[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:26

Hoihoi,

Ik heb niet alles gelezen in het topic dus misschien herhaal ik een vraag.
Ik heb een haflinger merrie van 22 jaar oud. 2 jaar geleden is ze ziek geweest en erg afgevallen. Afgelopen winter was het redelijk onder controle maar ik krijg haar niet meer 'dik'. Nu is ze ongeveer op goed gewicht, mag iets bij maar de winter komt er weer aan.
Ze kreeg vroige winter 8-10 kilo hooi en pavo liga, speedibeet en fibre nuggets.
Nu krijgt ze 10-11 kilo hooi en fibra anti itch. De veearts gaf als tip senior priores. Ik las dat je dat 4 uur moet weken en verdeeld over de dag moet aanbieden.
Het verveeld over de dag aanbieden vind ik lastig.
Iemand ervaring met dit? Hoe veel geef je en hoe vaak per dag?

Mariska.


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 14:32

Seniores priores ( of vergelijkbare producten van andere fabrikanten ) wordt inderdaad best veel gevoerd. Sp is eigenlijk bedoeld als ruwvoervervanger ( dus als je paard geen hooi meer kan eten ), maar ook om paarden op gewicht te brengen. Hoeft er niet mega veel bij dan is vaak 1 kilo droge sp ( die je dan dus nog moet aanlengen met water ) vaak al genoeg. Die hoeveelheid kan je ook wel in 1 keer geven, alhoewel je nog gaat schrikken hoeveel het wordt waarschijnlijk. En natuurlijk ook niet gelijk met die kilo beginnen, maar gewoon langzaam opbouwen naar 1 kilo.
Zo eind augustus is ook een prima tijd om er mee te gaan beginnen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:51

probeer in elk geval ook meer hooi te geven.
liefst gewoon onbeperkt :j

ik geef ook wel seniores priores, ik geef 1x per dag.
maak dan een voerschep klaar in een emmer met ongeveer 3 voer scheppen water aan.
dat laat ik dan afgedekt staan tot de volgende dag als ik weer op stal kom en geef het dan.
dan is het ongeveer een halve emmer vol.
ik maak het niet te dik zodat ze nog wel wat moeten kauwen er op, ik vind dat toch beter dan dat het erg dun is.
ik doe er dan vaak nog een schep musli doorheen voor het lekkere en wat vitaminekorrel en dat eten ze dan op :j

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:23

Mijn oudste, ze is nu 25 jaar, krijg ik ook niet genoeg vlees op. Ze blijft zo ribbig en ik zie haar ruggengraat teveel. Meestal kwam ze schraal de winter uit maar nu lukt het ons niet om haar op gewicht te krijgen. Haar tanden worden jaarlijks gedaan en ze heeft daar nog geen problemen aan. Ze krijg 3 x daags goed en droog hooi. We voeren haar ook 3x daags bij, nu 2x daags Luzerne, Complete Care Senior - Ruwvoermix van Hartog en 1x daags Seniores Priores maar dat vind ze eigenlijk niet zo smakelijk. Ze laat het staan voor haar hooi, terwijl de luzerne helemaal opgaat. Maar goed, intussen breekt september aan en maak ik mij zorgen om de winter die eraan komt. Weet niet goed hoe ik haar nu meer op gewicht krijg -O- Hebben jullie nog een gouden tip?

Ben je een Bokker of een Jokker....


tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 18:56

Mss is de cushcare een optie van dodson and horrel ?
Niet makkelijk te krijgen, online wel , maar bevat veel eiwitten en mooi voer voor ouder paard.
Kruimige brok dus geschikt voor evt gebitsproblemen ook.

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:06

Aahh dank voor je tip, zal er eens in verdiepen en zien waar ik wat bestellen kan voor haar. Misschien heeft wat we nu doen wat meer tijd nodig, ik snap ook wel dat gewicht er niet zo een twee drie op zit maar ergens voelt het ook niet juist nog langer te wachten.

Ben je een Bokker of een Jokker....


tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:45

Het duurt echt lang hoor voor ze goed op gewicht zijn.. helaas ervaring mee

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 19:49

Ods schreef:
Mijn oudste, ze is nu 25 jaar, krijg ik ook niet genoeg vlees op. Ze blijft zo ribbig en ik zie haar ruggengraat teveel. Meestal kwam ze schraal de winter uit maar nu lukt het ons niet om haar op gewicht te krijgen. Haar tanden worden jaarlijks gedaan en ze heeft daar nog geen problemen aan. Ze krijg 3 x daags goed en droog hooi. We voeren haar ook 3x daags bij, nu 2x daags Luzerne, Complete Care Senior - Ruwvoermix van Hartog en 1x daags Seniores Priores maar dat vind ze eigenlijk niet zo smakelijk. Ze laat het staan voor haar hooi, terwijl de luzerne helemaal opgaat. Maar goed, intussen breekt september aan en maak ik mij zorgen om de winter die eraan komt. Weet niet goed hoe ik haar nu meer op gewicht krijg -O- Hebben jullie nog een gouden tip?


Welke is dat van jouw kudde? Een quarter gewoon?

Onze merrie van 27 heeft wel een redelijk goed gebit, maar ik begin nu vd week weer met speedibeet en wiesencobs.
Ik voer onbeperkt hooi, maar elk jaar begin ik eind aug/begin sept met de speedibeet en wiesencobs. De andere voerbeurt krijgen ze gewone lucerne. De senior lieten ze veel van staan.

Ik ben wel gezwicht om tegen alles in wat ik vind en weet om pavo 18+ te geven en dat krijgen ze nu al even. Puur omdat zij en de shet ouder zijn en ik wil dat ze hun eten opeten, dus het lekker wil maken. Liever een paar maanden korter en goed, dan nu nog miepen over die granen en melasse etc.

De rest is 13, 21 en 22 dus nog 2x 20+. Die van 21 wil ook wel snel invallen, dus krijgt ook flink bij.

Ik denk dat ik ook weer begin met dekens. Ze staan nu al enkele jaren zonder, maar mn ene ruin redt dat gewoon niet. Dan denk ik de merrie van 27 ook maar te "helpen" met dekens..........Maar ben er nog niet 100% zeker van. Vorig jaar was een zachte zomer.

Ik begin overigens met weinig speedibeet en bouw het op. Evt kan je zemelen of spelt toevoegen en rijstolie.

Mijn ruin van 22 is altijd snel te dik en durfde ik niet goed bij te voeren. Hij viel wel in op de bovenlijn. Hij krijgt nu toch aardig wat lucerne en is mooier aan de bovenlijn en minder buikig. Hij is ex hb etc.

SP werd hier niet gegeten en dat vind ik ook niet zo geweldig. Net als 18+ maar dat eten ze droog wel.

Als je goed aan Equifyt of Agrobs kan komen, kan je daar naar kijken. En dan misschien emer porties verdeelt over de dag ipv 1x veel?

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:43

ellepel schreef:
probeer in elk geval ook meer hooi te geven.
liefst gewoon onbeperkt :j

ik geef ook wel seniores priores, ik geef 1x per dag.
maak dan een voerschep klaar in een emmer met ongeveer 3 voer scheppen water aan.
dat laat ik dan afgedekt staan tot de volgende dag als ik weer op stal kom en geef het dan.
dan is het ongeveer een halve emmer vol.
ik maak het niet te dik zodat ze nog wel wat moeten kauwen er op, ik vind dat toch beter dan dat het erg dun is.
ik doe er dan vaak nog een schep musli doorheen voor het lekkere en wat vitaminekorrel en dat eten ze dan op :j


Dankje voor de tip! Handig dat het afgedekt kan staan. Ze krijgt zo goed als onbeperkt hooi, ze eet soms alles op, soms niet alles.

Mariska.

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:56

Het gaat om Doc, idd een van de Quarters, SuperPony, ik geef haar het extra's in drie porties. Om haar de Seniores te laten eten roer ik er nu Senioren muesli bij. Voorheen gaf ik haar dat met Speedibeet maar vroeg mij nu af of dat wel voldoende is gezien ik haar niet op gewicht krijg.

Grappig dat je het zegt, deze winter lukte het zonder deken. Doc rilde bij regen met wind. Maar deze winter lukte het prima zonder en heeft ze 1 keer met guur weer een deken op gehad. Sinds vandaag ligt er weer een regen deken op, zag haar weer rillen en dat hoeft ze niet, dan bibbert je al die energie er weer uit ;)

Ben je een Bokker of een Jokker....


tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:57

Mijne heeft nu ook een 0 grams op hoor...

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:00

Ja he? Vind het zo sneu anders. De andere kunnen prima zonder.

Ben je een Bokker of een Jokker....


tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:04

Anders blijft ie maar bij de poort hangen, omdat hij het fris heeft. Ik zie het gewoon als een windjack.
En idd hij hoeft daarop geen energie te verspillen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 21:48

Ods schreef:
Het gaat om Doc, idd een van de Quarters, SuperPony, ik geef haar het extra's in drie porties. Om haar de Seniores te laten eten roer ik er nu Senioren muesli bij. Voorheen gaf ik haar dat met Speedibeet maar vroeg mij nu af of dat wel voldoende is gezien ik haar niet op gewicht krijg.

Grappig dat je het zegt, deze winter lukte het zonder deken. Doc rilde bij regen met wind. Maar deze winter lukte het prima zonder en heeft ze 1 keer met guur weer een deken op gehad. Sinds vandaag ligt er weer een regen deken op, zag haar weer rillen en dat hoeft ze niet, dan bibbert je al die energie er weer uit ;)


Kijk even wat je extra aan eiwitten kan vinden. Dus een Hippalgo Body Builder of subli atleet bijv. Of gewoon merrie brok?

Ik heb jaren voer geanalyseerd, zelf samengesteld etc. Maar op die leeftijd ben ik er wel klaar mee om het zo te analyseren, terwijl ze duidelijk meer nodig hebben. Dan maar wel de granen of het commerciele voer. Iets wat lekker is, eten ze ook vlotter en beter op.

Doc is toch die donkere?? heb je pb een foto hoe ze er tegenwoordig uitziet? Op fb heb je onze merrie wel gezien. Het gaat langzaam, maar je gaat het zien dat de jaren gaan tellen.

Ik was ook niet meer van de dekens en zag ook voordelen, maar heb alles bewaard. Ik vond het vandaag zelf nog wel echt warm. Liep buiten, sterke wind, af en toe regen, dus vestje aan, maar was eigenlijk wel te warm nog voor een laagje extra.

Maar goed, de betere 0gr regendekens ademen natuurlijk ook wel prima. Ik vind dat mn ruin te mager wordt zonder deken. Hij lijkt het niet koud te hebben, maar hij knapt zo op in de zomer......Eerste 2 winters zonder ging ook niet, nu 2 winters wel, maar het is zoals het is, dus dan maar met.

Hilli
Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 07:57

Ods, de merrie hier kreeg jeuk van SP en vond het matig lekker. Ik ben overgestapt op een mengsel van Equifirst Senior Mash en een ruwvoervervanger (bietenpulp, gras-/hooi brok, etc.) die ik wat afwissel omdat mevrouw er zo nu en dan op uitgekeken lijkt :'). Winterdag komt er ook nog sojaschroot en lijnzaadolie bij.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 11:16

Terugvallen bij de ruggengraad is vaak een teken van een tekort aan (goede) eiwitten. Ik weet niet hoeveel lucerne je al geeft ( want dat bevat ook goede eiwitten ) ? Of anders idd zoals eerder gezegd extra eiwitten toevoegen ( kan met pavo 18+, merrie/veulenbrok, hipalgo bodybuilder, sojaschroot, erwtenschroot, grasbrok hoog in eiwit etc ).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

monsera
Berichten: 3071
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:31

Ods schreef:
Het gaat om Doc, idd een van de Quarters, SuperPony, ik geef haar het extra's in drie porties. Om haar de Seniores te laten eten roer ik er nu Senioren muesli bij. Voorheen gaf ik haar dat met Speedibeet maar vroeg mij nu af of dat wel voldoende is gezien ik haar niet op gewicht krijg.
)



Het klinkt voor mij dat je dan toch te weinig van de speedybeet geeft.
Ik zou denk ik wel terug gaan naar de speedybeet en zou eventueel nog fibre nuggets toevoegen. En dan wel gewoon de senioren muslie er door blijven mengen dan eten ze het toch wat liever :D

Hoeveel geef je nu in die 3 porties?

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Zyffah
Berichten: 156
Geregistreerd: 30-05-14
Woonplaats: Noordwijk

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:34

Waar halen jullie sojaschroot? Ik kan het alleen in enorme hoeveelheden vinden..

❥ Amigo

ellepel
Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:43


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:43

monsera schreef:
Ods schreef:
Het gaat om Doc, idd een van de Quarters, SuperPony, ik geef haar het extra's in drie porties. Om haar de Seniores te laten eten roer ik er nu Senioren muesli bij. Voorheen gaf ik haar dat met Speedibeet maar vroeg mij nu af of dat wel voldoende is gezien ik haar niet op gewicht krijg.
)



Het klinkt voor mij dat je dan toch te weinig van de speedybeet geeft.
Ik zou denk ik wel terug gaan naar de speedybeet en zou eventueel nog fibre nuggets toevoegen. En dan wel gewoon de senioren muslie er door blijven mengen dan eten ze het toch wat liever :D

Hoeveel geef je nu in die 3 porties?


Daar zijn de meningen ook behoorlijk verschillend over.

Ik geef al jaren speedibeet bij vanaf September en bouw dat op, maar nooit mega grote hoeveelheden. Toch al diverse artikelen en studies gelezen waar ook de nadelen worden beschreven.


Zyffah schreef:
Waar halen jullie sojaschroot? Ik kan het alleen in enorme hoeveelheden vinden..


Ik kan het juist nergens in grote verpakking vinden. Alleen kleine zakjes.

Zyffah
Berichten: 156
Geregistreerd: 30-05-14
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:50


❥ Amigo

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38676
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:11

Dank voor alle goede tips! Ik ga daar later even goed voor zitten om dieper uit te zoeken. Kan ik zeker was mee. Nooit geweten dat het afvallen op de rug een teken van eiwit tekort is maar klinkt logisch.

Ik gebruik van die groene bakken van de welkoop. Iets meer dan de helft vol met gewelde SP, met driekwart senioren muesli er bovenop. Als ik de oude tutten luzerne geef krijgt ze bijna een volle bak.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:44

Hoi!

Ik heb ook een vraagje. Heeft iemand hier ervaring met hippolyt beste jahre?
Ik voer momenteel de hesta mix classic voor sobere rassen maar ik heb het idee dat mijn ouder wordende pony ( 23 jaar is ie ) behoefte heeft aan iets meer. Hij ziet er nu goed uit, kontje kakt wel een beetje in. Ik heb het idee dat hij niet meer het optimale kan halen uit zijn huidige voer. Hij krijgt dagelijks ook een 1/3 schep fibrebeet bij. Ben tevreden over st. hippolyt verder, dus ben in hun assortiment verder gaan kijken. Ik hoor graag of er ervaringen mee zijn! En hoeveel jullie ervan voeren per dag.

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:13

Ik heb het wel gevoerd, maar jaren geleden. Dus precies weet ik het niet meer. Ik was meer tevreden over de hesta mix toen dacht ik. Plus de beschikbaarheid was niet zo goed, dus ik ben toen overgestapt op ander voer wat wel te krijgen was hier in de buurt.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 13:33

Wij gaan de winter nu starten met Horsefood senior bite erbij, dus ben benieuwd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers