Magere jaarling shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 00:02

Hoi! Ik heb een Shetlander van 1 jaar (2 juli 1 geworden) en hij is veel te mager. Ik voer onbeperkt hooi. 2 x per dag 250 gr biks en appels en wortels soms (gewoon 1 appel per dag of als we wat over hebben etc) Zat vol met wormen, is toen ontwormd. Toen was het al een stuk minder en nu weer ontwormd dus dat is hopelijk (bijna) klaar. Dierenarts komt binnenkort voor een check. Is er voorderest nog iets wat ik kan bijvoeren of anders kan doen? Willen jullie foto’s zien?

Instagram: @hildephotographyy


vilheide
Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:04

Foto is idd wel handig, want wat jij wellicht te mager vind kan een ander zonder foto niet beoordelen.

Groetjes Jolanda

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:06

Ik zou stoppen met alle appels en wortels en biks wat allemaal iets teveel suiker is bij elkaar en de buik moeite mee kan hebben.
Vooral veel hooi, en misschien een agrobs product, of van vitalbix? Bietenpulp en een gehakseld kruidengras product erdoor?
Probeer de zetmeel en suikergehaltes van bijvoeren onder 10-15% (gezamelijk) te houden, dus goed verpakkingen lezen :j Dan houd je het darmgestel namelijk ook rustiger en kan het beter voeding opnemen. Succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 00:11

Oké heel erg bedankt voor de tips!
Hier de foto’s deze foto’s zijn gemaakt op de dag dat hij 1 werd (2 juli) hij heeft nog steeds een dikkere vacht dus je ziet het wat minder maar je voelt het heel goed. Misschien niet de duidelijkste foto’s maar heb geen duidelijkeren op m’n telefoon op het moment

[ img ]

[ img ]

Instagram: @hildephotographyy

Change3x
Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:14

Ik zou een voer geven speciaal voor jonge paarden, die van jou kan wel wat gebruiken. Evt je DA vragen om voeradvies. Ik denk dat gras je pony ook goed zou doen.

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 00:17

Change3x schreef:
Ik zou een voer geven speciaal voor jonge paarden, die van jou kan wel wat gebruiken. Evt je DA vragen om voeradvies. Ik denk dat gras je pony ook goed zou doen.


Zal ik doen, zou komende woensdag sowieso ff langs de dierenarts gaan dus kan het dan wel vragen. Gras groeit helaas niet meer in de wei maar nog wel op het erf dus we hebben stroomdraadjes gespannen waar ze elke week/elke paar weken een paar dagen kunnen eten voor een paar uurtjes

Instagram: @hildephotographyy

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:20

Stripbegrazing is een goed idee. Maar doe wel kleine stukjes zoals een uur per dag voor een paar weken, ipv langere periodes voor maar een paar dagen en dan weken weer niks. Dan heb je namelijk een grotere kans op koliek, omdat zn darmen dan steeds een ‘gras shock’ krijgen. Of begreep ik je verkeerd :+ ?

Hoe zit het eigenlijk met zijn tanden?
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 25-07-20 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 00:22

woepsie90 schreef:
Goed idee!
Hoe zit het eigenlijk met zijn tanden?


Hebben we nog niemand voor laten komen, we hopen dat de dierenarts er even kort naar kan kijken en kan zeggen of het haast heeft om iemand te laten komen of niet. Had er eerder ook al een topic over geplaatst waar een goede is bij mij in de buurt dus we waren er al mee bezig (:

Instagram: @hildephotographyy

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:27

Zit zo te zien ook nog erg slecht in zijn vacht. Ik zou de worminfectie echt goed in de gaten houden. Hoe is de mest? Ook wel op zand gecontroleerd gezien er geen gras staat?

Inderdaad stoppen met appels en wortels. De vele suikers en zetmeel zijn niet zo goed voor de darmen. Ik zou eerder voor een vitaminekorrel gaan en goede kwaliteit hooi.

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-20 00:33

Weidebloem schreef:
Zit zo te zien ook nog erg slecht in zijn vacht. Ik zou de worminfectie echt goed in de gaten houden. Hoe is de mest? Ook wel op zand gecontroleerd gezien er geen gras staat?

