Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:11

Ik lees al een tijdje mee, maar wat fijn dat jullie even lekker konden uitwaaien. Lijkt me vreselijk om helemaal niks meer te kunnen doen door de platen!

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:42

Mijn tinker heeft al bijna een jaar straalkanker aan zijn rechter voorvoet. Hij heeft aan de prednison gezeten maar reageerde er totaal niet op. De DA heeft het weggesneden en ook ik moest het in het begin flink inpakken met watten en een ijzerplaat erop en ook op stal. Het bleef echter vies en nat. Er is uiteindelijk via de DA een hoefsmid bijgekomen die er heel veel ervaring mee heeft en die zei gelijk, hup plaat eraf, er moet lucht bij en in de wei met dat dier, hij moet bewegen en beter zand in de hoef dan mest en urine. Daarna ging het met sprongen vooruit.
Nou snap ik dat je hem nu niet in de wei kan doen, mijn tinker ga ik eerdaags ook weer binnen houden als de wei nog wat natter wordt. Maar misschien is het wel wat om de platen eraf te halen. Heeft echt bij die van mij wonderen verricht.
Die van mij is er ook nog lang niet. elke week komt mijn hoefsmid het bijhouden, hij schrapt dan stukjes van de "tumoren" weg en ik spuit elke dag met een hele harde straal zoveel mogelijk de troep eruit en doe om de dag Hyposin erop/erin. Het ziet er elke week weer wat beter uit.

Het is een slopende weg zoveel voor jezelf maar zeker ook voor het paard. Die van mij loopt sinds een paar maanden ook nog eens kreupel door een nieuwe plek bij de wand en we dachten toen we houden er nu mee op en laten hem inslapen want dit is zo niks voor het dier als hij pijn heeft. Maar de hoefsmeden waren best positief dat ze het konden weg krijgen dus zijn we er voorgegaan. En inderdaad wordt die plek minder en loopt hij met de dag beter.

Succes met je paard ik hoop dat die snel beter wordt.

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:53


Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-14 11:26

Jemig Berendje, wat ontzettend kl0te zeg.... :(:) Ben daar ook zo bang voor, eventuele nieuwe plekken die ontstaan.
Heb vanochtend z'n stralen weer bekeken en tis echt droog nu. Daarom ook bij mij al paar dagen twijfels of die verbandijzers wel zo goed zijn dan. maar hoe anders het mengsel van kopersulfaat erin krijgen? Of misschien steeds 24uur verbandijzers met medicatie en daarna er af en alleen op zand? (Binnen, dus droog)
Dat ga ik vanmiddag allemaal vragen. Maar zelfs dat stukje wat zaterdag nog zo nat was zag er al beter uit nu. Hmmm....

Dank je wel voor je verhaal, vind het echt enorm fijn om veel ervaringen te horen. Neem alles mee.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:08

kopersulfaat werkt wel goed ! lekker veel mengen met weinig water :)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:49

Gisteren zijn de DA en m'n smid weer geweest. Zal eerst even de foto's plaatsen:

Linksvoor:
Afbeelding
Rechtsvoor:
Afbeelding
Linksachter:
Afbeelding

Zoals je ziet, had de smid op de foto's al bijgesneden en bij de straal die vorige keer zoveel beter was geworden, kwamen we nu al heel snel weer tot bloed. :( Balen!
Linksvoor zat zaterdag nog echt vocht bovenop, nu was dat niet te zien, ook niet als je er op drukte, dus daar weer blij mee.
Achter lijkt steeds vooruit te gaan, muizenstapjes.

In overleg hebben we besloten de platen en dus het verband(ijzer) weg te laten! Op voorwaarde dat hij wel droog staat, ik regelmatig naar strand ga (zeewater doet veel goeds) en het iedere dag insmeer met mengel kopersulfaat.
Maar ben blij! Kan ik hem lekker meenemen op pad, hij blijven 24/7 in het binnenbraken staan en gewoon lekker z'n ding doen.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:54

Hè, dat is fijn zeg! Hopelijk doet de beweging hem goed. Dan wordt de doorbloeding ook beter, misschien helpt dat het genezingsproces wel.

