[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 12:10

Dank je, ik ga het iets ophogen. En ik heb toch ook de myostem Mass besteld, toch maar weer proberen.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:40

wat is dat voor iets dan?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:12

ellepel schreef:
wat is dat voor iets dan?

Samenstelling

Grondstoffen: erwt eiwit, fenegriek (Trigonella foenum-graecum), gewonnen uit gistcelwanden, wei. Additieven: Aminozuren: 3.3.1 18,7 g threonine, lysine 3.2.3 15 g, 12,5 g valine, methionine 3C301 8 g, 5 g isoleucine. Aromatische stoffen: 25 g leucine, fenylalanine 12,5 g, 10 g histidine. Analytische bestanddelen: vocht> 10% ruw eiwit 70%, ruw as 8%, ruwe celstof 5%, ruw vet 1%.

Erwteneiwit met fenegriek en aminozuren. En nogal prijzig (vind ik dan).

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 20:30

ja jee, ik ging op google even kijken,maar kost bijna 100 euro.
maar misschien is het juist wel een heel goed supplement

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 21:49

ellepel schreef:
ja jee, ik ging op google even kijken,maar kost bijna 100 euro.
maar misschien is het juist wel een heel goed supplement

Een kennis heeft een tijdje een aminozurenmix aan haar paard gegeven toen deze verdacht werd van pssm, dat bestelde ze in Engeland en was ook behoorlijk prijzig. Paard werd er vooral heel snel heel heet en tonnetje rond van en bleek geen pssm te hebben.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:11

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Vorige week vroeg ik al om tips voor paarden die met lange tanden eten, inmiddels eet hij het echt niet meer. Sinds hij nu onbeperkt toegang heeft tot hooi naast het gras wil hij niet meer eten. Kennelijk at hij het dus omdat hij echt honger had, dus wat dat betreft heel fijn dat er nu genoeg hooi is. Echter weet ik dat hij aan alleen hooi niet genoeg heeft... Foto's deel ik liever niet openbaar maar hij zag er vorig jaar december uit als een jaarling (hij is 8), zo erg was hij ingevallen qua bespiering. Hij at eerst 2,5 schep (is ook ongeveer 2,5 kilo) van de bietenpulp/luzernebrok/tarwezemelen mix met gemak. Ik heb dit inmiddels verlaagt naar 1,5 schep + 0,5 schep merriebrok (Die hij los wel heel lekker lijkt te vinden) voor de smaak maar meer dan een kwart hiervan krijg ik er echt niet in. Ik weet even echt niet meer wat wijsheid is...

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:40

Bij mij hielp 18+ en sojaschroot erdoor mengen

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:45

Caily schreef:
Bij mij hielp 18+ en sojaschroot erdoor mengen

18+ is een muesli toch? Meng je die dan voor het weken of erna er door? Sojaschroot ben ik mee bezig om op te bouwen, maar durfde ik juist niet te snel te doen omdat hij het al laat staan. Maar dat is dus smakelijk?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 13:46

Sojaschroot lusten al mijn paarden droog ook wel. Het probleem hier zit m in de bietenpulp. 18 plus is muesli idd, ik doe alles erdoor voordat ik het geef, maar je schijnt het ook prima geweekt te kunnen voeren

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:00

Misschien een domme vraag, maar wat maakt eigenlijk dat eten smakelijk is voor paarden? Ik dacht eigenlijk altijd dat dat komt door suikers maar ik weet dat bietenpulp inderdaad echt als karton smaakt maar daar zit niet perse minder suiker in als in bijv. hooi wat hier toch echt veel beter gegeten wordt. Zijn muesli's vaak lekkerder dan brokken?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 14:46

Ik meng hier een handje Pavo Topsport en soja brokjes (Cavalor Vitamino), door de bietenpulp en dan wordt het goed gegeten. Wel een maagzweer patiënt dus als hij maagpijn heeft eet hij het ook niet (sowieso geen brok of krachttoer).

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:15

Zouden jullie eerder voor iets als bietenpulp of voor wiesencobs kiezen als een extra hap?
Pony die even een dip heeft. Net verhuisd en stress daardoor.
Was daarvoor ook al wat schraal, trekt snel wat op.
Niet mager, geen ribben maar mist net een randje.
Krijgt dadelijk als de kudde samengaat onbeperkt ruwvoer: nu nog even op een wen stukje waar ze zat krijgen en ik ook nog zelf mag bijgeven ( ga ik ook doen).

Verder pavo vital en wat kruiden en wat Vitalbix musli

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:45

Ik heb geen ervaring met wiesencobs dus durf dat niet te zeggen... Als het komt door stress en het niet om een te mager paard gaat zou ik denk ik het gewoon even aankijken met wat je nu al geeft.

Inmiddels heb ik die van mij weer aan het eten! Krijgt nu 1 schep pavo 18+ met 2 scheppen bietenpulp/luzerne/zemelen. Daarnaast nu 100 gr sojaschroot wat ik langzaam tot 200 gr wil opbouwen. Ik ben dus tevreden!

Echter geef ik nu wel veel losse dingen (balancer, bietenpulp, luzerne, zemelen, sojaschroot, muesli en nog magnesium en vitamine E van pharmahorse) wat bij elkaar toch wel wat kost. Nu zag ik op de website van Je Paard Gezond en Fit dit langskomen: http://www.jepaardgezondenfit.nl/body-builder.html . Ik voer hun balancer en ben daar wel tevreden over. Zijn er mensen met dit product bekend, of kunnen mensen er iets zinnigs uit maken? Zou het misschien een optie zijn om alleen dit bij te voeren naast ruwvoer? Qua kosten scheelt het zo veel want het is geen goedkoop product, maar wel qua gemak. Ben alleen een beetje bang dat het toch nog niet genoeg is.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:38

waarom geef je al die dingen los dan?
voor het gemak kun je ook kijken naar seniores priores, daar zit dan je bietenpulp,luzerne en zemelen dan al meteen in.
en dan samen met een vitaminesupplement waar ook genoeg vitamine E in zit?
dan zou je de sojaschroot nog er bij kunnen doen voor het eiwit.
en de magnesium,is dat nodig?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:45

Rainer schreef:
Ik zit echt met mijn handen in het haar. Vorige week vroeg ik al om tips voor paarden die met lange tanden eten, inmiddels eet hij het echt niet meer. Sinds hij nu onbeperkt toegang heeft tot hooi naast het gras wil hij niet meer eten. Kennelijk at hij het dus omdat hij echt honger had, dus wat dat betreft heel fijn dat er nu genoeg hooi is. Echter weet ik dat hij aan alleen hooi niet genoeg heeft... Foto's deel ik liever niet openbaar maar hij zag er vorig jaar december uit als een jaarling (hij is 8), zo erg was hij ingevallen qua bespiering. Hij at eerst 2,5 schep (is ook ongeveer 2,5 kilo) van de bietenpulp/luzernebrok/tarwezemelen mix met gemak. Ik heb dit inmiddels verlaagt naar 1,5 schep + 0,5 schep merriebrok (Die hij los wel heel lekker lijkt te vinden) voor de smaak maar meer dan een kwart hiervan krijg ik er echt niet in. Ik weet even echt niet meer wat wijsheid is...


Heeft hij geen maagzweer?

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:47

Muze schreef:
Zouden jullie eerder voor iets als bietenpulp of voor wiesencobs kiezen als een extra hap?
Pony die even een dip heeft. Net verhuisd en stress daardoor.
Was daarvoor ook al wat schraal, trekt snel wat op.
Niet mager, geen ribben maar mist net een randje.
Krijgt dadelijk als de kudde samengaat onbeperkt ruwvoer: nu nog even op een wen stukje waar ze zat krijgen en ik ook nog zelf mag bijgeven ( ga ik ook doen).

Verder pavo vital en wat kruiden en wat Vitalbix musli


Ik heb wiesencobs gevoerd. Vond het niet zo fijn. Moest zo enorm veel voeren daarvan. Heb toen luzerne gevoerd daarna. Vond dat veel makkelijker

Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:03

Van luzerne moet je ook veel voeren.
Heb pulp gehaald en ga dat voorlopig even erbij geven.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:19

ellepel schreef:
waarom geef je al die dingen los dan?
voor het gemak kun je ook kijken naar seniores priores, daar zit dan je bietenpulp,luzerne en zemelen dan al meteen in.
en dan samen met een vitaminesupplement waar ook genoeg vitamine E in zit?
dan zou je de sojaschroot nog er bij kunnen doen voor het eiwit.
en de magnesium,is dat nodig?

Ik vond het een fijn idee om te weten wat ik precies voer, en heel eerlijk dacht ik ook dat wat het goedkoper zou zijn maar dat valt uiteindelijk toch wel tegen met alles bij elkaar.
Balancer deel ik met mijn moeder, omdat wel at teveel ruimte op stal innemen voor het voer haha. Maar haar pony heeft geen behoefte aan extra vitamine e, dus vandaar dat ik dat los bijvoer. Magnesium ben ik sinds ik hem heb 2x mee gestopt en beide keren stond hij heel strak van de spanning, kan toeval zijn maar wil het nu graag blijven geven. SP heb ik wel aan gedacht maar eigenlijk is de bietenpulp, luzerne en zemelen het minste 'werk' want die kan ik kopen in zakken in de juiste verhouding en dus meteen bij elkaar gooien. Ik zit er ook mee dat zo'n 2 dagen in de week ik niet kan komen en iemand anders hem voor me voert en ik het fijn zou vinden om het voor diegene wat makkelijker te maken. Ik wil in ieder geval tot en met december wel doorgaan met wat ik nu voer, omdat dit nu goed gaat dus ik wil het niet te snel weer veranderen. Maar ik zit toch vast een beetje rond te kijken.


@ Horseloverl Ik heb wel gedacht aan maagzweren idd, maar denk het eigenlijk niet. Sinds ik hem heb is het al een slechte eter, eten is gewoon niet zo heel interessant. Verder staat hij 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer en kreeg hij tot hij stopte met eten helemaal geen echt krachtvoer. Nu een beetje muesli dus maar nog steeds minder dan wat wordt aanbevolen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:00

Niet goed willen eten is ook zo ongeveer het enige symptoom wat mijn paard had dus mijn d.a. Wilde niet testen op maagzweren. Toen ik na 1.5 jaar toch liet testen puur op mn gevoel bleek ie helemaal vol te zitten.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:23

zodiacje schreef:
Niet goed willen eten is ook zo ongeveer het enige symptoom wat mijn paard had dus mijn d.a. Wilde niet testen op maagzweren. Toen ik na 1.5 jaar toch liet testen puur op mn gevoel bleek ie helemaal vol te zitten.

Dat het kan weet ik. Met muesli er door eet hij het nu dus weer als een speer, dus verwacht persoonlijk niet dat dat bij hem de rede is. Dat in combinatie met dat hij verder niet echt onderheven is aan de risicofactoren. Ik weet dat het natuurlijk nog steeds kan, dus ik hou het in mijn achterhoofd, maar op dit moment zie ik nog niet genoeg reden om daar onderzoek naar te laten doen.

Wel bedankt voor het meedenken allemaal, dat stel ik heel erg op prijs.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:16

Rainer schreef:
Ik heb geen ervaring met wiesencobs dus durf dat niet te zeggen... Als het komt door stress en het niet om een te mager paard gaat zou ik denk ik het gewoon even aankijken met wat je nu al geeft.

Inmiddels heb ik die van mij weer aan het eten! Krijgt nu 1 schep pavo 18+ met 2 scheppen bietenpulp/luzerne/zemelen. Daarnaast nu 100 gr sojaschroot wat ik langzaam tot 200 gr wil opbouwen. Ik ben dus tevreden!

Echter geef ik nu wel veel losse dingen (balancer, bietenpulp, luzerne, zemelen, sojaschroot, muesli en nog magnesium en vitamine E van pharmahorse) wat bij elkaar toch wel wat kost. Nu zag ik op de website van Je Paard Gezond en Fit dit langskomen: http://www.jepaardgezondenfit.nl/body-builder.html . Ik voer hun balancer en ben daar wel tevreden over. Zijn er mensen met dit product bekend, of kunnen mensen er iets zinnigs uit maken? Zou het misschien een optie zijn om alleen dit bij te voeren naast ruwvoer? Qua kosten scheelt het zo veel want het is geen goedkoop product, maar wel qua gemak. Ben alleen een beetje bang dat het toch nog niet genoeg is.


En de pro plus van je paard gezond en fit? dat is ook extra hoog in magnesium en vitamine E. Dan ben je al van al die extra’s af.
Body Builder is dan nog met extra eiwit en wat extra energie.
Volgens mij zou je dus de pro plus met sojaschroot kunnen geven en dan je bietenpulpmengsel voor extra energie.
Of de bodybuilder, maar daarvan kan je maar één kilo geven, dus voor een echt mager paard moet daar misschien nog steeds bietenpulpmengsel bij voor de massa.

Ik voer zelf nu pavo nature’s best voor de massa, omdat ik een paard heb die best een klein beetje zetmeel kan hebben. Met de jpgef balancer erbij om vit/min aan te vullen. Eigenlijk wil ik daar nog wat sojaschroot bij doen voor de eiwitten.

Het ligt inderdaad ook een beetje aan de ruimte die je hebt om voer op te slaan en aan het aantal voerbeurten die je beschikbaar hebt. Ik mag maar één voerton hebben op stal en voer alleen als ik er zelf ben, dus dan ben je wat beperkt.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:40

Voor mijn 37 jarige ruin ben ik zoekende wat betreft voer. Ik hoop dat iemand hier mij wat advies zou kunnen geven :)

Enkele feiten:
*hij is oud en zijn gebit is ook oud
*hij is positief getest op PPID (waarde 108 half september, behandeling met Prascend is daarna voorzichtig gestart).
*hij staat aan huis en hij kan nog wel gras eten.
*hij is wel aardig fit (in de zin van gaat s'nachts liggen, rolt, kan rennen, is nog steeds de baas van de kudde (lopen 3 merries bij) maar ik vind hem toch wat ribbig en wat ingeteerd op de bovenlijn (dit was dan ook tezamen met de vacht de reden om hem te laten testen op PPID)

Voordat hij naar buiten gaat krijgt hij s'ochtends een kwart stukje ontbijtkoek met Prascend, daarna gaat hij voor een uur of 8/9 momenteel de wei op. Bij binnenkomst krijgt hij een halve schep Fibrebeet en een schep Senioren priores. Daarnaast krijgt hij een schep 18 plus waarbij een maatschapje Pavo topsport en wat handen Hartog senioren complete care/compact gras. Ook krijgt hij onbeperkt hooi (hij eet er wel van maar hoe functioneel dat gaat durf ik te betwijfelen, hij eet er niet veel van maar dat kan ook komen omdat hij misschien wel niet zoveel honger heeft?) Voor ik naar bed ga herhaal ik dat nog een keertje. In de ochtend is vrijwel de bak leeg, hooi ligt er dan nog wel wat. Stro eet ie volgens mij niet. Alles gaat er met smaak in.

Oh ja ik ontworm regelmatig. Ik heb zijn hoofd/gebit op de foto laten zetten bij de kliniek omdat er toen een kies uitgehaald is. Hooi is van eigen land, bemest, eerste snede. Ik snap dat het een keertje zal ophouden, maar op dit moment ben ik van mening dat er misschien met een beter rantsoen nog wel wat beters uit te halen is.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:07

Met welke reden geef je de Topsport? Als je kijkt naar wat je kan verbeteren zou ik die weglaten, maar waarschijnlijk geef je het met een reden. Ik zou misschien kijken naar meer Fibrebeet als je paard toch wat schraal is. Als hij de complete care senior goed eet zou je die ook op kunnen voeren misschien

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:47

ik denk voor het eiwit?
zit wel 20% in zag ik.
misschien moet je daar wat meer van geven?
37 is ook wel een hele flinke leeftijd hoor, ik heb verder geen idee wat je kunt aanpassen kwa voeding.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:48

Klopt inderdaad voor het eiwit.

De dierenarts vind dat hij er wel prima uitziet. Misschien ben ik wel degene die niet zo goed kan accepteren dat mijn Witje nu toch wel echt oud wordt. Ook de Prascend ben ik pas een maand mee bezig en ik hoor dat doorgaans het toch zo’n 6-8 weken nodig is voor je daarvan resultaat gaat merken. Ik heb heel voorzichtig daarmee opgebouwd omdat ik wilde voorkomen dat hij ernstige bijwerkingen zou krijgen. Het zou dus ook kunnen dat ik nog wel iets langer op dat resultaat moet wachten.

Ik sta zeker open voor verbetering. Ik weet namelijk dat er mensen zijn die er meer van weten dan ik :D