Inderdaad stoppen met appels en wortels. De vele suikers en zetmeel zijn niet zo goed voor de darmen. Ik zou eerder voor een vitaminekorrel gaan en goede kwaliteit hooi.


Ja, krijgt idd veel aarde binnen vergeten te zeggen is hij ook op getest. Daar zijn we ook mee bezig

Instagram: @hildephotographyy

powerhorse2
Berichten: 192
Geregistreerd: 22-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:41

Probeer deze eens aan te schaffen dit zijn gelijk grassen en kruiden en wat pulp het lijkt erop dat je pony gezien zijn vacht niet voldoende voer opneemt uit de darmen kan ook door de wormbesmetting zijn
https://www.equifyt.com/nl/bestel-onlin ... le/1/6/0/1
en houdt er ook nog eens rekening mee gezien de leeftijd dat je pony wel degelijk genoeg te eten krijgt van goede kwaliteit want tussen hooi en hooi is nog steeds enorm verschil
te schraal hooi kan ook te weinig voor je pony zijn uiteraard te rijk geeft ook problemen je kan hooi of zelf laten testen door bv de pavo quickscan dan weet je voedingswaardes van je hooi en moet er iets bijgevoerd worden dan weet je ook wat er dan aan tekort in het hooi is en in bv een brokje moet zitten
daarbij zou mijn keuze zijn om nog eens wat lijnzaad erbij te voeren zodat ie meer door de verharing komt en als je toch de dierenarts om informatie vraagt vraag dan wat zij adviseren qua voeding gebit en optimale darmflora te krijgen voor de maximale voeropname

Nicje87
Berichten: 9848
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:42

Die ziet er wel typisch uit als een veulen met wormen. Ik zou daar bovenop zitten, zorgen dat je de juiste ontwormers gebruikt en blijven testen.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:52

Pony ziet eruit alsof hij vol wormen zit. Met welke middelen ontwormen jullie hem, met welke werkzame stof?

Kookaburra
Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 00:54

Het lijkt inderdaad een typische wormenbuik. Dus goed ontwormen in overleg met je dierenarts, want niet elk middel bestrijdt elke soort worm.
Daarnaast is zand eten altijd een risico. Ze kunnen hiervan ook zandkoliek krijgen. Dus goed dat je hier al aan werkt! Zal je pony je dankbaar voor zijn ;) Misschien is het ook handig om een zandloos stukje te maken door beton(platen)/tapijt oid waar je het hooi op kunt leggen?

De kookaburra (Dacelo novaeguineae), ook bekend als lachvogel, is een ijsvogelsoort.
Never ever underestimate the importance of having fun <3

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:55

Myponyhoward schreef:
Oké heel erg bedankt voor de tips!
Hier de foto’s deze foto’s zijn gemaakt op de dag dat hij 1 werd (2 juli) hij heeft nog steeds een dikkere vacht dus je ziet het wat minder maar je voelt het heel goed. Misschien niet de duidelijkste foto’s maar heb geen duidelijkeren op m’n telefoon op het moment

[ [url=m/eS47m6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7KladP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het niet te mager in vet lijken. Wel schraal in de spieren met een wormen buik.

Ik zou de worm besmetting goed in de gaten houden in overleg met de dierenarts. Niet er vanuit gaan dat je er nu al bent. Daarnaast grasbrok, sojaschroot en evt bietenpulp gaan voeren en in ieder geval de komende tijd een vitamine brok er bij. Of een brok voor jonge paarden die hoog in de eiwitten en laag in suiker/zetmeel zit, dat kan uiteraard ook als je dat makkelijker vindt. Als je met de brok niet toekomt kun je ook nog gras- of luzernebrok bij geven of losse luzerne. Uiteraard in combinatie met veel hooi en stoppen met alle suiker.

Ook zou ik overwegen om iets aan de vacht te doen. Als het nog eens warm wordt deze zomer is dat echt niet fijn voor hem.

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:19

De DA komt binnenkort langs toch? Ik zou dan gelijk even bloed laten afnemen en kijken of hij geen bloedarmoede heeft of andere tekorten.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:06

Zou goed laten testen op hoe de wormbesmetting nu is als eerste

dan wat betreft het voer, wat voor biks voer je nu?

In deze conditie zou ik hem een goede mineralen korrel geven, hij heeft nu behoefte aan een wat hogere dosis vitaminen en mineralen om te herstellen van de worminfectie en om door de vacht te kunnen komen. Ik zou dan kijken naar vitalbix, lannoo of horsefood. Daarnaast zou ik wat lijnzaadolie bijgeven om te helpen om door die wintervacht heen te komen.

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 22:56

Waar is hij mee ontwormt?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:10

Ik zou hem sowieso scheren. Beestje heeft niets meer nu aan zo’n vacht.
Gecontroleerd op luizen? Soms kunnen ze ook gewoon vergeven zitten van de luizen en deze heeft ook het typische wormenbeeld. Met wat en voor hoeveel kg heb je ontwormd nu en de vorige keer? Kan hij ook gras eten?

Lori
Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:34

Hier al veel succes gehad met zuppa en bij een andere met grasbrokken en alpengrün mash van agrobs. Eventueel zou je kunnen kijken naar breed & grow van vitalbix, daar zit alles in dat die nodig heeft.

Persoonlijk zou ik deze ook durven scheren zodat je tenminste een goed beeld hebt van de conditie ook, ze zijn hier allemaal al aan het verharen om aan de nieuwe wintervacht te beginnen.

Daarnaast is het belangrijk te weten waarmee en waarvoor je ontwormd. Middel A werkt niet perse voor worm B. Wat is er de vorige keer uitgekomen bij het ontwormen heb je daar naar gekeken? Niet echt een lekkere bezigheid maar het geeft je wel een beeld.

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-20 18:10

geerke schreef:
Waar is hij mee ontwormt?


Ik weet het niet precies maar de dierenarts heeft z’n poep onderzocht en toen deze spuit aan ons gegeven dus denk dat die wel weten welke goed is en welke niet

Instagram: @hildephotographyy

LindyHJarig
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:24

Ziet eruit als een wormenbuik inderdaad. Wanneer is hij ontwormd? Want het kan wel even duren voordat ze daarna opknappen. Ik zou denken aan probiotica om de darmen te ondersteunen. Die kunnen een flinke opdoffer gehad hebben van de wormen en daarna de wormspuit.

En ik zou inderdaad uitkijken met het voeren van appels etc. Grote kans dat hij daar nu helemaal niets aan heeft en de vertering van het overige voedsel alleen maar verder bemoeilijkt waardoor hij per saldo alleen maar afvalt.
De boel in balans krijgen, dat is nu belangrijk. En dat doe je niet door suikerbommetjes te voeren.

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-20 18:27

trustHim schreef:
Zou goed laten testen op hoe de wormbesmetting nu is als eerste

dan wat betreft het voer, wat voor biks voer je nu?

In deze conditie zou ik hem een goede mineralen korrel geven, hij heeft nu behoefte aan een wat hogere dosis vitaminen en mineralen om te herstellen van de worminfectie en om door de vacht te kunnen komen. Ik zou dan kijken naar vitalbix, lannoo of horsefood. Daarnaast zou ik wat lijnzaadolie bijgeven om te helpen om door die wintervacht heen te komen.


We geven hem vitalbrok geloof ik. We doen er al lijnzaadolie doorheen, sorry vergeten te zeggen.

Instagram: @hildephotographyy

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-20 18:28

tengeltje11 schreef:
Ik zou hem sowieso scheren. Beestje heeft niets meer nu aan zo’n vacht.
Gecontroleerd op luizen? Soms kunnen ze ook gewoon vergeven zitten van de luizen en deze heeft ook het typische wormenbeeld. Met wat en voor hoeveel kg heb je ontwormd nu en de vorige keer? Kan hij ook gras eten?


Dankje voor de tips! We zijn nu een scheerapparaat aan het regelen. Ik weet niet met wat ik heb ontwormd en ook niet hoeveel. Zal het even opzoeken als ik het kan vinden

Instagram: @hildephotographyy

Myponyhoward
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: Magere jaarling shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-20 18:32

De wormen kuur heet horseminth en we hebben 1 streepje gegeven. (Weet niet hoeveel dat is)

Instagram: @hildephotographyy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Liv, GoogleAdsense, knockout1, Room_Soesje, Swift en 72 bezoekers