Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 14:50

Ik heb een hooianalyse laten doen en nu twijfel ik erg of het geschikt is voor mijn sobere, makkelijk dik wordende (maar nu super op gewicht) pony mbt suikergehalte.

Volgens de PAVO quickscan is het suikergehalte tussen de 7,5% en 10% en valt het in de categorie ‘gemiddeld’.

Ik kan nergens vinden of dit niet te hoog is voor sobere pony’s. Onder de 8% zou ik het zeker aandurven, maar ik weet dus niet waar het precies op de schaal tussen 7,5 en 10% in zit.

Wie weet meer en kan mij helpen? Alvast bedankt!


Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:54

Tegen 10% is inderdaad gemiddeld/normaal. Of dat voor jouw pony te veel is ligt weet je alleen als je het voert en is afhankelijk van hoeveel je voert. Hooi dat echt specifiek laag is, is niet zo makkelijk te vinden, dan kom je al snel bij kuil uit.

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 15:22

Dit is voor paarden die niet heftig ir zijn helemaal prima. Het energie- gehalte is nu meer van belang (En het eiwitgehalte).

Waar liggen die op?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 16:56

Energiegehalte op >0,51 /kg DS (laagste categorie)
Eiwitgehalte op 92-122 gr/kg DS (gemiddeld)

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 17:55

Top. Eventueel eiwit wat aanvullen, bijvoorbeeld met luzerne of subli atleet of sojaschroot, maar verder helemaal goed zolang ze niet te mager wordt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:09

Hmm excuses om een beetje mee te liften op je topic, maar ik heb recent ons hooi ook laten analyseren en kwam op:
Energiewaarde (EWpa) >= 0,71 /kg DS
Ruw eiwit 92 - 122 g/kg DS
Suiker >= 131 g/kg DS
Ook sobere rassen maar helaas beiden te dik. Wij wassen dit hooi en ze krijgen 0.75% LG dit spul gewassen en de overige 0.75%LG stro.

@Mizora, weet jij of dat wassen voldoende van het suikergehalte naar beneden trekt?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:36

Bij wassen / weken hangt het heel erg af van de tijd dat het hooi in het water ligt. Er is onderzoek naar gedaan, maar ik kan momenteel niet bij de volledige teksten van de onderzoeksartikelen. Langer weken betekende ook meer bacteriegroei.

Oy with the poodles, already

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 18:41

Dat is wat ik idd ook ergens gehoord had. Maar niemand weet wat de exacte tijd wassen is. Wist niet dat daar onderzoeken naar waren!

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 19:08

:j bij het onderzoek dat ik in mijn hoofd heb, werd een bepaalde hoeveelheid hooi in een bak water gegooid. Met bepaalde intervallen haalden ze wat hooi uit het water en analyseerden dat. Er was een kantelpunt waarbij het suikergehalte niet meer daalde, maar het bacteriegehalte wel bleef groeien. Ik meen dat ze in dit onderzoek het ‘waswater’ niet verversten. Ik vermoed dus dat het gehalte WSC (wateroplosbare koolhydraten) niet verder daalde omdat het gehalte in het water net zo hoog was. Wellicht dat met vers water na een aantal uur meer weggewassen kan worden.

Ik wil bij hooi weken wel een kanttekening plaatsen; ik maak hooi al jaren nat voor mijn pony ivm luchtwegissues. Van mijn dierenarts leerde ik destijds (15 jaar geleden): hooi onder water duwen tot het niet meer bubbelt, daarna uit laten lekken en voeren. Dat ging bij haar eigenlijk prima. Haar gewicht bleef gelijk, haar hoest was zo goed als weg (in het pollenseizoen hoest ze daar nog wel eens op en in de zomer als alles heel stoffig en droog is ook).
Echter kwam ze op een stal te staan waar 4 van de 6 paarden te dik waren. Er kwamen drie pony’s bij die alledrie goed op gewicht waren. Om de dikkies af te laten vallen, werd het hooi lang geweekt. Echter, die vier bleven hun gewicht houden en de mijne vielen wel af. Verschil: de mijne kregen voldoende vitaminebrok, de dikkies niet.
Na verhuizen kwamen mijn pony’s al snel weer aan op hetzelfde hooibeleid, maar dan kort geweekt.

Oy with the poodles, already

Nado
Berichten: 3349
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Hooianalyse: suikergehalte te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 20:06

Mizora, ok, dus volgens jou is een lagere energiewaarde in dit geval een belangrijkere waarde dan het suikergehalte?

Sizzle, ze staan dagelijks een 1/2 tot 1 uur op kort gras en verder krijgen ze hooi. Het is de bedoeling om nu voor het hele jaar (330 balen) in 1 keer te kopen zodat ik het hele jaar weet wat ik voer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers