Moeilijke eter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 20:16

Hoi allemaal, mijn paard eet heel graag hooi en gras. Ze is ook goed op gewicht en ziet er netjes uit. Zou wat meer spier op mogen, maar niks bijzonders. Tanden zijn gedaan deze zomer en ze heeft geen slecht gebit. Ze eet ook graag eikels trouwens maar dat mag niet :+ verder ze is echt een moeilijke eter als het om ander voer gaat.
Soms lust ze iets een paar weken, soms lust ze het al direct niet.
En dit gaat niet alleen om biks, maar ook om luzerne, muesli, vitaminebrokjes, appel, wortel, peer.. Als een ander paard het verder wilt opeten staat ze het zo af, zit ze totaal niet mee.

Momenteel wissel ik dingen om, maar er zijn dus dagen dat ze hooguit een hap of twee van iets wegwerkt. Heeft iemand tips? Wat een paar maanden goed ging was 1 week psylliumslobber van subli met een handje metazoa, twee weken een schep red fibre mix, 1 week een schep luzerne en een paar handjes bodybuilder. En dan elke dag een andere soort fruit/snack (een stoofpeer, dan eens een wortel, een handje broodkruim, blaadje witlof..). Soms maak ik het eten nat, dat helpt ook wel eens.

De red fibre en de luzerne gaan nu alleen steeds meer tegenstaan jammer genoeg en als ergens metazoa door zit weigert ze het inmiddels. Vitabix, diverse brokken van havens, andere merken luzerne, paardensnoepjes en andere slobbers van subli eet ze pertinent niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:25

Helaas toch een kwestie van uitproberen. Die van mij at ook niks meer, bleek uiteindelijk door een vitaminebrok te komen en te nat of te droog slobber.

JusticeJ

Berichten: 119
Geregistreerd: 14-12-13

Re: Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:26

Wellicht een siroopje of iets anders doorheendoen? Wellicht appelsap/appelmoes? Schijnt te helpen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:29

Heeft ze geen maagzweren?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:33

Omdat je zegt dat ze er goed uitziet, zou ik het eigenlijk wel aandurven om haar qua krachtvoer dan maar heel beperkt iets te geven. Dan wel zorgen voor voldoende gras en hooi en een mineralenblok.
En als je dat dan toch echt heel eng vindt om zo "weinig" te geven, dan zou ik gewoon een simpele basismuesli halen (van Cavalor of Lannoo ofzo), een paar handen van geven en daar dan verder ook heel relax over doen. Eet ze het op, leuk, laat ze het staan, even leuk.

Andere bedenking: hoe wordt ze gehouden? Je zegt dat ze het zo afstaat aan een ander: eet ze altijd met andere paarden rondom haar?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 17:19

Ze staat met 1 ander paard 24/7 buiten met schuilstal, met andere groepen paarden rondom. Met voeren zet ik haar apart. Maar ik dacht, misschien voelt ze wat meer urgentie als ik bijvoorbeeld een geweigerd stuk appel aan haar vriend geef.
Maar dat maakt haar dus niet uit.

Ze heeft onbeperkt uiterwaarden hooi (echt nooit op), strookbegrazing en elke dag een paar uurtjes vol gras in d'r eentje. Haar weidegenootje kan niet tegen veel gras namelijk. En ze heeft twee soorten blokken, een zoutblok en een mineralen blok

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moeilijke eter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:38

Is zij de enige die dan apart staat? Met andere woorden: is het voeren echt een rustmoment of denkt ze toch eerder van 'oliebol, ik sta hier opgesloten terwijl de groep gewoon buiten staat, straks gaan ze weg zonder mij'?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 15:14

Nee ze is niet uit zicht, en gewoon kalm. Meestal wilt ze liever gekriebeld en geknuffeld worden, soms gaat ze op zoek naar grassprieten. Als ik de bak onder haar neus schuif snuffelt ze eraan, soms neemt ze een hap. Soms niet. Als ik nieuw vies voer heb gekocht laat ze het na een hap uit haar mond vallen en kijkt me een beetje verwijtend aan :') .
Vaak eindigt het verhaal ermee dat ze de bak om gooit met haar hoef of neus, daarna kijkt ze er niet meer naar.

Vandaag heeft ze haar bak van gister leeggegeten trouwens

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:36

hoe oud is ze? Is er weleens bloedonderzoek gedaan? PPID getest?

Aethelwulf
Berichten: 34
Geregistreerd: 16-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:41

1 van mijn pony’s is ook een beetje lastig. Eet ook goed ruwvoer maar krachtvoer heel selectief. Inmiddels eet hij Marstal force (vitaminebrokjes) met Marstal Vito en lijnzaadolie. Vooral met lijnzaadolie eet hij zijn voer goed. Ik moet ook niet teveel geven want dan laat hij de helft staan. Maar zo krijgt hij toch alles binnen elke dag dus ik laat het zo.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 10:11

Ik heb je tip meteen uitgeprobeerd aetherwulf, en mijn paard vind lijnzaadolie ook erg lekker! Stond er helemaal van te kijken.

Misschien marstall force ook een keer proberen..