Grote ronde balen voordroog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:33

Ik zie juist graag meer zonneparken, maar liefst inderdaad eerst waar mogelijk op daken en op plekken waar toch niet gegraasd/gehooid kan worden zoals naast snelwegen.
Als mensen niet zo zouden klagen over windmolens dan waren er ook minder zonneparken nodig.

Hier waren de prijzen van het hooi dit jaar alweer belachelijk gestegen. Vorig jaar 50 euro voor ronde balen van 225kg. Deze zomer vroegen ze al 70 euro voor diezelfde balen 8)7

Uiteindelijk kwam ik bij een koeienboer uit die hooi te veel had, en daar heb ik vier balen kunnen overnemen voor € 50 per stuk, ruim 400kg per baal.

horsii

Berichten: 7594
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:26

Ook wij in zuid Holland betalen veel.
5,50 voor een baaltje van 15 a 20kg.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:03

Delphi2 schreef:
Hier al 3 jaar grote droogte, dus de opbrengst is enorm gekelderd voor 3e jaar op rij en hooiprijs is gestegen. Ik zit in de regio Nijmegen, zandgrond tussen de rivieren.
Boeren hebben minder dan de helft opbrengst van hun grasland in vergelijking met 4 jaar terug. Veel hooi wordt nu uit Zuid-Duitsland gehaald hier in de regio.



Wow echt? Wij hebben echt een grotere oogst dan de afgelopen 3 jaren.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:26

horsii schreef:
Ook wij in zuid Holland betalen veel.
5,50 voor een baaltje van 15 a 20kg.


Onze lokale hooiboer, ook Zuid-Holland, vraagt al sinds 1/1/2019 6.25 per baal hooi van 18 tot maximaal 20kg. Zijn eigen hooi is goed, maar zodra hij partijen gaat opkopen wordt de kwaliteit minder. Wij bestellen nu grotendeels bij www.venhorst-fourage.nl , daar betaal je voor een baal ontstoft weidehooi van 20kg 6.00€, dus netto zijn we goedkoper uit. En nu zijn onze paarden over op graszaadhooi, dat daar ook van hoge kwaliteit is (dat heb ik ook wel anders gezien), en zitten we omgerekend op 4.80€/20kg (balen van 27kg en 6.50€/baal).

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 15:32

ellepel schreef:
ja weet ik niet.
ik vroeg me juist af of weidevogels er niet enorm veel voordeel uit kunnen halen?
er rijden geen tractoren die de legsels kapot maaien.
lijkt me dat er niet met mest word geinjecteerd.
dus denk ik dat behalve dat het niet mooi lijkt het helemaal zo gek nog niet is.

ondertussen hebben ze hier in de buurt er toch nog een knappe 3e snee hooi van het land kunnen halen.
denk dat het aanbod aankomende winter hoog genoeg is.

Mocht je nog een goede leverancier weten die normale prijzen vraagt, haha :D

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 20:23

Sodeletuut schreef:
ellepel schreef:
ja weet ik niet.
ik vroeg me juist af of weidevogels er niet enorm veel voordeel uit kunnen halen?
er rijden geen tractoren die de legsels kapot maaien.
lijkt me dat er niet met mest word geinjecteerd.
dus denk ik dat behalve dat het niet mooi lijkt het helemaal zo gek nog niet is.

ondertussen hebben ze hier in de buurt er toch nog een knappe 3e snee hooi van het land kunnen halen.
denk dat het aanbod aankomende winter hoog genoeg is.

Mocht je nog een goede leverancier weten die normale prijzen vraagt, haha :D


kijk even op marktplaats, daar word toch best nog hooi aangeboden.
en dat blijft de hele winter wel zo :j

ja wat is normale prijs?
ik moest wat pakjes hooi hebben en heb nu van een 22 kilo voor 4,25 thuis bezorgd gekregen

Horsie84
Berichten: 549
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 22:18

Er is echt nog steeds best wat verschil in prijzen als ik het zo lees.
Ik heb me er maar bij neergelegd. Grote ronde baal hooi zonder plastic alleen in gaas 70euro. Het is wel duur maar ik weet wat ik heb. Pony's doen het er goed op.
Tot ik tegen het zelfde aanloop voor minder, dan word het wel switchen.

Ik las dat iemand aangaf wel graag zonnepaneelparker te zien... astublief niet!
Lelijk, slecht voor natuur, achterhaald en heeft verder echt niet te maken met het zeuren over windmolens. Die twee gaan samen. Die twee zorgen er alleen maar voor dat een paar mensen heeeeel veeel geld verdienen... its always the money and not mother earth and nature

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:41

Elektriciteitscentrales krijgen miljarden aan subsidie om te kunnen blijven draaien, wat wij als burger allemaal moeten betalen. Windmolenparken en zonneparken maken juist winst, dus dat is heel veel goedkoper voor ons.
Dat wind en zon beter is voor de natuur dan kolencentrales en biomassa lijkt me overduidelijk, dat is al lang en breed bewezen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:46

8nnemiek schreef:
Elektriciteitscentrales krijgen miljarden aan subsidie om te kunnen blijven draaien, wat wij als burger allemaal moeten betalen. Windmolenparken en zonneparken maken juist winst, dus dat is heel veel goedkoper voor ons.
Dat wind en zon beter is voor de natuur dan kolencentrales en biomassa lijkt me overduidelijk, dat is al lang en breed bewezen.


Kernenergie is ook een optie natuurlijk :)
Alleen jammer dat nieuwe centrales zodanig veel kosten dat bijna geen instanties of bedrijven de investeringskost willen/kunnen dragen.

Trouwens... als een windmolenpark winst maakt, dan komt dat doordat het de energie verkoopt aan klanten. Waarom zou het dan goedkoper zijn voor je ‘omdat het winst maakt’? Lijkt me meer te maken hebben met de verschillen in investeringskost, rendement en subsidies/tax.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:59

Kerncentrales hebben natuurlijk flinke risico's, zijn haast onbetaalbaar, het duurt 20 jaar om ze te bouwen, ze zijn niet flexibel genoeg om in te zetten naast wind- en zonne-energie, want kunnen niet even worden uitgeschakeld.. Thorium is beter en veiliger alternatief om een kerncentrale mee te bouwen, maar voordat dat kan worden gebruikt zijn we waarschijnlijk nog veel meer dan 20 jaar verder.

Een windmolen kost na het bouwen niet veel meer. Weinig werk aan de komende tientallen jaren, relatief weinig onderhoud.. De kosten voor een energiecentrale lopen continu door. Daardoor maken windmolens al vrij snel winst, terwijl de kosten voor het laten draaien van een energiecentrale al bijna gelijk zijn aan wat ze verdienen aan de stroom die ze opwekken.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:03

grotendeels akkoord met je :). met de kanttekening dat voor windparken op zee (eigelijk de enige plek waar je een deftig rendement kan halen) de onderhoudskosten echt niet te onderschatten zijn.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:17

@ 8nnemiek: jij woon zeker niet in een windpark?
Geluidsoverlast, slagschaduw, ons prachtige landschap waarin in ben op gegroeid bestaat niet meer en s avonds hebben we hier meer knipperende lichtjes om ons heen dan op de kermis.

Ze geven regelmatig zo'n stroom overschot waardoor in de kassen hier in de polder overdag regelmatig de lichten hebben branden om te zorgen dat het stroomnet het niet begeeft.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:21

En na 15 jaar zijn ze alweer versleten.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:22

Misschien een eigen topic over beginnen?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:27

Hier net een grote rol zo-goed-als-hooi in plastic gehaald voor 70 euro. Ik vind het een aardig bedrag maar het moet dan ook wel super goede kwaliteit zijn. Dus dan heb ik dat er graag voor over :)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:30

Ik zie wel dat we die van ons te goedkoop weg doen :D ;)

(voor ons genoeg, zelfde man komt ze altijd zonder zeuren halen)

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:43

Hier 1.20m x 1,20m ronde pakken voor 42,50 euro aan huis bezorgt. MIDI balen 26 euro en vierkante pakken 67.50 euro. De vierkante pakken zijn wel iets kleiner dan de écht grote pakken. Afmetingen durf ik zo niet te zeggen.
Allemaal van verschillende boeren uit de omgeving.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 16:45

De normale prijs voor een grote (zo'n 1.25 m) ronde baal is nu max 50 euro in de buurt.

