Gehakseld hooi voor oud paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Gehakseld hooi voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:19

Mijn haflinger van bijna 30 heeft geen goed gebit meer. Tandarts kan hier helaas ook niet meer veel aan redden.

Nu ziet ze er prima uit, ze krijgt 2x daags hooicobs (i.p.v. Seniores Priores), rijstzemelen, vitaminebrokjes en lijnzaadolie en ze doet het hier goed op. Ze staat overdag de hele dag op de wei en ‘s nachts in een inloopstal en paddock. Ik heb altijd onbeperkt ruwvoer gevoerd, op de pensionstal waar we stonden kreeg ze voordroog. Dit kon ze steeds slechter eten. Nu staat ze sinds een kleine maand aan huis, en heb ik mooi hooi gekocht. Eerst getest of ze dit wel kon eten, en ja hoor. Half uur gekeken, slechts drie proppen! Dus hele lading hooi gekocht..en guess what. Alleen maar proppen |( Nu zei mijn DA ooit dat hooi kauwen en uitspugen al beter is dan geen hooi aanbieden, omdat ze gewoon speeksel aanmaakt op deze manier en dus de kans op maagzweer klein blijft.

Maar. Ik vind het dus zo zielig voor d’r |( het blijft een haflinger, ze leeft voor eten.. Als ze van de wei komt, krijgt ze eerst haar slobber maar dit is binnen 20 minuten wel op. Daarna begint ze aan het hooi, en dat lukt dus gewoon niet. Ze probeert het wel maar alles wordt uitgespuugd. Nu zat ik te denken, zou je het hooi heel kort kunnen hakselen (bijv. met een elektrische heggenschaar)? Of kan je gehakseld hooi kopen ergens? Ik zou in ieder geval eens willen proberen of ze dit dan beter kan eten wellicht..

Het maakt trouwens niet uit of ze het hooi uit een slowfeedernet eet, uit een hooibak met raster erover, zonder slowfeeder, extra fijne maas (dan neemt ze gewoon 8 kleine hapjes zodat ze d’r mond heel vol heeft, en dan spuugt ze het weer uit)..

Iemand ideeën? Lang verhaal samengevat, ze ziet er dus goed uit maar ik vind het sneu dat ze d’r hooi niet kan eten :(


Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:22

Misschien met een takkenversnipperaar? Volgens mij heb ik op bokt wel eens een post gelezen van iemand die het hooi knipte, maar of dat met een gewone schaar was of met een heggenschaar, geen idee.

Bij de Paardenkamp hebben ze gehakseld hooi, maar dat verkopen ze helaas niet. Komt van hun eigen land, dus een leverancier hebben zij ook niet.

Edit: en iets van compact grass of grasmix?

Oy with the poodles, already

Marije_jiplover
Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Gehakseld hooi voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:26

Mijn bijna 32 jarige haf krijgt Hartog Grasmix als ruwvoer.
Dit is gehakseld en gedroogd gras met een grasbrokje er doorheen.
Het meeste hiervan krijgt hij proploos naar binnen, soms is een pak wat stugger en dan kauwt hij hier ook wel iets proppen van.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:26

Hilary schreef:
Misschien met een takkenversnipperaar? Volgens mij heb ik op bokt wel eens een post gelezen van iemand die het hooi knipte, maar of dat met een gewone schaar was of met een heggenschaar, geen idee.

Bij de Paardenkamp hebben ze gehakseld hooi, maar dat verkopen ze helaas niet. Komt van hun eigen land, dus een leverancier hebben zij ook niet.

Edit: en iets van compact grass of grasmix?


Die hooicobs die ik voer is ook een soort grasmix geloof ik. Geperst graslandhooi staat er op. Maar dit heeft ze binnen 20 minuten wel op, ik zoek juist iets waar ze lekker lang mee kan knabbelen (zoals dus onbeperkt hooi, de hele nacht door).

Staat mij ook iets van bij dat iemand hier ook zei dat hij/ zij dit met de hand deed ja!
Laatst bijgewerkt door Mloes op 05-11-19 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:27

Marije_jiplover schreef:
Mijn bijna 32 jarige haf krijgt Hartog Grasmix als ruwvoer.
Dit is gehakseld en gedroogd gras met een grasbrokje er doorheen.
Het meeste hiervan krijgt hij proploos naar binnen, soms is een pak wat stugger en dan kauwt hij hier ook wel iets proppen van.


En hoe lang doet hij hiermee? Uren vermaak of binnen een half uurtje een emmer weggegeten?

MirandaMalik
Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:28


*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Marije_jiplover
Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Gehakseld hooi voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:32

Hij is er wel even mee bezig hoor.
Hij vist eerst alle brokjes er tussenuit (die er volgens hem te weinig in zitten :+ ), dan begint hij te bedelen om zijn emmer pulp mengsel en als die op is begint hij aan de rest (of, als ik nog bezig ben en z'n pulpmengsel nog staat te weken, dan begint hij er al wel vast aan).

Hij krijgt 's morgens rond 9.00 een flextub van dat spul en ergens tussen 17.00 en 19.00
En de ene keer is de bak waarin ik het voer leeg en de andere keer niet.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:34

Grasmix en compact grass zijn korte stengeltjes. Ik weet niet welke hooicobs je voert? Ik ken namelijk Marstall wiesencobs, en dat is echt heel kort gehakseld, bijna poeder als het uit elkaar valt. Daar hoeven ze dus weinig op te kauwen. Mijn merrie met minder goed gebit staat best een tijdje te kauwen op een pluk grasmix. Zij eet nog wel hooi, trouwens, maar maakt ook proppen. Ik heb bij haar het idee dat ze haar holle kies moet volstoppen en daarna weer aardig normaal hooi kan eten. Meestal stopt ze die holle kies vol met hooi, maar soms blijft ze proppen maken en geef ik een handje grasmix. Dat lost dan het proppen maken weer even op.

Oy with the poodles, already

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:35

MirandaFuego schreef:
Heb je hier al eens gekeken?
Staat wel veel info van lotgenoten!
blacknorton @ [VS] [INFO] Voeding voor het oudere paard


Ja, volgens mij mijn eigen tips ook al eens gedeeld maar zal eens rondneuzen naar soortgelijke situaties! Stomme is.. ik had echt de hoop dat ik met goed hooi een heel eind zou komen maar ze eet het net zo slecht als het voordroog op de oude stal.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:37

Hilary schreef:
Grasmix en compact grass zijn korte stengeltjes. Ik weet niet welke hooicobs je voert? Ik ken namelijk Marstall wiesencobs, en dat is echt heel kort gehakseld, bijna poeder als het uit elkaar valt. Daar hoeven ze dus weinig op te kauwen. Mijn merrie met minder goed gebit staat best een tijdje te kauwen op een pluk grasmix. Zij eet nog wel hooi, trouwens, maar maakt ook proppen. Ik heb bij haar het idee dat ze haar holle kies moet volstoppen en daarna weer aardig normaal hooi kan eten. Meestal stopt ze die holle kies vol met hooi, maar soms blijft ze proppen maken en geef ik een handje grasmix. Dat lost dan het proppen maken weer even op.


Hooicobs van Stephans Muhle. Met water lost het op tot een soort slobber, ze vindt het heerlijk endoet het er heel goed op. Maar slobber ‘slobbert’ ze dus lekker weg :) ik ga van t weekend eens op pad voor Hartog grasmix. Al is het maar als aanvulling en kan ze er een paar uur lekker mee knabbelen.. ze ziet er echt een beetje sip uit als ze het hooi probeert te eten en het lukt maar niet.

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:38

Ik gaf mijn pony van 36 welke kiesloos was op een gegeven moment een flink aantal jaren succesvol Pre Alpin Senior van Agrobs en Winter Health Mash van Dodson en Horrell.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:39

En hoeveel kg per dag voeren jullie van Hartog grasmix?

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:39

sylva schreef:
Ik gaf mijn pony van 36 welke kiesloos was op een gegeven moment een flink aantal jaren succesvol Pre Alpin Senior van Agrobs en Winter Health Mash van Dodson en Horrell.


Ken ik allemaal niet! Deed je pony daar echt een paar uur mee? Ik ga eens googlen!

Amalarab
Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:42

Heb je al wat hooi geknipt?

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:43

Oh dat is met de wiesencobs ook inderdaad. Als het oplost ziet het eruit als spinazie a la crème qua consistentie :+

Ik hoop dat ze met de grasmix uit de voeten kan :) Ik vind het er altijd wat sneu uitzien als de mijne heel blij en enthousiast staat te kauwen en er dan alleen proppen terug komen.

Mijne krijgt de grasmix alleen als ik haar moeilijk zie doen met hooi, zal dan nog geen halve kilo zijn. Volgens mij kun je er best flink van voeren hoor, ook als volledige ruwvoervervanger. Je kan Hartog even bellen, dan denken ze met je mee. Ze hebben tegenwoordig ook een nieuw seniorenvoer, volgens mij ook aardig vezelig.

Oy with the poodles, already

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:45

Ja, de Agrobs gaf ik 3 keer per dag en daar deed hij dan een uur of 4 tot 6 mee, afhankelijk of ik hem ook nog een andere maaltijd voorschoof en of hij actief was geweest. Het is niet leuk voor je portemonnee, dat niet. Ik deed een week over een zak. Dus al met kostte hij me ruim 300 euro per maand aan voer. Maarja, hij heeft het er wel een flinke tijd goed op gedaan en genoot ontzettend van zijn pensioen. Was nooit ziek en tja, had gewoon alleen voortanden over. Je kunt het in Nederland als het goed is alleen krijgen uit Duitsland en Engeland via René Wielens. Deze bezorgd de boel wel bij je thuis of op stal.

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:45

Amalarab schreef:
Heb je al wat hooi geknipt?

Nee! Ga ik dit weekend ook eerst eens proberen. Als dat de truc is toch zoeken naar een manier om dit in grote hoeveelheden te doen, hele balen hooi met de hand knippen heb ik geen tijd voor :Y)

Karin
Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:46

Marije_jiplover schreef:
Mijn bijna 32 jarige haf krijgt Hartog Grasmix als ruwvoer.
Dit is gehakseld en gedroogd gras met een grasbrokje er doorheen.
Het meeste hiervan krijgt hij proploos naar binnen, soms is een pak wat stugger en dan kauwt hij hier ook wel iets proppen van.

Mijn 27-jarige Dravebier met nog slechts een half gebit krijgt ook Grasmix. Dat roeren we door zijn SP-prut en dat gaat met smaak naar binnen. Vroeger kreeg hij luzerne, maar grasmix is zachter voor zijn tandvlees.

Toevallig is vandaag het hooi bezorgd voor zijn weidegenoot. Mijn beest knabbelt wel een beetje mee, maar het frustreert hem vooral dat-ie het niet goed meer kan kauwen en dan gaat hij toch maar terug naar het gras. Als er echt geen gras meer staat, dan werkt hij wel wat harder voor het hooi, maar helemaal van harte gaat het niet meer. Erg blij met de combi SP + Grasmix.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-19 22:47

sylva schreef:
Ja, de Agrobs gaf ik 3 keer per dag en daar deed hij dan een uur of 4 tot 6 mee, afhankelijk of ik hem ook nog een andere maaltijd voorschoof en of hij actief was geweest. Het is niet leuk voor je portemonnee, dat niet. Ik deed een week over een zak. Dus al met kostte hij me ruim 300 euro per maand aan voer. Maarja, hij heeft het er wel een flinke tijd goed op gedaan en genoot ontzettend van zijn pensioen. Was nooit ziek en tja, had gewoon alleen voortanden over. Je kunt het in Nederland als het goed is alleen krijgen uit Duitsland en Engeland via René Wielens. Deze bezorgd de boel wel bij je thuis of op stal.


Ziet er ook mooi uit! Ga ik ook eens onderzoeken, thanks! Ach en ze staat aan huis dus we sparen 200 euro stalgeld uit.. :z dure hobby, paarden haha

prugelpiet
Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:48

Heb je je hooileverancier al gevraagd? Hier staan wel is grote balen gehakseld voordroog.

Maar of dat gehakseld genoeg is voor jou, dat weet ik niet. Ze oudjes doen het er hier best goed op!
Geef ze normaal lang voordroog en er ligt niks anders dan proppen op de grond.

I am because you were

Hollyleaves
Berichten: 1943
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:49

Dan zou ik echt zeggen, probeer het eens uit! Eersteklas topspul vond ik het!

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:50

De fibre nuggets van pavo zijn wel iets grovere hooicobs dan die van agrobs. Misschien is ze daar langer mee bezig? Lijkt meer op natte lucerne dan op spinazie :+

Mloes
Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 10:15

Vannacht heeft ze het zelf opgelost.. ze zijn ‘uitgebroken’ en stonden ineens op de wei vanochtend. Nu staat ze uit te puffen in de stal, buikje wel vol denk ik zo haha

@prugelpiet: hooileverancier is gewoon een particulier in de buurt die een lading mooie baaltjes verkocht. Ik heb al haar baaltjes gekocht dus daar kan ik niks meer halen.

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:28

Kijk of je ergens een strohakselaar kunt lenen dan kun je het zelf uit testen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Gehakseld hooi voor oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:02

Als je meerdere paarden hooi voert een gaasrek (maas ongeveer 5 cm groen metaal) op je kruiwagen leggen daarop het hooi uitschudden, hetgeen op het rek/ mand blijft aan de andere voeren, wat in de k kruiwagen komt is korter en ook nog voedzame bij goed hooi en dat aan je oudje voeren.
Ook mengde ik door de wiesencobs van Marstal wat zemeken en de grasmix van Hartog.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers