Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 13:54

Hoi allemaal,

Ik hoop dat ik me hier even mag melden. Ik heb een paard van 12, die afgelopen maanden een minder goede stalling heeft gehad en hierbij duidelijk is afgevallen. Ook de verhuizing heeft het een en ander gekost. Ik wil niet zeggen dat hij mager is, maar hij mag wel wat dikker, zeker voor de winter!

Daarnaast vind ik hem op het moment niet lekker in zijn vel zitten. Hij is niet energiek en lijkt geen zin te hebben om iets te doen. Ik wil graag het werk licht oppakken, omdat hij door de laatste maanden zijn bespiering al behoorlijk is kwijtgeraakt en dat doet hem ook geen goed. Ook zit hij nu al enorm dik in zijn vacht, als ik dat vergelijk met vorig jaar..

Op dit moment krijgt hij:
Onbeperkt ruwvoer (hij is wat opgeblazen door de hoeveelheid, dit heeft hij wel vaker + is buikspieren kwijtgeraakt).
In de ochtend 1 kilo basisbrok subli (zit bij de stalling in) en in de avond 1 kilo dieetmix, magnesium, glucosamine, vitaminekorrel pavo en een scheut lijnzaadolie.

Hij is eind augustus naar de tandarts geweest. Dierenarts is geweest, mestonderzoek gedaan en als hij niet opknapt wil de dierenarts nog bloed laten trekken. Voor de zekerheid heeft hij wel een uitgebreide wormkuur gehad.

Hebben jullie nog advies wat ik hem anders zou kunnen voeren? Ik moet het klaarzetten in bakjes, dus daarmee rekening houdend. En hebben jullie nog een supplement wat helpt om hem weer wat op te peppen? Eventueel ook helpt voor spieropbouw?

En ik weet dat deze vraag hier niet hoort, maar als jullie toch meedenken.. Is een ingevoerde regendeken voorlopig genoeg? Hij voelt gewoon lekker onder de deken, maar ik wil niet dat hij extra energie moet steken in het warmhouden van zichzelf.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Thnx!


xtessax83
Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:58

Voor het aankomen fibrebeet van Pavo misschien? Geef ik mijn aan de magere kant merrie ook bij nu.

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:16

Wil je kwa spieren laten aankomen? Kwa vetjes of zelfs beide? Gemicroniseerd lijnzaad of erwteneiwit isolaat (is een poeder met hoog eiwit) al eens bekeken? En/of de olie langzaam ophogen?

Mizora
Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:22

Aangezien hij flink bespiering kwijtgeraakt is, zou ik een eiwitrijk product voeren. Aangezien hij daarnaast ook aan moet komen, zou ik dus ook gaan voor een hoog-energie-product.

Eigenlijk kom ik voor hem uit bij pavo topsport.

Hoeveel weegt hij?

Je schrijft 1kg basisbrok en 1kg dieetmix, zijn dit gewogen kg's of zijn dit scheppen?
Indien scheppen, heb je de mogelijkheid om 4 scheppen (per voersoort) te wegen? Ik gebruik daar zelf gewoon een keukenweegschaal voor die ik mee naar stal neem.

Qua deken kan een lichtgevoerd (fleecegevoerd of een 100g) prima voldoende zijn. Zolang hij warm aanvoelt en niet zweterig, lijkt me het goed

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:30

Ik zie dat hij savonds dieetmix krijgt? Heeft dat een speciale reden? Want dat is speciaal voor paarden en ponys die te dik zijn gemaakt. Ik zou die schep brok vervangen door eentje met meer eiwit en evt energie uit olie. Scheut olie sochtends en savonds door de brok zet ook aan. Of luzerne bij gaan voeren of een schep seniores priores erbij per dag. Die zetten erg goed aan en is een ruwvoer dus niet te belastend

Nyaleti
Berichten: 6104
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:37

Ik vind het ergens wel klinken als Cushing. Veel haar, futloos.. Hij is er jong voor maar het zou altijd kunnen.

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:51

Heeft hij het nu wel naar z’n in op de huidige stal?
Dat is vaak wel een voorwaarde om ze weer op orde te krijgen.
Een paard dat niet op z’n gemak is krijg je niet dikker en fijner aan het werk...

