Oude pony met dikke buik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Oude pony met dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:43

Ik heb een 25 jarige pony en waar de ander moeite heeft m dik te houden moet ik opletten dat ie niet te dik word.
Toen ik m kocht 3 jaar geleden was hij een stuk dunner maar wel een hele dikke buik, hij kon wel dragen.
Dat heeft hij nu nog steeds. Gezien zijn leeftijd, krullende en slecht loslatende vacht, dikke buik, ga ik ervan uit dat hij cushing heeft.
Juist omdat hij op leeftijd is wil ik m wel wat van vitamine en mineralen geven maar niet doormiddel van veel krachtvoer. Ik heb de afgelopen 3 jaar dus verschillende vitaminebrokjes geprobeerd maar die eet hij niet of met lange tanden. Hij is verder gezond en levendig.
Van de vitaminebrokjes eet hij de vitalbix daily care het beste, marstal force en pavo vital eet hij niet.
Nu was ik aan het denken om een meusli te halen bijv. pavo care4life om de vitalbix te mengen.
Wat zouden jullie doen, hier zijn soms weer eens andere inzichten?

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Oude pony met dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:45

Ik zou hem laten testen op Cushing en daar eventueel medicatie voor geven.

Alle brokjes ten spijt, zonder de oorzaak te onderdrukken is het dweilen met de kraan open.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:48

MarliesV schreef:
Ik zou hem laten testen op Cushing en daar eventueel medicatie voor geven.

Alle brokjes ten spijt, zonder de oorzaak te onderdrukken is het dweilen met de kraan open.


Dit helaas.
Verder kan je bvb ook je vitaminebrokjes mengen met een beetje slobber, dan eten ze het vaak wel. Bvb de fibrebeet van pavo vinden ze heel erg lekker hier en je hebt er maar weinig van nodig. Kosten ongeveer 15 euro er zak, kom je 1 a 2 maand mee toe.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Oude pony met dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:54

Heb in het verleden 2 vorige paarden met cushing gehad en die heb ik medicatie gegeven en dit was bij beide geen succes. Daarom denk ik dat een test weinig toe gaat voegen. Pony staat hier voor zijn oude dag. Wat voer kost maakt me niks uit, maar Prascend voel ik niks voor. Ik wil hier verder geen discussie over.
Ik wil puur tips over goed voer waar gewoon vit/ min inzitten waar je niet meteen 2 kg van moet voeren.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:54

Poekkie schreef:
MarliesV schreef:
Ik zou hem laten testen op Cushing en daar eventueel medicatie voor geven.

Alle brokjes ten spijt, zonder de oorzaak te onderdrukken is het dweilen met de kraan open.


Dit helaas.
Verder kan je bvb ook je vitaminebrokjes mengen met een beetje slobber, dan eten ze het vaak wel. Bvb de fibrebeet van pavo vinden ze heel erg lekker hier en je hebt er maar weinig van nodig. Kosten ongeveer 15 euro er zak, kom je 1 a 2 maand mee toe.


Ja dat is idd ook een idee, zakje slobber. Vind hij ook lekker.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:02

Hij is wel ontwormd?

Als ze op leeftijd raken en niet meer (of in elk geval minder) werken raken de buikspieren natuurlijk ook wat verslapt, dus iets hangbuik in combinatie met ruwvoerbuik mag.
Maar het klink redelijk als een paard die PPID heeft dus een afspraak met een da om in elk geval dit te testen lijkt me niet onverstandig.

Ah zie nu jouw update. Ik hoor ook goede verhalen over NAF Cushinaze, misschien een optie?

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 10:23

RianneH schreef:
Hij is wel ontwormd?

Als ze op leeftijd raken en niet meer (of in elk geval minder) werken raken de buikspieren natuurlijk ook wat verslapt, dus iets hangbuik in combinatie met ruwvoerbuik mag.
Maar het klink redelijk als een paard die PPID heeft dus een afspraak met een da om in elk geval dit te testen lijkt me niet onverstandig.

Ah zie nu jouw update. Ik hoor ook goede verhalen over NAF Cushinaze, misschien een optie?


Die cushinaze is idd ook nog wel een idee inderdaad maar omdat hij die brokjes met lange tanden eet ben ik bang dat hij die poeder erdoor helemaal niet zal waarderen. Denk dan inderdaad met een beetje slobber.

Ik heb 1 shet gehad jaren geleden die had cushing, niet getest wel door dierenarts beoordeeld. Vroeger was dat nog niet met testen en medicatie. Die pony heeft jaren geleefd met cushing en is 35 jaar mogen worden. In moeten laten slapen door nieren die het niet meer deden.

Mijn oudere merrie had cushing ook getest en wilde haar lang bij me houden, ze vertoonde voor het testen wel symptomen kwa vacht en vet bulten boven ogen maar geen echte klachten. Maar ik wilde alles voor zijn en ook voor de 35 jaar gaan en dus met Prascend begonnen. Van het begin af aan gezeur gehad ermee. Ze veranderde in haar hele gedrag, sommige paarden tonen een soort van depressief door de prascend. Toen werdt ze ondanks Prascend hoefbevangen en binnen week was er niks meer over van mijn paard en in laten slapen. Zij was 23 jaar.

Andere shet had op jonge leeftijd al cushing, hij was pas 7 jaar toen hij getest en positief bleek. Prascend begonnen en leek te helpen in eerste instantie maar ook bij hem sloeg het ineens weer om. Steeds bevangen en niet meer kunnen lopen en met 9 jaar in laten slapen.

Daar komen nog de verhalen bij van mensen die het bij hun paarden geprobeerd hebben en ook niet echt resultaat gaf, dus dit is waarom ik er zo sceptisch over ben.
Maar ik ken ook 1 paard met heel veel klachten door cushing en die is echt opgeknapt door de Prascend.
Maar mijn pony is verder super fit en ik ben veels te bang dat ik dat ga verpesten met de Prascend na wat ik met de vorige 2 heb meegemaakt.