[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:37

Misschien is het dan een idee om te gaan kijken naar een product wat ook nog glucosamine ( en chondroitine ) bevat. Die heeft Pharmahorse ook.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Slmt9
Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:48

Ik zoek eigenlijk ervaring en advies in het herkennen en voorzijn van de pijngrens.

3 jaar terug is mijn paard op de foto geweest vanwege HB, de DA zag toen ook lichte artrose, maar niets verontrustends. Ik ben toen begonnen uit voorzorg met horseflex jointpower (gluco, chondroitine en msm) in halve dosering.

De afgelopen twee keer bij het bekappen zagen we dat hij rechtsachter moeilijk weg zegt als hij uit een houding komt vh bekappen. Dat is 2 sec en daarna zie je niets. Ook met beweging geven zie je er niets aan. Puur enkel nadat hij zn voet omhoog heeft moeten houden voor t bekappen. Ook als hij erop leunt als zijn goeie voet bekapt wordt, zie je er niets aan.

Ik vroeg me even af wat ik nu het beste kan doen. Mijn paard krijgt inmiddels naast de halve dosering jointpower ook 15gr kurkuma (golden paste) bijgevoerd. Is het wijsheid de joint power en/of kurkuma op te hogen in dosering? Pas ik zijn training aan? Training is nu minimaal door nogmaals hb, was net van plan hem weer wat op met grondwerk op te gaan pakken.

Hij is 18 jaar en staat op een paddock paradise dus beweegt genoeg en loopt in geen enkele gang kreupel.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:23

Hoi allen, ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen. In ieder geval alvast heel erg bedankt. Ik zoek voor mijn paard een middel om hem te ondersteunen bij artrose. Nu zie ik heel veel duivelsklauw voorbij komen. Alleen welke is het beste. Is dan de puur het beste of die van bijvoorbeeld paardendrogist waar ook andere dingen inzitten? Alvast bedankt!

The_Cat
Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:04

@Slmt9: ik zou eigenlijk gewoon beginnen met de joint power in normale doseringen beginnen geven zoals op de pot aangegeven staat. Als hij 18 jaar is kan hij daar alleen maar zijn voordeel uit halen.

@HorseTimeXL: Duivelsklauw is inderdaad iets dat aangeraden wordt, maar werkt ook pijnstillend. Ik zou persoonlijk kijken naar iets in met glucosamine & msm en kijken of dit al iets is wat in de eerste plaats voor je paard zou kunnen werken


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

ZzzeiN
Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:34

Mijn pony van 24 krijgt pure duivelsklauw (via Pitpit) de 1e weken dacht ik verschil te merken maar inmiddels niet meer. Ondanks de gunstige tempraturen de afgelopen zomer en 24/7 weidegang. Volgens mij zit ik qua dosering van de duivelsklauw al redelijk hoog. Wat kan ik nog meer proberen? Glucosamine en MSM heb ik in het verleden gebruikt en helemaal geen effect van gezien.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:42

ZzzeiN : Sowieso kan het ene glucosamine product veel beter werken dan het andere. Dus misschien toch nog eens een ander product met glucosamine erin proberen. Of eentje met glucosamine en dan ook nog hyaluronzuur erin.
Anders is ook nog gelatinaat een andere mogelijkheid.
En er zijn ook diverse kruiden die goed kunnen ondersteunen zoals groenlipmossel, kurkuma en gember etc.

edit: kan je dit lezen ? https://www.orthofyto.com/nieuws/orthom ... ieartrose/ Kort berichtje over onderzoek naar de werking van kruiden ( bij mensen )

HorseTimeXL, ik zou inderdaad ook zeggen eerst beginnen met een gluccosamine product. Dat kan al veel verschil uitmaken.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 11:08

Heel erg bedankt iedereen dan kijk ik eerst daar naar. Denk dat ik die van pharmahorse neem, ben altijd wel te spreken over hun producten en heeft geen duidelijke smaak.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:05

Het duurt wel een paar weken vaak voordat je resultaat ziet,dus niet te snel stoppen ermee. Heel veel succes. Laat je in dit topic weten hoe het gaat ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

_Tarzan
Berichten: 11154
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:30

Ik kan ook iedereen aanraden om Kurkuma te proberen, dit krijgt de mijne en geeft bij de mijne een stabiel resultaat. Ik hou hem met de Glucosamine + MSM en Kurkuma het hele jaar pijnvrij.

