Korte hoeven na ijzers afhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo
Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:21

Brokkelen wil zeggen dat de hoefwand te lang is. De zool die gevoelig is is iets dat vooral tijd nodig heeft. Je kan dit wel opvangen door de stukken op het harde hoefschoenen te gebruiken.
Ik zou zeggen: contacteer een goede bekapper (geen hoefsmid die bekapt zoals er een ijzer onder moet, wel een bekapper die bekapt met het ook op géén ijzers) en stuur deze eens foto's en vraag de mening.


Duhelo
Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:14

Ninx schreef:
rien10 schreef:
Nee Ninx, dat is niet kort door de bocht. R_oo_s schrft "sommige voeten" Ze is er genuanceerd in. En ik ga met haar mee in de redenering. Sommige (dus niet alle) voeten kunnen niet zonder ijzer.


Dat is waar. Ik heb er helaas ook 1 die ik met de beste wil van de wereld niet goed kan houden zonder.
Maar ook 2 die het wel goed doen.
Ik wil alleen wel duidelijk aangeven dat het tijd en wat extra zorg kost. Niet te snel denken dat het niet werkt dus.

R_oo_s schreef:
Heel simpel sommige voeten houd je niet mooi zonder ijzers , veel mensen zeggen laat hem maar wennen aan blote voeten maar als je paard gevoelig of zelfs kreupel loopt dan lijkt het mij helder dat er een ijzer onder moet . Ook sommige paarden met brokkelige hoeven wil je ze echt mooi houden dan ook een ijzer er onder . Wil je dat om wat voor reden dan ook liever niet , dan moet je er niet mee rijden ;)


Ik ben het daar niet mee eens. Ik ben het er wel mee eens dat je sommige / veel voeten niet kunt "mooi" houden als je ze maar om de 8-10 weken bekapt.
(veel bekappers werken met een interval van 4 weken, mijn paarden bv staan op 8 weken, 2 van de drie hebben supervoeten en doen het er prima op, 1 heeft minder goede voeten en die zal ik straks, na het volgen van een goede cursus, zelf om de 2 weken gaan bijhouden. (en eens per 8 weken door de bekapper).)
Dus, imo: een paard die om de 2 a 4 weken bijgehouden wordt kan perfect "mooie" voeten hebben, maar als je pas om de 8-12 weken bekapt, dan ga je grandioos de mist in.


Duhelo
Berichten: 28500
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Korte hoeven na ijzers afhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:26

Die uitgebroken stukken zijn idd normaal, maar ik zou wel verkiezen om de dragende wand te laten korter zetten en de kwartierbogen door de bekapper erin te laten zetten. Afbreken is altijd risicovol ivm teveel af te breken met gevolgen vandien.
Een dergelijk paard zou ik de eerste twee maand om de 2 weken (laten) bijwerken (door je eigen smid of door een bekapper, zoals je zelf het fijnst vindt.)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 7 bezoekers