Ik betaal 65 euro per extra grote ronde baal (net iets groter dan 1.25 m), maar dat is omdat ze stuk voor stuk worden gebracht wanneer ik dat wens en de voorraad daar blijft staan. Ik kon niet meer aan vierkante balen komen en bij ronde balen heb ik het probleem dat ik ze niet zelf per stuk kan pakken om ergens vrij neer te zetten, zodat ik ze goed kan afwikkelen. Zo heb ik al wel eens uren staan plukken voor een klein kruiwagentje hooi. Daarom leek deze oplossing mij wel wat. Die ene baal kan wel gewoon bij de stal worden gezet. Verder hebben we nog een paar grote vierkante balen van eigen land en kleine, onverpakte hooibaaltjes. Die laatste zijn nu wel duur.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:54

Dennis schreef:
@ 8nnemiek: jij woon zeker niet in een windpark?
Geluidsoverlast, slagschaduw, ons prachtige landschap waarin in ben op gegroeid bestaat niet meer en s avonds hebben we hier meer knipperende lichtjes om ons heen dan op de kermis.

Niet er midden in, bij ons staat een enorm windmolenpark op 2 km afstand. Ik woon op loopafstand van de Duitse grens, dus waar je ook kijkt zie je windmolens :))
Geluid hoor je totaal niet, alleen bij storm als je er echt naast staat. Bij slagschaduw worden windmolens tegenwoordig meestal stil gezet als er bebouwing heel dichtbij ligt. En die lichtjes vind ik persoonlijk juist wel mooi.
Afbeelding
Ondanks dat ze vlakbij liggen vallen ze nauwelijks op.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:13

Dan ga er maar eens naast wonen. Dan stel je je mening wel bij. Los nog dat de wind en zonne energie doodgesubsidieerd wordt en helemaal geen winst maakt.

Ontopic weer graag.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Grote ronde balen voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:44

Mijn vriend haalt ronde balen 5/600 kilo in folie van eigen land zonder JKK etc...hij vraagt 40 euro per baal in folie.

4kante balen in folie (450kg) is 50 euro per baal...

Vind 70 euro wel erg veel. Wij halen de balen van ons eigen land, dit jaar over 3 x maaien verdeelt 140 ronde balen en 83 4kante balen geslagen...niet echt te korten dus en zoals ik zei, 40 voor rond en 50 voor 4kant...

Omgeving dokkum.

Kan zeker goedkoper dus...en ook goede kwaliteit is goedkoper te krijgen...ons hooi is ook nog eens onbemest dit jaar.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:56

Oehlala schreef:
Dan ga er maar eens naast wonen. Dan stel je je mening wel bij. Los nog dat de wind en zonne energie doodgesubsidieerd wordt en helemaal geen winst maakt.

Ontopic weer graag.

In de meeste gevallen is de afstand tussen bebouwing en windmolens minimaal 1500m. Ik weet niet of die afstand hier in Nederland ook wettelijk is vastgelegd inmiddels, in Duitsland zijn daar wel wetten voor.

Wind- en zonne-energie krijgt subsidie ja, simpelweg omdat het kabinet de doelen moet halen en er sneller bijgebouwd moet worden, maar windmolens en zonneparken hebben die subsidie helemaal niet nodig, ze maken al vrij snel winst.
Als álle subsidies op energie per direct werden stopgezet (wat van mij ook zeker mocht gebeuren) dan kunnen alle kolencentrales en biomassa centrales direct de deur sluiten.

Nu weer ontopic inderdaad.
Hier in de buurt zit een hooiboer die het helemaal mooi maakt.. Die vraagt 60 euro voor de voordroog balen van 225kg, en voor hooibalen 70 euro.. best apart eigenlijk. Je zou zeggen met folie is duurder..

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:58

kim klopt.
ik zag op marktplaats hier in de buurt net ook al balen van 600 kilo voor 40 euro staan.
vind alleen 600 kilo wel erg veel.
vraag me soms af hoe ze aan het gewicht komen van die balen?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:25

Ik denk dat die gewichten maar met de natte vinger zijn, hangt ook heel hard af van hoe droog/nat het nog is. Ik had vorig jaar prachtig hooi. Nu terug van dezelfde leverancier, voor kurkdroog gekocht en vandaag een baal die veel natter was. Is dan ook bijna dubbel zo zwaar gok ik.

Hier geen hooitekort lijkt het. Prijzen hetzelfde als vorig jaar, 35 voor een 200 kg baal, 45 voor een 350-400 kg baal (hij zegt toch 350-400 kg, denk zelf dat het amper 300 is maar soit) en 2 euro voor een klein baaltje van 11 kg.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:47

Ik heb ook altijd het vermoeden dat die gewichten wat optimistisch zijn ingeschat. :o Niet dat ik een zware baal wil, want dat betekent dat 'ie te nat is, maar als ik het zo bereken met hooi voeren (hooi netten wegen) zou ik langer moeten kunnen doen met een baal.