[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:58

Klopt Marlies :j Daarom dat ik er ook zo snel mogelijk werk van wil maken om een beter passend zadel te vinden. Ik wil echter wel een zadel wat wedstrijdconform is... Wie weet start ik er ooit nog een B-proefje mee :D of komt er een bijrijder die dat graag wil proberen. Dan liever met een zelf aangekocht en passend zadel dan dat ze zelf met iets komen aanzetten.

Stalgenoot heeft nog een zadel wat breder is qua boom, dat gaan we vanavond passen en uittesten. Intussen contacteer ik alsnog wel iemand om te bekijken wat de opties zijn voor aankoop natuurlijk. Ik hou er rekening mee dat hij gaat afvallen en dan waarschijnlijk alsnog slanker zal worden op de schoft door vetverlies. dat hoop ik zelfs, anders wordt het zowat onmogelijk om daar wat voor te vinden.

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:02

Wat een gedoe he. Hopelijk past die van je stalgenoot voldoende om de tijd tot een ander zadel te overbruggen. Merk zelf dat het trainen onder het zadel echt het beste werkt voor de kilometers en energieverbranding.
Heb de luxe van het bos binnen 1 km stappen (door een rustig stukje weg/bosje) en ga dus altijd naar buiten als het licht is buiten. En zelfs soms in het donker met lampjes en een fietser mee.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:12

Enne zelf je boommaat opmeten en hem dan tweedehands kopen? Er is zoveel betaalbaars tweedehands te krijgen nu. Je kan dan eventueel gewoon steeds doorwisselen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:31

Deze heeft meer nodig dan ff simpel opmeten. Hij is enorm rond, weinig schoft. Brede rug, zou even moeten kijken hoe/waar de spieren exact verloop hebben. Hij is ook relatief kort én lichtjes overbouwd, met een ietwat hollere rug. Vandaar dat mijn huidige zadel brugt, dat loopt recht van de schoft naar het steunpunt van de kussens achteraan. Het is niet alleen de breedte van de boom die telt, ook de lengte van het zadel en de vorm van de boom dus.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:52

Ik heb een Ideal Tech zadel, dat is voor mijn rond geribte merrie met schouders en schoft van een Fries het enige (spring)zadel wat passend is en ook later aan te passen is.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:54

En het werken met inlegpads? Oud stalgenoot had een paard met een holle rug. Daar was geen zadel voor te vinden, maar met de pads (prolite) kon de rug opgevuld worden en paste er een normaal zadel op. Dat vermakelijke misschien je zoektocht naar alleen een kort zadel met brede boom. Was Massimo al genoemd?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:56

Varekaj schreef:
Deze heeft meer nodig dan ff simpel opmeten. Hij is enorm rond, weinig schoft. Brede rug, zou even moeten kijken hoe/waar de spieren exact verloop hebben. Hij is ook relatief kort én lichtjes overbouwd, met een ietwat hollere rug. Vandaar dat mijn huidige zadel brugt, dat loopt recht van de schoft naar het steunpunt van de kussens achteraan. Het is niet alleen de breedte van de boom die telt, ook de lengte van het zadel en de vorm van de boom dus.


Koop een goed passend tweedehands boomloos zadel en zorg dat je hem aan de gang houdt.
Niet steeds start/stop, dan blijft ie jojo-en en blijf je dit probleem houden.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:28

Ninx schreef:
Koop een goed passend tweedehands boomloos zadel en zorg dat je hem aan de gang houdt.
Niet steeds start/stop, dan blijft ie jojo-en en blijf je dit probleem houden.


Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn merrie was net op gewicht, raakte ze bevangen van de cortico's, weer lekker aan het opbouwen, toen een hoefzweer die zo hoog zat en groot was dat hij er bij de kroonrand en aan de onderkant uit kwam en toen ze daar goed van liep en ik net weer begon met rijden schrok ze en gaf ze een bok. Ik ben veel erger van d'r gewend dus waarom ik er knullig afviel weet ik niet, maar ik heb mijn kuitbeen op 2 plaatsen gebroken, zit een breuk in mijn hiel en ik ben vorige week geopereerd. Revalidatie duurt 3 tot 6 maanden, heb iemand die haar nu een aantal keer vanaf de grond traint, maar ik heb dus ook een start stop seizoen waardoor het afvallen minder snel gaat.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:59

Ik kan hem wel in de gang houden gelukkig. Dan longeer ik wat vaker en desnoods dan stappen/draven zonder zadel.
Les wil ik er vooral graag bij om hem soepeler te krijgen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:17

Zonder zadel zijn er gelukkig ook nog opties als werken aan de hand, aan de lange teugel, aan de longe.
Werkt voor afvallen en conditie wel ietsje minder dan rijden maar het is zeker beter dan niks.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:20

Ik heb een sella springzadel. 1 van de weinige waarvan kopijzer dmv pers verstelbaar is. Dus zeker met afvallen. Mijn geval ook revalidatie was dat een fijne keus.
Voordeel is ook het U kopijzer voor ronde paarden. Ik heb een XXW kopijzer en daar is bijna geen zadel in te vinden, voor een fijne prijs.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:39

Wie zegt dat een paard laten afvallen eenvoudig is, die heeft vast nooit met alle vraagstukken te maken gehad die erbij komen kijken :))

Ymediem
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Nederland

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:30

Hier wordt gereden met een Massimo Tolt II. Mijn pony is breed, rond en heeft een korte rug. Dit zadel ligt super en zit heerlijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:37

Nou, behalve vliegles en zandhappen omdat hij een spook hoorde :+ heel erg fijn kunnen rijden! Doordat het zadel niet optimaal ligt de focus gelegd op mijn houding om hem er alsnog zo weinig mogelijk hinder van te geven. En wat liet hij soms fijne stukken zien!

Zij hebben mogelijks een paar bredere zadels liggen van hun eigen koudbloeden, mag eens kijken of daar iets tussen zit wat (beter) past. Vriendin brengt ook een breder zadel mee om te passen.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 08:16

Dat klinkt fijn Varekaj! Wel minder van het zandhappen #)

Ik rijd met een Freemax (western zadel) dus hebben jullie niet zo veel aan denk ik. Alles wat Engels was wat ik heb geprobeerd bleef schuiven (kort, rond, weinig / geen schoft en brede schouders met naar voor liggende singelplaats). M'n Freemax ligt als een huis.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 09:20

Afbeelding

Sinds we overgeschakeld zijn naar marstall vito (nog steeds nagenoeg zelfde trainingsregime, enkel met wat meer grond- en denkwerk) ziet ze er steeds beter uit en is ze eindelijk van het plateau af! *\o/*

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 11:36

@kirania mooie progressie!

Hier nog wel model tank maar qua overgewicht gaat het steeds beter.
Meer training mogelijkheden geeft ons wat meer actie

Afbeelding

Winterseizoen wel weer spannend, ga vandaag de weide afsluiten en dan gaan ze 24/7 op de paddock
Even het net terug wisselen naar 3cm ipv de 4 die ze nu hadden

Hopelijk blijft ons oudje mooi op gewicht en gaat Eureka lekker wat verliezen :D

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:11

Hier merk ik gelijk weer een verschil met een tijdje terug toen ze weer op een "nieuw" stuk wei stonden. Ze is nu voor mijn gevoel weer iets afgevallen en blijft op dit gewicht. Zeker nog te zwaar maar dit is al beter dan het idee hebben dat ze elke dag dikker wordt.

@Kirania wat een verschil al!

en @Duplo, ziet er ook niet verkeerd uit. Zag een foto uit een ander topic waar je had gereageerd en daar was ze een stukje ronder. Staan dit paardje en de oudere samen in de paddock? Is dan inderdaad lastig als je de een wil laten afvallen en de ander op gewicht wil houden.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:11

In ontspannen modus toont ze ook wel wat buikiger, maar ze gaat van 'luilekkerland' naar lekker trainen dus de spieren moeten ook wat gaan helpen :Y)

Ze staan echt samen idd, de oudere heeft dit jaar een deken op dus dat gaat ook al weer schelen denk ik en ik ga proberen mezelf te blijven motiveren om ook ik het donker en de kou te blijven trainen

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:14

Ik meld me hier ook. :\

Ik heb sinds ruim een maand mijn eerste eigen paard; een lieve Tinker merrie van 20 jaar. Ze heeft al jaren overgewicht en sinds een paar jaar ook de ziekte van Cushing, waar ze een half pilletje Prascend voor krijgt. Ze is gelukkig (!) nog nooit hoefbevangen geweest.

Ze is altijd gewend geweest om 24/7 buiten op een arme weide te staan en een aantal keer per dag een royale portie hooi te krijgen. En een paar handjes Aveve Light Mix Zero om haar pilletje doorheen te doen.

Ik heb dat zo overgenomen, maar toen ik vanmorgen bij haar was, schrok ik toch wel, eerlijk gezegd. :\ Ik vind haar moddervet en ik maak me ook zorgen om haar algemene gezondheid, zeker in combinatie met haar Cushing.

