bleek aardig wat rugproblemen te hebben (wat ze overigens verder niet liet zien onder het zadel!)

eestheer
Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 15:23

Daar is al naar gekeken. Rug voelde helemaal goed.

Nieuw zadel sinds juni, en laatst nog controle gehad. Zadel is nog steeds goed.

Co!! <3

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:24

Als hij op de buigproef rechts niet regelmatig was, zijn er dan ook foto's genomen / voet uitverdoofd ?
Ik zou in elk geval beginnen met een degelijk en volledig mankheidsonderzoek.

Lindsey_99
Berichten: 2474
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 16:00

En wat zegt de hoefsmid? Staat je paard (nog) op ijzers?

Over de IJssel

eestheer
Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 20:25

Pandora2 schreef:
Als hij op de buigproef rechts niet regelmatig was, zijn er dan ook foto's genomen / voet uitverdoofd ?
Ik zou in elk geval beginnen met een degelijk en volledig mankheidsonderzoek.


Dat willen we gaan doen als hij over 2 weken nog steeds een knikje toont.



Hoefsmid zegt er niks over. Die weet het niet.. maar hij staat inderdaad nog steeds op ijzers

Co!! <3

cissy
Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:47

Mijn paard was ook zo raar kreupel. Op de Uithof hebben ze een nieuw kreupelheidsonderzoek met sensoren (Qhorse heet het) die op paard geplakt worden en verbonden zijn met computer. Die computer meet waar de kreupelheid zit. Ze hadden het zo gevonden.
Daarna uitverdooft en gericht foto's gemaakt.
Zo'n onderzoek zou je kunnen overwegen. Kosten 150,- naast het reguliere DA tarief voor kreupelheid.
[BEH] Nieuwe behandeling bij kreupelheid, Q horse, ervaringen?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Absolem
Berichten: 2763
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:18

Thermografie al geprobeerd?

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:23

Hopelijk gaat het na de rust over. Het komt nog al eens voor dat mensen keer op keer te snel weer beginnen met rijden waardoor een blessure niet echt geneest.
Het is altijd makkelijker als ze goed kreupelheid tonen als zo half half.

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:48

Inderdaad, thermografie kan zeker een optie zijn!

Ukkie ik zal je missen 1-6-2001 - 1-10-2009

senna21
Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:04

Bij mijn paard kwam het door een blessure in de peesaanhechting. Een heel klein bultje, in de buurt van de knie.
Zijn er foto's gemaakt?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

eestheer
Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-18 07:49

Bedankt voor de tips!

Thermografie ga ik even uitzoeken.

En dat Qhorse klinkt ook erg interessant :-)




senna21 schreef:
Bij mijn paard kwam het door een blessure in de peesaanhechting. Een heel klein bultje, in de buurt van de knie.
Zijn er foto's gemaakt?


Ben wel benieuwd of jou paard altijd kreupel liep of ook soms? Mijn dierenarts gaf aan, dat als het bij de pezen zit, het paard constant kreupel zou moeten lopen..

Co!! <3

pmarena
Berichten: 48039
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:12

Is het niet gewoon artrose? Dat speelt de ene dag meer op dan de andere.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 08:18

Wij kunnen allemaal gaan speculeren, maar zonder nader onderzoek met foto's en echo valt er niks over te zeggen. Zelf zou ik hooguit 2 weken afwachten met rust en ga dan naar de kliniek voor uitgebreid onderzoek bij dit soort dingen.

MissYvette4u
Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:11

eestheer schreef:
Bedankt voor de tips!

Thermografie ga ik even uitzoeken.

En dat Qhorse klinkt ook erg interessant :-)




senna21 schreef:
Bij mijn paard kwam het door een blessure in de peesaanhechting. Een heel klein bultje, in de buurt van de knie.
Zijn er foto's gemaakt?


Ben wel benieuwd of jou paard altijd kreupel liep of ook soms? Mijn dierenarts gaf aan, dat als het bij de pezen zit, het paard constant kreupel zou moeten lopen..


Klopt niet;
Mijn paard liep ook heel onregelmatig met een (mini)knikje. Dan weer alleen op zand, dan weer alleen op steen, dan weer alleen in draf, dan weer alleen in galop. Er was geen touw aan vast te knopen. Ik werd zelfs voor gek uitgemaakt en dat ik een blessure WILDE zien 8)7 ja hoor natuurlijk. Omdat ik het niet vertrouwde zette ik hem 2 weken op weirust. Na 2 weken nam ik hem aan de longeerlijn in de bak om te kijken hoe hij liep en na een paar rondjes bam ineens stokkreupel. Pees in zijn voorbeen zowat doorgescheurd. Half jaar intensieve behandeling gehad, leek helemaal goed te komen (goed als in hij kan nog van een pensioen genieten) en een week voor de laatste echocontrole scheurde de pees weer. De pees was zo versleten, ik heb hem moeten laten inslapen.
Ineens vielen alle puzzelstukjes samen: in de voorafgaande jaren had hij om de zoveel tijd een blessure steeds weer op een andere plek. Hij heeft een ontstoken SI gewricht gehad, zat regelmatig vast in de rug, regelmatig kreupel etc. Bleek dat hij dat allemaal had om steeds die ene been te ontlasten. Hij had ook ongelijke schouders daardoor (het zwakke been had hij voor onze tijd samen ooit opgelopen).

Ik wil je niet bang maken en hoop dat dit niet het geval is bij jouw paard maar laat je niet afschepen. Vertrouw op je gevoel en laat hem uitgebreid onderzoeken. Ik heb te vaak meegemaakt dat een dierenarts zeker van zijn zaak was dat er niks aan de hand was en na mijn doordrammen om foto's of grondiger onderzoek dat er toch wat aan de hand bleek te zijn. Had ik mijn gevoel eerder gevolgd had ik mijn maatje misschien nog gehad.
Succes!

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:06

eestheer schreef:
Bedankt voor de tips!

Thermografie ga ik even uitzoeken.

En dat Qhorse klinkt ook erg interessant :-)




senna21 schreef:
Bij mijn paard kwam het door een blessure in de peesaanhechting. Een heel klein bultje, in de buurt van de knie.
Zijn er foto's gemaakt?


B
en wel benieuwd of jou paard altijd kreupel liep of ook soms? Mijn dierenarts gaf aan, dat als het bij de pezen zit, het paard constant kreupel zou moeten lopen..


Mocht je meer over thermografie willen weten, stuur gerust een PB ik kan je er alles over vertellen.

Ukkie ik zal je missen 1-6-2001 - 1-10-2009

senna21
Berichten: 11810
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 22:10

eestheer schreef:
Bedankt voor de tips!

Thermografie ga ik even uitzoeken.

En dat Qhorse klinkt ook erg interessant :-)




senna21 schreef:
Bij mijn paard kwam het door een blessure in de peesaanhechting. Een heel klein bultje, in de buurt van de knie.
Zijn er foto's gemaakt?


Ben wel benieuwd of jou paard altijd kreupel liep of ook soms? Mijn dierenarts gaf aan, dat als het bij de pezen zit, het paard constant kreupel zou moeten lopen..

Mijn paard liep alleen af en toe licht kreupel. De eerste DA vond dat er niets aan de hand was. Second opinion bracht dus wel een diagnose... Deze da wist waar hij naar moest kijken.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Elisa2
Berichten: 36997
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 09:29

Klinkt voor mij ook als artrose, maar in dit geval zou ik ook zeker zeggen..kreupelheidsonderzoek laten doen. Uitverdoven en op de foto zetten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:36

Hoe gaat het nu TS, al iets wijzer geworden inmiddels?

eestheer
Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-18 09:04

De twee weken zijn bijna voorbij. Ga morgen weer kijken hoe die loopt, en vanuit daar weer verder kijken.

Co!! <3

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:11

eestheer schreef:
De twee weken zijn bijna voorbij. Ga morgen weer kijken hoe die loopt, en vanuit daar weer verder kijken.



Succes!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:26

En, hoe gaat het nu?

eestheer
Berichten: 585
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-18 21:20

Nog steeds niet goed. Harde loopt hij nog steeds (minimaal) met een knikje. Op het zand loopt hij wel goed.

Maandag afspraak met de dierenarts staan..

Co!! <3

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Paard loopt ene moment wel/andere moment niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:23

Ik herken dit echt heel erg... bij mijn paard kwam er spat uit. Ik zou de benen knie en sprong toch eens op de foto laten zetten

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:19

eestheer schreef:
Nog steeds niet goed. Harde loopt hij nog steeds (minimaal) met een knikje. Op het zand loopt hij wel goed.

Maandag afspraak met de dierenarts staan..



Balen zeg! Ben benieuwd wat er uit gaat komen, sterkte.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Hoefbekappen, Mar_X en 52 bezoekers