Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:35

NathalietjeB schreef:
Heeft de hoefsmid nou in t leven van de straal zitten snijden?
En is t niet beter om em buiten te zetten ipv op stal?
Buiten word t hoefmechanise beter gestimuleerd
En zo op foto lijkt de draagrand lang en de steunsels ook.

Maar hopelijk knapt hij nog op qua voeten

De hoefsmid heeft de ontsteking deels weggesneden.
Het zou inderdaad beter zijn om hem buiten te zetten, maar hij kan niet op de wei, omdat het te nat is (moet droog staan) en hij kan ook niet op steen staan ivm de stiften. Dit is naar omstandigheden beste wat ik hem kan bieden.
Had ook liever gezien dat t nu hartje zomer was, zodat ie gewoon 24/7 op het land kon, maar dat is het nou eenmaal niet...
Ik vertrouw op mijn hoefsmid en DA wat betreft de behandeling. Zij hebben ervoor geleerd, ik niet. Dus wat betreft lange draagrand en steunsels kan ik niets zeggen. Dat is dus blijkbaar iets niet goeds?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 21:36

Bedankt iedereen voor de reacties, zeker ook voor het delen van ervaringen! Ben ik blij mee en kan ik wat mee.

Morgen weer wisselen, dus dan hopelijk weer foto's!

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:36

Ik heb het ook met Tommie meegemaakt.
Vond het erg heftig.
Hij heeft op de kliniek gestaan.

Maar hij is weer helemaal gezond geworden en zijn hoeven zijn helemaal hersteld. We zijn nu weer dik twee jaar verder, dus het kan ook echt de goede kant op gaan!!

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:58

Jeetje wat een heftig verhaal... Wat fijn om te lezen en te zien dat er al wel langzaam vooruitgang in zit. Superwerk wat jullie doen +:)+ Hopelijk knapt je mooie man weer helemaal op!

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:02

Sterkte en dat je paard er maar weer bovenop mag komen zodat jullie weer samen kunnen genieten. Wel heel interessant dat je dit zo duidelijk met foto's en al met ons deelt.

Ubz_paard
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:06

Sterkte en succes met je paard.

Wat betreft de stiften heb je toch ook kleinere, plattere stalstiften. Die zijn ong 5 mm dik met een wideapuntje er in.
Lijkt mij fijner voor je paard om op te staan.

Ik snap dat de prednison noodzakelijk is, maar zo gauw het kan (en dat zal de dierenarts als het goed is wel verteld hebben) weg met die troep.
Is veroorzaker van hoefbevangenheid.

Hoop met al jullie inzet dat je dat bespaart blijft en dat ie helemaal op knapt.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 22:10

Vandaag weer gewisseld. En hij heeft weer even lekker z'n kont de lucht in kunnen gooien in de buitenbad. Dat deed ie dan ook graaaaag! Hahahaha! Af en toe serieuze bokken erbij, idioot!

Tis af en toe echt een hommel hoor.... :\ Had ie een paar weken geleden de plaats van linksvoor nog naar achteren, dus platter, gekregen, had ie dezelfde nu dus strakker tegen z'n hoefballen geduwd. Dat was natuurlijk niet prettig! :(:) Plus dat een van de stiften miste :?
Diezelfde plaat kregen we er wederom niet uit, maar na een paar rondjes stappen op het asfalt konden we er met een schroevendraaier onder komen en de plaat eruit wippen.

Lekker rondje gestapt met hem. Heerlijk dier hoor. Staat een week in z'n box, even een aantal bokken en sprintjes in de bak en paar uurtjes later lekker gewoon alles met lang teugeltje kunnen rijden <3 Dan is ie wel wakker en voorwaarts, maar that's it! <3

Vai de tablet of m'n iPhone lukt het nog steeds niet om foto's te plaatsen, dus die houden jullie nog te goed.
Vond er weinig verschil inzitten met maandag. Zat wel dun hard(er) laagje op de uitgesneden, zachte delen, maar kon nog veel indrukken wat sompig voelde.

