[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 15:42

Gypsy schreef:
Ik wil niemand op zijn ziel trappen maar het valt me op dat er hier veel kruiden etc zonder wetenschappelijk bewezen werking worden aangeraden.

Zelf wel eens kurkuma met groenlip mossel geprobeerd, 0 verschil.

Afgezien van een tijdje ekyflex (duivelsklauw) in het begin geef ik zelf niks bij. Alleen regelmatig bewegen. Paard loopt goed. Afgelopen week nieuwe rontgen gemaakt en daarop zag alles er goed uit, niet verergert. Bij deze even mijn tegengeluid. :o


Welke kruiden?

Kurkuma werkt niet zonder een olie, dus als je alleen kurkuma gaf, dan klopt het dat t niet werkt ;)
Wetenschappelijk onderbouwd word ik niet zo warm van, je kan zelf ook goed onderzoek doen en onderbouwen waarom je iets wil geven. Ook voor kruiden geldt absoluut NIET; baat het niet, schaadt het niet. Maar ik neem aan dat elke eigenaar er zelf wel over nadenkt voordat hij zn paard iets geeft.



Noortje__
Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:51

Is er iemand die hier EQUINE AMERICA Cortaflex HA Regular Solution geeft aan haar paard met Artrose? Heb wegens overlijden van mijn paard helaas nog een nieuwe 5 liter fles staan. Bij interesse hoor ik het graag.

Dummie you are alway in my mind. I'll never forget you. Love you for ever!

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 14:46

Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen.

Mijn paard heeft met bekappen last van zijn achterbenen. De houding waarin je normaal een hoef uitkrabt, kan hij moeilijk volhouden, ook heeft hij een pas een soort hinkje als hij hem dan neer wil zetten. Alsof t stijf is en dit niet in een keer kan. Dat gebeurt een pas en dan loopt hij weer goed.
Hij heeft dit alleen in die houding bij RA. Als LA wordt bekapt merk ik ook dat hij het niet fijn vindt om al zn gewicht op RA te moeten zetten. De afgelopen twee weken valt het me op dat zijn kogel RA wat dikker is, het deed me denken aan stalbenen, echter staat mijn paard 24/7 buiten. Dit is nu wel minder, maar nog niet weg.

In beweging op harde en zachte loopt hij helemaal rad, hij is niet stijf, gewoon vrolijk etc. Hij loopt ook niet kort oid, treed gewoon goed onder. In het laatste jaar 'kraakte' hij wat meer, maar sinds ik kurkuma/olie/peper geef is dit bijna niet meer hoorbaar.

3 jaar geleden ging hij op de foto wegens HB, de DA zag toen lichte artrose in zijn voet, maar passend bij de leeftijd en niet schokkend. Vanaf toen ben ik wel glucosamine/msm/chondroitine bij gaan voeren.
Omdat ik niet heb opgeschreven welke voet(en) dit waren, heb ik de DA gebeld, die zoekt dat nog even uit.

Ik ben even zoekende in wat nu een logische vervolgstap is. Is dit beeld passend bij artrose? Dan doel ik vooral op het ongemak van het bekappen.
Wat zou jullie vervolgstap zijn? Hebben jullie tips om het bekappen comfortabeler te maken?

En het inspuiten aan ontstekingsremmer waar ik over lees, is dat hetzelfde waar je hb-gevoelige paarden dus niet mee moet inspuiten?

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:42

Slmt9 schreef:
Ik ben even benieuwd naar wat jullie zouden doen.

Mijn paard heeft met bekappen last van zijn achterbenen. De houding waarin je normaal een hoef uitkrabt, kan hij moeilijk volhouden, ook heeft hij een pas een soort hinkje als hij hem dan neer wil zetten. Alsof t stijf is en dit niet in een keer kan. Dat gebeurt een pas en dan loopt hij weer goed.
Hij heeft dit alleen in die houding bij RA. Als LA wordt bekapt merk ik ook dat hij het niet fijn vindt om al zn gewicht op RA te moeten zetten. De afgelopen twee weken valt het me op dat zijn kogel RA wat dikker is, het deed me denken aan stalbenen, echter staat mijn paard 24/7 buiten. Dit is nu wel minder, maar nog niet weg.

In beweging op harde en zachte loopt hij helemaal rad, hij is niet stijf, gewoon vrolijk etc. Hij loopt ook niet kort oid, treed gewoon goed onder. In het laatste jaar 'kraakte' hij wat meer, maar sinds ik kurkuma/olie/peper geef is dit bijna niet meer hoorbaar.

3 jaar geleden ging hij op de foto wegens HB, de DA zag toen lichte artrose in zijn voet, maar passend bij de leeftijd en niet schokkend. Vanaf toen ben ik wel glucosamine/msm/chondroitine bij gaan voeren.
Omdat ik niet heb opgeschreven welke voet(en) dit waren, heb ik de DA gebeld, die zoekt dat nog even uit.

Ik ben even zoekende in wat nu een logische vervolgstap is. Is dit beeld passend bij artrose? Dan doel ik vooral op het ongemak van het bekappen.
Wat zou jullie vervolgstap zijn? Hebben jullie tips om het bekappen comfortabeler te maken?

En het inspuiten aan ontstekingsremmer waar ik over lees, is dat hetzelfde waar je hb-gevoelige paarden dus niet mee moet inspuiten?



Denk dat je al goed bezig bent met supplementen om het bij te houden.

Ik denk niet dat je nog heel veel kan doen, wel zou je heel rustig met de achterbenen kunnen doen. Juist elke dag even rustig op tillen. Rust roest dus je moet juist dagelijks licht bezig zijn.

Klopt die ontstekingsremmer is corticosteroiden en dat raden ze heel erg af bij hb gevoelige paarden!

“A horse is your best friend you can tell them anything and no one will ever know.”

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:43

Die (begin) stijfheid zou idd heel goed bij artrose kunnen passen. Super dat je er nu, naast de kurkuma ( is natuurlijke ontstekingsremmer !) ook nog glucosamine bij bent gaan geven.
Die ontstekingsremmer die ze inspuiten is vaak op basis van cortisonen, niet zo heel gezond dus. Hyaluronzuur kan ook ingespoten worden is een wat minder belastende stof, dat wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt.

edit: anoukwelsh was me net voor zie ik ;)

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:00

@anoukwelsh: goeie tip van de achterbenen, dank je wel!

@maris: ah dus dan zou ik ook voor alleen hyaluronzuur kunnen kiezen. Of moet het altijd beide gegeven worden?

DA net gesproken, de beginnende artrose was RV, dus dat staat los van wat we nu zien. Al kan hij natuurlijk altijd alsnog artrose gekregen hebben RA.
Hij denkt zelf eerder aan een verstuiking. Zo lang het niet dikker wordt en hij niet kreupel wordt, ziet hij voor nu nog geen reden voor verder onderzoek. Het advies is aankijken en behandelen als een verstuiking, dus gedoseerd rechtuit bewegen.

Mijn gevoel zegt toch artrose :+ Dus ik pak het maar als combinatie aan: gedoseerd bewegen, achterbenen oefenen en toch nog eens kijken of ik het iets anders in supplementen ga aanpakken.

Maar meedenken en tips blijven welkom hoor!

Saaams
Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:03

Je kan eventueel kijken of het verbeterd met duivelsklauw?

Ik voer mijn pony met si artrose nu ook de soepelgewricht van vitalstyle (ecostyle)

Laerkens Beauty

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:19

Werkt duivelsklauw ook net zoals een paracetamol? Dus gelijk en maar x aantal uur?
Want als hij alleen last heeft met bekappen vind ik het onnodig om langere tijd te geven snap je?

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:37


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:24

Is zo snel te zien glucosamine en hyaluronzuur in 1 product. Daar zijn er wel meer van.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:43

Klopt, zit ook collageen in. Nu zijn al die producten schreeuwen duur en is het voor elk paard maar de vraag of het werkt. Maar wellicht zijn er al goeie of slechte ervaringen mee :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:34

Ik heb nu sinds kort silicium en cannabidol van Heltie horse aan het geven aan mijn paard. Silicium door goede verhalen. En cannabidol als vervanger voor Duivelsklauw. Ben erg benieuwd.. had het idee dat ik hem zondag echt beter van achter vond bewegen. Alleen die silicium geef ik nog te kort om echt resultaten te kunnen zien. Ze zeggen dat je er wel 2 maanden voor moet uittrekken en op 1ste kerstdag is het pas 2 maanden later haha.

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:35

Ben ik heel benieuwd naar 1e kerstdag :D

Edit; wij hebben bij onze katten hele goede resultaten behaald oa op het gebied van artrose met (goeie!) cbd olie. Ik heb goede kwaliteit en betaalbare kwaliteit voor paarden nog niet gevonden, maar de cannabidol klinkt interessant.

Onze kat zat van kop tot kont zó vol met artrose, de dierenarts had het nog niet eerder zo erg gezien. Van alles geprobeerd, tot laseren aan toe maar bij cbd olie kreeg ze ineens weer een 2e jeugd. Ze speelde zoveel en fanatiek, bizar.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 25-11-20 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover
Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:45

ik geef ook sinds kort cilicium, nog wel met glucoasamine/msm omdat ik het nog te kort geef. Ik geef dan geen cannabidol bij omdat stanley al een andere soort pijnstiller mix krijg

als de glucosamine/msm op is ga ik proberen alleen de silicium te geven kijken wat dan het effect is. Als goed is geef ik het dan lang genoeg.

Veraaaaah
Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:49

Wat zijn jullie ervaringen met Osphos? Mijn paard krijgt dit komende vrijdag voor haar spat. Lees goede verhalen dus ben benieuwd.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:22

Slmt9 schreef:
Ben ik heel benieuwd naar 1e kerstdag :D

Edit; wij hebben bij onze katten hele goede resultaten behaald oa op het gebied van artrose met (goeie!) cbd olie. Ik heb goede kwaliteit en betaalbare kwaliteit voor paarden nog niet gevonden, maar de cannabidol klinkt interessant.

Onze kat zat van kop tot kont zó vol met artrose, de dierenarts had het nog niet eerder zo erg gezien. Van alles geprobeerd, tot laseren aan toe maar bij cbd olie kreeg ze ineens weer een 2e jeugd. Ze speelde zoveel en fanatiek, bizar.


Hehe ja denk dat op eerste kerstdag al z’n klachten verdwenen zijn hihi. Nee ach ik geef het hem onder het mom baat het niet dat schaad het niet en die silicium is niet duur en vond het toch wel interessant om het te proberen.
En idd de cannabidol zou een goede samenwerking hebben silicium. Daarvan zou ik vanaf als ik heltiehorse moet geloven vanaf dinsdag (een week of 2) verschil moeten gaan merken, tot die tijd geef ik nog duivelsklauw. Een ander mogelijk effect wat voor mijn stress kip geen kwaad kan is dat echt gestreste paarden de scherpe kantjes eraf gaan. Dus wie weet :D

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:32

Ik heb uiteindelijk ook besloten om de silicium te gaan proberen.
Ik twijfelde tussen die en de equiflexion van de paardendrogist.
In de equiflexion zit minder glucosamine, chondroitine en msm in een dagdosering dan ik nu geef (jointpower horseflex). Maar het is vloeibaar en er zit hyaluron in (al is t maar 9mg). Wellicht maakt dat voor de opname uit?

Van de jointpower heb ik het idee dat het weinig doet. Dus ik ga eerst eens 3 maanden silicium testen en daarna zien we wel weer verder. Ik combineer dat dan de eerste twee maanden nog wel met de joint power.

Ondertussen gaat mijn hoefsmid een andere hoefsteun aanschaffen (lager), dus hopelijk wordt het zo dan wat aangenamer voor hem.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 11:44

wat is dat voor silicium hype opeens ? Heeft daar wat over op Bokt gestaan of ergens anders ?
Goedkope silicium die ik dan weet is nr 11 celzout.

Over hyaluronzuur. Vaak is het goed om eerst een simpeler supplement te proberen op basis van glucosamine ( en chondroitine en msm b.v. ). Mocht dat niet ( meer ) helpen dan kan je een stapje verder doen door hyaluronzuur te gaan toevoegen. Is ook gelijk een duurder supplement.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:12

Het heeft wel ergens gestaan, waar weet ik niet. Maar daar kwam ik zelf pas achter toen ik op onderzoek uitging (had er nooit van gehoord) nadat ik zichtbare positieve ervaringen zag bij een paard van een oud stalgenoot en ben op basis van de ervaringen overstag gegaan om het bij mijn paard te gaan proberen :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:30


There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

The_Cat
Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 12:36

Ik ben nu met mijn artrosepaard overgeschakeld naar Equine america cortaflex super strength. De poeder werd een gedoe eigenlijk en dit werd me aangeraden om eens te testen. Op zich lijkt de aankoop wel duur, maar via bv agradi kan je hem met wat korting kopen als je die bonnen hebt en je doet 2 maanden met een fles :) dus dan wil ik het wel eens proberen.

Die zouten heb ik nog niets van gehoord


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:30

Maris schreef:
wat is dat voor silicium hype opeens ? Heeft daar wat over op Bokt gestaan of ergens anders ?
Goedkope silicium die ik dan weet is nr 11 celzout.

Over hyaluronzuur. Vaak is het goed om eerst een simpeler supplement te proberen op basis van glucosamine ( en chondroitine en msm b.v. ). Mocht dat niet ( meer ) helpen dan kan je een stapje verder doen door hyaluronzuur te gaan toevoegen. Is ook gelijk een duurder supplement.


Mijn paard krijgt nu een jaar of drie gluco/chondr/msm, ik heb het idee dat het nooit echt wat heeft gedaan. Maar hij kreeg het eerder preventief. Pas nu ik kurkuma geef merk ik verschil in het gekraak.

Daarom mijn twijfel of ik met de equiflex zou beginnen, want dan geef ik hetzelfde in lagere dosis en vloeibaar, met heel weinig hyaluron.
Daardoor werd ik getriggerd met het silicum verhaal, geen idee of het een hype is. Ik wil testen of het meer doet dan gluco/chondr/msm.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 14:39

Als glucosamine van merk X niet helpt is het altijd een goed idee om eens een ander glucosamine product te gebruiken. DAt kan al mega veel schelen in werking. Geen idee waarom overigens.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Slmt9
Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:04

Ik heb drie verschillende merken geprobeerd.. :)

ElCamino
Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 15:07

Bij mijn paard werkte de Joint Saver van New Market als enige bij zijn artrose toen hij nog wel in het werk stond. Dat bestel ik bij VetUK in Engeland. Geweldig spul.

Sinds zijn ESS is hij met pensioen.
Nu krijgt hij alleen nog de Devils Relief van NAF, dat werkt ook voldoende.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers