graanvrij vs niet graanvrij voer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

graanvrij vs niet graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 07:28

Ik hoop dat ik duidenlijk ben.

Ik weet dat 'krachtvoer' is ontstaan in de tijd dat de paarden veel werkten en weinig tijd hadden om te eten en dat ze dan met granenvoer op gewicht bleven. Terwijl een paard van nature geen graaneter is.

Maar nu jaren later lijkt het wel of ineens graan'rijk' voer ineens slecht is, terwijl er ook hiermee paarden ruim 25+ mee zijn geworden.

Begrijp me niet verkeerd ik ben voorstander van blijven ontwikkelen. En zeker te kijken naar behoeftes van een paard.

15 jaar geleden kreeg mijn haflinger gewoon 3x per dag halve schep basisbrok van stal en als ik klaar was met rijden of iets vond ik het leuk om hem nog een halve schep slobber te maken.. Stond hij veel op gras en swinters veel op stal, totaal niet bewust van voeding.

nu krijg hij hooguit halve kilo krachtvoer met aanvullend vitamine korrel. Ik heb hem zowel graanvrij voer gegeven als graan'rijk' voer. Nadeel vind ik dat graanvrij voer over algemeen stuk duurder is en sommige merken lastig te verkrijgen is, ik vraag mij af waarom het duurder is en is het echt zo veeeeel beter?

in theorie zou hij nog prima op alleen vitaminekorrel kunnen leven, maar 1 ik vind het zo karrig om te geven en ik kan zn suplimenten voor zn atrose niet mee mengen.
.

mijn 2 jarige krijgt nu vitamine korrel met 250 gram voer met beetje graan erin.

Waarom omdat ik graanvrij voer over algemeen best prijzig vind. Want of ik nou wel of niet graan in het voer zit, mijn oude haflinger krijg niet meer als een halve kilo (behalve als hij meer nodig heeft omdat hij bijv afvalt maar dat vul ik liever aan met ruwvoerproducten) en mijn jonge haflinger krijg niet meer dan 250gram omdat hij opzich ook prima alleen op de vitamine korrel kan.


En het is niet dat ik geen graanvrij voer kan betalen als ik nou echt duidelijk verschil zou zien in zonder graan voeren, of met graan voeren is het natuurlijk duidelijk.. Maar ik zie geen verschil in gedrag,afvallen enz. En ik heb mijn oude haf toch al 15 jaar.

ze lopen beide 24/7 buiten waarvan 3 uur op het land.

Is het niet zomaar een trend? Ik weet dat suikers ook zeer slecht zijn omdat onze paarden over algemeen te dik zijn, en sommige ziektes kunnen onstaan worden door veel suikers/zetmeel.

Ik kan ook voor kiezen om vitamine korrel aan te vullen met lucerene, is het niet dat mijn oudere haflinger daarop gaat schuren. Het beetje lucerne in krachtvoer kan hij wel hebben. Maar een schep pure lucerne weer niet.

Tegenwoordig heb je veel ruwvoerproducten die je moet weken.. maar dan moet het hooguit een half uur staan.Sommige dagen rij ik niet, en dan 'moet' je een half uur wachten.

Daarnaast al verschillende paarden mee gemaakt met slokdarmverstopping.

kortom hoe doen jullie het? en hoe denken jullie over wel of niet graanvrij voeren.

ps wees vriendelijk naar elkaar.

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: graanvrij vs niet graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:00

Afgelopen jaar had ik ook bedacht dat graanvrij voeren beter was, zoals men zegt.

Nou, dat was een fout. :') Ze stond er echt niet topfit bij, zat niet zo mooi in der vacht als normaal, net een tikkeltje futloos.

Op advies van da weer teruggezet op voer met veel granen, en ze is nu weer topfit. Super strak in der vacht, energiek en blij.

Ik blijf lekker bij granen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:02

Ik voer graanvrij omdat mijn paard met pssm1 niet tegen de snelle suikers kan.

De energie compenseer ik met gemicroniseerd lijnzaad.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:14

Ik vind graanvrij eigenlijk een hype. Een beetje graan kan geen kwaad. Zelfs als je de strengste richtlijn aan houdt die bij ems- paarden hoort, mogen paarden nog steeds 0.3g zetmeel+suiker/kg lichaamsgewicht per maaltijd. Dat betekent bij een paard van 500kg dat hij 150g zetmeel+suiker mag. En bij een halve kg (dat is niet hetzelfde als een halve schep ) komt dat dus neer op maximaal 30% zetmeel en suiker opgeteld, daarmee kan je prima een gedeeltelijk graanvoer mee voeren.

Mais is een lastig geval. Alleen ontsloten maïs is voor 80% verteerbaar (voor de blinde darm, waar het gevaarlijk wordt), maïsmeel maar voor 50% en gebroken maïs zelfs maar voor 30%. Daarnaast bevat maïs ook nog eens 80% zetmeel en suiker. Datzelfde paard van net mag dan maar 180g maisproduct. Een bodempje in een voerschep.

De meeste paarden hebben echter geen granen nodig, maar dat zit meer in de caloriedichtheid van granen. Ze worden er te dik van.

Zetmeel en suiker is overigens niet heel slecht voor paarden. Gezonde paarden mogen (na opbouwen) tot 1g zetmeel+suiker/kg paard/ maaltijd en bij voorkeur niet meer dan 2g/kg paard/dag. Dit betekent dat een paard van 500kg dat voer krijgt met 40% zetmeel en suiker in 1 voerbeurt maximaal 1.25kg mag (afhankelijk van het soort voer 1 tot 2 voerscheppen) en over de hele dag heen maximaal 2.5kg.

Bevat het voer maar 10% zetmeel en suiker, dan wordt de hoeveelheid per maaltijd beperkt door de (droog gewogen, ook bij geweekt gevoerd, water hoef je niet mee te nemen) hoeveelheid voer die een paard maximaal per keer mag opnemen. Namelijk 5g/kg paard. Dat betekent dat er in 1 maaltijd maximaal 2.5kg gevoerd mag worden. Maar over de dag heen kan dan wel tot 4x deze hoeveelheid gevoerd worden als het nodig is, bovenop het hooi. Je hebt het dan wel eigenijk altijd over gedeeltelijke ruwvoervangers en de daghoeveelheid kan je zeker niet met ieder voer doen, want dan loop je soms kans op een vitaminevergiftiging.

Overigens in alle gevallen wel het voer rustig opbouwen. Bij voorkeur 1g/kg paard/dag elke 4 dagen omhoog, maar maximaal 2g/kg paard/dag elke 4 dagen omhoog. Dus bij een paard van 500kg bij voorkeur 0.5kg per 4 dagen wijzigen of ophogen en maximaal 1kg/4 dagen. Afbouwen kan 2x zo snel in principe.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:41

Wij voeren altijd al granen, meestal pure blanke en zwarte haver en soms een granenmengsel met bijv. gerst erbij, i.c.m. luzerne en hooi en een vit. korrel. Ik ben nooit meegegaan met de "graanvrij" hype en het bevalt mijn paarden en mij prima. Mijn oude paard is er 37 geworden ;-).
Nu voeren we geen kilo's ervan, ca. 500 gram per dag. Persoonlijk zie ik ongeplette granen ( liefst biologisch) als het puurste voer omdat er niks aan bewerkt is. Veel populaire "graanvrije" brokjes zijn verhit en geperst en de samenstelling..............??

Hoe dan ook, ik heb bij mijn paarden nog nooit nadelen gezien van het voeren van granen, eerder voordelen; ze hebben genoeg energie maar zijn niet (te) heet.

