Korte hoeven na ijzers afhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:44

Vorig jaar mei kocht ik een paard dat rondom op ijzers met een siliconenzooltje stond. Toen ze bij mij de weide in ging, moesten de achterijzers eraf. Toen ze 2 dagen op de weide liep, had ze zelf een voorijzer eraf geschopt. Resterende ijzer er dus ook maar afgehaald, door de smid, die ook gelijk de hoeven heeft bekapt.

Laat ik voorzichtig zeggen dat zowel zij als haar hoeven even moesten wennen ...

De hoeven brokkelden, vooral bij de nagelgaten en als ze liep hoorde je, vooral met haar voorhoeven, een slippend geluid. Vooral op het harde was goed te horen en te zien dat beestje niet zo lekker liep. Zo erg zelfs, dat ik er tijdens een wandeling aan de hand op de weg telefonisch op gewezen werd door de op dat moment in de auto passerende vorige eigenaresse.

We hebben arabierig typje goed in de gaten gehouden en de hoeven zijn regelmatig bekapt. Mijn zeer ervaren smid had gelukkig al gauw door dat beestje in principe goede hoeven heeft en nu, na ruim een jaar kan ik zeggen dat ze de vorm hebben die ze horen te hebben. In de tussentijd hebben we de hoeven goed in de gaten gehouden en regelmatig bijgewerkt en als was gebleken dat blootsvoets echt niets was gaan worden, had ik gerust, al dan niet op advies van de smid en mijn eigen gevoel volgend, weer ijzers onder laten zetten.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Korte hoeven na ijzers afhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:52

Ik vind die voorhoef er niet dramatisch uitzien, maar ik ben dan ook een "leek".

Zo zagen de hoeven van mijn arabierig typje er ook uit nadat de ijzers eraf waren: brokkelig vooral daar waar de nagelgaten hadden gezeten. Beetje "bijvijlen" (altijd een raar woord, want je vijlt alleen maar af) door een goede bekapper en dan misschien inderdaad regelmatig hoefschoenen aan de eerste tijd. Voor een goede ontwikkeling van het hoefmechanisme is wel van belang dat de hoef zo natuurlijk mogelijk kan bewegen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Rhodium en 7 bezoekers