[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:41

Ik heb geen graasmaskers op.

Ik zet de wei maar een uurtje open en sla ook weleens een dag over. Daarvoor en daarna zorg ik dat er minimaal hooi aanwezig is. Dan gaan ze rondlopen en op zoek.

Ze staan nu erg veel te schuilen en dan hebben ze gewoon even pech en geen wei. Gister toen het droog was nog wel even, maar ze hadden wel meer rondgelopen overdag.

Mn shet doe ik wat extra aan de longe zo af en toe. En hij is een paar keer mee geweest met de honden lopen, dus ook uurtje stappen/draven.

Leo

Berichten: 50126
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:42

Afbeelding
Zo liep mijn pony er bij deze zomer :))
Een Grazemore van Best Friend. Deze zit met klittenband bij het kopstuk en ging goed los bij druk.
Ik had er zelf een extra bandje aan gemaakt voor het neusflapje. Pony kan niet zonder omdat hij snel verbrand op zijn neus, ook met graasmasker.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:19

Lenexa schreef:
Ik ben al 2 jaar heel blij met mijn easygrazer, die is goed open. Daar kan ze goed mee kriebelen en past prima nog een vliegenmasker boven, ik heb er een van Amigo die daar prima mee ging.
Bij mijn easy grazer kreeg ik extra soort studs, die zijn ingebouwd als breekpunten. Als er kracht op komt te staan breekt zo'n stud. Die kunt je dan dus zelf makkelijk vervangen. Ik heb het nog niet nodig gehad maar voor jou dan wellicht handig?


Die ziet er goed uit! Ook niet zo gesloten.
Werkt dus wel afdoende? Of 'vreten' ze hier nog vrij veel mee?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:44

@MarliesV, ik vond het open ook heel erg belangrijk. Bij mij staat ze er in het weideseizoen de eerste 2 of 3 maanden 24/7 mee, het is dus niet het kleinste gat van alle graasmaskers. Ze kan er aanzienlijk minder mee eten, maar er zijn andere maskers die wel meer afremmen denk ik. Maar die vond ik allemaal te dicht.
Hier niet met vliegenmasker maar voor het idee.
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:22

Ik heb de thinline, het eerste graasmasker dat ik gebruik en het gaat heel goed.
Omdoen is geen probleem en hij eet er goed mee.


Afbeelding

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:54

Ik had van die bloempot modellen. Nouja heb ze nog wel, maar omdat hij toch niet op gras staat nog niet nodig gehad. Volgens mij 1 van shire en 1 van best friend. Die best friend heeft ook zo'n neus uitsparing.

Heb vandaag hooinetten en unster besteld. Ik heb nu 5x5 mazen en 6x6, dus dat doet kwa slowfeeden niet zo veel. Ik ben benieuwd. Heb ook een foto van schuin voor. In het echt merk ik helemaal verschil. Minder 'vierkante' rug, meer vorm en heel wat smaller. En achter de schouder die bult is ook een stuk minder. Mag nog heel wat af, maar ik heb in elk geval geen harige worst op pootjes meer. :') :D

Afbeelding

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:48

Die Thinline lijkt mij niet wat, geen idee waarom, maar die spreekt mij niet aan.

Mooi verschil hoorhier boven, dat is goed te zien!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 12:02

@Puppy, hij ziet er super uit! Ik heb dit sowieso al eens gevraagd, maar hoevaak per week werk je met hem en wat doe je dan precies? Sterk aan het overleggen met mezelf om voor een bijrijder te gaan zodat het afvalproces vlotter gaat. Hij lijkt ook veel happier in z'n vel te zitten, minder "sad face" en lage hals.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 13:38

Ik heb ook een Thinline en het eerste model greenguard. Eerste model vind ik veel fijner dan de huidige bakjes.

Thinline ben ik ook heel tevreden over, mijn paard laat hem goed om.