Sterkte maar weer!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 14:59

Das precies de reden dat ik er zo blij mee ben Pippaa! Denk wel dat het mee gaat helpen, sowieso al om de wonden van de CPL op z'n benen te verminderen

supertammy

Berichten: 2231
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:43

Wat een werk heb je al verzet voor Tycho! Des te mooier is de beloning als je weer eens met hem naar het strand kan. Hopelijk blijft de genezing doorzetten. Veel sterkte verder en beterschap!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:35

Dank je Elizabeth, doe m'n best!

Vandaag niet gereden, hij heeft wel wat sprintjes getrokken met ons friesje in de binnenbak. Heb m alleen behandeld en daarna lekker gepoetst. Vond ie ook heerlijk, zo aan z'n lipje te zien :D

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:44

Wat goed en fijn dat de platen eraf zijn! Lekker frisse lucht erbij. Bij Kyle is gisteren weer wat weg gesneden en de nieuwe plek zit verder dan we dachten en het komt nu ook uit de kroonrand. Maar de smid was weer positief en hij heeft duidelijk minder pijn. We hopen eigenlijk dat het bij de kroonrand open gaat zodat ik dan daar mooi de boel kan schoon spuiten met water en vanuit daar ook de Hyposin erin kan spuiten. Bij Kyle wordt ook wel eens tot bloedends toe gesneden, is op zich niet heel erg hoor.

Hou er rekening mee dat er nog wel een tegenslag gaat komen. Hoef natuurlijk niet maar is vaak zo, hoorde ik van de smid die er heel veel ervaring mee heeft. Dat is bij mij dus die nieuwe plek. Maar we lijken nu eindelijk de goede kant op te gaan.

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:59

Wat goed dat de verbandijzers eronder weg konden!

We merken hier ook dat lucht erbij veel helpt. 'S nachts draagt hij hoefschoenen, omdat hij zo'n smeerkees is en binnen no time in de mest/urine staat, maar overdag staat hij op een redelijk droge zandpaddock. Het is mooi wit zand en schuurt de boel mooi schoon.
Verder maak ik veel ritjes over het harde, dat klopt het vuil er mooi uit en schijnt ook goed te helpen in het proces tegen straalkanker.

Ik vraag me trouwens af of jullie ook wel schoonmaken met water? Ik ben als de dood om het te nat te laten worden, maar zoals je al zegt is zout water heel gezond en reinigend. En beter een keer helemaal schoon door het nat te maken dan dat er viezigheid achter blijft. En spoelen jullie het dan uit met een speciaal mengsel of gewoon alleen water?

Ik wou dat ik bij zee zat -O-

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:29

Ik spuit het elke avond af met water. Flinke harde straal tot dat het hem zeer doet. Dan weet ik zeker dat het goed schoon is, advies van de smid. Overdags staat hij in de wei, nu wel erg nat maar voorlopig mag het nog van de smid. En eind van de middag tot de ochtend staat hij op stal op zaagsel. En om de dag spuit ik er s' avonds na het afspuiten dus Hyposin op/in. Dan droog ik het wel even goed af.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 10:39

Zaterdag weer foto's gemaakt van zijn stralen.
Linksvoor: Afbeelding
Rechtsvoor: Afbeelding
Linksachter: Afbeelding
Er zitten nog steeds zachte stukken tussen, vooral linksvoor, maar ben wel tevreden met hoe het eruit ziet. Het lijkt wel droog/droger te worden.

Het is lastig om overal al het zand etc weg te krijgen. Ben er steeds hard op aan het boenen met een borstel. Paard vindt het niet erg gelukkig, da's wel een goed teken.

Ook nog lekkere ronde naar buiten geweest met hem, dat ben ik langzaam op aan het bouwen, want conditie is bijna volledig weg en hij is zo snel buiten adem :(:) Heeft met de prednison te maken zei de DA.
Afbeelding
Lekker pootje baden in 'de grote Plas' ;)
Afbeelding
Uitpuffen na lekker galopje

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:55

Heerlijk dat je weer kan opbouwen!! En hij geniet volgens mij ook wel van de ritjes!!

Cinnnndy

Berichten: 203
Geregistreerd: 09-09-10
Woonplaats: Voorschoten

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:38

Oh wat fijn dat je weer lekker met hem op pad kunt en dat hij met kleine stapjes vooruit gaat. Heel veel succes. Ik hoop zo dat het weer helemaal goed komt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:43

ik ben zo blij voor jullie en hoop dat het met juist die kleine stapjes uitsluitend de goede kant opgaat!(en blijft gaan)

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 16:13

Dank jullie wel voor de lieve woorden.
Vanmiddag nog een ronde gereden met m, lekker gebadderd in zee.
Stralen erna goed uitgeborsteld en ingesmeerd. Heb dan t idee dat er overal 'plekjes' zitten, bah. Hoe gek kan je jezelf maken he? :(
Probeer m nu 3x per week te rijden, sowieso 2x naar strand. Iedere keer naar strand gaat niet, daar ist dan toch net te ver voor (ivm schemer)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 08:35

Hoi ts zo af en toe lees ik mee in je topic. En ik vroeg me af wat je hier nu zo ongeveer aan kosten kwijt bent? Mag ook via pb. Ik dacht laatst dat m'n paard misschien straalkanker had (gelukkig bleek dat niet zo te zijn, maar schrok wel) en zit te kijken om wellicht m'n paard te verzekeren en ben dus wel benieuwd wat dit soort dingen dan kosten.

Alvast bedankt en nog heel veel succes met tycho!

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:45

Wat goed dat je er zo mee bezig bent en wat is het al opgeknapt!
Bij ons op stal een shire die door de eigenaresse zelf de dood in wordt gejaagd. Zijn straalkanker wordt wel behandeld door een hoefsmid, maar daarentegen maken ze het bijna niet schoon en staat hij in z'n stal weg te rotten in z'n eigen pis en stront. Hij heeft nu ook vocht in z'n benen, buik en koker. Echt te erg. Daarom zo fijn om te lezen dat het ook heel anders kan.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 09:58

Knap van je TS hoe je alles in het werkt stelt om je knappe man beter te maken. Veel sterkte!

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:41

Maartje, ik zal je er eens een pbtje over doen wat t globaal tot nu toe gekost heeft.
Potje prednison kost €80,- ongeveer, daar al zeker 8 potjes van gehad, dus reken maar uit. En das maar klein deel van het geheel ;)

Dank jullie wel.

Heb alweer van 2x foto's, maar computer is gecrasht en via m'n telefoon foto's plaatsen is zo'n verschrikkelijke crime, dus jullie houden ze tegoed!

Met Oudjaar is mijn persoonlijke traditie om een Oudejaarsrit te maken, dus deze dan ook gemaakt! Was heerlijk! Paard braaf ook.
Wederom in galop gemerkt hoe zijn lijf hem beperkt nu. Hij is zo snel buiten adem. Laaaaangzaam opbouwen en veel geduld hebben.
Maar ben al lang blij dat we er weer zo lekker op uit kunnen en dat hij ritten van 1,5uur met voornamelijk stap echt goed volhoudt.

Volgende week weer afspraak maken met hoefsmid en DA voor controle.

x_zoetje_x
Berichten: 54
Geregistreerd: 29-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:03

Interessant topic. Fijn dat je dit met ons wil delen. Met al die goede zorgen van jou moet het wel goed komen!

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:59

Maartje1990 schreef:
Hoi ts zo af en toe lees ik mee in je topic. En ik vroeg me af wat je hier nu zo ongeveer aan kosten kwijt bent? Mag ook via pb. Ik dacht laatst dat m'n paard misschien straalkanker had (gelukkig bleek dat niet zo te zijn, maar schrok wel) en zit te kijken om wellicht m'n paard te verzekeren en ben dus wel benieuwd wat dit soort dingen dan kosten.

Alvast bedankt en nog heel veel succes met tycho!


Ik heb mijn tinker ook verzekerd maar krijg voor alle kosten die de smid maakt helemaal niks vergoed. Zelfs niet als hij voor behandeling door een smid op een kliniek had moeten staan. Ook werd maar 2 keer een verbandijzer vergoed. Dus kijk heel goed na wat wel en niet verzekerd is. De kosten van het wegsnijden door de veearts is bij mij dus wel vergoed en twee keer het verbandijzer. Dit is allemaal per jaar.

Berendje

Berichten: 1726
Geregistreerd: 16-09-05
Woonplaats: Veluwe, Gelderland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:01

Ik ben heel benieuwd naar de foto's. Is het al droger aan het worden zonder het verbandijzer? Bij die van mij gaat het met de week beter. De smid komt elke week weer wat wegsnijden en was vrijdag meer dan tevreden. Het lijkt er dus op dat we eindelijk aan het winnen zijn van die rot ziekte. Ik hoop dat jij ook positief nieuws gaat krijgen bij de volgende controle.