Ik ben me de afgelopen twee weken gaan verdiepen in haar voeding en wil af van de Light Mix Zero (omwille van de melasse die erin zit) en haar alleen een vitaminen- en mineralenkorrel gaan geven. Ik ben uitgekomen bij Formula4Feet van Equi Life, maar die weigert ze te eten (in losse brokvorm), zelfs met een handje LMZ er doorheen. En mijn gok is dat het komt omdat er geen melasse in zit. Als je altijd lolly's gewend bent, is een komkommer natuurlijk wel een héle zware teleurstelling..

Weet iemand of ik de F4F zou kunnen mengen met Agrobs Alpengrün Mash? Want dan is dat misschien iets om te proberen.

Ik heb vanmorgen ook contact opgenomen met de dierenarts, voor een algemene check-up en bloedafname. Hij komt komende dinsdag.

Ik vind het zo spannend en lastig allemaal, er komt zoveel op me af en ik vraag me af of ik het wel goed doe zo. Ze is mijn eerste eigen paard en ik wil het zo ontzettend graag goed doen voor haar..

SIEMxFUNNY

Berichten: 5666
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Alblasserdam

Re: [INFO] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:16

Heb je een foto steentje ?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 23:41

Het zijn niet de beste foto's, maar betere heb ik momenteel niet. Ik probeer morgen nieuwe foto's te maken. :)

Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 00:34

Steentje schreef:
Ik meld me hier ook. :

Ik heb sinds ruim een maand mijn eerste eigen paard; een lieve Tinker merrie van 20 jaar. Ze heeft al jaren overgewicht en sinds een paar jaar ook de ziekte van Cushing, waar ze een half pilletje Prascend voor krijgt. Ze is gelukkig (!) nog nooit hoefbevangen geweest.

Ze is altijd gewend geweest om 24/7 buiten op een arme weide te staan en een aantal keer per dag een royale portie hooi te krijgen. En een paar handjes Aveve Light Mix Zero om haar pilletje doorheen te doen.

Ik heb dat zo overgenomen, maar toen ik vanmorgen bij haar was, schrok ik toch wel, eerlijk gezegd. : Ik vind haar moddervet en ik maak me ook zorgen om haar algemene gezondheid, zeker in combinatie met haar Cushing.

Ik ben me de afgelopen twee weken gaan verdiepen in haar voeding en wil af van de Light Mix Zero (omwille van de melasse die erin zit) en haar alleen een vitaminen- en mineralenkorrel gaan geven. Ik ben uitgekomen bij Formula4Feet van Equi Life, maar die weigert ze te eten (in losse brokvorm), zelfs met een handje LMZ er doorheen. En mijn gok is dat het komt omdat er geen melasse in zit. Als je altijd lolly's gewend bent, is een komkommer natuurlijk wel een héle zware teleurstelling..

Weet iemand of ik de F4F zou kunnen mengen met Agrobs Alpengrün Mash? Want dan is dat misschien iets om te proberen.

Ik heb vanmorgen ook contact opgenomen met de dierenarts, voor een algemene check-up en bloedafname. Hij komt komende dinsdag.

Ik vind het zo spannend en lastig allemaal, er komt zoveel op me af en ik vraag me af of ik het wel goed doe zo. Ze is mijn eerste eigen paard en ik wil het zo ontzettend graag goed doen voor haar..


Als ik je een tip mag geven. Laat het even zo. Ze vinden de smaak vaak even wennen. Maar ze gaan het vaak echt wel eten. Heeft alleen soms wel gewoon wat nodig. Ze verwachten het zoete en dus mieten ze gewoon afwennen. Zolang ze hooi eet, gaat ze van een paar dagen voer weigeren niet dood. Je weet de oorzaak...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:13

En de inshape van pavo? Of care4life? Of hun Vital? Die aten mijn lastige eters ook best vlot.
En die zero light... Anders de gewone sport mix zero geven? Ik denk dat daar geen melasse in zit.

Nu België afstevent op een nieuwe lockdown-light kan het dat naar stal gaan geen essentiële verplaatsing wordt omdat ze volpension staan. Hopelijk komt het zo ver niet. Les is niet meer toegestaan (potverdekke) maar ik ben nu 3 weken vrij en zou toch echt graag mijn beestjes de nodige beweging willen blijven geven.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:47

Ik heb een merano die ik van iemand mag proberen en op het eerste zicht lijkt die aardig goed te passen! Nog niet mee gereden maar ben wel al voorzichtig positief.