Maargoed het ene paard is het andere niet dus het beste is om het uit te proberen.

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:06

Maris schreef:
Het duurt wel een paar weken vaak voordat je resultaat ziet,dus niet te snel stoppen ermee. Heel veel succes. Laat je in dit topic weten hoe het gaat ?


Ja uiteraard. Hij heeft helaas in zn kogel lichte artrose en dat uit zich best in stijfheid. Hij moet echt even op gang komen. Heb bij nader inzien bij het bekijken van review voor die van NAF gekozen. Maar ik laat het sowieso weten! Hopelijk krijgt hij die ondersteuning.

Slmt9
Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 21:49

_Tarzan schreef:
Ik kan ook iedereen aanraden om Kurkuma te proberen, dit krijgt de mijne en geeft bij de mijne een stabiel resultaat. Ik hou hem met de Glucosamine + MSM en Kurkuma het hele jaar pijnvrij.

Maargoed het ene paard is het andere niet dus het beste is om het uit te proberen.


Ik geef nu sinds 6 weken, 1x daags 15gr met lijnzaadolie. Mijn paard is erg gevoelig op de darmen, daardoor durf ik peper niet goed aan. Ik heb in een ander topic gelezen dat het voor paarden niet perse hoeft, maar dat weet ik niet zeker.
Hoeveel geef jij?

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:40

Ik ben ook van plan om kurkuma te gaan proberen, gewoon om te kijken of het iets doet, nu de winter eraan komt. Wordt dat goed gegeten?

Voor iedereen die wil beginnen met iets geven zou ik eerst glucosamine chondroitine en msm geven (ik had eerst het supplement van hfs, maar naar mate de artrose erger werd, werkte het niet meer). Dat is puur om het kraakbeen /gewricht te beschermen. Na een lange zoektocht ben ik equine america glucosamine 12.000 gaan gebruiken (met hyaluronzuur erin). Daarnaast ben ik gestart met silicium (ook goed voor hoeven, vacht etc). Bij het prikken voor injectie was de gewrichtsvloeistof eindelijk weer stroperig. Dat is de basis naar mijn idee.

Vorige winter gaf ik duivelsklauw, maar de mijne vindt dat vies, alleen de brokjesvorm van kramer gaat er wel in. Het werkt pijnstillend, maar ik zou zeker altijd met glucosamine starten voor een goede basis!

Heeft iemand ook wel eens dubbele glucosamine supplementen gegeven? Is overdosering een gevaar?

The_Cat
Berichten: 7282
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:25

Ik geef Kurkuma bij, ik heb de peper variant. Naar het schijnt is de werking dan iets beter. Het ruikt een beetje anders als de niet peper variant, maar ik heb niet de indruk dat mijn paard er last van heeft.

Ik heb nog nooit gehoord of er een overdosis van glucosamine kan gebeuren. Mijne heeft momenteel ook een iets hogere dosis, maar ik heb niet de indruk dat dit nadelen heeft. Hij heeft zijn normale supplement en heeft nu nog een vloeistof die hij bij krijgt. Tot hiertoe lijkt dit goed te gaan


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:06

Zijn er eigenlijk heel veel verschillen tussen de merken van glucosamine en msm bijvoorbeeld? Ik geef het nu een week en heb inderdaad gelezen dat het een maand of 2 kan duren voordat je verschil gaat merken. Maar je hebt er eigenlijk zo veel. Ik heb die nu van Naf gekozen omdat het best een fijn merk is en je met zo'n pot toch 2 maand kan doen op onderhoudsdosering. En ik zag goede recensies. Geef het nu door de slobber en dat gaat prima.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:24

Ja, er zit zeker verschil tussen. Maar niet zozeer mbt kwaliteit ofzo, maar meer hoe een paard reageert op het supplement. En dat verschilt dus per paard. Dus het niet zo dat merk a voor alle paarden werkt en merk b veel minder.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:09

Ik geef ook de naf glucosamine.
Zelf heb ik het idee dat het echt wel helpt. Ze is soepeler en schudt minder met haar hoofd (hals artrose).
Na 2 weken merkte ik al resultaat!
Ik geef nu 15 gr, onderhoud dosering, per dag.

“A horse is your best friend you can tell them anything and no one will ever know.”

Slmt9
Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:25

HorseTimeXL schreef:
Zijn er eigenlijk heel veel verschillen tussen de merken van glucosamine en msm bijvoorbeeld? Ik geef het nu een week en heb inderdaad gelezen dat het een maand of 2 kan duren voordat je verschil gaat merken. Maar je hebt er eigenlijk zo veel. Ik heb die nu van Naf gekozen omdat het best een fijn merk is en je met zo'n pot toch 2 maand kan doen op onderhoudsdosering. En ik zag goede recensies. Geef het nu door de slobber en dat gaat prima.


Zover ik het kan zien is het met name de samenstelling waar het verschil in zit.

Voor degene die kurkuma geven, denk eraan om dan ook een oliebron bij te voeren (bijv lijnzaadie) anders wordt het niet opgenomen. De peper dient vers gemalen te worden, dan komt er piperine vrij en dat zorgt ervoor dat de werking van kurkuma langer is (en dus de opname indirect verbeterd).

Voor diegene die meer over de verhoudingen willen weten:
https://www.turmericlife.com.au/pages/h ... ow-to-feed

_Tarzan
Berichten: 11154
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:31

Ik meng het bij de mijne onder de zemelen en dan eet hij het goed, zo door het droge voer vindt hij niet zo lekker haha!

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:22

Hihi ja ik met een klein beetje Slobber van Pharmahorse! Hij is er dol op en die slobber is heeel laag in energie en calorieën. Geef nu de magnesium variant. Dan gaat de glucosamine en msm er zo in gelukkig. Ik geef nu ook puur Arthro na goede recensies. Ben heel benieuwd of ik verschil ga merken. Vond hem gister wel heel soepel overeind komen na het rollen. Maar dat zal wel heel snel zijn denk ik.

M_arjolein
Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:26

Hier nu 4 maanden na de injectie. Paard loopt nog steeds goed en niet meer stijf zoals eerst. Ze kreeg o.a. Kurkuma met zwarte peper maar dat vond ze niet echt lekker. Na veel goede ervaringen gelezen over silicium ben ik daar nu mee begonnen. Benieuwd hoe dat bevalt.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:42

M_arjolein schreef:
Hier nu 4 maanden na de injectie. Paard loopt nog steeds goed en niet meer stijf zoals eerst. Ze kreeg o.a. Kurkuma met zwarte peper maar dat vond ze niet echt lekker. Na veel goede ervaringen gelezen over silicium ben ik daar nu mee begonnen. Benieuwd hoe dat bevalt.


Ik geloof inderdaad als ik het zo lees dat kurkuma niet echt wat is voor mijn moeilijke eter. Weet jij toevallig ook iets over een brokjes vorm misschien? Soms werkt dat beter.
Ik geef nu bijna een jaar silicium. Ik zie het vooral aan de hoeven (en daar had ik het nou net niet voor gekocht). Hij mag nu iedere 4 weken zeker wel naar de smid, terwijl het soms wel 8 weken was. Helaas zijn de manen niet mooier geworden, had ik wel gehoopt vanwege wat afgeschuurd/dood haar. Voor de gewrichten weet ik het niet, maar de gewrichtsvloeistof was de laatste keer stroperig ipv waterig, dus wie weet. Baad het niet dan schaad het niet. En het is niet super duur.

Slmt9
Berichten: 4782
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:00

Ik heb ook een moeilijke eter, de kurkuma gaat er als zoete koek in. Dus het geldt niet voor elke moeilijke eter ;)
Ik heb de biologische van pitpit, daar vind ik ook niet echt een prominente geur aan zitten.

Viel mij op dat mn paard minder ‘tikt’. Nu heb ik zowel de dosis jointpower verhoogd als peper aan de kurkuma toegevoegd. Weet dus niet welke vd twee de grootste bijdrage levert.

M_arjolein
Berichten: 1419
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:09

Yaffie schreef:
M_arjolein schreef:
Hier nu 4 maanden na de injectie. Paard loopt nog steeds goed en niet meer stijf zoals eerst. Ze kreeg o.a. Kurkuma met zwarte peper maar dat vond ze niet echt lekker. Na veel goede ervaringen gelezen over silicium ben ik daar nu mee begonnen. Benieuwd hoe dat bevalt.


Ik geloof inderdaad als ik het zo lees dat kurkuma niet echt wat is voor mijn moeilijke eter. Weet jij toevallig ook iets over een brokjes vorm misschien? Soms werkt dat beter.
Ik geef nu bijna een jaar silicium. Ik zie het vooral aan de hoeven (en daar had ik het nou net niet voor gekocht). Hij mag nu iedere 4 weken zeker wel naar de smid, terwijl het soms wel 8 weken was. Helaas zijn de manen niet mooier geworden, had ik wel gehoopt vanwege wat afgeschuurd/dood haar. Voor de gewrichten weet ik het niet, maar de gewrichtsvloeistof was de laatste keer stroperig ipv waterig, dus wie weet. Baad het niet dan schaad het niet. En het is niet super duur.


Die van mij is niet een moeilijke eter maar die lust het niet alleen als ik het door slobber deed. Of als ik de Luzerne nat maakte. Sorry ken verder niks over brokjes vorm. Ik gaf de Kurkuma van Horseflex. Oh jouw ervaring met silicium nog niet heel denderend dus. Naja anders kan ik altijd weer terug

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:44

Ik wil niemand op zijn ziel trappen maar het valt me op dat er hier veel kruiden etc zonder wetenschappelijk bewezen werking worden aangeraden.

Zelf wel eens kurkuma met groenlip mossel geprobeerd, 0 verschil.

Afgezien van een tijdje ekyflex (duivelsklauw) in het begin geef ik zelf niks bij. Alleen regelmatig bewegen. Paard loopt goed. Afgelopen week nieuwe rontgen gemaakt en daarop zag alles er goed uit, niet verergert. Bij deze even mijn tegengeluid. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:24

Gypsy schreef:
Ik wil niemand op zijn ziel trappen maar het valt me op dat er hier veel kruiden etc zonder wetenschappelijk bewezen werking worden aangeraden.

Zelf wel eens kurkuma met groenlip mossel geprobeerd, 0 verschil.

Afgezien van een tijdje ekyflex (duivelsklauw) in het begin geef ik zelf niks bij. Alleen regelmatig bewegen. Paard loopt goed. Afgelopen week nieuwe rontgen gemaakt en daarop zag alles er goed uit, niet verergert. Bij deze even mijn tegengeluid. :o


Ik denk dat je het wel een beetje met mensen kan vergelijken. Daar hoor ik ook nooit van neem dit of dat en je atrose is beter te doen. M'n beppe heeft atrose en reuma, of nah ja atrose noemen ze slijtage van de gewrichten. Maar door regelmatig bewegen is ze nog gewoon zelfstandig

Ik geef zelf alleen glucosamine msm omdat de dierenarts dit ook aanraadde. Voor de rest elke dag bewegen en lekker buiten spelen lijkt prima te werken (die van mij was er kreupel van). Ik geef m'n paard pas iets als het echt bewezen is dat het kan helpen of ondersteunen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: f_pepper, GoogleAdsense en 21 bezoekers