"Suikers" zijn niet slecht want dat is een belangrijke, snelle, energie bron voor elk levend wezen en zit bijna overal in, ook in gras en hooi. Toegevoegde, witte, suiker is een ander verhaal maar ongeraffineerde suikers uit fruit/ groenten/ granen zijn prima te verteren voor mens en dier zolang er maar geen overconsumptie plaats vind en een dieet er om heen goed wordt opgebouwd.

Meer dan 1 kilo granen per voerbeurt is bijv. voor een paard bijna niet te verteren ; maar dat geldt voor vrijwel al het voer behalve hooi.

Interessant Mizora! :D

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:52

Ik hou niet van zwart-wit denken, ik ben meer vh grijs 8-)
Ik kijk ook naar mezelf: ik eet elke dag ook een beetje ongezond, maar met mate. Ik eet ook niet elke maaltijd alleen maar uit de schijf van 5. Misschien ongezonder, maar ik word er wel gelukkiger van <<)

De analyses hou ik achter de hand, maar zijn niet meer leidend. Na jarenlang voeren op basis van wat op papier het beste zou zijn, geeft mijn paard anders aan. Ik voer daarom naast vitaminekorrel, havens gastro 400gr. Voor het mengen van wat poeders, maar ook omdat hij dat lekker vind en er goed op blijft gaan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 08:54

Ik voer over het algemeen graanvrij, mijn paard krijgt enkel fiberforce van Cavalor. Ze is nog nooit zo fit geweest in al die jaren wel granen voeren als dat ze nu is op graanvrij voer. Dit wel in combinatie met constant weidegang en 1 keer per dag wat hooi. 1 keer per week krijgt ze mash and mix van Cavalor, ik vermoed dat hier wel zeker granen in zitten, maar het is zeker niet zo dat ze hier slechter van wordt. Ik denk dat het echt gaat om een evenwicht, niet te veel en niet te weinig. Dan kunnen granen een prima aanvulling zijn volgens mij!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: graanvrij vs niet graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:17

Ik voer meer 'beperkt granen' dan graanvrij. Ik heb het geprobeerd hoor. Maar mijn paard kwam er op tekort en werd sloom. Dus die krijgt nu een beetje granenmix erbij. En nu loopt ze wél weer lekker door :)
Ik ga geen kilo's voeren, maar dat doe ik met niets: haflinger, die wordt dik van de lucht ;)
Ze krijgt dus een graanproduct, een lijnzaadproduct en uiteraard ruim voldoende ruwvoer, naast weidegang. Dogmatisch zwart-wit denken vind ik nooit zo verstandig: wat werkt voor het ene paard, werkt niet voor het andere, en theorieën zijn leuk, maar ik kan mijn paard niet rijden op theorie, wel op hoe iets zich in praktijk bewijst. Ik ga dus uit van 'zo simpel en sober mogelijk, maar als ze meer nodig hebben, krijgen ze gewoon meer'.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:33

Ik voer wel graanvrij. Mee begonnen in de periode waarin we alles wat ook maar een beetje slecht voor zn luchtwegen zou KUNNEN zijn (in granen kunnen mycotoxinen zitten heb ik ooit gelezen) probeerden uit te sluiten onder het motto alle beetjes helpen en als je het niet probeert dan weet je het niet. Inmiddels staat hij op pavo vital, cavalor fiber force (zit wel wat spelt in geloof ik) en onbeperkt (gestoomd) hooi en hij ziet er top uit, staat vol in het werk en heeft energie voor 10. Dus ik laat hem hier op.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: graanvrij vs niet graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:40

Tis een hype, meegelift op de koolhydraten hype bij mensen. En net zoals bij mensen is het voor sommigen een hele goede voedingstijl maar voor verreweg de meesten vooral veel gedoe en weinig winst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:45

Om het nu meteen een hype te noemen vind ik te kort door de bocht.

Het is geen onderdeel van de natuurlijke voeding. Maar veel paarden met problemen als zomer eczeem, hoefbevangenheid/IR en pssm zijn juist heel erg gebaat bij het graanvrije aanbod en de aandacht hiervoor. En aangezien dat toch een grote groep is ben ik daar blij mee :)

Bij mijn paard gaat het trouwens verder dan alleen de snelle suikers uit graan, zij verdraagt ook geen snelle suikers uit vers gras helaas -O- .

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:54

.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 30-09-20 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 09:56

Ik denk dat het een trend is die ontstaat doordat mensen andere mensen napraten en hun paard gaan voeren naar de mode ipv naar de behoefte van het paard.
Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die niet goed reageren op granen, voor hen is graanvrij voer gemaakt. Maar de meerderheid van de paarden doet het wel goed op granen, en dan is het wel raar om graanvrij te gaan voeren en vervolgens heel ingewikkelde dingen gaan te doen met vitaminebrok en een heleboel supplementen. Wat de paarden dan weer niet graag eten, dus moet er iets bijgevoerd worden.
Ik heb altijd geleerd dat de volgorde is : veel ruwvoer -> een beetje krachtvoer -> indien er echt een specifiek tekort is supplementen. De laatste tijd lijkt het wel alsof elk paard een medisch probleem heeft en dan een heel speciaal dieet moet volgen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het met de gezondheid van de paarden zo snel achteruit gegaan is, ik denk dat het eerder is dat de mens het te ingewikkeld maakt.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:06

Sclimpre schreef:
Ik denk dat het een trend is die ontstaat doordat mensen andere mensen napraten en hun paard gaan voeren naar de mode ipv naar de behoefte van het paard.
Er zullen ongetwijfeld paarden zijn die niet goed reageren op granen, voor hen is graanvrij voer gemaakt. Maar de meerderheid van de paarden doet het wel goed op granen, en dan is het wel raar om graanvrij te gaan voeren en vervolgens heel ingewikkelde dingen gaan te doen met vitaminebrok en een heleboel supplementen. Wat de paarden dan weer niet graag eten, dus moet er iets bijgevoerd worden.
Ik heb altijd geleerd dat de volgorde is : veel ruwvoer -> een beetje krachtvoer -> indien er echt een specifiek tekort is supplementen. De laatste tijd lijkt het wel alsof elk paard een medisch probleem heeft en dan een heel speciaal dieet moet volgen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het met de gezondheid van de paarden zo snel achteruit gegaan is, ik denk dat het eerder is dat de mens het te ingewikkeld maakt.


Een mineralenbrok is niet ingewikkeld doen, maar simpelweg een gevolg van minder krachtvoer geven. Een krachtvoer bestaat uit energierijke componenten, eventueel vezelrijke componenten en een klein beetje premix, vaak 2-4%.
Een mineralenbrok bestaat uit wat eiwitten, wat smakelijke componenten en veel premix, tot wel 50% (marstall force).

Premix is een zeer geconcentreerd mengsel aan vitaminen en mineralen. DE hoeveelheid premix per kg voer bepaald grotendeels hoeveel je er per 100kg paard van moet voeren.

Als dezelfde premix van marstall force gebruikt wordt voor een voer dat bestaat uit 3% premix, moet je in plaats van 30g/100kg paard marstall force 500g/100kg krachtvoer voeren. En dat blijkt met veel krachtvoersoorten inderdaad nodig.

Daarnaast blijkt dat voor het optimaal presteren (intern) van het paard meer vitaminen en mineralen nodig te zijn dan vroeger gedacht werd, en veel meer dan wat paarden strikt nodig hebben om te overleven.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:18

Dan is het toch eenvoudiger (en prettiger voor het paard) om wel krachtvoer te geven en het paard vit/min te laten halen uit basisproducten? Als er dan nog een tekort is (op basis van bloedonderzoek) kan je gericht een supplement bijvoeren. Nu heb ik de indruk dat mensen heel veel supplementen bijvoeren op basis van algemeenheden, niet op basis van de behoefte van het paard.
edit : uiteraard in geval van gezonde paarden

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:48

Sclimpre schreef:
Dan is het toch eenvoudiger (en prettiger voor het paard) om wel krachtvoer te geven en het paard vit/min te laten halen uit basisproducten? Als er dan nog een tekort is (op basis van bloedonderzoek) kan je gericht een supplement bijvoeren. Nu heb ik de indruk dat mensen heel veel supplementen bijvoeren op basis van algemeenheden, niet op basis van de behoefte van het paard.
edit : uiteraard in geval van gezonde paarden


Nee, want in het bloed is het vaak pas meetbaar bij zeer ernstige tekorten, niet bij kleine tekorten, laat staan kraptes.

Je moet voor het paard eerst bepalen hoeveel voer hij nodig heeft en daarop baseer je dan hoe geconcentreerd het voer moet zijn. Premix is als het ware de vitaminepil in het voer. Door slechts een halve kg te geven van een voer waar je 2kg van hoort te geven, geef je dus eigenlijk maar een kwart vitaminepil. Dat heeft geen nut. En de meeste mineralenbrokken worden prima gegeten.

De Engelse term voor vitaminekorrel/ mineralenbrok is balancer. Het vangt de tekorten in het hooi op. En deze tekorten zijn behoorlijk algemeen. Een mineralenbrok valt eigenlijk niet onder de supplementen, maar onder de krachtvoeders.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: graanvrij vs niet graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:36

Ik denk zeker niet dat het een hype is. Graan zorgt bij veel paarden (met name sobere rassen) voor een stofwisselingsprobleem wat leidt tot mok, rasp, dunne mest etc.

Mijn tinker doet het véél beter op graanvrij. Ook suiker (melasse) geeft bij haar sneller problemen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:50

Volgens mij is dit een gevolg van de inzichten van graanvrij bij mensen (en honden/katten). Blijken gewoon veel mensen te zijn die het niet zo super doen op bepaalde granen. Zeker niet op de enorme hoeveelheden die we in Nederland eten. Zelfs die mensen doen het vaak prima op graanarm en hoeven niet alle granen te weren.

Het gaat ook vaak samen met koolhydraat-arm natuurlijk. Daar zijn we ook pas relatief kort achter, dat paarden het niet zo goed doen op de bakken zetmeel en suiker die ze vroeger kregen.
Zoals met alles slaan de inzichten dan even volledig de andere kant op :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:08

Minoes schreef:
Ik denk zeker niet dat het een hype is. Graan zorgt bij veel paarden (met name sobere rassen) voor een stofwisselingsprobleem wat leidt tot mok, rasp, dunne mest etc.

Mijn tinker doet het véél beter op graanvrij. Ook suiker (melasse) geeft bij haar sneller problemen.

Klopt vooral voor sobere rassen is het super fijn dat er steeds meer aanbod en bewustwording komt :j

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: graanvrij vs niet graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 12:30

ik ben ook heel blij met de bewustwording. heb zelf 2 paarden van sober ras. Daarom kies ik bewust voor niet meer dan halve kilo krachtvoer met aanvullend vitamine/korrel.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:50

plutolover schreef:
ik ben ook heel blij met de bewustwording. heb zelf 2 paarden van sober ras. Daarom kies ik bewust voor niet meer dan halve kilo krachtvoer met aanvullend vitamine/korrel.


Hier ook, graan arm, niet geheel graan vrij.
Zelfs onder de warmbloeden.
Het hoge suiker en zetmeel was voor de Gelderse te veel, en daar werd ze duidelijk sloom van.
Ook was het duidelijk aan de hoeven te zien.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: graanvrij vs niet graanvrij voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 18:33

Graan, zetmeel beter te zeggen doet wel degelijk iets met de ph waarde in de maag darm.
Dus dat het een hype is, is te kort door de bocht helaas.
Of je helemaal geen graan moet voeren.../
Persoonlijk zeg ik, zo weinig als kan maar een klein beetje naast verder een redelijk optimaal leefklimaat
Kan.