Korte hoeven na ijzers afhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ninx
Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:18

Van ijzers naar blootsvoets is best een overgang voor sommige paarden.
Heb je je wel een beetje ingelezen in hoe je dit het beste kunt doen?

Dan zul je ook tegenkomen dat ter overbrugging soms schoenen gebruikt worden. Op de website van Klaas Feuth (hoofwear) staat wel het eea...

Niet alle paarden redden het echt goed zonder bescherming, maar de meeste wel. Houd echter rekening met een jaar rustig opbouwen en goed monitoren.


Ninx
Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:55

R_oo_s schreef:
Heel simpel sommige voeten houd je niet mooi zonder ijzers , veel mensen zeggen laat hem maar wennen aan blote voeten maar als je paard gevoelig of zelfs kreupel loopt dan lijkt het mij helder dat er een ijzer onder moet . Ook sommige paarden met brokkelige hoeven wil je ze echt mooi houden dan ook een ijzer er onder . Wil je dat om wat voor reden dan ook liever niet , dan moet je er niet mee rijden ;)


Dat is een beetje kort door de bocht.
Blootsvoets moet je opbouwen. Een schoentje dat 24/7 aan kan blijven kan in het begin een uitkomst zijn.

Dikke kans dat je met voldoende tijd en aandacht gewenst resultaat krijgt.
Maar tijd heeft het nodig. Een schoentje is dan primair bedoeld om te zorgen dat ze niet te gevoelig worden en verkrampen.


Ninx
Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:06

rien10 schreef:
Nee Ninx, dat is niet kort door de bocht. R_oo_s schrft "sommige voeten" Ze is er genuanceerd in. En ik ga met haar mee in de redenering. Sommige (dus niet alle) voeten kunnen niet zonder ijzer.


Dat is waar. Ik heb er helaas ook 1 die ik met de beste wil van de wereld niet goed kan houden zonder.
Maar ook 2 die het wel goed doen.
Ik wil alleen wel duidelijk aangeven dat het tijd en wat extra zorg kost. Niet te snel denken dat het niet werkt dus.

Ninx
Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:58

shilady schreef:
Ik krijg altijd een heel naar gevoel van dit soort dingen
Zou die ijzers er weer onder laten doen want een dier kreupel laten lopen om geld aan ijzwrs te besparen vind ik echt niks.
Hoefschoenen leuk en aadig maar als dit paard op het stal terrein al niet normaal kan lopen dan lijkt me dit niet handig
Ga je dan ook continue op het terrein die schoentjes aan doen?

En ja ik heb ook een keer een pony die jaren ijzers dragen geprobeerd zonder ijzers te laten lopen.. Achter ging het goed maar voor was het op het stal terrein al een hel en het brak mn hart.. dag erna ijzers er voor weer onder en liep weer als een zonnetje <3



De Equine Fusion kun je in de overgang naar blootsvoets 24 uur pd aan laten.
Fijn flexibel en luchtig schoentje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Trendiction en 5 bezoekers