[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:31

Orchidee
Krijgen je paarden het hooi ook op verschillende plekken? Dat motiveerde misschien ook net even die paar x extra te lopen. Elke beetjes helpen. Bij die van mij merk ik dat wel als hij even 2 plekjes heeft omdat het even zo uitkomt. Loopt hij bij de een, dan naar de ander. Toch maar weer terug etc. :D
En meer beweging geven kan bijna altijd, zeker onbelast zoals wandelen.


Hier woensdag weer 15km erop zitten met wandelen + rijden. Donderdag was ik bekaf en Elano had ook niet veel zin. Toen maar wat laten stappen en draf om te kijken hoe hij liep. Vandaag half uurtje gereden, ging echt super. Hij had er zin in, zonder gek te doen. Heerlijk!

Ik heb ook net op de agenda gekeken. Begin februari gaf mijn weeglint 550 kg aan, vorige week gaf het lint 440 kg aan. Volgens het lint dus 110 kg afgevallen. Hoeveel hij precies is afgevallen weet ik niet, zet hem niet op de weegschaal. Maar er is zeker flink wat af! Al is dat ook goed te zien en voelen, ook op foto's. Maar ben toch wel blij dat ik het lintje heb. Want het is dan zo toch heel wat. We zijn er nog niet, maar toch wel mooi dat het langzamerhand allemaal doorgaat. Als ik de agenda bekijk van de laatste 3 maanden is het elke maand ongeveer 10 kg eraf. :D

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:25

Weet niet of dit helemaal de juiste plek is om dit te vragen maar ik hoop het.

Mijn merrie is bijna genezen van een 2e peesblessure achter elkaar. Dus qua arbeid doet ze nog vrij weinig. Ze krijgt nu een kwart schep brok. En 2x per dag voordroog. (Ochtenden op de wei). Qua omvang ziet ze er nu best prima uit, maar ze lijkt echt honger te hebben. Ze wordt steeds vinniger op eten en valt er ook echt op aan. Meer brok ik geen optie omdat ze nog niet veel arbeid doet en al vrij heet is van nature. Meer voordroog is meer eiwit? Stro eet ze ook behoorlijk wat. (Bijna dagelijks krijgt ze een hele plak vers stro). Maar wat kan ik het beste bij voeren om een vol gevoel te krijgen zonder dat ze (veel) dikker of heter wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:07

puppy1128 schreef:
Orchidee
Krijgen je paarden het hooi ook op verschillende plekken? Dat motiveerde misschien ook net even die paar x extra te lopen. Elke beetjes helpen. Bij die van mij merk ik dat wel als hij even 2 plekjes heeft omdat het even zo uitkomt. Loopt hij bij de een, dan naar de ander. Toch maar weer terug etc. :D
En meer beweging geven kan bijna altijd, zeker onbelast zoals wandelen.


Jazeker.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:00

HarmanyL schreef:
Weet niet of dit helemaal de juiste plek is om dit te vragen maar ik hoop het.

Mijn merrie is bijna genezen van een 2e peesblessure achter elkaar. Dus qua arbeid doet ze nog vrij weinig. Ze krijgt nu een kwart schep brok. En 2x per dag voordroog. (Ochtenden op de wei). Qua omvang ziet ze er nu best prima uit, maar ze lijkt echt honger te hebben. Ze wordt steeds vinniger op eten en valt er ook echt op aan. Meer brok ik geen optie omdat ze nog niet veel arbeid doet en al vrij heet is van nature. Meer voordroog is meer eiwit? Stro eet ze ook behoorlijk wat. (Bijna dagelijks krijgt ze een hele plak vers stro). Maar wat kan ik het beste bij voeren om een vol gevoel te krijgen zonder dat ze (veel) dikker of heter wordt?


Stro en arm hooi kun je dan het beste voeren, grof hooi moeten ze goed op knabbelen.
Als je het in wat fijnmazigere netten doen geeft het nog weer wat langer werk.

Ik zou wel een vitaminebrokje ofzo geven voor de nodige vitamines, dan kun je de gewone brok nog even uitstellen.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 07:13

Nouvel schreef:
HarmanyL schreef:
Weet niet of dit helemaal de juiste plek is om dit te vragen maar ik hoop het.

Mijn merrie is bijna genezen van een 2e peesblessure achter elkaar. Dus qua arbeid doet ze nog vrij weinig. Ze krijgt nu een kwart schep brok. En 2x per dag voordroog. (Ochtenden op de wei). Qua omvang ziet ze er nu best prima uit, maar ze lijkt echt honger te hebben. Ze wordt steeds vinniger op eten en valt er ook echt op aan. Meer brok ik geen optie omdat ze nog niet veel arbeid doet en al vrij heet is van nature. Meer voordroog is meer eiwit? Stro eet ze ook behoorlijk wat. (Bijna dagelijks krijgt ze een hele plak vers stro). Maar wat kan ik het beste bij voeren om een vol gevoel te krijgen zonder dat ze (veel) dikker of heter wordt?


Stro en arm hooi kun je dan het beste voeren, grof hooi moeten ze goed op knabbelen.
Als je het in wat fijnmazigere netten doen geeft het nog weer wat langer werk.

Ik zou wel een vitaminebrokje ofzo geven voor de nodige vitamines, dan kun je de gewone brok nog even uitstellen.


Ze krijgt oerbalans voor wat extra vitamines en mineralen. Hooinet mag helaas niet meer bij ons op stal omdat er 1 'kleuter pony' vast heeft gezeten..
Dan toch maar wat meer stro en voordroog vragen dus.. wil zelf best wat droog hooi bij voeren maar dat loopt aardig op dan met een paar baaltjes in de week.
Dacht aan iets van slobber of bietenpulp, maar zijn dat niet juist dikmakers in plaats van 'vullers'?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:58

Dat hebben ze in een paar happen op, ik zou het echt zoeken in iets waar ze lekker mee bezig zijn, zeker als slowfeeders ook niet mogen.
Arm hooi, stro, wilgentakken, gedroogde brandnetels, etc...

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:59

Hier ga ik nu ook een beetje zoekende naar de balans inname beperken en honger voorkomen. Ik ga sowieso vragen of we wilgentakken mogen geven.
Ander ruwvoer of stro voeren is iig geen optie weet ik.
Hij valt goed af, valt niet in maar ik merk wel dat hij langer staat te scharrelen voor de restjes. Niet verkeerd dat scharrelen, maar hij moet ook niet met honger staan. Vooralsnog is hij niet gebrand op eten maar dat is hij nooit. Hij is echt een kalme eter, staat ook tweede in rang (en de eerste stopt tussendoor met eten) dus komt niks te kort.

Qua afvallen merk ik vooral met rijden dat mijn benen niet meer om zijn buik liggen maar gewoon naar beneden hangen en dat ik ze weer aan moet leggen. Ook zie je vanachter geen buik meer voorbij zijn billen steken. Rond zal hij altijd blijven maar dat is zijn bouw.

Ter illustratie, beide gister:
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag, in ontspannen / ingezakte (en smerige := ) positie:

Afbeelding

Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:13

Woensdagavond staat de eerste dressuurles gepland met dikkerdje dap. Niet de eerste les ooit, wel de eerste les in (ik denk) 2-3 jaar. Hij was vandaag weer braaf met rijden op 1 schrikmoment na, dus aan de ene kant kijk ik enorm uit naar die les. Aan de andere kant sch*t ik 7 kleuren omdat de lesgever het wss gelijk flink pittig zal maken :') en we waarschijnlijk allebei murw uit de bak gaan komen haha. Maar wel op een positieve manier.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:29

Leo: wat krijgt jouw paard verder aan supplementen?
Hij oogt als een paard dat baat zou kunnen hebben bij magnesium en gluco balance.
Heb je trouwens een analyse van je hooi? Dat maakt inzichtelijk hoeveel brandstof er echt in gaat.

Mag ik vragen waarom stro geen optie is?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:38

Even een andere vraag: welk zadel hebben jullie erop en wat zijn nou écht zadels met brede boom?
Ik heb gisteren mijn gewone dressuurzadel erop gelegd en dat past eigenlijk niet. Maar ik heb gewoon niks anders en om nou direct 2000-3000 uit te geven aan een zadel dat misschien een half jaar mee kan...

En zijn er nog mensen die last hebben in de lies en lage rug/onderrug na het rijden? Ik voel me net een overreden pinguïn.

MarliesV

Berichten: 15184
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:45

Ik heb er een Trekker Luxus opleggen, is een semi boomloze. Voorkant is zelf in te stellen qua breedte.
Die van mij kon als 4 jarige al niet in een boomzadel ivm een rugafwijking en toen zat ze al op breedte 43, dus dat was geen optie, vandaar de Trekker.

Die bevalt ons trouwens super goed, wat een zalig zadel qua zit, nooit meer zere billen oid. Alleen als je wedstrijdambities hebt dan heb je er niets aan, want door de voorboog mag je er niet mee starten.

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 08:47

Ninx schreef:
Leo: wat krijgt jouw paard verder aan supplementen?
Hij oogt als een paard dat baat zou kunnen hebben bij magnesium en gluco balance.
Heb je trouwens een analyse van je hooi? Dat maakt inzichtelijk hoeveel brandstof er echt in gaat.

Mag ik vragen waarom stro geen optie is?


Waar aan oogt hij zo? :) (Puur interesse).
Hij krijgt Gluco Balance.

Ik heb een ruwvoer analyse. Tevens onafhankelijk advies gevraagd.
Ik sta op een pension stal in een groep en ben afhankelijk van de kaders die daar geboden worden. Ik kan dus niet vrij eigen ruwvoer pakken / voeren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:32

Leo schreef:
Ninx schreef:
Leo: wat krijgt jouw paard verder aan supplementen?
Hij oogt als een paard dat baat zou kunnen hebben bij magnesium en gluco balance.
Heb je trouwens een analyse van je hooi? Dat maakt inzichtelijk hoeveel brandstof er echt in gaat.

Mag ik vragen waarom stro geen optie is?


Waar aan oogt hij zo? :) (Puur interesse).
Hij krijgt Gluco Balance.

Ik heb een ruwvoer analyse. Tevens onafhankelijk advies gevraagd.
Ik sta op een pension stal in een groep en ben afhankelijk van de kaders die daar geboden worden. Ik kan dus niet vrij eigen ruwvoer pakken / voeren.


Om hoe hij, de foto kan vertekenen natuurlijk, zijn vet lijkt op te slaan.
Hij ziet eruit alsof hij een beetje een cresty neck heeft.

Magnesium en glucobalance en vooral veel duurbeweging helpt zo’n paard.

Jammer van het stro. Het kan echt een uitkomst zijn. Teveel korten op het ruwvoer kan ook weer andere problemen geven.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:50

Varekaj schreef:
Even een andere vraag: welk zadel hebben jullie erop en wat zijn nou écht zadels met brede boom?
Ik heb gisteren mijn gewone dressuurzadel erop gelegd en dat past eigenlijk niet. Maar ik heb gewoon niks anders en om nou direct 2000-3000 uit te geven aan een zadel dat misschien een half jaar mee kan...

En zijn er nog mensen die last hebben in de lies en lage rug/onderrug na het rijden? Ik voel me net een overreden pinguïn.


Ik heb een Kent & Masters met verwisselbaar kopijzer

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 09:55

De foto vertekent denk ik (hij staat wat gedraaid met zijn hals. Ook heeft hij van zichzelf een (hele) brede en lage halsaanzet) hij heeft in het verleden wel last gehad van vetophopingen in zijn hals en ook harde hals (daarom heb ik hem vorig jaar van het land gehaald uiteindelijk), maar zijn hals is nu heel mooi soepel en zonder ophopingen. Dankzij graasmasker en GB.

Duurbeweging en GB doen we idd :j

Hij heeft nu vooral nog vet achter de schouders en op zijn billen, hij is er zeker nog niet maar hij valt in elk geval af. We gaan rustig verder.

En mee eens dat stro of arm ruwvoer bijvoeren heel gunstig is, en ik ben ook veel in overleg met mijn stalhoudster, maar niet alles is mogelijk. Zeker niet in een groep. Helaas! Ergens in de komende jaren hoop ik een eigen plekje te hebben waar ik het helemaal zelf kan bepalen. :)

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 10:02

Overigens wel heel benieuwd op wat voor manier magnesium bijdraagt bij afvallen. Ik ken de toepassing bij tekorten, ter ondersteuning van de spieren en bij paarden met hoefbevangenheid.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:35

Varekaj schreef:
Even een andere vraag: welk zadel hebben jullie erop en wat zijn nou écht zadels met brede boom?
Ik heb gisteren mijn gewone dressuurzadel erop gelegd en dat past eigenlijk niet. Maar ik heb gewoon niks anders en om nou direct 2000-3000 uit te geven aan een zadel dat misschien een half jaar mee kan...

En zijn er nog mensen die last hebben in de lies en lage rug/onderrug na het rijden? Ik voel me net een overreden pinguïn.


Hier heb ik een ghost, boomloos. En met die (volgens weeglint) 110 kg minder maar goed ook, moest om de zoveel tijd weer zoeken hoe ik hem weer passend kon krijgen. En elke keer uiteindelijk wel gelukt. Tot hij weer te veel was afgevallen, konden we weer zoeken. Laatst was het ook weer zoeken, en nu zelfs geen reactie op de singel, geen warrige haren etc. :D
En ik zit niet in een spagaat, bij veel boomzadels wel, wordt ik na het rijden stijf en doet alles zeer. Dat heb ik met de ghost alleen bij nat, koud weer en 'te lang' rijden. Ik kan ook mijn benen en voeten 'netjes' houden, bij boomzadels was dat horror. Zoveel pijn.. En nu hoef ik er alleen nog aan te denken en dan gaat alles 'vanzelf'. Ik had nooit geweten dat een zadel zoveel verschil kan maken. :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 12:16

Tijdens het rijden zelf merk ik alleen dat ik breder zit, wat ook wel normaal is :') Mijn andere paard is compleet anders qua bouw en veel slanker.
Houding valt prima mee, kan mijn benen en voeten goed ontspannen en op hun plek houden. Alleen brugt dit zadel en is het sowieso te smal, waardoor het niet optimaal ligt. En dat voel ik dan later op de dag, wanneer ik even gaan zitten ben bijvoorbeeld. Dan is alles stijf.

Heb intussen via een vriendin naam van een zadelpasser doorgekregen. Eens mailen wanneer ze tijd heeft :)

MarliesV

Berichten: 15184
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:01

Maar een zadel dat brugt zou ik niet gebruiken, daar rij je ze mee kapot.

Lastig probleem hoor, aan de ene kant wil je het liefst kilometers maken om ze op gewicht te krijgen en houden maar aan de andere kant veranderen ze daardoor elke keer en je zadel verandert niet mee.

Hopelijk kan de zadelpasser wat voor je betekenen.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 13:13

Wij hebben een Kent& Masters met de grootste boom en die past nu niet. Wij rijden dus vooral zonder zadel, ik probeer nu een boomloos zadel van een stalgenoot goed te krijgen. maar ook die vind ze nog niet helemaal lekker zitten.
Wat doen jullie kwa beweging op dagen dat je niet rijdt? Of rijden jullie allemaal 6 dagen in de week? Ik rij meestal om de dag ongeveer, ik vind 4 keer per weer in de bak rijden echt retesaai. Nu rij ik 2 keer in de bak, 1x buiten en 1 keer lang stappen op de baan of een extra keer in de bak. De dagen dat ik niet rij zijn alleen niet intensief, ook longeren vind ik niet heel erg leuk. Dus als we dan 25-30 minuten doen voelt het al een eeuwigheid. Ik probeer nu de opwarming buiten de longeerbak te doen, dus gewoon lekker stuk wandelen. Soms wel een minuut of 25-30 en dan dan nog 20 minuten in de longeerbak. Maar 1x per week kan ik nog net opbrengen, maar wil haar ook geen 3x per week een uur longeren.
Ik ga haar nu 1x in de week extra 30 minuten in de stapmolen zetten, maar ook dat vind ik zo geestdodend voor haar. Hoe houden jullie een afvalschema intensief maar ook leuk?Afbeelding
Ik vind dat als je haar zo ziet, het echt mee valt. Maar in het echt heeft ze echt vet en zeker op de schouders. Er moet echt vanaf om het zadel weer passend te krijgen ( en omdat het gezond is uiteraard, maar stap 1 is nu het zadel zodat ik weer intensiever kan rijden ).

Mikkado567
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 14:09

Mijn paard moet ook afvallen hier begin ik mee als ze weer op de paddock staan. Zij mag ook niet meer veel doen.

Ik begin met het pavo inshape programma. Ik heb hiervoor de pavo voor adviseur gebeld en zij dat dit de beste optie was! Dus ben benieuwd.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:08

Ik ben nog in afwachting van mijn nieuwe zadel. Een ludomar, ik heb een spaans model maar ze zijn er ook in het engels. Voordeel vind ik de smalle twist. Tijdelijk rij ik nu met een boomloos zadel. Maar daar heb ik die correctie in de twist niet. Dus dat geeft behoorlijk wat heuppijn.
Ik heb een boommaat 35 besteld nu. Ben tijdens het afvallen van 33 naar 35 gegaan. Ik hoooop zo dat ze niet meer breder wordt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:08

Ik kan zonder zadel niet rijden eerlijk gezegd. Hij is zo rond dat ik er in een bocht gewoon af schuif. Helemaal omdat hij nooit echt doorgereden is, dus lengtebuiging om een binnenbeen, dat is onbestaande :+ plat door de bocht als een plank komt meer in de buurt.
En voor buitenritten heb ik een passend zadel nodig en wil ik 'm eerst wat meer doorgereden hebben, kwestie van het veilig te houden...

Hij gaat dagelijks op de Paddock, wel met gras maar geen übervette weide. Verder goed hooi, beperkt krachtvoer en veel stro om te knabbelen.
Ik longeer zeker 2x/week. Ene keer richting conditie, andere keer gehoorzaamheid, dan weer "krachttraining". En als het kan vul ik de rest aan met rijden en zeker 1 rustdag/week. Maar dat zijn er vaker 2 of 3 :')

MarliesV

Berichten: 15184
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:24

Varekaj, die van mij kan ik ook niet zonder zadel op hoor, dan lig ik er zo naast. Stappen wel maar draf/galop wordt een probleem, daarbij vind ik zonder zadel rijden als het niet nodig is, ook niet wenselijk ivm de rug. Zadel dempt veel meer.

Je kan eens kijken hier op Bokt of iemand is met een Trekker die je tijdelijk kan lenen om te proberen. Die zijn vrij makkelijk aanpasbaar en vormen mooi mee, waar een boomzadel brugt.
Is niet zalig makend, maar rijden met een bruggend zadel is dat natuurlijk al helemaal niet.

Wij werken maar 3x per week ivm haar rug. 1x naar buiten (+10 km in het bos) 1x longeren en dan 1x of wandelen/longeren of rijden. Afhankelijk van de tijd, het weer en waar we zin aan hebben.
Ze staat alleen maar op hooi en vitamine korrel.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:55

Ik heb een Wow, ben nu wel erg blij met de wisselbare kopijzers, hij is 3 maten kleiner gegaan...