Selbourne
Berichten: 119
Geregistreerd: 25-12-10
Woonplaats: Zaandam

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:06

Mooi verslag met al die foto's!
Helaas snap ik wat je nu doormaakt, ook mijn paard heeft aan drie hoeven straalkanker gehad. Hij is behandeld in Emmeloord en hij had net zulke ijzeren platen als jouw paard op z'n ijzers. Maar net wat ubz_paard zegt, er zijn gewoon van die platte stalstiften met een wideapuntje erin, die had mijn paard ook en dat lijkt me echt een stuk fijner voor je paard. Misschien kun je daar eens achter aan gaan?
Sterkte en succes met de verdere behandeling!
Misschien een troost, het heeft bij mijn paard ongeveer twee jaar geduurd maar is helemaal genezen en is nu alweer een aantal jaren gezond, staat zelfs weer 24/7 buiten in het weide seizoen.

sneppie

Berichten: 1349
Geregistreerd: 12-01-06
Woonplaats: ergens in de betuwe

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:36

idd volgens mij heb ik die stiften nog ergens liggen, wil met alle plezier voor je zoeken.
en fotootje maken of het de goede zijn.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:51

Ben zeer zeker geïnteresseerd in die stiften! Als hij daardoor bijvoorbeeld ook paar uurtjes buiten kan of iig makkelijk voort kan bewegen op asfalt, zodat hij iedere dag in de bak kan staan.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:55


Selbourne
Berichten: 119
Geregistreerd: 25-12-10
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:09

Ja volgens mij zijn dat ze ja! Hiermee kon mijn paard wel stukjes over het harde lopen en idd in de bak.
Ik gebruikte wel een steeksleutel (noem je dat zo) om hem stevig vast te draaien.

Cinnnndy

Berichten: 203
Geregistreerd: 09-09-10
Woonplaats: Voorschoten

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:50

Hoi Jaan, hoe gaat het nu met Tycho en zijn behandeling?

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:31

Heb je hele topic doorgelezen en wat fijn dat het wel de goede kant op gaat!

Ik lees even mee, want bij die van mij is helaas ook straalkanker geconstateerd. Aan een hoef, een tweede hangt er tegenaan. Hopelijk zijn we er op tijd bij, het is nog even afwachten hoe diep het zit.
Je schreef dat je in eerste instantie bent gaan smeren. Wat ik niet helemaal begrijp is of het toch erger is geworden door de straalkanker zelf of door zijn auto immuun ziekte?
Bij ons is er gisteren flink gesneden in de straal, vandaag ziet het er vrij rustig uit. Hij had er verband om maar mag vanaf nu met blote hoeven staan. Wel elke dag insprayen. Moest jij dit in eerste instantie ook doen?

Nikass

Berichten: 16683
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:16

Niet elke vorm van straalkanker is hetzelfde, niet in hetzelfde stadium van de ziekte, en ik heb ook een totaal ander type paard, dus ik kan niet oordelen over wat jouw paard nodig heeft. Maar als ik die foto's zie en je verhaal erbij lees ben ik blij dat toen bij mijn paard aan 4 hoeven straalkanker werd geconstateerd, ze een totaal andere behandeling heeft gekregen: géén prednison, niet wegsnijden van de straal, zoveel mogelijk naar buiten het land op (ook als het nat was) inwendig ondersteuning van het immuun systeem en een smeerseltje met honing op de hoeven.
Mijn paard was er na een half jaar nagenoeg vanaf. Nog een kleine terugval gehad, maar daar hoefde niet eens meer een da bij te komen (na telefonisch overleg weer een tijdje gaan smeren en iets gekregen om de weerstand te verhogen).
Volgens mijn da is met name versterken van het immuun systeem van belang (prednison doet het tegenover gestelde), volgens mijn hoefsmid is vooral het stalmanagement belangrijk (veel naar buiten en verder een brandschone stro-stal).
Ik wens je heel veel sterkte! Bij mijn paard is het vrij snel goed gekomen maar ik ken veel verhalen waarbij het een lange weg is geworden.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 22:03

Cinnnndy schreef:
Hoi Jaan, hoe gaat het nu met Tycho en zijn behandeling?

Af en toe is het zo frustrerend.... Dan wil en loopt het niet zoals je graag ziet en kost alles ineens zoveel tijd en heb ik er een hard hoofd in of het ook allemaal wel helpt enzo... :\

Hij staat sinds woensdag in een andere box, omdat in zijn 'eigen' box de kalveren moeten komende week. Nu heeft ie een binnenstalbox ( 4x3,5 en 3 kanten open bovenkant) en daar was ie echt even flink pissig om... :oo := Hij staat dan nu van 7-18u in de binnenbak. (daar straks ook fotootje van)
Nog binnen 24 uur nadat ie daar stond lag een van de platen er af en miste een andere plaat een kalkoen....*zucht* Donderdagavond die plaat er weer onder gedraaid en vanochtend alle platen er weer vanonder gehaald om een dagje te luchten en een rondje te gaan rijden.

