Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 16:51

Hoi,

Ik heb een 4 jarige gelders paard.
Door het gras begint ie enorm dik te worden. Hij krijgt 4x per week beweging 3x per week rijden 2 dressuurmatig en 1x buitenrit of springen. En dan 1 dag aan een halstertje longeren.
Hij heeft al snel last van de warmte het maakt bij hem niet uit hoe warm het is buiten al vanaf 14 graden zweet ie enorm snel. Dit is al bekend dat ie snel last van de warmte heeft sinds ik hem als veulen heb.
Maar aangezien die nog zo jong is lijkt mij 5/6 dagen bewegen weer te veel.
Hij krijgt al geen krachtvoer meer alleen na het werken een klein handje voor zijn. Electrolyte wat ie krijgt. En dat is het.
Hij staat 24/7 buiten waarvan van 7 uur sochtends tot 5 uur smiddags op het land en de rest van de avond/nacht op de paddock om 9 uur krijgen ze weer hun hooi zodat ze paar uurtjes kunnen uitbuiken van het gras ze hebben onbeperkt hooi want sochtends ligt er nog een hoop. Kwa ruwvoer minderen kan helaas niet omdat ie in een groep staat.
Dus iemand die misschien toch nog tips heeft?

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:52

Een graasmasker.Mijn Haflinger heeft het 24/7 om anders word hij moddervet.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 16:55

Britta31 schreef:
Een graasmasker.Mijn Haflinger heeft het 24/7 om anders word hij moddervet.


Heeft ie er geen last mee van de warmte? Want die van mij trekt zijn vliegenkap al af omdat ie dat te warm vind :+

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:57

Van dik zijn heeft die meer last met de warmte dan met een masker

Op paardeerlijk staan meerdere maskers waarmee ze goed kunnen ademen

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:57

Minder hooi voeren voor de nacht als ze nu nog over hebben.

Amber_anne

Berichten: 6914
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:01

Krijgen ze het hooi snachts uit een slowfeeder?

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:15

Wandelen? En dan niet een kwartiertje, maar flink wandelen. Hier heb ik heel wat km erop zitten met die van mij. Zowel wandelend, rijdend als fietsend. Een uur is voor ons een kort rondje. Met jonge leeftijd ging ik wandelen en rijden combineren.

Ook het voer is van onbeperkt hooi (zomers gras) naar beperkt afgewogen getest hooi gegaan. Gras ook beperkt en met masker. Verder stro en aanvullen waar nodig (balancer, eiwit etc.)
Zit ongeveer 2,5 jaar tussen de foto's.

Afbeelding

Kwa graasmaskers zijn er verschillende soorten en maten. Ik heb zelf een bloempot model. Gaat prima ook met warmere dagen.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:19

Max heeft er ook geen last van.Hij kan er alles mee.

Afbeelding
Max heeft dit masker.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:21

Die va harrys horse is fijn met warm weer.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 17:33

belle_boef schreef:
Minder hooi voeren voor de nacht als ze nu nog over hebben.


Hier bepaal ik niet over ze krijgen 3 hooinetten van Harry’s horse deluxe maat L. Voor 5 paarden.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 17:33

Amber_anne schreef:
Krijgen ze het hooi snachts uit een slowfeeder?

Ja zeker.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 17:37

puppy1128 schreef:
Wandelen? En dan niet een kwartiertje, maar flink wandelen. Hier heb ik heel wat km erop zitten met die van mij. Zowel wandelend, rijdend als fietsend. Een uur is voor ons een kort rondje. Met jonge leeftijd ging ik wandelen en rijden combineren.

Ook het voer is van onbeperkt hooi (zomers gras) naar beperkt afgewogen getest hooi gegaan. Gras ook beperkt en met masker. Verder stro en aanvullen waar nodig (balancer, eiwit etc.)
Zit ongeveer 2,5 jaar tussen de foto's.

[ Afbeelding ]

Kwa graasmaskers zijn er verschillende soorten en maten. Ik heb zelf een bloempot model. Gaat prima ook met warmere dagen.


Ik zit er wel op laats een rondje van 2,5 uur gemaakt met heel veel stap.
Wandelen deed ik voorheen ook met hem maar hij is 1x zo geschrokken van een vrachtwagen dat ie over mij heen rende en bijna voor de vrachtwagen kwam sinds dien durf ik dat niet echt. Als ik er op zit heeft ie op 1 of andere manier meer vertrouwen.

Maar met wandelen deed je dat 1x per dag met hem of soms ook savonds als je smorgens al heb gereden?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 17:37

Britta31 schreef:
Max heeft er ook geen last van.Hij kan er alles mee.

[ [url=m/KWL4NA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Max heeft dit masker.

Hoe gaat het drinken daar mee? Wij hebben een automatische drinkbak op de wei

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:39

trysteffy schreef:
belle_boef schreef:
Minder hooi voeren voor de nacht als ze nu nog over hebben.


Hier bepaal ik niet over ze krijgen 3 hooinetten van Harry’s horse deluxe maat L. Voor 5 paarden.


Dan zou ik voor de optie graasmasker gaan.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:48

trysteffy schreef:
puppy1128 schreef:
Wandelen? En dan niet een kwartiertje, maar flink wandelen. Hier heb ik heel wat km erop zitten met die van mij. Zowel wandelend, rijdend als fietsend. Een uur is voor ons een kort rondje. Met jonge leeftijd ging ik wandelen en rijden combineren.

Ook het voer is van onbeperkt hooi (zomers gras) naar beperkt afgewogen getest hooi gegaan. Gras ook beperkt en met masker. Verder stro en aanvullen waar nodig (balancer, eiwit etc.)
Zit ongeveer 2,5 jaar tussen de foto's.

[ Afbeelding ]

Kwa graasmaskers zijn er verschillende soorten en maten. Ik heb zelf een bloempot model. Gaat prima ook met warmere dagen.


Ik zit er wel op laats een rondje van 2,5 uur gemaakt met heel veel stap.
Wandelen deed ik voorheen ook met hem maar hij is 1x zo geschrokken van een vrachtwagen dat ie over mij heen rende en bijna voor de vrachtwagen kwam sinds dien durf ik dat niet echt. Als ik er op zit heeft ie op 1 of andere manier meer vertrouwen.

Maar met wandelen deed je dat 1x per dag met hem of soms ook savonds als je smorgens al heb gereden?


Ik geef maar 1 keer per dag beweging, verder moet ie het zelf regelen met bewegen. Maar dan ging ik bv een uur lopen, klom ik erop en dan na een half uur tot uur rijden ging ik daarna weer een uur terug wandelen. Zo konden we heel wat km en uren maken, zonder uren de rug te belasten met zijn leeftijd.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:08

Drinken gaat goed.Hij duwt met zijn masker.Hij kan kort gras eten en in de winter ook het hooi goed.Ook geen wondjes om zijn snuit.Hij heeft het nu bijna 2 jaar 24/7 om.Alleen met slobber eten dan af natuurlijk.Het was natuurlijk wel wennen en handigheid krijgen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:15

Je vertelt dat je paard elektrolyten krijgt. Wat zit daar in? Er zijn elektrolyten met suikers erin. Dat lijkt me niet nodig, dat maakt dik, is ongezond.
Waarom geef je elektrolyten? Omdat je paard snel zweet? Je kan een goed zoutblok aanbieden, dan kan je paard zelf naar behoefte aanvullen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 20:26

Jetta schreef:
Je vertelt dat je paard elektrolyten krijgt. Wat zit daar in? Er zijn elektrolyten met suikers erin. Dat lijkt me niet nodig, dat maakt dik, is ongezond.
Waarom geef je elektrolyten? Omdat je paard snel zweet? Je kan een goed zoutblok aanbieden, dan kan je paard zelf naar behoefte aanvullen.



Hij krijgt naf electrolyte. Daar zit geen suikers in. Hij krijgt dat als ie heeft gewerkt hij zweet extreem als we al 5 min draven. Het is niet alleen conditie het is okk gestresst zweet. Er zijn een helle hoop bakkabouters als ik er op zit dat vind ie best spannend namelijk ;)
Een zout blok hangt er maar dat neemt ie niet.

Hij zweet overigens ook als zijn halster 2 min om heeft maar dan loopt ie gewoon ontspannen mee echt onder het halster zweet ie dan.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:23

Ik ben wel benieuwd naar een foto van je paard. En wat is zijn stokmaat? Is hij wel eens op de weegschaal geweest? En wandel je wel eens aan de hand door de bak? Ik wandel met mijn paard ook gewoon in de bak en doe dan ‘grondwerk’ stap, halt, achterwaarts, Spaanse pas, draf, balkjes….hij krijgt als beloning dan zo’n mini snoepje van vitalbix, dan houden we het leuk voor beide en grote kans dat hij zo meer vertrouwen krijgt en minder bakkabouter gevoelig wordt….

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 22:13

Pallatin schreef:
Ik ben wel benieuwd naar een foto van je paard. En wat is zijn stokmaat? Is hij wel eens op de weegschaal geweest? En wandel je wel eens aan de hand door de bak? Ik wandel met mijn paard ook gewoon in de bak en doe dan ‘grondwerk’ stap, halt, achterwaarts, Spaanse pas, draf, balkjes….hij krijgt als beloning dan zo’n mini snoepje van vitalbix, dan houden we het leuk voor beide en grote kans dat hij zo meer vertrouwen krijgt en minder bakkabouter gevoelig wordt….



Ik zal morgen even een stand foto maken die heb ik recent niet. Hij is 1.65 er is 2 jaar terug een weegschaal geweest ik zou begin dit jaar mee doen weer maar ging verhuizen van stal.
Ik doe ook als we niet gaan longeren dan doen we aan lange teugelen maar er naast lopen heeft ie totaal geen last echt als ik er op zit.

Temeraire

Berichten: 3529
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:15

Graasmasker inderdaad, en hopen dat dit voldoende helpt.

Met alleen vaker rijden of wandelen ga je dit waarschijnlijk niet oplossen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 08:49

Mijn dikkie dik
Afbeelding

Hij is enorm boos omdat ie dat ding om moet heel hard briezen maar echt dat boos briezen dat doet ie tijdens het rijden dan ook als ie er niet mee eens is

Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:09

Ik krijg nu misschien half Bokt over me heen maar; ik vind je paard niet te dik op basis van deze foto’s…misschien dat een foto met het hoofd omhoog anders toont maar adhv deze foto’s vind ik m niet dik

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:19

Ik kreeg als advies graasmasker om, hooi wegen en beperkt aantal kilo’s geven en bewegen, bewegen, bewegen. Wat bij ons neerkwam op een uur intensief longeren (draf en galop) en twee keer een uur in de stapmolen. Mijn merrie was te dik en liep niet zuiver, waardoor rijden niet ging.

DuoPenotti

Berichten: 29432
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help paard te dik juiste manier van gezond afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:34

Niet zuiver maar wel intensief longeren? Lees ik dat goed? :)