Korte hoeven na ijzers afhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
meggiemeg
Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:15

Onze fries heeft ook erg lang op ijzers gestaan bij de vorige eigenaar, bij ons hoeft hij veel minder over het verharde dus stelde de hoefsmid voor om het ijzerloos te proberen. We zijn nu dus ruim een jaar verder. Doordat hij enorm harde voeten heeft breken er regelmatig stukken af. Hierdoor zijn ze een periode erg kort geweest, gelukkig liep hij er niet gevoelig op. Nu na ruim een jaar kan ik merken dat het beter gaat, de voeten blijven langer mooi tussen de 8 weekse bekapbeurten door. Bij onze andere ruin ging het heel goed van rondom ijzers naar blootvoets.
Je bent nog niet zo lang bezig zonder ijzers, ik zou het nog even aankijken. Het heeft even tijd nodig. Zeker omdat je nu niet rijdt en toch richting de winter gaat heb je wellicht een mooie periode om het te overbruggen en aan te zien.
Maar heb vertrouwen in je smid, overleg en vraag waarom hij toch weer de ijzers er onder wil hebben. Is het omdat hij denkt dat het echt niet zonder kan of om voor nu de voeten te verlichten?

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.



meggiemeg
Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:33

Sclimpre schreef:
Als je paard al zo lang op ijzers staat heeft hij die waarschijnlijk nodig. Zo niet, was er al lang iemand op het idee gekomen dat het zonder ijzers ook wel zou gaan.

Ben ik niet met je eens. Onze fries heeft jaren lang op ijzers gestaan van zijn 3e tot 16e. Dit omdat hij veel in het aangespannen werk liep. Trouwerijen, tochten, rouwstoet enzovoorts. Hij maakte echt heel veel km-ters over het harde. Bij ons is het maar een paar honderd meter over het harde en daarom ook de vraag van de hoefsmid om het zonder te proberen. De hoeven zijn zo ontzettend hard van de fries dat er soms gewoon een stukje afbrokkelt, in het begin zeker toen de nagelgaten er nog niet uitgegroeid waren maar dat is in de loop van de tijd steeds beter geworden. Het verschil met ons paard is dat deze niet gevoelig of kreupel er op liep en het paard van TS wel. Dat is zeker jammer want het is zoveel makkelijker zonder ijzers als dat mogelijk is.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meggiemeg
Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:55

xLoki schreef:
De achterhoeven worden (uiteraard :P) door dezelfde smid gedaan. Dus goed bekappen kan hij wel.
Kan me herinneren dat hij ze wat langer wilde houden voor zodat er wat meer af kon slijten omdat ie nog nooit zonder voorijzers had gestaan, maar als ik jullie nu hoor begrijp ik dat dat de reden is dat het zo afbrokkelt?

Ja het brokkelt af tot aan de nagelgaten van het beslag, als je dat nare punt voorbij bent gaat het vaak wel beter.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers