Dosering pyrogenium van ecostyle?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ninx
Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Dosering pyrogenium van ecostyle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 13:57

Subcutaan 10 ml of 40 druppels oraal zegt de verpakking.

Maar 40 druppels komt ongeveer neer op 2,5 ml.

Dus oraal dien je veel minder toe dan subcutaan. Klopt dat?!


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Dosering pyrogenium van ecostyle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:18

Volgens de website dien je de orale dosis 2-3x daags toe en de subcutane dosis 1x daags. Dat maakt het verschil kleiner.
Let er wel op dat het een homeopatisch middel is, dus geen aangetoonde werkzaamheid. Daarom zou ik het sowieso nooit subcutaan geven: iedere injectie heeft een risico en dat risico is het mij niet waard bij een homeopatisch middel.
Daarnaast vind ik 10ml een erg grote hoeveelheid om subcutaan te injecteren, maar ik ben dan ook de humane gezondheidszorg gewend.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:29

10 ml subcutaan zou ik ook nooit doen. :n

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:41

moonfish13 schreef:
10 ml subcutaan zou ik ook nooit doen. :n

Ik ook niet. En zeker niet met een oplossing met 20% ethanol.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:54

Je geeft het onderhuids inderdaad 1 keer per dag en oraal liefst 2-3 keer per dag. Je kunt voor 40 druppels ongeveer 5 ml aanhouden. Voor paarden adviseren ze ook vanwege de ethanol om het juist oraal te geven. De onderhuidse toepassing is vooral voor koeien en geiten. Ik heb veel ervaring met Pyrogenium dus je kunt me altijd een PB'tje sturen als je meer wilt weten!

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Dosering pyrogenium van ecostyle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:02

Bij geiten van ± 70 kilo spuit je 5 ml subcutaan. Dus is die 10 ml voor een paard zeker niet te hoog.

Ben even nieuwsgierig... waar wil je het voor gaan gebruiken? Ik heb zelf geen ervaring met pyrogenium voor paarden.

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Dosering pyrogenium van ecostyle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:08

Je kan ook eventueel gewoon pure pyrogenium korrels kopen. Die kan je of gelijk in de mond stoppen evt met wat appelmoes of oplossen in de bak water van het paard.

Bij schapen gebruiken we het met name tegen ontstekingen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:15

neila schreef:
Bij geiten van ± 70 kilo spuit je 5 ml subcutaan. Dus is die 10 ml voor een paard zeker niet te hoog.

Ben even nieuwsgierig... waar wil je het voor gaan gebruiken? Ik heb zelf geen ervaring met pyrogenium voor paarden.

Heb je wel eens 10 ml vloeistof onder je huid gespoten? Dat is veel en doet gewoon zeer.

neila
Berichten: 90
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Dosering pyrogenium van ecostyle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:32

Bij mensen kun je niet echt onderhuids spuiten omdat we altijd een vetlaag in onze huid hebben zitten, onderhuids wordt bij ons in de huid en dat is pijnlijk. Paarden hebben dat inderdaad ook en die kun ook niet echt onderhuids spuiten. Bij katten, honden, (konijnen ook geloof ik..) kunje de huid van de rug iets optillen en subcutaan spuiten. Bij koeien schapen en geiten kun bijvoorbeeld in de oksel de huid iets optillen en dan met de naald parallel aan de flank in de ontstane huidplooi spuiten. Dus vloeistof komt dan tussen de huid en het onderliggende weefsel. Een beetje afhankelijk van de drager van het middel voelt het dier daar weinig van, ze reageren op het prikje, kijken om, om te zien wat je aan het doen bent, maar reageren niet op de vloeistof.
Als je een keer misprikt en de vloeistof komt per ongeluk wel in de huid terecht, dan reageren ze wel op de vloeistof en voelen wellicht hetzelfde als wij.

Ninx
Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 08:55

neila schreef:
Bij geiten van ± 70 kilo spuit je 5 ml subcutaan. Dus is die 10 ml voor een paard zeker niet te hoog.

Ben even nieuwsgierig... waar wil je het voor gaan gebruiken? Ik heb zelf geen ervaring met pyrogenium voor paarden.


Subcutaan durf/wil ik niet.... Dat soort dingen moet de dierenarts maar doen.
Dus gewoon oraal, ik doe nu 2x 5 ml....

Een paard dat vernageld is en een beetje een ontsteking heeft in dat gebied.

Ninx
Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 08:56

lizy29 schreef:
Je kan ook eventueel gewoon pure pyrogenium korrels kopen. Die kan je of gelijk in de mond stoppen evt met wat appelmoes of oplossen in de bak water van het paard.

Bij schapen gebruiken we het met name tegen ontstekingen.


Oh? Dat ken ik helemaal niet.....
Je leest wel echt bijzonder veel goede ervaringen over dit middel.

Ninx
Berichten: 14563
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 08:56

Hilde_ schreef:
Je geeft het onderhuids inderdaad 1 keer per dag en oraal liefst 2-3 keer per dag. Je kunt voor 40 druppels ongeveer 5 ml aanhouden. Voor paarden adviseren ze ook vanwege de ethanol om het juist oraal te geven. De onderhuidse toepassing is vooral voor koeien en geiten. Ik heb veel ervaring met Pyrogenium dus je kunt me altijd een PB'tje sturen als je meer wilt weten!


Oh top! Denk dat ik dat wel even doe... dank je wel :-)

lizy29
Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:58

Ninx schreef:
lizy29 schreef:
Je kan ook eventueel gewoon pure pyrogenium korrels kopen. Die kan je of gelijk in de mond stoppen evt met wat appelmoes of oplossen in de bak water van het paard.

Bij schapen gebruiken we het met name tegen ontstekingen.


Oh? Dat ken ik helemaal niet.....
Je leest wel echt bijzonder veel goede ervaringen over dit middel.


Even een linkje voor je opgezocht.
https://www.viata.nl/boiron-pyrogenium- ... ckUiCW0uEc

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Muronia
Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:03

Ik heb het aan mijn merrie gegeven met een beginnende baarmoederontsteking. Een week lang 3 x daags 40 druppels op een plakje brood. De dierenarts was nadien oprecht verbaasd, want de ontsteking was weg. Ik ben erg positief erover! Subcutaan zou ik ook niet doen overigens.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

MISTRAL94
Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 23:13

Ik heb een paar jaar geleden pyrogenium gegeven aan mijn merrie. Ik deed het gewoon over het voer.


neila schreef:
Bij mensen kun je niet echt onderhuids spuiten omdat we altijd een vetlaag in onze huid hebben zitten, onderhuids wordt bij ons in de huid en dat is pijnlijk. Paarden hebben dat inderdaad ook en die kun ook niet echt onderhuids spuiten. Bij katten, honden, (konijnen ook geloof ik..) kunje de huid van de rug iets optillen en subcutaan spuiten. Bij koeien schapen en geiten kun bijvoorbeeld in de oksel de huid iets optillen en dan met de naald parallel aan de flank in de ontstane huidplooi spuiten. Dus vloeistof komt dan tussen de huid en het onderliggende weefsel. Een beetje afhankelijk van de drager van het middel voelt het dier daar weinig van, ze reageren op het prikje, kijken om, om te zien wat je aan het doen bent, maar reageren niet op de vloeistof.
Als je een keer misprikt en de vloeistof komt per ongeluk wel in de huid terecht, dan reageren ze wel op de vloeistof en voelen wellicht hetzelfde als wij.


Bij mensen kun je zeker wel onderhuids spuiten (subcutaan). Zijn medicijnen dieje als depot onder de huid in spuit. Vergt alleen wel een andere techniek dan in de spier spuiten (intramusculair)

Orfee haar instagram pagina: Orfee vd Scheldemeersen

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:20

Ninx schreef:
lizy29 schreef:
Je kan ook eventueel gewoon pure pyrogenium korrels kopen. Die kan je of gelijk in de mond stoppen evt met wat appelmoes of oplossen in de bak water van het paard.

Bij schapen gebruiken we het met name tegen ontstekingen.


Oh? Dat ken ik helemaal niet.....
Je leest wel echt bijzonder veel goede ervaringen over dit middel.

Even een linkje voor je opgezocht.
https://www.viata.nl/boiron-pyrogenium- ... ckUiCW0uEc



Is zo te zien ook goedkoper?
Of heb je er veel meer van nodig?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 9 bezoekers