Korte hoeven na ijzers afhalen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xLoki
Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Korte hoeven na ijzers afhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 08:13

Hoi allemaal,

Op 14 augustus heb ik bij mijn paard zijn voorijzers eraf laten halen ivm het stoppen met de wedstrijdsport. Hij heeft deze schat ik in zo’n 13 jaar gehad, dus sinds zijn 3e. 3 jaar geleden heb ik zijn achterijzers al eraf gehaald en dat is toen redelijk goed gegaan (hoeven werden wel erg kort, maar ging niet gevoelig lopen).

Nu zijn we bijna een maand verder en 1 hoef heeft het heel moeilijk. Die is gedeeltelijk afgebrokkeld en super kort. Op het zachte loopt hij heel licht onregelmatig en op het harde flink kreupel. Nu heb ik mijn hoefsmid geappt met een filmpje en die is heel resoluut: ijzers er weer onder.

Nu vraag ik mij af of dit de beste optie is. Ijzers eronder met zulke korte hoeven lijkt me al een uitdaging, en hoe komen we dan ooit van die ijzers af?

Oja, we rijden op dit moment niet buiten, hij staat op een zandpaddock en op een zaagsel stal en hoeft alleen elke dag 100 meter over het harde te lopen van en naar stal.

Hoor graag jullie tips, ervaringen en ideeën hierover! :)

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7



xLoki
Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Korte hoeven na ijzers afhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 08:34

Foto’s volgen misschien later, heb eerlijk gezegd niet zo zin om een discussie te laten starten over of mijn smid wel of niet goed zijn werk doet. :)
Ik rijd op het moment niet, ga niet op een kreupel paard rijden.

Welke hoefschoenen zouden jullie aanraden?

Dat vettec superfast ziet er goed uit, Annieke, ken jij iemand die dit doet in NL?

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

xLoki
Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Korte hoeven na ijzers afhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 12:03

Bedankt voor alle reacties al so far!
Veel verschillende meningen zo te lezen :)

De redenen waarom mijn paard zo lang op ijzers heeft gestaan zijn niet relevant voor dit topic. Ze zijn er nu af en ik zou graag willen dat ze eraf blijven.

Die equine fusion zien er echt goed uit! Lieten jullie die er door een smid onder zetten of deden jullie dat zelf?

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

xLoki
Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 14:05

WesternWay schreef:
xLoki schreef:
Bedankt voor alle reacties al so far!
Veel verschillende meningen zo te lezen :)

De redenen waarom mijn paard zo lang op ijzers heeft gestaan zijn niet relevant voor dit topic. Ze zijn er nu af en ik zou graag willen dat ze eraf blijven.

Die equine fusion zien er echt goed uit! Lieten jullie die er door een smid onder zetten of deden jullie dat zelf?



Zijn schoenen! Er komt gewoon iemand aanmeten en dan kan je ze zelf aan en uit doen. Is echt makkelijk. En je kan t zelf afbouwen als de hoeven hun goede vorm weer hebben aangenomen!


Bedankt! En bij wie zou ik dat dan aan kunnen vragen?

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

xLoki
Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 14:42

Oké, toch maar even een foto ter illustratie. Heb de foto’s net ook naar de dierenarts gestuurd, maar nog geen reactie.

De ‘slechte’ hoef van onder en (binnen)opzij

[ img ]

[ img ]

Ter vergelijking: achterhoef die al 3 jaar zonder ijzer is

[ img ]

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

xLoki
Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 16:03

De achterhoeven worden (uiteraard :P) door dezelfde smid gedaan. Dus goed bekappen kan hij wel.
Kan me herinneren dat hij ze wat langer wilde houden voor zodat er wat meer af kon slijten omdat ie nog nooit zonder voorijzers had gestaan, maar als ik jullie nu hoor begrijp ik dat dat de reden is dat het zo afbrokkelt?

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

xLoki
Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-19 20:13

2 weken verder ondertussen...
Hoefsmid is vorige week geweest, heeft de brokkels eraf gehaald en de teen iets korter. Eerste dagen na het bekappen liep hij heel beroerd, was echt sneu... maar nu lijkt er een stijgende lijn in te zitten. Heb hem nu voor de 2e x met een bijzetje gelongeerd omdat ik merkte dat hij heel erg ging vasthouden in de bovenlijn ter compensatie van het gekke gevoel aan zijn voeten. Nu met de longeerhulp gaat dat gelukkig veel beter en hij lijkt steeds iets meer ruimte te krijgen in zijn gangen. Longeer hem nu elke 2/3 dagen eventjes.
Linker voorhoef is nog steeds kort aan de zijkant door dat afgebrokkelde stuk, zool ligt daar nog een klein stukje bloot. Rechter hoefje ziet er netjes uit.

Heb van de hoeven even geen foto’s maar op mijn Instagram staat wel in mijn verhaal een filmpje van vandaag en van 2 weken geleden! https://www.instagram.com/loki.and.maddox/

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers