Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:55

Voor zover ik kan beoordelen onder de blubber (pleasseeeee is het nou zo'n moeite om ze ff schoon te maken met water.) zijn ze te lang en hebben ze flares.

Verder mis ik de zijkant en onderkant foto's.

Liep je paard slecht dan dat er ijzers onder moesten? Of was het alleen de reden 'te kort' .

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:33

Nee ze liepen niet gevoelig maar volgens de smid waren ze te kort en zouden ze op kort termijn anders last krijgen. En stom ben ik daarin meegegaan. Met 't idee van de smid heeft ervoor geleerd.. Schoon maken ging niet het was nogal druk op stal.
Zal morgen even foto's van onderen maken en van de zijkant van schone hoeven
Morgen geen weekend meer dus dan is het niet zo druk haha

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 18:42

Horsii, natuurlijk kan het ene paard meer hebben dan het andere als ze langdurig op harde ondergrond lopen. Mijn Haflingers lopen in een uitloopstal met betonnen uitloop. Hun hoeven zijn kort, maar bikkelhard en nooit problemen. Vaak zijn hoeven (veel) te lang, zoals de hoeven op de foto's die jij hebt geplaatst....

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:06

Ja hun hebben ook harde hoeven en zijn nog niet gevoelig geweest zonder ijzers.. Mijn gevoel zegt te lang. Ga opzoek naar een goede natuurlijk bekapper kijken of dat ons van de ijzers af kan helpen. 't is het proberen waard

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:10

horsii schreef:
Ja hun hebben ook harde hoeven en zijn nog niet gevoelig geweest zonder ijzers.. Mijn gevoel zegt te lang. Ga opzoek naar een goede natuurlijk bekapper kijken of dat ons van de ijzers af kan helpen. 't is het proberen waard


Maar dan zul je zelf ook aan het 'bekappen ' moeten. NB is nl meer dan elke 6/8 weken een bekapper erbij halen.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:22

Ik sta overal voor open

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 19:23

Ik zou dan denk ik as voorjaar de overgang naar blootvoets maken. Onder begeleiding van een goede natuurlijk bekapper. In de zomer groeien de hoeven namelijk harder. Voor de buitenritten zou ik dan hoefschoenen gebruiken, deze kun je eventueel ook een paar dagen in de week in de paddock aanhouden mochten de hoeven nog niet meteen snel genoeg groeien.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:02

In een hit actief met wat beton kunnen ze wel is slijten :p Dan ga je zelf mss maar minimaal iets moeten doen of zelfs niks? Ben wel benieuwd wat smid te kort vond, kan altijd.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 22:07

GaelleS schreef:
In een hit actief met wat beton kunnen ze wel is slijten :p Dan ga je zelf mss maar minimaal iets moeten doen of zelfs niks? Ben wel benieuwd wat smid te kort vond, kan altijd.

Ze waren maar heeel iets korter als nu op de foto.
Wel is achter altijd iets korter als voor.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 00:24

Horsii, ik heb dat vroeger ook gedaan, ijzers eronder omdat de smid zei dat ze te kort werden. Ik weet nu beter. Hoeven hebben gelukkig een eigen mechanisme wat signalen doorgeeft of het meer of minder moet groeien afhankelijk van slijtage (ze blijven sowieso wel sneller groeien in zomer dan in winter). Natuurlijke hoeven zijn trouwens ook korter dan wat we vaak zien als ze ijzers hebben.

De hoeven van jou paarden zijn niet gewend natuurlijk te werken en je zal best een periode meemaken in het begin dat de hoeven even van slag zijn. Uiteindelijk zullen ze de juiste werking vinden. Op de hit actief zullen ze ook hun eigen hoeven trimmen, das best fijn! En je kan altijd schoenen zoeken voor het rijden of tijdens de gewenningsperiode.

Daarnaast ook even het diet onder de loep nemen, en ik bedoel écht. Doe onderzoek. Ga niet te snel akkoord. Kort door de bocht: weinig gras, meer hooi en zout (zoutlikstenen bevatten niet enoeg voor dagelijkse behoefte). Het juiste voer zorgt voor een beter werkend lijf en dus betere hoeven en groei.

Succes!!!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:04

Cowgirl schreef:
horsii schreef:
Ja hun hebben ook harde hoeven en zijn nog niet gevoelig geweest zonder ijzers.. Mijn gevoel zegt te lang. Ga opzoek naar een goede natuurlijk bekapper kijken of dat ons van de ijzers af kan helpen. 't is het proberen waard


Maar dan zul je zelf ook aan het 'bekappen ' moeten. NB is nl meer dan elke 6/8 weken een bekapper erbij halen.


Das precies de "truc" waardoor wij nu ook verbetering gaan zien en merken;
hoeven worden in draagdeel hoefwand-witte lijn-zool breder, sterker en minder last dat er stukken afbreken, scheuren en zijn beweging is ook beter geworden omdat de voet beter afrolt.
We zitten nog niet aan de mooie mustangrol maar het begint erop te lijken.
Je moet er wel de tijd voor nemen, zijn dus wel maanden verder

We trimmen nu een a twee keer per week, wat niet veel tijd kost en wat iedereen zelf wel kan doen.
Meer als een scherp gehouden hoefmesje en vijl heb je eigenlijk niet nodig en een schone hoef (zand is funnest voor scherpte gereedschap...) en werkhandschoenen aan doen....
En met wat uitleg / voordoen van je bekapper is het goed te doen.
Ik heb toevallig een goede getroffen die me daarbij helpt.

Ik heb dus wekelijks een pedicure afspraak met paardje, en volgens mij snapt ie het ook nog :D

Laat bekapper tussendoor wel komen, voor stand controle en bespreken en/of correctie natuurlijke slijtage.

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:44

2x per week is veel. Wij doen het 1x per 2 weken bij Polie en dat is zat. Daarnaast werk ik wel gelijk de kleine beschadeging weg mocht die optreden.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:58

2x per week is echt veel ja.

Ik zit gemiddeld ook op 1x per 2 weken. Soms wat langer als ik ff geen tijd heb en het lijf moet die dag ook ff meewerken. Ik vind het leuk om te doen maar het blijft een poedersuiker klus:P

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:49

Met 2x in de week heb je aan 3 vijlstreken genoeg; snel klaar/geen pijn in je rug en weinig stress voor het paard :)

pien_2010

Berichten: 43253
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 12:31

Even een follow up, over onze Polie die nu ruim anderhalf jaar op blote voeten staat. Zoals jullie weten hou ik nu ook zelf tussendoor de hoeven bij met vijlen. Hierdoor kan de smid de hoeven langer laten, want kort bekappen werkte totaal niet, want ze liep altijd zes weken super gevoelig en als het dan net weer ging werd ze weer bekapt.

Sinds de smid de hoeven wat langer laat, gaat het echt super. Vandaag draafde ze voor het eerst op blote voeten, uit haar zelf op de straat in plaats van in de berm. (We zijn met allerlei supplementen bezig, om Polie beter te krijgen van peesblessures en haar te ondersteunen mocht er sprake zijn van artrose her en der). Zo ook met uitstappen vlak bij huis ging ze uit haar zelf op de weg stappen.

De hoefschoenen zijn al weer een tijd verleden tijd, ze heeft ze echtniet meer nodig, maar ik ben heel blij dat ik ze gekocht heb en gebruikt heb een half jaar lang en wat me opvalt is doordat we meer en meer kunnen rijden (kiezels, harde ondergrond, wegen) de hoeven op een mooie natuurlijke manier afslijten waardoor ik minder en minder hoef te raspen. Zonet gekeken en de hoeven zijn vrijwel nog het zelfde als na de bekap beurt van de smid. Het lijkt zelfs wel of ze op een mooie natuurlijke manier afslijten doordat ze nu weer meer kan lopen over het harde.

Toen we twee weken in Nederland waren geweest en de paarden van de wei haalde, moest de smid komen bekappen want de hoeven waren veel en veels te lang geworden in die twee weken en hij moest echt met de tang de te veels te hoge rand wegknippen. Maar dat is nu na twee weken niet het geval. Integendeel.

Mijn smeken om de hoeven iets langer te laten lijkt heel goed uit te pakken. Polie beweegt heel mooi op het moment, draaft verend, ze zit heerlijk en ik voel niets slechts als ik rijd en ze struikelt amper of niet meer en dat is hier met die zeer slechte en harde ondergrond wel bijzonder (het is geen Nederland).

Ik voel een enorme dankbaarheid dat mijn smid me vertrouwde en uiteindelijk mee is gegaan in het langer houden van de hoeven van Polie. Doordat ze nu heel soepel en gemakkelijk kan bewegen waardoor wij weer ritten kunnen maken onder het zadel en aan de hand, is eindelijk het zo belangrijke afvallen begonnen.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 23:16


Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:06

ik ben benieuwd wat jullie vinden van deze (niet zo beste) hoeven, dus ik blaas het topic even leven in :) paard is sinds 2,5 maanden ong van de ijzers af. Daarna bekapt door een bekapper.

Lv
Afbeelding

Rv (dat gat is een poging tot zweer uitsnijden door DA)
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:18

De tenen zijn iig veel te lang en daardoor is de witte lijn ook verbreed.
Ik kan moeilijk de diepte zien, maar zo te zien mag er ook wel iets van de steunsels af.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:37

Afbeelding


Dit was vlak nadat ze van de ijzers kwam trouwens.(daarna bekapper laten komen die komt nu bijna weer)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:42

Zo die voetjes hebben het erg zwaar gehad.
Ik zou ze meer rond vijlen. De witte lijn is flink verbreed.
En zorgen voor kwartier boogjes voor de juiste druk verdeling. Wie bekapt ze nu ?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:58

Die zien er al beter uit dan eerder ;)
Het is een work in progress hoor die hoeven... Hoe loopt ie?
Op de nieuwste foto's zie je dat alles wat teveel naar voren zit, er lijkt nog wel een laagje zool te zitten bovenop de goeie, moeilijk om zien zo, waardoor de hoefwand eigenlijk van de zool 'af' staat , waardoor de witte lijn breder lijkt. Of toch zeker de zool die naar voren zit ook. Ik denk niet dat de witte lijn van zichzelf zo breed is aan de teen. Stukje bij beetje, geef het tijd, er komt nog wel wat los van die voeten. Ik veronderstel dat er idd ook aan de teen gewerkt gaat worden :)
Laatst bijgewerkt door GaelleS op 17-02-19 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 23:00

@westernway: hoelang hadden die ijzers er daar onder gezeten ??
;( triest hoor...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:43

Arme voetjes! Maar goed bezig hoor :j

Ik zou ze elke 4 weken bekappen in het begin. Dat helpt het lijf met langzaam aanpassen aan de nieuwe houding en drukverdeling. Teen korter voor betere drukverdeling en betere afrolling.
De hielen zijn ook ondergeschoven lijkt het, die zouden met regelmatig bekappen en betere teenlengte ook terug rechterop kunnen komen, wat ook weer beter is voor de pezen :)
De witte lijn trekt dan vanzelf bij. Houd wel in de gaten of er bacterie in de aangetaste witte lijn komt, er zijn nogal wat openingen te zien en bacterien doen het erg goed in vochtige donkere zuurstofarme omgeving. Kan geen kwaad om de hoef regelmatig in te spuiten met een antibacterieel goedje :).

Succes!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 13:16

Bij de hoefzweer lijkt bijna een heel stuk zool uit te breken?

In ieder geval langzaamaan de teen korter. De vorm van de zool is verder heel mooi nog, dus de 'oorspronkelijke' hoef moet je terug kunnen krijgen.

In dit geval zou ik vragen aan je smid om je te laten zien hoe je zelf e.e.a. bij kunt houden, ik denk dat je in dit geval het beste resultaat krijgt als je tussen een 4 wekelijkse kap beurt ietjes aan de teen kunt raspen

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:29

Kirshanta ik ga eind maart op les bij heleen davies dus dan ga ik zelf idd aan de slag! Andere paard hou ik zelf al wel bij.. dat gat heeft de dierenarts helaas gemaakt toen ze n zweer had. Achteraf had ik haar liever ingepakt ipv openmaken maar ja.

woepsie enorm ondergeschoven idd is op deze foto ook goed te zien:

Afbeelding

Dubbeldun: ik dacht een jaar maar volgens mij toch iets langer. Niet mega lang iig. Ze is op ijzers gegaan doordat ze gevoelig liep op het harde toen.

Gaelle idd hij wil de teen langzaamaan inkorten was het plan maar ze liep zo kreupel dat hij niet gelijk een grote ingreep wilde doen denk ik. Ze loopt met de dag beter! Zonder schoenen nu, alleen in de bak (doe alleen grondwerk ook om haar ehh psyche) heeft ze de schoenen aan.