[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:13

Nijnteee schreef:
Ooh dat klinkt allemaal wel positief! Ik had in eerste instantie niet verwacht om ooit weer erop te kunnen. Maar doe hem dan wel aan de longeerlijn zonder bijzet. Maar jeetje dan doet hij mal! Wel een heerlijk idee, dan voelt hij zich dus goed :+ . Maar als hij zo debiel kan doen aan de longeerlijn, kan hij ook wel die paar rondjes stappen met mij. Bewegen is altijd goed toch? Zal eens kijken of ik hier ook een filmpje kan plaatsen.

Thanks voor jullie ervaring!


Longeren is een zware eenzijdige belasting voor de gevoelige hoef. Ik zou in de eerste opbouwfase vooral rechtuit, balans (horizontaal/verticaal) gaan verbeteren en vanuit daar gaan bekijken wat er nog mogelijk is. Ik heb de eerste jaren niet meer gelongeerd en nu echt enkel sporadisch ondank dat hij weer helemaal oke is.
Mijn pony had zich vanwege pijn/gevoeligheid in zijn hoeven, zijn hele lijf vastgezet. Je krijgt dan een hele scheve belasting van het lijf. Echt goed aandacht besteden aan juist correct rijden vond ik een enorme eye opener in dit hele proces!

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:10

Chica heeft ook al twee weken warme hoeven. Dus ook geen 72 uur.

Ik ga na het weekend denk ik nog eens bellen met de da. Ik vind het nog niet voldoende verbeteren en zou eigenlijk moeten stoppen met de medicatie na twee weken, ze krijgt nog voor 150 kg Novacam. Maar vind haar niet goed genoeg lopen, dus durf nog niet te stoppen.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:16

mysa schreef:
Hoeveel ascal geven jullie eigenlijk?


Tijdens bevangenheid kreeg hij 6gram, nu na de hoefsmid tussen 4-6 gram paar dagen.

Ik heb de eerste 2 maanden niks gegeven behalve hooi en water. Medicatie kreeg hij via spuit ( gemengd met water) in de mond gespoten.
Nu krijgt hij vitamine korrel van metazoa en daardoor magnesium met wat lijnzaad. Hij heeft vanaf Juli ook opbouwend weer op de wei gestaan en nu af en toe 1-2 uurtjes.

Voorheen stond hij 24/7 in een kudde met onbeperkt voordroog en in de zomermaanden +-12u per dag op een flinke volle wei. Hij is inmiddels flink afgevallen. Al vind ik het wel heel spannend weer naar het voorjaar toe. Alleen op de paddock terwijl de rest op de wei staat vind hij niet heel ok. Vorige jaar toen hij op st kwam wist hij niet beter, maar nu wilt hij graag op de wei bij de rest.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 08:59

Mijn pony gaat niet meer de wei op, ik durf het niet meer aan.
Afgelopen zomer hadden we het heel rustig opgebouwd en met graasmasker op en ze is toch weer bevangen geraakt.
Mijn pony is wel schraal momenteel, dat is ze al een tijdje dus ik moet wel iets bijvoeren naast het hooi.
Uit het bloedonderzoek kwam ook naar voren dat ze leververvetting had (terwijl ze wel normale portie hooi krijgt 4 maal per dag) en ook dat ze enorm spierverlies had.
Ik heb een tijdje speedibeet en luzerne bijgevoerd maar dat at ze al snel niet meer.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:11

Mijn paard gaat ook echt het gras niet meer op. Alleen toen hij ondervoed was heb ik het met 5 min opgebouwd, maar nu hij op gewicht is doe ik het niet meer. Ook omdat hij er vorig jaar toch weer licht bevangen van raakte en we weer maanden kwakkelden. Kwam niet alleen door het gras, maar was een onderdeel van.

@eliana: mijn paard werd tijdens ondervoeding ook 4x per dag gevoerd. Hij stond onderaan in rang en eet traag dus kreeg niet voldoende binnen. Ik heb van alles bijgevoerd, maar dat maakte nul verschil. Pas sinds hij onbeperkt ruwvoer krijgt is hij 100 kilo aangekomen wat hij minimaal nodig had. Einde zomer nog 30 erbij wat net teveel is, maar nu in de winter is er alweer 20 vanaf en ziet er goed uit.

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 09:50

Mijn pony staat samen met nog 3 andere shets dus onbeperkt voeren lukt helaas niet.
Mijn pony ziet er nu zo uit. Je kan wel dr ribben goed voelen dus er moet nog wel iets bij, maar ze is al wel iets bijgekomen.
We moeten vooral ook weer de beweging op gaan bouwen, ze was heel gespierd dus dat is ze allemaal kwijt.
Afbeelding
Zo was ze voordat ze bevangen werd
Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:24

Lastig he, allemaal verschillende voerbehoeftes..
Goed dat je je paard zo in de gaten houdt!

Als ik ooooit zelf de paarden aan huis zou krijgen zou ik kiezen voor onbeperkt graszaadhooi en daar weidehooi door heen mengen. Al kan dat nu ook niet vanwege stofallergie. Maar dromen is altijd leuk ;)

Tancreda4

Berichten: 24030
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:02

Doen jullie nog wat extra's met vrieskou? De vorige 2 winters heb ik dr binnen gedaan als het vror. Maar nu nog niet gedaan. Ze is december 2018 bevangen geraakt. Waarschijnlijk door een nare kuil baal. Wat kanteling in hoefbeentjes. Ze gaat nu goed, ik heb d'r wel onder dekens staan voor extra warmte. Ze eet wat slecht laatste weken, dus krijgt nu ook (warme) senior priores bij met de koudere dagen in de ochtend. En savonds nu wat meer weide hooi (Verder onbeperkt graszaadhooi). Ze is ook Wst koliek gevoelig, vandaar het bijvoeren nu ze wat minder eet.

Houden jullie ze (bv snachts) binnen als ondergrond bevroren is/blijft? Ivm winterbevangen?

Ze loopt goed we mennen 1 a 2x in de week op de weg. Wel met schoenen. Zonder schoenen heeft ze af en toe een knikje in dr koppie. Met schoenen loopt ze als de brandweer.

@Hagelslag, oh getsie, juist met zulke vrieskou ontsnappen naar het gras is eng. Konden we het maar uitleggen dat dat niet handig is....

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:18

Ik doe hier, met name 's nachts, hoefschoenen aan.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:22

Hier staat de mijne 24/7 buiten zonder optie om hem binnen te zetten. Heb hem eigenlijk 24/7 met bandages staan om zijn voorbenen en dan onderlappen eronder die ik wat lager hou zodat ze beetje lange de hoeven vallen. Ik wissel ze wel en soms staat hij paar uur zonder ze maar benen zijn niet mega warm onder de bandages en het lijkt te helpen.

Mijn pony is nu zo'n 16 weken geleden bevangen geworden maar lijkt het goed te doen. De hele tijd stond hij in een kleine paddock en deze is nu vergroot. Hij ging helemaal uit z'n plaat vorige week, denk dat hij elke dag opeens stond te bokken en draven en galopperen maar hij leek ook gewoon goed tijdens draven. Hij heeft ook al de laatste 7 weken in ieder geval geen pulsatie meer en geen warmte in z'n voeten. Volgens de hoefsmid heeft hij ook een mooie dikke zool. Hij komt met een week weer dus even zien of hij nog steeds ijzers met siliconen en een plaatje nodig heeft of dat deze geheel eronder weg kunnen.

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:03

Mijn pony zit tegen hoefbevangenheid aan. Hij krijgt nu armer hooi. Wat voor vitaminebroknkan ik het beste bijvoeren?
De vital van Pavo eet hij niet. Kan pavo liga voor IJslanders en andere sobere rassen kwaad?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:09

Lotteettol schreef:
Mijn pony zit tegen hoefbevangenheid aan. Hij krijgt nu armer hooi. Wat voor vitaminebroknkan ik het beste bijvoeren?
De vital van Pavo eet hij niet. Kan pavo liga voor IJslanders en andere sobere rassen kwaad?


Die koeken zou ik echt helemaal niet geven. Wellicht zoeken naar een ander vitamine brokje.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:10

Hier zijn we nu 3 dagen onderweg met equipalazone. En ik zie echt verbetering.
Ik heb even de cavallo schoenen uit omdat haar hoefballen kapot waren. En ik maak nu even ducktape schoenen.
En ik heb nu sokjes voor de cavallo schoen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:13

Klopt het dat die 'sokjes' heel klein uitvallen? Las ik ergens.

hagelslag
Berichten: 9016
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 14:20

Lotteettol schreef:
Mijn pony zit tegen hoefbevangenheid aan. Hij krijgt nu armer hooi. Wat voor vitaminebroknkan ik het beste bijvoeren?
De vital van Pavo eet hij niet. Kan pavo liga voor IJslanders en andere sobere rassen kwaad?



Even helemaal geen biks broks en co.
Een paar dagen/weken

Stal_Fiore

Berichten: 9348
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:57

Lotteettol schreef:
Mijn pony zit tegen hoefbevangenheid aan. Hij krijgt nu armer hooi. Wat voor vitaminebroknkan ik het beste bijvoeren?
De vital van Pavo eet hij niet. Kan pavo liga voor IJslanders en andere sobere rassen kwaad?


Ik geef het vitamine brokje van Paard Natuurlijk, de Equilife f4f

https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/equilife.html

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:03

mysa schreef:
Klopt het dat die 'sokjes' heel klein uitvallen? Las ik ergens.


Het moet wel echt strak zitten. Mijn pony heeft maat 1 schoen en had dus ook de kleinste maat sok nodig.
Het paste precies.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:49

Ik heb vandaag even een filmpje gemaakt van mijn pony. We zijn nu 2,5 week verder en ze staat nu nog op Novacam voor 150 kg. Ga morgen wel bellen met de da, want ze is echt nog niet goed en had volgens hem afgelopen week moeten stoppen met de medicatie. Daar is ze gewoon echt nog niet goed genoeg voor, in draf echt nog wel kreupel en in stap loopt ze nog lang niet zo vlot. dus maar ff vragen of ie nog iets anders heeft.

Dit was dus vanmiddag.
https://youtu.be/vvdbtWTXXs0

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:47

Ze loopt opzicht wel redelijk vlot door als ik dit dan vergelijk met mijn pony. Maar inderdaad als ze nog niet kan draven dan is het ook nog niet oke.

Mijn pony gaat echt vooruit! ze krijgt nu equipalazone. En ze kon zelfs weer lopen zonder schoenen aan. Zooo fijn.

Tancreda4

Berichten: 24030
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:27

@marjo89 waar heb je die sokjes vandaan? Ik wil cavallo cute little boots voor m'n pony gaan bestellen en eigenlijk ook al gelijk van die sokjes, maar kan ze zo snel inmini maat niet vinden...

Fijn dat je pony beter gaat!

@naath, zo snel al zonder pijnstillers zou ook wel vlot zijn. Idd verstandig even te overleggen, vind je paard ook nog niet echt goed lopen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:30

@ Tancreda: De cute little boots zijn aan de bovenkant een stuk harder dan de equine fusions. Zolen zijn ook meer van plastic dan van rubber. Voor gevoelige voetjes en soms langer gebruik zou ik eerder voor de equine fusions kiezen.
De sokjes zijn er niet in kleine maatjes.

Tancreda4

Berichten: 24030
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:40

Oh bedankt! Ik zoek schoentjes voor de achterhoeven (ivm slepen op asfalt) en kwam op die cute little boots uit. Maar als ik het zo lees zijn de equine fusions dus beter. Ik heb die ook voor de voorvoetjes.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:14

Hoe gaat het met jullie pony’s.

Hier maken we echt stappen!
Ik moet vanaf vrijdag naar half zakje equipalazone. Dat vind ik nog wel mega spannend.

Stal_Fiore

Berichten: 9348
Geregistreerd: 29-08-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:24

Wat fijn Marjo! Snap dat dat spannend is. Ik zit met hetzelfde dilemma. Vorige keer afbouwen naar een half zakje ging slecht hier.

Mijn paardje ging tot gisteren heel goed, maar helaas voelde ze zich zo goed dat ze (ik denk op adrenaline) gisteren in de kleine paddock zeker 20 rondjes in galop heeft gedaan. Gevolg weer een zere voet.
Ga zo heen om te kijken hoe ze vandaag is.

hagelslag
Berichten: 9016
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:27

Hier is de hoefsmid vanmorgen geweest...
Ze is nu weer bekapt dus we zullen de komende dagen zien of ze stabiel blijft...