Ouder paard dik krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chelseaollie
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-01-19

Ouder paard dik krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 15:27

Hallo ik heb een oudere merrie van 24

Ze heeft bijna geen kiezen meer en maalt daardoor ook moeilijker en laat proppen vallen

We zijn nu aan de slag gegaan met wormenkuur en maismeel en slobber maar merk er nu een halfjaartje weinig van merk alleen dat haar mest steeds dunner word en ben er niet zo tevreden over

Heeft iemand tips om haar met andere voer of supplementen of soort gelijke om haar dikker te krijgen ?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Ouder paard dik krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:29

Ik zweer bij Speedibeet.
Senior Priores werkt ook prima, maar ik ken veel paarden die het slecht eten.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:29

Ik zou senior priores geven van subli. Dat is slobber wat je moet weken, daar zit alles in. Het is 1kg droog op 100 kg lichaamsgewicht als volledige vervanger. Als ze nog wel wat kan grazen of hooi eten kun je minder geven. Grasmix is ook fijn spul en ook grasbrok (dat moet je ook weken).

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:36

Fibrebeet van Pavo! Mijn merrie was heel erg ingevallen afgelopen zomer, maar nu weer mooi op gewicht.

Ik heb toevallig gisteren avond een webinar gekeken over ouder wordende paarden vanuit Pavo. Was heel leerzaam!
Laatst bijgewerkt door Skessa_ op 21-10-20 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ouder paard dik krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:38

Hoeveel voer je en hoe zwaar zou ze moeten zijn?

eike
Berichten: 352
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Sinaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:40


ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:42

Ik zou eerst beginnen met ruwvoer vervangers. Bijvoorbeeld Hartog Grasmix, is relatief fijn gesneden gras met wat grasbrok er door. Of luzerne maar hierbij is mijn ervaring dat de oudjes met een slecht gebit dit minder goed eten omdat het scherper is dan grasmix. Tegenwoordig heeft Hartog ook speciaal ruwvoer voor senioren. Probeer ze zo lang mogelijk aan het kauwen te houden.
Mijn oudje kreeg rustig een kilo of 6 á 8 grasmix op een dag, daarbij gewoon zijn muesli en op het laatst 1 á 2 keer per dag een slobber van Masters seniorenbrok (is vergelijkbaar met Seniores Priores).
Je zou ook nog grasbrok bij kunnen geven, dit kan je weken maar het hoeft niet.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Ouder paard dik krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:45

Er is een heel groot topic over het voeren van oudere paarden. Zoek het even op, daarin staan veel tips. En ieder geval ruwvoervervanging gaan geven !!! Dus niet een slobber op basis van granen, maar op basis van pulp of gras bijvoorbeeld.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:47

Fibrebeet werkt goed bij mijn oude paard. Ik vind het prettiger voeren dan subli senior priores, wat ik eerst gaf. Het wordt niet zo vreselijk nat en hoeft met warm water maar een kwartier te weken.

chelseaollie
Berichten: 7
Geregistreerd: 23-01-19

Re: Ouder paard dik krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 15:55

Bedankt voor de vele tips , ze staat nu nog tot volgende week op het gras en dan gaan ze terug op stal in de nacht en overdag in de paddock , ik heb al eerder in het verleden de seniores preiores gevoerd en dat beviel wel , ook zat ik er aan te denken om dat weer te voeren in combinatie met de grasbrokken van pavo

En uiteraard extra kuil dan wat ze normaal krijgt

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:26

Fibrebeet van Pavo.

Mijn oudere, 24/7 weidegang + onbeperkt ruwvoer met schuilstal, paard werd vorig jaar in het najaar ook wat dunner. Ik ben toen hem 1x per dag een portie fibrebeet gaan geven. Hiermee bleef hij mooi op gewicht. Toen het gras weer begon te groeien in het voorjaar ermee gestopt. De hele zomer is hij zonder de fibrebeet mooi op gewicht gebleven. Nu sinds een paar weken weer gestart. Verder krijgt hij een balancer jaarrond erbij.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:52

Seniores priores evt aangevuld met olie of grasbrokken/luzernebrokken geweekt.

En is ze al getest op ppid? Ons oudje bleef nu wat mager, maar nadat haar ppid medicatie opgehoogd is komt ze weer mooi aan!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ouder paard dik krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 17:08

Hoeveel kiezen is bijna geen kiezen meer? Mijn shet mist er 5 en alle snijtanden, maar eet behoorlijk goed nog. Mijn oudste is 27 en mist nu 1 kies, maar eet wel goed ook. Ondanks dat kan zij iets invallen, dus ik begin vroeg met bijvoeren.

Kauwt je paard nog wel op ruwvoer? Want lang zonder eten staan, geeft ook problemen en dat ga je vaak krijgen als ze alleen nog op slobber achtig voedsel komen te staan.

Heb je al eens psyllium gekeken? Zand geeft ook vaak dunne mest.

Ik vind SP niks en zou zelf altijd beginnen met wiesencobs/nuggets en dan speedibeet en of fibrebeet erbij. Je kan er bijv de Vital doorheen doen. Dat weekt wel mee.

Als dit niet voldoende is kan je gaan denken aan maismeel, zemelen en coolstance copra. Maar als de darmflora een opdoffer heeft door slecht eten en kauwen, kan je ook een probiotica voeren nu.

Verder lijnzaad geven.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:00

mijn welsh ruin van 28 heeft ook slecht gebit, alles zit er nog in,maar de kiezen zijn vlak
hij staat snachts apart met echt heel veel hooi en smorgens is daar nog een bult propjes van over :')
die propjes daar eet hij ook van en zo krijgt hij ook nog wat binnen.
hij krijgt drie keer per dag een mengsel van:
een voerschep seniores priores .
een halve schep fibrenuggets.
en dan eenmaal daags nog 200 gram bodybuilder van mijten
en om de dag 70 gram pavo vital.
voor de lekkere smaak nog een halve voerschep musli er doorheen.

en dat gaat harstikke goed.
overdag staat hij in de groep op voordroog en hij maakt echt alleen maar proppen.
maar scharrelt rond, pest de jonkies nog en is gewoon mooi op gewicht.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:20


Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:29

Paardenfann4 schreef:
Ik zou senior priores geven van subli. Dat is slobber wat je moet weken, daar zit alles in. Het is 1kg droog op 100 kg lichaamsgewicht als volledige vervanger. Als ze nog wel wat kan grazen of hooi eten kun je minder geven. Grasmix is ook fijn spul en ook grasbrok (dat moet je ook weken).


Mijn oudje heeft het hier vorige winter ook erg goed op gedaan. Ik voer dan per dag 1 kilo seniores priores, 1,5-2 kg brok (haven sportbrok, wat ze allemaal krijgen), pavo vital en emmer luzerne, en daarnaast natuurlijk ruwvoer.

Deze zomer had ik fibre beet geprobeerd, omdat dat maar 45min hoeft te weken. Op zich bevalt dat om op gewicht te blijven ook. Maar seniores priores schijnt toch beter te zijn omdat dat echt ruwvoer vervanging is.

Skessa_
Berichten: 10627
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 11:17

Dispar_Vulgo schreef:
Paardenfann4 schreef:
Ik zou senior priores geven van subli. Dat is slobber wat je moet weken, daar zit alles in. Het is 1kg droog op 100 kg lichaamsgewicht als volledige vervanger. Als ze nog wel wat kan grazen of hooi eten kun je minder geven. Grasmix is ook fijn spul en ook grasbrok (dat moet je ook weken).


Mijn oudje heeft het hier vorige winter ook erg goed op gedaan. Ik voer dan per dag 1 kilo seniores priores, 1,5-2 kg brok (haven sportbrok, wat ze allemaal krijgen), pavo vital en emmer luzerne, en daarnaast natuurlijk ruwvoer.

Deze zomer had ik fibre beet geprobeerd, omdat dat maar 45min hoeft te weken. Op zich bevalt dat om op gewicht te blijven ook. Maar seniores priores schijnt toch beter te zijn omdat dat echt ruwvoer vervanging is.



Fibrebeet is ook ruwvoervervanging