Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:09

Afbeelding
Mijn hoefsmit zou het donkere deel in de straal uitsnijden en mij dus instructie geven het zelfde te doen wekelijks en dagelijks te smeren met bacterie doder.
doorgaan tot het weer mooi kleurt en zelfde aanvoelt als eromheen.
Ook donkere deel rechts op witte lijn hetzelfde.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:41

Ik heb het gevoel dat er op alle hoeven een 'dubbele zool' zit oftewel overgroeide steunsels. De stralen zijn idd erg rommelig.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:59

Ik vind vooral ze erg slordig ogen.
Grof afgewerkt. Zou dit zelf netter willen zien voor de fijne afwerking en afrol van de hoef.
En het lijkt alsof er bewust stuk hiel is blijven staan.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:15

Ik ben benieuwd waarom je om meningen vraagt over deze voetjes :) ? Hij is net bekapt, is hij nu bv gevoelig waardoor je onzeker bent en foto's plaatst? Is hij kreupel? Vind je iets gek eruit zien, of is er misschien eigenlijk niks aan de hand?

Het bekappen had zeker wat netter gedaan kunnen worden. En er zijn ook wat dingetjes overgeslagen.

welle18
Berichten: 25
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 01:43

Zow, dit is best slordig gedaan, wel jammer maar de voor rest ziet het er redelijk geod uit.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:51

Bedankt iedereen voor de reacties.

De reden dat ik foto's plaats is omdat ik vind dat mijn paard best lang gevoelig is na een bekapping. Vroeger was dat 2 dagen en dat vind ik vrij normaal maar tegenwoordig vind ik hem algauw een week gevoelig lopen. Ik laat nu sinds kort minder tijd tussen twee bekappingen op advies van de smid ivm gevoeligheid en het is daardoor zeker wel verbeterd. Paard in kwestie is 12 jaar, loopt al heel zijn leven ijzerloos rond en zelf doe ik niet veel aan de voeten behalve af en toe een beetje rond vijlen. Op buitenritten heeft hij hoefschoenen aan maar zelfs met hoefschoenen merk ik dat hij kort na bekappen gevoelig loopt op paden met steenslag.

@Peetstap Die donkere plekken vind ik er ook niet goed uit zien, maar de smid vond dit geen probleem. Met de droogte maak ik de hoeven nu af en toe nat en smeer ze daarna in met Rainmaker van Farnam. Een Welkoop hebben we niet in België, kan ik dat product hier ook ergens kopen? Meer afronding in de hoefrand kan ik zelf eventueel wel aanbrengen. De straal ligt inderdaad gelijk met de randen.
Heb jij een voorbeeld van zo een bacteriedoder?

@Dubbeldun Wat bedoel je met een dubbele zool en overgroeide steunsels?

@Marjo89 De afwerking zou inderdaad wel wat netter kunnen. Maar om die reden een andere smid zoeken vind ik ook weer zo wat. Ik ben nu blij dat ik er eindelijk eentje heb die zijn afspraken na komt en zijn kat niet stuurt.

@woepsie90 Reden zie hierboven :D
Welke dingetjes zijn er overgeslagen?

@welle18 Ben het ermee eens dat de afwerking beter zou kunnen, stralen zien er nogal rommelig uit.

Uit jullie reacties maak ik op dat het bekappen wel wat slordig gedaan is, maar dat het voor de rest wel redelijk ok is naar anatomie ed toe. Dat stelt me dan toch weer gerust.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:01

@elfie: lees deze link even door
https://paardenhoeveninfo.blogspot.com/ ... nsels.html
Als de steunsels niet kort genoeg weggehaald worden gaan ze schuin groeien. Niet alleen komen ze dan over de hoefzool te liggen, maar groeien ook schuin naar binnen en knellen daar het hoefmechanisme af wat zéér pijnlijk is. Vaak is kreupel lopen een gevolg en menigeen denkt dan aan een 'hoge hoefzweer' .
Doordat de steunsels over de zool groeien zal deze ook zijn dikte verliezen c.q. er wordt geen nieuw zoolmateriaal meer aangemaakt.
Logisch dat ie ook met hoefschoenen aan de kiezels voelt.

Wat hiertegen wel wil helpen is een zooltje maken van zacht materiaal (simpel een stukje vloerbedekking) zodat er meer demping ontstaat.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:10


Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 15:00

Heb zelf nul verstand van hoeven dus dacht ik post hier wat foto's als jullie willen meekijken. Pony is 4 jaar oud en onbeleerd. Ging bij de vorige eigenaar denk ik 1 keer per jaar naar de smid en bij mij is er na 6 maanden 1 keer de smid erbij geweest en die vond het eigenlijk nog niet nodig.

RV:
Afbeelding
Afbeelding

RA:
Afbeelding
Afbeelding

LA:
Afbeelding
Afbeelding

LV:
Afbeelding
Afbeelding

Heb eigenlijk geen idee of de hoeven goed zijn en wat er anders aan veranderd zou moeten worden

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:47

Mooie hoefjes, makkelijke hoefjes. Ze mogen wel een keertje bekapt maar ze zien er niet dramatisch uit, lijkt alsof ze zichzelf in een redelijk goede conditie houden tot nu toe!
Goed ontwikkelde straal zonder rotstraal, redelijk dikke hoefwand, weinig steunsel (dus niks wat zomaar gaat gaan duwen op de zool) en wat oud zoolmateriaal.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:23

Ik vind dat ie achter wel erg ondergeschoven staat.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 21:33

Nah, volgens mij is dat meer de hoek van de foto. Denk als je die mooi parallel aan voetje neemt dat dat heel goed meevalt :P

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:03

Dit is hoe ze stond dus denk dat het er daardoor raar uitziet Afbeelding

De hoeven zien er dus verder wel goed uit?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:27

Ik zou blij zijn met die voeten onder mijn paard, ze mogen alleen eens bekapt worden :D

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 18:31

Erg interessant topic dit! Omdat er al een tijdje niet gereageerd is, kan ik geen stipje zetten, dus dan maar een schopje ;). Hoop nog meer foto’s en uitleg te mogen volgen hier.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:57

De hoefjes zien er goed uit, even de hoefwand afronden en je kan weer door.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:49

Peetstap schreef:
Positief vindt ik dat deze hoef mooi draagt op zowel randen en zool: lekkere platvoeten :D
Kan niet zien hoe de stralen liggen kwa hoogte, maar vermoed dat ie zo vlak heeft gehouden met randen ongeveer.


Interessant dat je dit als positief ervaart. Mijn merrie heeft die slijtrand op de zool er ook in zitten en elders werd gezegd dat dit niet de bedoeling is en ik er minder af moet halen. In de winter loopt ze meer op het harde en heeft ze dit vrij snel.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:02

AndreaB schreef:
Peetstap schreef:
Positief vindt ik dat deze hoef mooi draagt op zowel randen en zool: lekkere platvoeten :D
Kan niet zien hoe de stralen liggen kwa hoogte, maar vermoed dat ie zo vlak heeft gehouden met randen ongeveer.


Interessant dat je dit als positief ervaart. Mijn merrie heeft die slijtrand op de zool er ook in zitten en elders werd gezegd dat dit niet de bedoeling is en ik er minder af moet halen. In de winter loopt ze meer op het harde en heeft ze dit vrij snel.


Loopt je paard gevoelig in de winter?

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 09:23

Maartje1990 schreef:
Loopt je paard gevoelig in de winter?


Nee hoor, helemaal niet, dus ik maak me er verder ook geen zorgen om. Het verschil in kijkwijze interesseert me echter wel.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 11:58

AndreaB schreef:
Maartje1990 schreef:
Loopt je paard gevoelig in de winter?


Nee hoor, helemaal niet, dus ik maak me er verder ook geen zorgen om. Het verschil in kijkwijze interesseert me echter wel.


In principe is het gewicht verdeeld over de straal, zool en wand. Dus niet alleen de wand oid.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 12:38

Mijn paard loopt duidelijk in de winter op een ongelijk bevroren zandpaddock moeilijker/pijnlijker als anders. Om dat wat tegen te gaan laat ik de hoeven altijd wat langer en zorg dat de paddock zo glad mogelijk geharkt is voor het gaat vriezen. Als laatste optie doe ik hoefschoenen aan met zachte zooltjes er in.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:35

AndreaB schreef:
Maartje1990 schreef:
Loopt je paard gevoelig in de winter?


Nee hoor, helemaal niet, dus ik maak me er verder ook geen zorgen om. Het verschil in kijkwijze interesseert me echter wel.


Maakt e.a. duidelijk : https://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/surfacecontact.html
Mooie is , dat je op deze wijze hoefverzorgen , je vrijwel alles zelf wekelijks kunt bijhouden.
Wellicht dat daarom een hoefsmit dit niet aan je voordoet ?, dan verdiend ie vrijwel niks meer aan je.. :D

Ik had juist een totaal andere: doe het je voor wat je allemaal zelf kunt doen, hoe minder ik langskom, en Twee a drie keer per week zelf bijwerken, hoe beter het is voor de voetjes.

Maar ik ga zelf er gewoon in mee als het wel nodig is om zool e.d. te bewerken , bij problemen e.d.
Hier wat straalrot actueel b.v. en tja dan gaan slechte delen straal er wel af natuurlijk.

Danaea
Berichten: 5
Geregistreerd: 27-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:36

Sinds deze zomer trotse eigenaar van een Cruzado. Paard is 14 en heeft vermoedelijk altijd op vier ijzers gelopen. Enkele weken geleden de ijzers achter eraf laten halen. Eerste week enorm last gehad, niet uit de stal willen en niet willen lopen. Echter doordat de nagelgaten moeten uitgroeien, de hoef is afgebrokkeld, staat hij iets te kort achter, dus nu loopt hij nog steeds gevoelig verhard. Omdat de hieven niet snel groeien gaat dit nog wel even duren. Vandaag de hoefsmid geweest, deze zei dat er een bacterie in een voorhoef zat. Hij heeft dit weggesneden en ontsmet. Dit komt hij nu enkele weken herhalen. Ik kan dat niet zelf bijhouden omdat het onder het ijzer zit. Ik overweeg om voor ook de ijzers eraf te halen. Dan kan die bacterie ook beter behandeld worden. Iemand ervaring cq tips?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:12

Idd ijzers er af en hoefschoenen met zachte inlages nemen.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:57

Tijd voor een schopje in het topic.

Ik zocht “gelijkaardige” hoeven als die van mijn merrie omdat ik me zorgen maak.

Ik wil de foto’s eigenlijk niet hier posten, zou ik iemand van de ervaren hoef-mensen ( :P ) hier een pb’tje mogen doen?