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:40

Wij hebben na 5 maanden groen licht van de DA om onbeperkt te gaan stappen onder het zadel. Aangezien ze de laatste 3 maanden niks gedaan heeft dan wandelen naar het land en terug begonnen met om de dag 10 minuten te stappen. Wij zijn er nog lang niet (White Line Disease, was een groot gedeelte van der hoef eraf gehaald), maar heel blij dat we iig weer wat kunnen doen, want mevrouw is alleen maar dikker geworden.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:00

Kirania schreef:
@Puppy, hij ziet er super uit! Ik heb dit sowieso al eens gevraagd, maar hoevaak per week werk je met hem en wat doe je dan precies? Sterk aan het overleggen met mezelf om voor een bijrijder te gaan zodat het afvalproces vlotter gaat. Hij lijkt ook veel happier in z'n vel te zitten, minder "sad face" en lage hals.


Lage hals komt door het eten. Dat heeft hij nu nog steeds als zijn bak voor hem ligt. De 'sad face' kwam door de pssm, hij voelde zich erg beroerd erdoor. Onder andere keiharde spieren, stijf en kon amper een half bak rondje lopen. En aangezien hij amper kon lopen, kwam hij in 2 maanden tijd nog meer aan. Wat uiteindelijk ook niet helpt natuurlijk. -O-
Maar nu voelt hij zich weer super, had het niet meer durven dromen dat hij er zo snel weer zo bovenop zou komen. :D

Op het moment geef ik hem 5-6 keer per week beweging, op het moment max 2 uur, ivm tijd en energie gebrek. En als het idioot hard regent heeft hij gerust een extra dag vrij of bv 10 min even stappen.
Zomer was het 5-6 keer per week beweging, waaronder 1-2 keer 3(of meer) uur onderweg, wandelen in combi met rijden (max 1 u rijden). En verder minimaal half u tot 2 uur wandelen, rijden, fietsen, grondwerk.

Hier trouwens foto met ook de voorkant met vergelijken.

Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:27

gr_roos schreef:
Ik heb ook een Thinline en het eerste model greenguard. Eerste model vind ik veel fijner dan de huidige bakjes.

Thinline ben ik ook heel tevreden over, mijn paard laat hem goed om.


Ik ben ook heel blij met de thinline, mooi soepel, paard kan er goed mee eten en drinken en zelfs kroelen.
Hij gaat het hele seizoen al probleemloos om, steekt zelf zijn neus er in.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 18:43

@Puppy, goed nieuws zeg! Ik ken er weinig die pssm kunnen bestrijden op een manier dat het leefbaar wordt. Dus echt super! Duidelijk verschil te zien op de foto's, ook zeker in moddergehalte _O-
Hier normaal 3-4 keer per week. Het hangt er een beetje vanaf waar er de tijd voor is, maar ik denk dat dat wel echt z'n job doet ivm afvallen :j

Ondertussen zijn hier de scoot boots voor achteraan aangekomen en uitgebreid getest, ze blijven super aan! Blijven zelfs aan in heel diepe modder, plassen, grind, sprintjes, bergen en afdalingen. Ik merk wel dat door achteraan schoenen aan te doen ze echt wel meer grip heeft. Ook geen pijn nu met onze rotwegen in de omgeving, dus het is echt gezellig om nu buiten te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 13:59

Ik meld me hier ook even. Ik heb niet alles gelezen want 221 pagina's is wel heel veel maar hopelijk hebben jullie tips voor mij. Ik heb een 5 jarige Welsh Cob en een 1,5 jarige Shetlander die beide aan de dikke kant zijn. Ze lopen 24/7 buiten in een ruime paddock (geen gras) en krijgen gezamenlijk ongeveer 10 kg hooi in hooinetten, verdeeld over de dag. 'S-avonds krijgen ze een handje Metazoa. Verder eigenlijk niets, behalve af en toe een snoepje. De shetlander is natuurlijk nog niet aan het werk, de Welsh Cob ben ik aan het doorrijden, ongeveer 3x per week een minuut of twintig. Langer durf ik nog niet aan omdat mijn rijbak nog wat aan de zware kant is. Ze houden elkaar wel aardig in beweging. Volgens mij krijgen ze niets teveel en toch zijn ze te zwaar. Wat kan ik nog aanpassen?Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 16:38

Ligt eraan wat er in je hooi zit. Als jij een rijke partij hebt, kunnen ze zelfs moddervet worden op 5 kilo.
Dus neem een monster en stuur het op naar PAVO voor een analyse.
Je Cob is echt zwaar lijkt het, ik zou 1,5% van het lichaamsgewicht aan hooi voeren een aanvullen met stro zodat ze niet met een lege maag staat.

Veel rechtuit bewegen is voor een jong paard het meest heilzaam, dus lekker lange stukken stevig stappen buiten. KM'ers maken. Desnoods loop je ernaast of heb je haar aan de fiets.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:28

Kan je die welshcob al buiten rijden?

Dan zou ik die keren lekker naar buiten gaan en shet ernaast aan een touwtje. Doen wij ook al vele jaren en paarden die samen staan doen dat prima.

Maar ik ben ook bang dat 24/7 in alleen ene bak echt niet genoeg km's zijn. Het is vrij saai en het vraagt niet genoeg om te bewegen.
Kan je niet in de bak route's afzetten? Dus bijv prikpaaltjes om aan de buitenkant te lopen en dan achterin een ingang naar een hooi plek in het midden? of water?

Of achterin hooi. En in netten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:29

Ninx, bedankt voor je reactie. Ik zal inderdaad eens wat hooi opsturen. Overigens is het een hij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:33

superpony schreef:
Kan je die welshcob al buiten rijden?

Dan zou ik die keren lekker naar buiten gaan en shet ernaast aan een touwtje. Doen wij ook al vele jaren en paarden die samen staan doen dat prima.

Maar ik ben ook bang dat 24/7 in alleen ene bak echt niet genoeg km's zijn. Het is vrij saai en het vraagt niet genoeg om te bewegen.
Kan je niet in de bak route's afzetten? Dus bijv prikpaaltjes om aan de buitenkant te lopen en dan achterin een ingang naar een hooi plek in het midden? of water?

Of achterin hooi. En in netten.


Waar haal jij vandaan dat ze alleen maar in de bak lopen? De foto's zijn toevallig in de bak gemaakt maar ze lopen voornamelijk in de paddock, die overigens groot genoeg is om een flink sprintje te trekken. Hooi voer ik al in netten op verschillende plaatsen in de paddock. Naar buiten met de Cob gaat helaas nog niet dus laat staan met een jonge shetlander ernaast. Twee jonge, niet verkeersmakke pony's samen op pad lijkt me geen goed idee. Maar toch bedankt voor het meedenken.

xLiez

Berichten: 1893
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:43

Dit klinkt ook wel als mooi voer, net zoals de pavo inshape: https://petsplace.nl/cavalor-silhouette ... 3-pps.html

Is nieuw van cavalor. Mijn pony valt langzaam weer iets af, na blessure helaas teveel kilo’s erbij :( nu langzaam weer aan het opbouwen maar merk dat zijn lichaam steeds fitter aan het worden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:49

xLiez schreef:
Dit klinkt ook wel als mooi voer, net zoals de pavo inshape: https://petsplace.nl/cavalor-silhouette ... 3-pps.html

Is nieuw van cavalor. Mijn pony valt langzaam weer iets af, na blessure helaas teveel kilo’s erbij :( nu langzaam weer aan het opbouwen maar merk dat zijn lichaam steeds fitter aan het worden is.



Super! Dank je wel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:09

Orchidee14 schreef:
superpony schreef:
Kan je die welshcob al buiten rijden?

Dan zou ik die keren lekker naar buiten gaan en shet ernaast aan een touwtje. Doen wij ook al vele jaren en paarden die samen staan doen dat prima.

Maar ik ben ook bang dat 24/7 in alleen ene bak echt niet genoeg km's zijn. Het is vrij saai en het vraagt niet genoeg om te bewegen.
Kan je niet in de bak route's afzetten? Dus bijv prikpaaltjes om aan de buitenkant te lopen en dan achterin een ingang naar een hooi plek in het midden? of water?

Of achterin hooi. En in netten.


Waar haal jij vandaan dat ze alleen maar in de bak lopen? De foto's zijn toevallig in de bak gemaakt maar ze lopen voornamelijk in de paddock, die overigens groot genoeg is om een flink sprintje te trekken. Hooi voer ik al in netten op verschillende plaatsen in de paddock. Naar buiten met de Cob gaat helaas nog niet dus laat staan met een jonge shetlander ernaast. Twee jonge, niet verkeersmakke pony's samen op pad lijkt me geen goed idee. Maar toch bedankt voor het meedenken.


Je schrijft; Ruime paddock. Dat zijn doorgaans geen ruimtes van ha's groot waar ze voldoende bewegen. Maar je zou toch een pad kunnen afzetten en uitdagen om route's te lopen.

Jammer dat ze nog niet buiten gewend zijn. Ik zelf begin daarmee voor rijden en alles, dus zou een mooie extra toevoeging zijn met beweging geven en opbouwen. Dan eerst aan de hand.

Anoniem

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:17

Superpony, aan de hand ben ik mee bezig maar wel beide apart. Door omstandigheden is het er de laatste tijd niet van gekomen. De Cob is wel redelijk verkeersmak maar het is wel weer even geleden dat we echt gewandeld hebben. Verder weet jij helemaal niet hoe groot mijn paddock is en hoe deze eruit ziet. Ik weet dat ze hier meer dan genoeg in kunnen bewegen en dat doen ze ook. Ze hebben ook genoeg afleiding dus zich vervelen doen ze niet.

Anoniem

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:18

Oke, ik heb een ruwvoer monster opgestuurd en ga sowieso iets terug in het hooi voeren. Verder heb ik de Pavo inshape besteld en ga ik de training nog meer opbouwen aan de hand van het Pavo trainingsschema. Moet goed komen toch?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 11:47

Orchidee14 schreef:
Superpony, aan de hand ben ik mee bezig maar wel beide apart. Door omstandigheden is het er de laatste tijd niet van gekomen. De Cob is wel redelijk verkeersmak maar het is wel weer even geleden dat we echt gewandeld hebben. Verder weet jij helemaal niet hoe groot mijn paddock is en hoe deze eruit ziet. Ik weet dat ze hier meer dan genoeg in kunnen bewegen en dat doen ze ook. Ze hebben ook genoeg afleiding dus zich vervelen doen ze niet.


Paarden horen minimaal 20/30km per dag af te leggen en dat kunnen ze nooit in Nederland.

We voeren in Nederland ook teveel en te rijk voer doorgaans, dus de meeste paarden zijn te dik.

Mensen willen een kant en klare oplossing of een tovermiddel, maar voer hoort in verhouding tot bewegen te staan.

Je geeft aan dat je pony overgewicht heeft en in een ruime paddock staat en die zijn doorgaans echt geen ha's groot. Dan ben je ene uitzondering.
Maakt niet uit, want dat is overal zo. Maar genoeg bewegen doen ze gewoon niet. Dat kan niet in Nederlandse omstandigheden.

Een paard hoort te zoeken naar voer en rond te trekken van het ene voer naar het andere. Een goed, uitgebalanceerd dieet bestaat niet alleen uit hooi, maar ook uit bomen, struiken, blad, takken etc etc. Niet alleen qua voeding, maar ook qua bezigheid is dat belangrijk, net als sociaal contact, rennen, spelen, kroelen en samen slapen.

Als paarden dat niet kunnen doen en op een paar plekken hooi hebben, gaan ze uitsluitend daar staan eten. Rennen een paar keer heen en weer, kroelen misschien 2x en eten weer.

Iedereen zit praktisch in die situatie, maar verveling is er dus zeker wel en dat veroorzaakt wel vaak dat ze maar blijven eten van het overmatig aangeboden ruwvoer.

Daarom geven wij als mens extra beweging.

Een 5 jarige is jong en het speelt ook mee hoe hij de afgelopen 5 jaar gevoerd is. Maar op die leeftijd kunnen ze wel aan het werk en zijn ze doorgaans al meer gewend. Dat scheelt dan in opbouwe, beweging geven etc.

Een tovermiddel is er verder niet. Pavo speelt handig in op het grootste probleem van overgewicht en bijbehorende risico's, maar ook het in shape programma is in combinatie met bewegen. En de pavo in shape is niet veel meer dan vitamine en extra eiwitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:24

Superpony ik woon in Duitsland :D en ja dat hij op deze leeftijd meer kan bewegen is zeker waar. Maar door omstandigheden van mijn en zijn kant is dat helaas niet mogelijk geweest. Zoals ik al zei, ik ga daar vanaf nu hard mee aan de slag en ben er van overtuigd dat het goed komt. En wat betreft het pavo inshape programma, baat het niet dan schaadt het niet.