Energierijk voer met weinig eiwit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 11:51

Haaiii Bokkers,

Zou iemand mij wat voeradvies kunnen geven. Ik weet zelf niet goed waar ik naar moet kijken.

Mijn paard staat nu op Calvalor performix 3x halve schep en 3x een kwart schep pabo Natures best. Ze hebben op stal ook een brok, maar daar zit best veel eiwitten in. Hier krijgt mijn paard dikke benen en manenkam van (da vertelde dat dit door eiwit komt) Ik merk dat mijn paard afgelopen maand wat sloom is, ze regeert slecht op het been. Maar is wel altijd vrolijk. Ik rij 4a5 dagen, ik heb 1x in de week privéles dressuur en om de week Springles erbij.
Ik zou het liefst de Cavalor performix houden en deze aanvullen met een wat energierijker voer.
Liefst lager in eiwit, het is niet dat ze niet tegen eiwit kan. Maar een hoge dosis eiwit doet haar niet goed.

Alvast bedankt

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:13

vergeet niet dat paarden nu verharen en wintervacht aan maken. Dat kost ook energie mijn haflinger is in september ook wat slomer. nu heb ik zn vacht al geschoren ivm ppid en nog wel in training) en hij is gelijk en stuk fijner.

zeg niet dat jij nu ook moet scheren. Maar kost wel energie verharen en wintervacht aanmaken.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:24

Weet je zeker dat eiwit de boosdoener is? Vroeger werd eiwit vaak als oorzaak gezien van dikke manenkam en zelfs hoefbevangenheid maar onderzoek heeft aangetoond dat suiker bijna altijd de boosdoener is en niet eiwit. Van te veel suiker en daarmee te veel gewicht kunnen ze ook sloom worden.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:32

Ik zou het ook eerder bij suiker zoeken dan bij eiwit. Eiwitten hebben paarden over het algemeen wel nodig, zeker als ze in training staan

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 13:08

Bedankt voor jullie reactie. Ik zelf heb ook het gevoel dat het door eiwitten komt. Eerst kreeg ze het altijd rond de herfst en winter. Ik wist niet waardoor dit kwam. Totdat ik er na twee jaar achter kwam dat de staleigenaar rond de herfst winter de brok verandert voor merriebrok. Nu staat ze sinds een paar maanden op een andere stal en hebben ze eiwitrijke brok. Ik merkte het niet gelijk omdat de eerste maand haar oude voer nog gegeven werd. We gingen langzaam over op het voer van stal. Na twee maanden was het weer raak. Toen we stopte met de brok, was het ook zo weer weg. Ze is niet te dik, gewoon precies goed. Ze zit daarnaast heel dun in het vacht. Scheren hoeft niet. Ook in de winter heeft ze een dunne vacht.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:13

Hoe zit het met de suiker gehaltes van die brokken?

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:22

Ik heb mijn haflinger nu op Vitalbix, beetje Cavalor Perfomix en handje grasmix en ik merk dat hij best wel meer energie heeft dan dat hij ook had.

Mijne heeft nog nooit brok gehad, altijd muesli.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:11

Meestal komen dikke nekken niet door eiwitten. Vele brokken bevatten juist hoge gehaltes suiker, ook merriebrok. Sommige paarden reageren er in de herfst/winter ook erger op omdat ze dan bijvoorbeeld hooi of voordroog krijgen met een hoger suiker gehalte.

Bijde muesli's die je noemt zitten ook helemaal niet bijzonder laag in eiwitten. Gewoon normaal. Maar ze hebben wel maar 4% suiker.

Maar goed, als je alleen bang bent voor eiwitten en niet voor suikers en zetmeel. Dan is pavo tripleP misschien iets. Maar daar zit wel veel zetmeel in.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:14

Wat haver erbij geven ? Is nog altijd een heel goed paardenvoer en relatief laag in eiwit.

Met het verharen nu kan het ook te maken hebben natuurlijk. Kost ook best wat energie.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 17:25

Je kan voor het verharen en de energie ook lijnzaadolie bij geven. Gaan ze mooi van glimmen en het geeft extra energie zonder dat ze er explosief van worden. Wel langzaam opbouwen. Als je daar te veel in 1x van geeft gaan ze aan de schijt.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:01

Te veel eiwit geeft over het algemeen dunne ontlasting. Geen dikke benen of manenkam.
Dikke benen komt 9 vd10 keer door te lang op stal stil staan.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:06

Ik wou net het bovenstaande zeggen...zeker als je aangeeft dat het probleem vooral herfst en winter speelt...veranderd dan ook het aantal vrije uren beweging?

Dikke nek komt idd meestal door suikers...en merriebrok zit nu eenmaal vol met suikers...dat in combi met minder beweging...

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 14:26

Heel fijn dat jullie reageren. Ik waardeer jullie reactie. Maar mijn vraag was eigenlijk voor voeradvies. Misschien had ik het beter moeten omschrijven.

Er is bloedonderzoek geweest. En de da heeft geconstateerd dat haar dikke manenkam waarschijnlijk door de eiwitten komt. Misschien in combinatie met suikers. Dat heeft hij er niet bij gezegd. Ik haal twee keer in de maand een zak wortels. Als ik haar veel wortels voer wordt ze wat heter, maar ook losser en fijner te rijden.
Ze staat het hele jaar door van ongeveer 08:00-13:00 buiten. Als ik haar niet rij, staat ze eind van de middag nog even in de stapmolen.

Ik heb haar ook een keer op advies van een stalgenoot, op Pavo Vital gehad. Maar vond dit naast de muesli lastig. De een zegt dat ze dan te veel van iets binnen krijgt. De ander zegt dat het niks uitmaakt. Die zegt weer dat je het alleen moet voeren zonder verdere aanvulling. Ik merkte niet mega veel verschil, dus ben er maar mee gestopt.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Energierijk voer met weinig eiwit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:02

Simpel voer om een paard heter te krijgen is Haver. Wil je langdurige energie zonder explosies neem dan olie. Staat ze ook een deel van het jaar op gras? Loopt ze dan beter? Zoja kijk naar iets met veel vit E. Doet ze het met wortels beter? Sommige paarden krijgen een betere darmwerking van wortels, anderen reageren meer op de hoeveelheid vit A. Er is niet 1 voer wat voor alle paarden werkt. Maar zowel haver, olie en wortels zijn allemaal arm aan eiwitten en makkelijk te krijgen/proberen. Als je iets nieuws probeert, geef het minstens 2 weken, liefst 4. Darmen hebben tijd nodig om zich aan te passen aan nieuw voer dus een eerlijk effect zie je pas na een week of 2.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 23:22

Sas_Mon schreef:
Simpel voer om een paard heter te krijgen is Haver. Wil je langdurige energie zonder explosies neem dan olie. Staat ze ook een deel van het jaar op gras? Loopt ze dan beter? Zoja kijk naar iets met veel vit E. Doet ze het met wortels beter? Sommige paarden krijgen een betere darmwerking van wortels, anderen reageren meer op de hoeveelheid vit A. Er is niet 1 voer wat voor alle paarden werkt. Maar zowel haver, olie en wortels zijn allemaal arm aan eiwitten en makkelijk te krijgen/proberen. Als je iets nieuws probeert, geef het minstens 2 weken, liefst 4. Darmen hebben tijd nodig om zich aan te passen aan nieuw voer dus een eerlijk effect zie je pas na een week of 2.



Dank je! Hier kan ik wat mee. Ik heb gisteren toevallig van subli omega 369 gekocht. Heeft ze eerder ook gehad. Vond het fijn spul om te geven. Maar verder merkte ik er niks van.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:31

Als je puur energie wilt checken, voer haver, doet haver niets, kijk dan verder richting hooi/ pijn/ stalling/motivatie/vriendjes/ rust/rijtechnisch. Niet alles is helaas met voer op te lossen. Succes igg met je paard!