Ik zou onder de 10 graden over gaan naar een 100 grams deken en evt onder de 5 graden naar 200.

Verder inderdaad eiwitrijk en olierijk voeren.
Lucerne, bietenpulp, omega 369 mix zijn goede opties.
Voor wat meer energie in het werk is de omegapowermix van Horsefood heel fijn.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:37

Welke wormkuur heeft hij gehad ?

Kwestie van voer idd eiwitrijk gaan geven en de dieetmix schrappen.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:45

Onbeperkt hooi (geen voordroog) en de pavo vital met de supplementen. De basisbrok en de dieetmix vervangen voor een graanloze mash (vitalbix, marstall o.a. en deze lekker weken). Ben geen gras wel vit. E erbij geven.
Veel buiten, als zijn vacht dik genoeg is dan isoleert dat prima. Dan is een deken met dit weer niet nodig want ook al is hij nat, de ondervacht houdt het dier warm. Als hij verder gezond is dan eet hij het er in een maand of 2 wel weer aan.

Over de IJssel

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 15:57

Met minder goede stalling, bedoel je dat hij te weinig/ slecht voeding kreeg?

Die van mij is op zijn 18e ondervoed geraakt door veel te weinig hooi. Naast onbeperkt hooi heb ik hem toen op 1/3 endurix gezet: hier zitten oliën in die langzame energie leveren. Ook ik heb hem toen verhuisd, wat mentaal ook behoorlijk wat van hem vroeg. Al met al heeft hij een jaar nodig gehad om er weer beetje normaal op gewicht uit te zien, en maar liefst 5 jaar voordat hij ook rond zijn schoft weer als vanouds was gevuld...
Normaal kon Ascot prima zonder deken, maar die winter heeft hij er wel onder gestaan. Zichzelf warm houden kostte hem toen simpelweg teveel energie.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 20:50

puppy1128 schreef:
Wil je kwa spieren laten aankomen? Kwa vetjes of zelfs beide? Gemicroniseerd lijnzaad of erwteneiwit isolaat (is een poeder met hoog eiwit) al eens bekeken? En/of de olie langzaam ophogen?


Qua allebei. Bedankt voor de tip. Ik ga me even inlezen!

Mizora schreef:
Aangezien hij flink bespiering kwijtgeraakt is, zou ik een eiwitrijk product voeren. Aangezien hij daarnaast ook aan moet komen, zou ik dus ook gaan voor een hoog-energie-product.

Eigenlijk kom ik voor hem uit bij pavo topsport.

Hoeveel weegt hij?

Je schrijft 1kg basisbrok en 1kg dieetmix, zijn dit gewogen kg's of zijn dit scheppen?
Indien scheppen, heb je de mogelijkheid om 4 scheppen (per voersoort) te wegen? Ik gebruik daar zelf gewoon een keukenweegschaal voor die ik mee naar stal neem.

Qua deken kan een lichtgevoerd (fleecegevoerd of een 100g) prima voldoende zijn. Zolang hij warm aanvoelt en niet zweterig, lijkt me het goed


Bedankt voor het voeradvies, ik ga eens kijken of dat iets voor hem is. Ik weet niet hoeveel hij weegt nu. Hij was rond de 450 kilo, maar dat zal nu wel minder zijn. Ik weeg mijn voer wel, van de stal eigenaar waar hij brok van krijgt, weet ik het niet. Ik kan altijd een keukenweegschaal kopen/ophalen, dus dat zou zeker kunnen. Wat moet ik daarmee doen? Ik ga even kijken of een 100 grams iets voor hem is, of hij het dan niet te warm heeft.


SuperZodiaX schreef:
Ik zie dat hij savonds dieetmix krijgt? Heeft dat een speciale reden? Want dat is speciaal voor paarden en ponys die te dik zijn gemaakt. Ik zou die schep brok vervangen door eentje met meer eiwit en evt energie uit olie. Scheut olie sochtends en savonds door de brok zet ook aan. Of luzerne bij gaan voeren of een schep seniores priores erbij per dag. Die zetten erg goed aan en is een ruwvoer dus niet te belastend


Toen hij op de zomer weide stond, was hij mooi op gewicht. Voeren hoeft dan niet echt, maar hij kreeg wel poeders. Dus had ik dieetmix, zodat hij niet te veel extra kreeg. Plus dat hij snel vrolijk/fris is. Helaas herken ik dat nu niet terug. Daar had ik nu van over en ben ik eerst mee begonnen, met de kanttekening over te moeten op iets anders, maar ik wil me wel eerst goed inlezen/laten adviseren.
Luzerne eet hij helaas niet. Ik ga eens kijken naar de seniores priores, maar dat moet wel lang weken toch??


casperzazoe schreef:
Ik vind het ergens wel klinken als Cushing. Veel haar, futloos.. Hij is er jong voor maar het zou altijd kunnen.


Dankje. Ik ga daar zeker op testen als hij niet opknapt. Hij is inderdaad nog jong, ik hoop het niet!


Nouvel schreef:
Heeft hij het nu wel naar z’n in op de huidige stal?
Dat is vaak wel een voorwaarde om ze weer op orde te krijgen.
Een paard dat niet op z’n gemak is krijg je niet dikker en fijner aan het werk...

Ik zou onder de 10 graden over gaan naar een 100 grams deken en evt onder de 5 graden naar 200.

Verder inderdaad eiwitrijk en olierijk voeren.
Lucerne, bietenpulp, omega 369 mix zijn goede opties.
Voor wat meer energie in het werk is de omegapowermix van Horsefood heel fijn.


Ik merk dat hij nog wel zijn draai moet vinden, maar hij is geen makkelijke verhuizer, vandaar dat hij rondom de verhuizing ook nog wel wat kilo's is kwijtgeraakt. Ik heb hem wel stressmix bijgevoerd, maar intern heeft hij toch stress gehad. Hij is echter niet echt vrolijk/fris, maar dat was hij hiervoor ook niet. Hij lijkt ook niet persee ongelukkig. Die 2 omega mixen ga ik even bekijken!

Pandora2 schreef:
Welke wormkuur heeft hij gehad ?


Equest pramox.

Lindsey_99 schreef:
Onbeperkt hooi (geen voordroog) en de pavo vital met de supplementen. De basisbrok en de dieetmix vervangen voor een graanloze mash (vitalbix, marstall o.a. en deze lekker weken). Ben geen gras wel vit. E erbij geven.
Veel buiten, als zijn vacht dik genoeg is dan isoleert dat prima. Dan is een deken met dit weer niet nodig want ook al is hij nat, de ondervacht houdt het dier warm. Als hij verder gezond is dan eet hij het er in een maand of 2 wel weer aan.


Bedankt. Ik ga even naar een soort mash kijken! Wat is het voordeel daarvan? Is vitamine E niet gevaarlijk om te veel van te geven? Hij staat niet op gras, maar op de paddock met onbeperkt ruwvoer. Idd hooi en geen voordroog. Hij is altijd wat stijver in de winter, vandaar dat ik wel met dekens werk, merk dat hij dit zelf ook meer waardeert.


Juut schreef:
Met minder goede stalling, bedoel je dat hij te weinig/ slecht voeding kreeg?

Die van mij is op zijn 18e ondervoed geraakt door veel te weinig hooi. Naast onbeperkt hooi heb ik hem toen op 1/3 endurix gezet: hier zitten oliën in die langzame energie leveren. Ook ik heb hem toen verhuisd, wat mentaal ook behoorlijk wat van hem vroeg. Al met al heeft hij een jaar nodig gehad om er weer beetje normaal op gewicht uit te zien, en maar liefst 5 jaar voordat hij ook rond zijn schoft weer als vanouds was gevuld...
Normaal kon Ascot prima zonder deken, maar die winter heeft hij er wel onder gestaan. Zichzelf warm houden kostte hem toen simpelweg teveel energie.


In ieder geval te weinig voeding, het rook wel lekker, maar ik weet niet of het van goede kwaliteit was, ik heb het niet laten testen. Die endurix heb ik eerder gelezen. Daar ga ik ook even naar kijken! Wouw.. Wat een lange tijd, dan moet ik dus ook echt geduld hebben. En dat is moeilijk!!


In ieder geval bedankt voor alle reacties. Meer tips zijn welkom! Ik begrijp dus dat ik iets nodig heb met meer energie en meer eiwitten! Zou ik ook nog iets moeten geven voor zijn opgeblazen buik? Hij heeft overigens nooit buikpijn/koliek.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:13


Over de IJssel

ellepel
Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:21


Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-19 21:27

Lindsey_99 schreef:
De mash van Vitalbix en Marstall vonden mijn paarden heel erg lekker, en het is ook gezond voor ze. https://www.feralhorsecare.com/nl/vital ... 14-kg.html

en hier waarom je extra vit. E moet supplementeren als je paard geen gras meer krijgt in de wintermaanden.
https://www.paardendrogist.nl/vitamine-e/


Ik voer pavo vital voor de vitaminen. Dat is niet genoeg vitamine E? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit het artikel.


ellepel schreef:
kijk ook eens naar ease&excel van pavo?

https://www.pavo.nl/sport/producten/pav ... kbEALw_wcB

eventueel iets als fibrebeet er bij, moet ook weken ,maar is snel klaar

https://www.pavo.nl/producten/pavo-fibr ... VQEALw_wcB


wat voor paard je want je zegt 450 kilo,nmaar dan is het geen groot paard?


Hij was al licht voor een paard van 1.64 ongeveer. Het is een volbloed, dus smal gebouwd en van zichzelf al dun. Maar van de zijkant lijkt het net een opgeblazen kalkoen..

Hier even een foto. Schrale bovenlijn en ribben, wintervacht verhult het een beetje. Glimt wel. En een hangbuik..
[ img ]

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:00

Hmm ik snap dat je hem wat dikker wilt hebben.

Ik zou het niet al te rigoureus aanpakken eigenlijk. Het belangrijkste is het ruwvoer en daar krijgt hij nu genoeg van, het kost even tijd voor je dat merkt. Wel zou ik de dieetmix vervangen door een wat calorierijker voer, bijvoorbeeld pavo 18plus. Dat levert flink wat extra calorieën en is voor je stalhouder makkelijk te voeren (itt tot seniores priores dat heel lang moet weken). Verder zou ik vooral veel hetzelfde houden, je paard heeft al veel veranderingen ondergaan in korte tijd en dat is al heel heftig.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:38

De behoefte aan vit. E is afhankelijk van een aantal factoren. Minimaal 1 mg per kg/LG en max 4 mg voor paarden die veel moeten presteren. Voor jouw paard is 100 gram Vital voldoende, maar gaat hij aan het werk dan neemt de behoefte toe.
Ik weet niet of er een hooianalyse is van het hooi? Er kan nogal verschil zitten in voedingswaarde. Hoe lager de voedingswaarde hoe meer je paard moet eten om voldoende eiwitten en mineralen etc binnen te krijgen. Een simpele pavo hooitest kost niet zoveel en geeft een globaal beeld.

Over de IJssel

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:07

Even over die seniores priores. Ik bedoel echt dat je zelf gewoon 1 x per dag het meeneemt naar stal en hem dan de emmer geeft. Niet als volledig voer, maar echt als extra dikmakertje erbij. En ja het moet lang weken, maar het blijft 24 uur goed. Ik maak het voor onze oude pony savonds klaar en laat het dan snachts weken en is het klaar om die dag te voeren

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:43

Omdat hij te weinig eten (vooral met te weinig ruwvoer en dus te weinig kauwen) en stress van verhuizing heeft gehad moet ik denken aan maagzweren. Ook omdat hij niet blij is, heeft de DA daar naar gekeken? Supplement voor darmen en maag kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Verder wat hier al gezegd wordt, veel eiwitten zoals luzerne en pulp en eventueel olie. Fibrebeet kwam die van mij heel goed op aan, op halve kilo per dag al.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Voeding en supplement vermagerd/niet blij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:10

Maagzweren vind ik geen gekke gedachte.. Ik zou eens overleggen met je dierenarts. Bloedprikken is altijd een goed idee, alleen maagzweren zie je daar niet in.


Mijn paard was ook schraal en daar heb ik veel resultaat geboekt met een mix van grasmix en luzerne en de mijten bodybuilder. Daarnaast veel ruwvoer en lekker veel vrij bewegen!

Ik voer als krachtvoer de horsefood refit energy en omega power mix en dit stem ik af naar arbeid.

Mijn keuze voor deze brok is dat je er niet zoveel van hoeft te voeren en een hoog eiwit gehalte met laag suikers. Hier overheen gaat nog lijnzaadolie voor extra vetjes.

Als ik jou was zou ik eerst het medische gedeelte uitsluiten en dan op zoek naar een brok met hoge eiwitten en vet gehalte. Ik heb heel veel leveranciers gebeld en gemaild en uit eindelijk daaruit een keuze gemaakt wat in mijn ogen het beste was.

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-19 18:16

troi schreef:
Hmm ik snap dat je hem wat dikker wilt hebben.

Ik zou het niet al te rigoureus aanpakken eigenlijk. Het belangrijkste is het ruwvoer en daar krijgt hij nu genoeg van, het kost even tijd voor je dat merkt. Wel zou ik de dieetmix vervangen door een wat calorierijker voer, bijvoorbeeld pavo 18plus. Dat levert flink wat extra calorieën en is voor je stalhouder makkelijk te voeren (itt tot seniores priores dat heel lang moet weken). Verder zou ik vooral veel hetzelfde houden, je paard heeft al veel veranderingen ondergaan in korte tijd en dat is al heel heftig.


Dankje voor de tip. Ik ga deze ook mijn lijstje zetten, dan kan ik ze allemaal op een rijtjes zetten en vergelijken.


Lindsey_99 schreef:
De behoefte aan vit. E is afhankelijk van een aantal factoren. Minimaal 1 mg per kg/LG en max 4 mg voor paarden die veel moeten presteren. Voor jouw paard is 100 gram Vital voldoende, maar gaat hij aan het werk dan neemt de behoefte toe.
Ik weet niet of er een hooianalyse is van het hooi? Er kan nogal verschil zitten in voedingswaarde. Hoe lager de voedingswaarde hoe meer je paard moet eten om voldoende eiwitten en mineralen etc binnen te krijgen. Een simpele pavo hooitest kost niet zoveel en geeft een globaal beeld.


Ik heb het inderdaad geen test gedaan van het hooi, maar dat is best interessant, ga ik zeker doen en dan kijken of hij genoeg vitamine E krijgt. Dankje!


SuperZodiaX schreef:
Even over die seniores priores. Ik bedoel echt dat je zelf gewoon 1 x per dag het meeneemt naar stal en hem dan de emmer geeft. Niet als volledig voer, maar echt als extra dikmakertje erbij. En ja het moet lang weken, maar het blijft 24 uur goed. Ik maak het voor onze oude pony savonds klaar en laat het dan snachts weken en is het klaar om die dag te voeren


Ik kan alleen niet iedere dag, dan moet ik iemand vragen om het te geven.


FleurVP schreef:
Omdat hij te weinig eten (vooral met te weinig ruwvoer en dus te weinig kauwen) en stress van verhuizing heeft gehad moet ik denken aan maagzweren. Ook omdat hij niet blij is, heeft de DA daar naar gekeken? Supplement voor darmen en maag kan ik me ook wel iets bij voorstellen.

Verder wat hier al gezegd wordt, veel eiwitten zoals luzerne en pulp en eventueel olie. Fibrebeet kwam die van mij heel goed op aan, op halve kilo per dag al.


Dankje voor de tip. Ik ga het zeker navragen bij mijn dierenarts. Welk supplement voor maag/darm zou je aanraden?
Fibrebeet ken ik, zet ik ook op het lijstje.


Cheminee schreef:
Maagzweren vind ik geen gekke gedachte.. Ik zou eens overleggen met je dierenarts. Bloedprikken is altijd een goed idee, alleen maagzweren zie je daar niet in.


Mijn paard was ook schraal en daar heb ik veel resultaat geboekt met een mix van grasmix en luzerne en de mijten bodybuilder. Daarnaast veel ruwvoer en lekker veel vrij bewegen!

Ik voer als krachtvoer de horsefood refit energy en omega power mix en dit stem ik af naar arbeid.

Mijn keuze voor deze brok is dat je er niet zoveel van hoeft te voeren en een hoog eiwit gehalte met laag suikers. Hier overheen gaat nog lijnzaadolie voor extra vetjes.

Als ik jou was zou ik eerst het medische gedeelte uitsluiten en dan op zoek naar een brok met hoge eiwitten en vet gehalte. Ik heb heel veel leveranciers gebeld en gemaild en uit eindelijk daaruit een keuze gemaakt wat in mijn ogen het beste was.


Ik ben in contact met de dierenarts, dus daar ga ik het zeker mee overleggen. Bedankt voor de voertips, daar ga ik naar kijken!

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:11

Herkenbaar plaatje dit, helaas! Ervan uitgaand dat je paard verder gezond is, zou ik het ook simpel houden. Dus Onbeperkt ruwvoer - maar dan ook echt onbeperkt!- en 2x daags seniorenslobber met wat veulen/merriebrok erdoor hebben mijn paard erboven op geholpen. Het duurt alleen wel even voor je resultaat ziet hoor, niet te snel opgeven en dan weer van alles veranderen. De darmen van paarden zijn niet ingesteld op veel veranderingen ;)

Succes!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 08:06

Qua supplementen maag/darmen durf ik zo niet zo goed te zeggen. Die van mij krijgen optima forma van de paardendrogist in onderhoudsdosering maar dat is meer omdat ze 27 en 1 zijn en dus wel wat extra's mogen. Je bent ook wel maagcompositum tegen maagzuur/zweren, daar zou ik voor jouw paard eerder aan denken maar zelf geen ervaring mee. Je zou met DA kunnen overleggen.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 00:27

Gabrielletje schreef:
Herkenbaar plaatje dit, helaas! Ervan uitgaand dat je paard verder gezond is, zou ik het ook simpel houden. Dus Onbeperkt ruwvoer - maar dan ook echt onbeperkt!- en 2x daags seniorenslobber met wat veulen/merriebrok erdoor hebben mijn paard erboven op geholpen. Het duurt alleen wel even voor je resultaat ziet hoor, niet te snel opgeven en dan weer van alles veranderen. De darmen van paarden zijn niet ingesteld op veel veranderingen ;)

Succes!


Bedank! Ik ga het zeker een poosje volhouden en niet steeds wisselen, paard wordt daar ook niet blij van.

FleurVP schreef:
Qua supplementen maag/darmen durf ik zo niet zo goed te zeggen. Die van mij krijgen optima forma van de paardendrogist in onderhoudsdosering maar dat is meer omdat ze 27 en 1 zijn en dus wel wat extra's mogen. Je bent ook wel maagcompositum tegen maagzuur/zweren, daar zou ik voor jouw paard eerder aan denken maar zelf geen ervaring mee. Je zou met DA kunnen overleggen.


Bedankt. Ik ga eens kijken naar maagcompositum, misschien dat dat iets voor hem is.


Hopelijk kunnen jullie nog even met me meedenken. Ik zou het zelf handiger vinden om brok te voeren ipv slobber/geweekt voer. Dit is immers maar beperkt houdbaar en ik ben niet iedere dag op stal.

Ik moet nog een ruwvoer test doen, maar in eerste instantie lijkt de pavo 18 plus nog wel interessant voor wat kilo's erbij. Kan ik daar nog iets bij geven voor de energie? Pavo sportfit of Omega power mix? Of is dat te veel met eiwitten etc? Ook een combi tussen pavo nature's best en pavo sportfit of omega power mix spreekt me nog wel aan, wat vinden jullie daarvan? Of een sportmix van AVEVE? Extra eiwitten wil ik nu zeker gaan geven in het voer, dat zal hem denk ik goed doen, maar ik zit te twijfelen over extra energie, ik wil natuurlijk ook geen bom creëren en het is wel een volbloedje, maar nu veel te sloom. Of misschien voer wat vertraagd energie afgeeft, hebben jullie daar nog voorbeelden van (ik las iets over endurix?) en kan ik dat dan ook combineren met iets met een hoog eiwitgehalte? Ik las ook over ease en excel, maar ook dat paarden met gevoelige maag/darm daar soms op reageren met diarree, dat houdt me nog even tegen. En heeft iemand ervaring met Equifirst, Booster Mix?

Andere suggesties zijn ook nog steeds welkom.

De dierenarts komt volgende week toch weer even kijken, dus tot die tijd ga ik nog geen veranderingen doorvoeren denk ik. Hooguit iets waar hij alvast een beetje van aankomt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sintara, VenoSnorlax en 49 bezoekers