Hoefzweer: soda of badedas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:42

vordur schreef:
Anemalintex gebruiken.
Werkt super en makelijk


Die gebruik ik inderdaad in het verband, maar met wisselen ook een biotex badje. Paardlief liep iedere dag haar verband kapot (vetwrap, ducttape en hoefzak) dus iedere avond een schone, met de hoefzak snel gestopt iedere dag een nieuwe werd nog al kostbaar.

Op stal laten was geen optie, madam breekt de tent af.

Afkloppen, al 4 jaar geen zweren meer.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:46

Denk dat het niet uitmaakt. Zowel badedas als soda werkt licht desinfecterend. Het gaat er voornamelijk om dat de hoef week/zachter wordt en daardoor de zweer er makkelijker uit kan.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:18

Zover ik weet kan het beiden en maakt de werking niet veel uit tussen die 2.

THoefs
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:15

Je kunt het paard in de animalintex zetten dan is de hoefxweer er zo uit.

Met vriendelijke groet,

T Hoefs

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:37

Ik gebruik al jaren biotex en dat gebruik ik dan 3x per dag. Meestal in een simpele emmer. Dieren wennen er makkelijk aan en doen er niet moeilijk mee. Dus neem aan dat dit niet te heftig is. Met 7 tot 9 dagen is het meestal wel weg, of kan de hoefsmid het eruit snijden. Verder geen verband of niks en de dieren komen gewoon nog buiten. Beweging is goed, zolang het op hun eigen tempo gebeurt.

Hopelijk knap je paard snel op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:20

Weken in biotex of soda en inpakken met natte animalintex

Anoniem

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:21

Dat heb ik niet in huis. Morgen kan ik dat wel regelen.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:39

Mijn paard had vorige maand een hoefzweer en heb het 2x per dag een kwartier in Biotex (groen) gedaan, ongeveer 4 dagen lang. Heeft super geholpen :j Daarvoor gebruikte ik een wasteil (braaf paard).

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:35

biotex is goed

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:56

Ik zou voor biotex (groen) gaan, maar mocht je die niet kunnen krijgen en wel soda, is dat ook prima.

Van Badedas heb ik nog niet eerder gehoord (als inweekmiddel bij hoefzweren tenminste).

Succes en beterschap voor je paard!

Anoniem

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:17

Na hoeveel dagen komt er wat uit, is jullie ervaring?
We zij nu paar dagen verder en nog niks.
Vandaag leek ie wel ietsje minder kreupel.
T kan ook wat anders zijn, heb morgen weer even contact met de da..

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:22

Als de hoefzweer nog niet open is gemaakt door de hoefsmid kan het best zijn dat er nog vuil zit. Zodra dit weg is zal hij al snel opknappen. Als dat niet het geval is, blijven weken. Dan kan de zweer uit zichzelf open gaan.

Anoniem

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:23

Er viel niks open te maken en random snijden doen ze gelukkig niet..

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:57

Als het niet open is gesneden kan het best lang duren inderdaad, sterkte ermee!

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:01

Uit ervaring kan ik zeggen, het kan soms echt wel twee weken duren. En het kan ook zijn dat het met uitsnijden niet onmiddelijk weer helemaal beter is. Hoe langer het duurt voordat die doorbreekt, hoe langer het over het algemeen duurt voordat alles weer hersteld is, vertelde de dierenarts mij.
Ik zit er nu sinds begin december mee, en het lijkt erop dat het nu eindelijk weer wat beter wordt, is begin januari al uitgensneden, maar nu dus nog steeds niet 100% rad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:06

LoveBodin schreef:
Uit ervaring kan ik zeggen, het kan soms echt wel twee weken duren. En het kan ook zijn dat het met uitsnijden niet onmiddelijk weer helemaal beter is. Hoe langer het duurt voordat die doorbreekt, hoe langer het over het algemeen duurt voordat alles weer hersteld is, vertelde de dierenarts mij.
Ik zit er nu sinds begin december mee, en het lijkt erop dat het nu eindelijk weer wat beter wordt, is begin januari al uitgensneden, maar nu dus nog steeds niet 100% rad.


Ach wat vervelend joh!

De smid heeft er vrijdag ook naar gekeken,
Gevoeld, wat zool weggehaald, tang erop...
Wel reactie maar niet exact op 1 punt.
Dus das lastig snijden dan. Had echt gehoopt dat t nu eruit geknald was.
T is wel wat warm nog steeds links vlak naast de hoefbal, dus wellicht zit het daar

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:51

Ik zou wel goed in de gaten houden. Mijn ruin had vorig voorjaar linksachter een hoefzweer die ze steeds niet konden uitsnijden. Uiteindelijk na bijna 2 weken brak hij zelf door bij de hoefbal /straal. Daarna knapte hij toch niet helemaal lekker op. Bleek hij door de hoefzweer hoefbevangen te zijn geraakt op eerst rechtsachter maar al gauw op 4 benen.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:15

Bij mijn paard was er een paar jaar geleden ook een vermoeden van een zweer. Liep enorm kreupel en met daarbij nog oude blessures erbij in het achterhoofd vond ik dat het niet lang moest duren. Toen heb ik een foto laten maken van de hoef. Daarop was de zweer te zien en met de foto bij de hand is de hoefsmid gaan snijden. Zweer direct gevonden en de zooi kwam eruit. Grote opluchting bij paard en ook bij mij.
Daarna ook nog door de fysio/osteo laten behandelen want er was ook in de korte tijd al flink gecompenseerd door mijn paard.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoefzweer: soda of badedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:26

Bij mijn paard neemt de dierenarts ook redelijk snel een foto van de hoef. Maar dat komt omdat zij jammer genoeg wel een geschiedenis heeft qua hoefzweren. Mede daardoor durf ik het zelf ook niet lang meer aanzien. Op dit moment staat mijn paard al anderhalve maand op stalrust door wat begon met een hoefzweer maar wat uiteindelijk een ontsteking werd over praktisch de hele zool van de hoef. Sinds zaterdag staat ze in een gipsverband. Ik gruwel echt bij het woord 'hoefzweer'. Ellendig is het. En het doet die paarden enorm veel zeer.

Ik zou de dierenarts regelmatig laten komen, TS, je wilt toch weten wat er in die hoef gaande is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:34

Hij liep vandaag weer zuiver.

Edit: houd het natuurlijk in de gaten
Mijn voornemen was vandaag te overleggen met de da mocht hij nog kreupel zijn

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:08

Bizar!
Er is niks open gebroken?

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 09:20

Anoniem schreef:
Hij liep vandaag weer zuiver.

Edit: houd het natuurlijk in de gaten
Mijn voornemen was vandaag te overleggen met de da mocht hij nog kreupel zijn



Mijne ging overigens ook op en af, heel atypisch voor een hoefzweer, maar het kan dus wel.
Zijn daarna nog foto's gemaakt, want de dierenarts was bang voor een hoornzuil. Maar je zag dus precies waar de ontsteking liep, heel bijzonder! Helemaal van boven naar beneden.

Overigens kon bij hem de eerste keer de hoefsmid ook niet echt iets vinden, één plekje beetje gevoelig, maar dat was bij de kroonrand en daar wilde hij niet snijden. Later dus daar toch nog uitgebroken.

Ben het met Gini eens, beter te vaak dierenarts dan niet vaak genoeg. En goed in de gaten blijven houden!
Als die wat hoger zit hebben ze er niet altijd heel veel last van blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:06

Ik zit al aardig wat jaren in de paarden dus ik ben echt niet bang een da in te schakelen waar nodig.
Alleen nog maar een keer een zweer meegemaakt in m’n hele paarden carrière.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:29

Hier ooit (heel lang geleden)een EHBO cursus gedaan bij Paul van Gorkum en Rob van Wessum.
Tijdens het gesprek over de hoefzweer kwam ter sprake dat bv een Biotex heel verkeerd is.
Dit is een eiwitoplosser, goed voor de vlekken in de was maar niet zo goed voor de huid van je paard.
Enerzijds lost dit de eiwitten in de huid op wat je wel wilt om de zweer open te laten breken maar het doet dat dus bij de hele voet die in de week staat. Daarom liever geen Biotex oid.
Eigenlijk gebruik ik vanaf die tijd geen Biotex of badedas etc meer, wel gewoon soda.
Geen idee of het nog steeds opgaat.....

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:31

Anoniem schreef:
Hij liep vandaag weer zuiver.

Edit: houd het natuurlijk in de gaten
Mijn voornemen was vandaag te overleggen met de da mocht hij nog kreupel zijn


Dat is goed, dan is die toch ergens uitgebroken. Zie je waar?