De foto's van vorige week heb ik ook nog niet geplaatst, dus ik ga ze onder elkaar zetten. Hopelijk zien we goed verschil...

Linksvoor:
Za. 29/11: Afbeelding
Za. 06/12: Afbeelding
Za. 06/12: Afbeelding

Rechtsvoor:
Za. 29/11: Afbeelding
Za. 06/12: Afbeelding
Za. 06/12: Afbeelding

Linksachter:
Za. 29/11: Afbeelding
Za. 06/12: Afbeelding
Za. 06/12: Afbeelding

Wat vinden jullie, is er al goed verschil te zien ondertussen?

Ik heb vanochtend even lekker met m getut enzo. Hij lag nog heerlijk in t bakje, dus eerst even samen kroelen:
Afbeelding
Daarna lekker gepoetst en z'n borst en onderhals weer geschoren (2e x) Hij heeft t al snel warm en nu met dat binnen staan helemaal natuurlijk.
Even buiten paar fotootjes gemaakt:
Afbeelding
Kroelen met mattie Capri:
Afbeelding
En samen op de foto :D
Afbeelding
's Middags eindelijk na 8 weken weer naar strand geweest. Geen idee of het verstandig is voor z'n hoeven, maar z'n benen hebben het écht nodig ;( En hij vond het zelf heerl;ijk! <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:+: <3 :+: <3 :+: <3 :+:
Heb wel het idee dat het zeewater en het zilte zand alles goed schoonmaakt, schuurt en uitdroogt.

En hier staat ie overdag:
Afbeelding
Als ik de deur uitstap en ik kijk naar links zie ik dit:
Afbeelding

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 22:07

Saar88 schreef:
Heb je hele topic doorgelezen en wat fijn dat het wel de goede kant op gaat!

Ik lees even mee, want bij die van mij is helaas ook straalkanker geconstateerd. Aan een hoef, een tweede hangt er tegenaan. Hopelijk zijn we er op tijd bij, het is nog even afwachten hoe diep het zit.
Je schreef dat je in eerste instantie bent gaan smeren. Wat ik niet helemaal begrijp is of het toch erger is geworden door de straalkanker zelf of door zijn auto immuun ziekte?
Bij ons is er gisteren flink gesneden in de straal, vandaag ziet het er vrij rustig uit. Hij had er verband om maar mag vanaf nu met blote hoeven staan. Wel elke dag insprayen. Moest jij dit in eerste instantie ook doen?

De prednison heeft ie niet voor de straalkanker, maar voor de auto-immuunziekte.
Het is erger geworden omdat hij op het natte gras bleef lopen, waardoor ik kon smeren wat ik wilde, maar dat kon niet goed intrekken en dus zijn werk doen.
Ik heb dus eerst gesmeerd, maar daarna met het inpakken begonnen. Pas na het inpakken ook echt vooruitgang.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 22:10

Nikass schreef:
Niet elke vorm van straalkanker is hetzelfde, niet in hetzelfde stadium van de ziekte, en ik heb ook een totaal ander type paard, dus ik kan niet oordelen over wat jouw paard nodig heeft. Maar als ik die foto's zie en je verhaal erbij lees ben ik blij dat toen bij mijn paard aan 4 hoeven straalkanker werd geconstateerd, ze een totaal andere behandeling heeft gekregen: géén prednison, niet wegsnijden van de straal, zoveel mogelijk naar buiten het land op (ook als het nat was) inwendig ondersteuning van het immuun systeem en een smeerseltje met honing op de hoeven.
Mijn paard was er na een half jaar nagenoeg vanaf. Nog een kleine terugval gehad, maar daar hoefde niet eens meer een da bij te komen (na telefonisch overleg weer een tijdje gaan smeren en iets gekregen om de weerstand te verhogen).
Volgens mijn da is met name versterken van het immuun systeem van belang (prednison doet het tegenover gestelde), volgens mijn hoefsmid is vooral het stalmanagement belangrijk (veel naar buiten en verder een brandschone stro-stal).
Ik wens je heel veel sterkte! Bij mijn paard is het vrij snel goed gekomen maar ik ken veel verhalen waarbij het een lange weg is geworden.

Echt super dat jouw paard er na een half jaar vanaf was.
Naar buiten is gewoon echt geen optie. De wei is nu 1 grote natte bende en we hebben al ondervonden dat dat bij/voor zijn straalkanker níet werkt en het juist verergerd. Helaas. Zopu m ook veel liever lekker buiten zien, maar ja, het is niet anders.
Brandschone stal is ook een probleem. Ten eerste al omdat ie zelf een grote vuillak is. Binnen No Time is alles poep en pis en het liefst slaapt ie er ook nog in, dus ja...
Plus dat hij met die kalkoenen op een bedje van iets moet staan.
Ben druk aan het zoeken naar van die rubberen tegels voor een schappelijke prijs. Dat zou zijn stal een stuk droger maken iig.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 22:38

Lekker dat je even met hem eruit bent geweest. Even de koppies leegmaken.
Ik vind hem er al met al niet ongelukkig uitzien, het kan natuurlijk beter, maar van de foto's lijkt ie niet chagerijnig oid.

Sterkte hoor! Het is jullie gegund dat het maar snel over is.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 23:00

Hij komt op mij ook niet ongelukkig over. Woensdag en donderdag was ie echt zwaar geirriteerd en pissig dat ie in een kleinere box moest, maar vandaag enorm kroelerig, oortjes lekker er op, enorm voorwaarts en heel braaf bij het behandelen en eronder zetten van de platen. (doen we toen minimaal een half uur over)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:48

Vandaag lekker met m'n hondje int bakje getraind. Tycho zou Tycho niet zijn als ie lekker mee zou doen, haha!
Opdracht voor t hondje was 'vak'. Volgens mij verstond Tych 'vast' ofzo....
Afbeelding

Daarna Tych lekker gepoetst, pionnen in slalom gezet , touwhalstertje aan en zonder zadel gereden. Beetje geslalomd en gespeeld. Half uurtje bezig geweest, hij was echt leuk!
Was de eerste keer dat ik met platen eronder gereden heb. Ging goed, ben wel voorzichtig geweest. Maar ga dit zeker vaker doen. Zo maar half uurtje lekker stappen, beetje inbuigen enzo. Goed voor hem, en zeker voor z'n benen, want het minder rijden enzo is er aan af te zien helaas. De CPL puilt er uit ;(

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:52

Wat schattig!!

Manon_Harry

Berichten: 167
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Overijssel :B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:53

bah wat heftig..

al moet ik zeggen dat het interessant is om te zien.

hopen dat ie snel opknapt :)

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:07

ik heb ook net het hele topic doorgelezen!
echt heel erg sneu voor beiden, en het zal ook wel soms moeilijk voor je zijn, maar dan zou ik terug naar de allereerste foto's kijkden, jee wat is het er op vooruitgegaan!!
zit er echt al zooooveel beter uit, komt in orde!
Mijn paardje heeft ook een beetje rotstraal, waar ik niet zoveel aan doe buiten wanneer het geregent heeft het wat droog proberen te houden.
Ik ga vanaf morgen de hoeveel heel goed proper maken en weer eventjes laten weken in kopersulfaat!
beter voorkomen dan genezen!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 10:22

Gisteren weer de platen er van onder gehaald en het een dagje laten luchten. De plaat linksvoor wilde er wederom pas na wroeten met een schroevendraaier eronder af, maar goed.

De foto's!
Als eerste linksvoor, toch echt het zorgenvoetje. Rechts van de straal zie je een soort reep lopen. Daaronder is het nog zacht en er kwam wat vocht naar boven als je erop duwde, dus dat is geen goed teken. :( Als je goed kijkt zie je het vocht ook zitten, links van dat reepje.
Afbeelding

Rechtsvoor gaat echt best vooruit. Voelt hard. Alleen onderaan de punt van de straal zit een gek pluimpje. Hoort niet, dus daar toch ook zorgen over.
Afbeelding

En dan nog linksachter. Op een of andere manier was heel t verband en tampons en maansverandering er van tussen gegleden, dus kwam alleen zand uit.
Voelt ook nog wat zacht en geen idee wat dat witte is. Achtergebleven medicijn? :?
Afbeelding

'S Middags heerlijk een ronde buiten gedaan. Hij was enorm fanatiek, explodeerde bijna toen ik m liet gaan op strand, haha! Heerlijk dier heb ik toch! <3
Afbeelding

Morgen weer de smid en de DA, erg benieuwd en ga een boel vragen stellen!