[INFO] Voeding voor het oudere paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 23:22

Lukasje schreef:
Dankjewel!

Klopt Maris, ik geef al luzerne aan de paarden, een handje, maar de oudere merrie krijgt meer, met daarbij zemelen om de verhouding wat recht te trekken.
Maar nu daar ook nog bietenpulp gaat bijkomen, weet ik niet meer goed hoeveel ik van elk moet voeren?

De vitaminebrok geef ik omdat ik weinig krachtvoer voer en ze uit voordroog en luzerne toch niet alles kunnen halen, toch? (Ik spreek hier dan ook voor de andere paarden)


Maar naast genoeg ruwvoer, evt ruwvoer vervanger en een vit brok, hoef je geen hardvoer te geven.

Om te weten wanneer je scheef trekt, zou je eigenljk ook moeten weten hoe je hooi en gras is. Zelfs je drinkwater kan invloed hebben op het totaal.
Buiten wat je voert, is de opname heel belangrijk. Ik had het er laatst met iemand over. Veel mensen voeren best oke, maar veel paarden hebben moeite met de optimale opname. Of door maagproblemen, of door een verleden met slecht voer/ slechte darmflora en mede ook te weinig vrije beweging die de darmen nodig hebben om goed te functioneren.

Teveel vit/minderen voeren kan ook een probleem zijn.


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 08:43

superpony schreef:
Maar naast genoeg ruwvoer, evt ruwvoer vervanger en een vit brok, hoef je geen hardvoer te geven.


Ik geef nauwelijks krachtvoer aan de andere paarden, vandaar de vitaminekorrel. Echter de oudere merrie krijgt ongeveer 1kg (1 schep) krachtvoer omdat ze dat nog goed eet en haar voordroog niet en tja, je wil toch dat ze iets eet.

Don't take anything for granted

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:52

Lukasje, heb je eigenlijk eerst ook nog wel gehakseld gras geprobeerd te voeren ? Dus bijvoorbeeld grasmix of compact gras van Hartog ? Hierin zitten meer vezels als in pulp, dus als dat nog wel gaat misschien nog een beter alternatief.

Voor het krachtvoer, geef dan krachtvoer met vezels erin.
Natures best van Pavo is misschien een idee, dat mag je, dacht ik, tot ongeveer 1 kg per 100 kg gewicht voeren. En zo zijn er nog een paar krachtvoeders hoog in vezels, dieetmix van Subli b.v. of cavalor strucomix

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:10

@ Maris: nee, gehakseld heb ik nog niet geprobeerd, ga ik eens opzoeken!

Waar ik ook aan dacht, omdat ik dat vroeger gegeven heb, is All in Soup. Komt van Aveve, de Belgische boerenbond zeg maar. Dat kan ook als vervanger van ruwvoer en wordt als een soort slobber gegeven.

Don't take anything for granted

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:19

Ja, all in soup is te vergelijken met seniores priores van Subli of seniorenslobber van masters. Is idd zeker een alternatief. Maar als ze nog wel gehakseld gras kan eten zou ik daar voor gaan ( meer vezels ).

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:10

Kan iemand mij helpen en advieseren via prive?

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:35

Vraag maar hoor. Mag ook gewoon in dit topic, dan kunnen andere mensen ook meedenken of er van leren.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

simongek
Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 07:18

Ik geef mijn cushing oudje nu 300 gram hippalgo bodybuilder erbij.

Iemand enig idee of dat goed is.

Paard staat op rust. Wil graag dat hij minder mager is maar meer krachtvoer resulteert in een bevangen paard en meer hooi eet hij niet op.

Hij krijgt ook 3x pd halve schep pavo ease en excel. Halve emmer pulp in de avond en nog luzerne en grasmix

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:13

Even gewoon ter info voor mensen:

Chico heeft een blessure sinds april dit jaar en doet sinds die tijd ook helemaal niets meer.
Hij heeft een goede wintervacht en staat zonder deken.


Hij krijgt op dit moment een 1/2 kilo brokjes 2x per dag.
Verder krijgen ze voordroog, ik vul een groot hooinet om17.00 uur en daar doet ie 24 uur mee, het is nl de volgende dag nooit leeg.
Verder heeft hij een speciekuip met lucerne, die vul ik ook om 17.00 uur en is ook nooit leeg.
Als ik er ben dan krijgt ie na het wandelen een schepje slobber waarin zijn supplement vitamine E + selenium zit voor zijn spieren die zo overbelast zijn nu. Sinds een paar dagen krijgt hij erwteneiwit poeder erdoor voor zijn spieren.

[ img ]

Phonix
Berichten: 1076
Geregistreerd: 11-04-18

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:01

Misschien kunnen jullie mij helpen kiezen!

Mijn sportpaard zet zijn bovenlijf makkelijk vast en hebt een beetje hulp nodig met spieropbouw.

Zou jullie de bodybuilder geven of Pavo Topsport? Hij loopt nu 4 dagen in de week best intensief en werk twee dagen aan de longe. Kan niet te lang blijven stilstaan door artrose.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:27

Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb een oude shetlander van 30+ exacte leeftijd weten we helaas niet.
Als eerst is ze vorige maand naar de tandarts geweest (elektrisch) conclusie daaruit bijna geen kauwvlak meer, alles is helaas bijna vlak.

Helaas heeft ze ook tweemaal koliek gehad hier is ze gelukkig weer helemaal bovenop gekomen. Alleen bij de laatste keer wel wat gewicht kwijt geraakt maar niet extreem. Ze wilde toen echt helemaal niks eten, dus heeft ze ongeveer 3 dagen amper tot niets gegeten.

Ook is het een lastige eter...
Onderstaand hebben we gevoerd / geprobeerd of eet ze op dit moment:
- Hooi en voordroog beide hebben we tot onze beschikking, dit eet ze bijna niet meer af en toe een beetje. Wat ze dan eet komt er als proppen weer uit.
- Hartog grasmix, wilt ze ook niet eten, ze zoekt alleen de brokjes er tussen uit.
- Pavo fibrenuggets, heeft ze een hele tijd gegeten gemixt met Pavo 18plus als slobber. Helaas wilt ze dit ook niet meer eten. Zonder 18plus ook niet.
- Pavo 18plus wilt ze zowel droog als nat/slobber niet meer eten een paar happen en dan wilt ze niet meer, ook niet in combinatie met de fibrenuggets.
- Subli senioren priores, dit heeft ze 3 winters heel goed gegeten, maar helaas gaat dit er ook niet meer van harte in. 's avonds eet ze dit nog redelijk, maar als ik het dan ook 's morgens geef dan gooit ze haar bak om en loopt ze weg.
- Pavo Slobbermash dit vind ze erg lekker tot nu toe. Ze krijgt daar tussen de middag 400gr droog afgewogen van. Meer kan helaas niet, hier heb ik ook contact over gehad met Pavo.
- Gras is eigenlijk het enige op tussen de middag de slobbermash van Pavo wat ze graag eet en weg krijgt, ze heeft van 08:30 tot 20:00/20:30 beschikking tot gras. Echter groeit dit nu natuurlijk niet meer en zitten er amper nog voedingsstoffen in, vandaar dat ik haar genoeg bij wil voeren.

Verder krijgt ze Redplex bij vanwege tekort aan rode bloedcellen.
(dit is in overleg met de dierenarts).

Voor de rest is het een hele vrolijke pony waar nog een flink karaktert in zit.

Ik weet niet zo goed wat het volgende is wat ik kan proberen. Hebben jullie misschien tips?

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:35

Tessawodan de pavo condition schijnt heel smakelijk te zijn volgens mijn ouwe tante :P
Ik week die brokken samen met een schep pavo fiberbeet zodat het een papje wordt.

En anders is er ook nog de Bonpard senior. Wel prijzig, maar dan heb je ook wat.
https://bonpard.com/producten/bonpard-senior/

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:47

Pandora2 schreef:
Tessawodan de pavo condition schijnt heel smakelijk te zijn volgens mijn ouwe tante :P
Ik week die brokken samen met een schep pavo fiberbeet zodat het een papje wordt.

En anders is er ook nog de Bonpard senior. Wel prijzig, maar dan heb je ook wat.
https://bonpard.com/producten/bonpard-senior/


Dankjewel!! Ik ga het even bekijken!

Hebben andere nog tips? :)

blacknorton
Berichten: 1125
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 22:58

Ik voer mijn 33 jarige shet master senior slobber (lijkt op die van subli maar alles ik brok geperst) die van mij vind die van subli ook minder lekker.
Ik meng die met speedybeet en zemelen in de ochtend en savonds met fiberbeet en speedybeet zodat hij meer vezels binnen krijgt. Beide keren met schuitje olie.

Tussen de middag krijgt hij 18 plus met red fiber van hoogdh (dat is een vrij wezelrijk maar arme müsli) want alleen pap eten wil meneer ook niet.

Daarnaast zet hooi en grasmix in z’n stal. Op het moment wil hij net als de rest hooi uit hooi net plukken... dus heeft ook een hooinet gekregen.
Hier ook weinig tot geen kauw vlak meer maar meneer wil het hebben

Ik heb de senior grasmix ook geprobeerd die krijgt hij beter weg maar ik heb idee dat hij daar jeuk van krijgt dus daar maar (tijdelijk) mee gestopt.

Wat ook optie kan zijn is gewone grasbrok of luzerne brok van hartog voeren ik zou het wel weken zijn vrij harde brokjes die uit zetten.

Vente heeft een nieuwe muslie voor senioren die kreeg de mijne ook goed weg. Beter dan de cavalor fiber force.

Zo zijn er nog meer leveranciers met een slobber voor de senior of op zoek naar brok musli met veel vezel. Dat is toch gene wat je er in moet proberen te krijgen voor de darmen.
Naast voldoende eiwit voor de spieren.

Eventueel een vetrijk brok wil ook helpen om meer energie te geven. Maar dat vind voor shet altijd lastiger.

Ik vraag tegenwoordig proefzakjes bij leverancier met wat uitleg lukt het mij vaak om een proef monster te krijgen. Zodat ik het kan proberen en niet met heel de zak zit.

Het is een lastige zoektocht naar wat ze lekker vinden naast gras.
Succes

:+: BLACKY :+: ~30 jaar mijn vriendje

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:31

Hierin staan heel veel mogelijke ruwvoervervangers genoemd : https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html

Mijn paard vond de sp altijd lekker, maar ik had wel het idee dat hij de masters seniorenbrok nog net wat lekkerder vond. En dat kreeg hij ook iedere dag omdat daar een darmondersteuner in zat.
Let er wel op dat deze ruwvoervervangers vrij weinig eiwitten bevatten.

Een voedingsdeskundige hier op Bokt ( Mizora ) is ook erg te spreken over Pavo nature's best . Daarvan kan je per 100 kilo gewicht 1 kg geven per dag.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Belker
Berichten: 15254
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 13:57

Mijn jonge oudje Ijslander van 22 die nog regelmatig gereden wordt krijgt Een halve schep SP, 1/3 schep hipalgo van Mijten aangevuld met equilin balancer. De SP wordt meer als we gereden hebben. Eerst voerde ik de Topsport van Pavo erbij maar die heb ik vervangen door Hipalgo. Ik voerde vroeger altijd Mijten.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 20:20

Heel erg bedankt voor al jullie tips!! Ik ga alles even rustig bekijken.

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Re: [INFO] Voeding voor het oudere paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:11

Hallo, ik meld me hier ook even. Ik heb een Quarter merrie van inmiddels 29, zo'n 4 jaar geleden heb ik haar opgehaald bij iemand die er niet meer naar omkeek. Ze was compleet verwaarloosd, graatmager, vreselijk gebit, hoeven die veel te lang waren en zware bloedarmoede.

Inmiddels is ze er helemaal bovenop en de dierenarts was er vandaag en vond haar er super uitzien, wat reserves voor de winter en hartstikke fit.

Ze heeft alleen 2 dingen het eerste is dat het opstaan en gaan liggen wat minder soepel gaat en daar wil ik haar graag wat voor bijvoeren. Uiteraard heb ik ook advies aan de dierenarts gevraagd. Maar ik zou graag wat ervaringen horen, welke supplementen met glucosamine zouden jullie aanraden?

Het 2de is dat ze een losse tand heeft en de dierenarts dacht dat er een stuk van haar kaakbeen weg was. Hiervoor gaan we volgende week naar de kliniek. Heeft iemand hier dit wel eens meegemaakt?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:24

Glossy227, ik gebruik een puur glucosamine supplement voor een van mijn andere paarden. Die is wel alleen via de dierenarts te verkrijgen volgens mij. Ik wil morgen op stal wel even kijken hoe het precies heet en kijken wat het precies kost. :)

Nyaleti
Berichten: 5997
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:28

Tessawodan schreef:
Heel erg bedankt voor al jullie tips!! Ik ga alles even rustig bekijken.


Is het een kwestie van niet willen of niet kúnnen eten denk je? Als ze zoveel niet meer lust, is ze dan wel helemaal lekker of misschien wat 'misselijk'?

Glossy227
Berichten: 170
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:32

Tessawodan schreef:
Glossy227, ik gebruik een puur glucosamine supplement voor een van mijn andere paarden. Die is wel alleen via de dierenarts te verkrijgen volgens mij. Ik wil morgen op stal wel even kijken hoe het precies heet en kijken wat het precies kost. :)


Dat zou heel fijn zijn, mijn dierenarts gaf aan dat het eigenlijk niks uit maakt welk merk je geeft zolang er maar glucosamine en chondroitine in zit maar ik ben toch wel erg benieuwd naar ervaringen van gebruikers.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:46

casperzazoe schreef:
Tessawodan schreef:
Heel erg bedankt voor al jullie tips!! Ik ga alles even rustig bekijken.


Is het een kwestie van niet willen of niet kúnnen eten denk je? Als ze zoveel niet meer lust, is ze dan wel helemaal lekker of misschien wat 'misselijk'?


Bepaalde dingen heeft ze echt moeite met eten zoals hooi/voordroog. Maar voor de rest is ze volgens mij best wel kieskeurig, bijvoorbeeld net heeft ze haar halve bak senioren priores (totaal 750gr droog afgewogen) opgegeten en loopt daarna weg om gras te eten. Ze wil dan het liefste ook niet meer weg bij het gras. Helaas heeft ze op dit moment ‘s nachts niet de mogelijkheid om op het gras te gaan ivm haar maatje die 2 jaar terug zwaar hoefbevangen is geweest en daardoor ‘s winters niet meer op het gras kan. ‘S nachts uit elkaar halen is ook geen optie, want dan komt er erge paniek bij haar maatje en zou ze niet bij jaar schuilstalletje kunnen (daar is ze erg aangehecht). Overdag lopen ze wel apart maar dan kunnen ze elkaar meestal zien. Ze heeft dan de luxe om los op het erf te lopen waar veel plaatsen met gras zijn en kan als het nodig is schuilen in de box van mijn paard die overdag buiten staat.

‘S middags eet ze wel heel graag haar slobber mash op. Net als wortels die gaan er ook met smaak in en krijgt ze best goed weg.

Ook loopt ze zodra wij er zijn te hinniken om eten en te draaien voor het hek.

Ik vind het dus erg lastig...

Oepss beetje een lang verhaal geworden.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:48

Glossy227 schreef:
Tessawodan schreef:
Glossy227, ik gebruik een puur glucosamine supplement voor een van mijn andere paarden. Die is wel alleen via de dierenarts te verkrijgen volgens mij. Ik wil morgen op stal wel even kijken hoe het precies heet en kijken wat het precies kost. :)


Dat zou heel fijn zijn, mijn dierenarts gaf aan dat het eigenlijk niks uit maakt welk merk je geeft zolang er maar glucosamine en chondroitine in zit maar ik ben toch wel erg benieuwd naar ervaringen van gebruikers.


Dan kijk ik morgen even voor je! :)

Slmt9
Berichten: 4731
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 08:28

Glossy227 schreef:
Tessawodan schreef:
Glossy227, ik gebruik een puur glucosamine supplement voor een van mijn andere paarden. Die is wel alleen via de dierenarts te verkrijgen volgens mij. Ik wil morgen op stal wel even kijken hoe het precies heet en kijken wat het precies kost. :)


Dat zou heel fijn zijn, mijn dierenarts gaf aan dat het eigenlijk niks uit maakt welk merk je geeft zolang er maar glucosamine en chondroitine in zit maar ik ben toch wel erg benieuwd naar ervaringen van gebruikers.


Ik vind de producten van Horseflex altijd erg goed qua kwaliteit en prijs. Heb het wel eens vergeleken met de paardendrogist en dan kwam ik qua prijs gelijk, maar meer product. Ook zit er geen troep in.
Ik geef de joint comp (gluco, chon, msm) en optioneel kan je nog de duivelsklauw als pijnstiller toevoegen.
Houd er wel rekening mee dat glucosamine zo’n 8 weken nodig heeft voor je werking pas merkt.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 10:36

Er is hier op Bokt ook een topic over paarden met artrose, daarin worden steeds allerlei glucosamine producten besproken. Dus daar kan je kijken voor ervaringen. Alhoewel het echt per paard verschilt welk glucosamine product (het beste ) aanslaat. Dus het maakt juist wel heel erg uit welk product met glucosamine je kiest, alleen weet je niet van te voren welk product het goede is voor je paard.

Hier het verzameltopic : [BEH] [INFO] artrose

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers