Wat moet ik mijn paarden voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Wat moet ik mijn paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 12:44

:( Misschien kunnen jullie helpen..

Ik ben in bezit van 2 fantastische paarden.. Een Fries van 12 jaar en een Tinker van 6 jaar.. Beiden staan als 't weer het toelaat 24/7 buiten, maar gaan nu voor de winter savonds na 18.00 naar binnen voor de nacht.. Ochtends rond 8.00 gaan ze weer naar buiten.. Ze worden zo'n 2x per week gereden en zijn verder gewoon lekker paard.. Tandarts is in juli geweest en medisch zijn er (buiten zomereczeem van m'n Fries) geen problemen..

Voerschema nu:

Ochtend: hooi
12.00: hooi
16.00: hooi
20.00: hooi
Nacht: hooi + fibra anti itch

Mijn Fries krijgt een kilo muesli, mijn tink een handje voor de vorm, die is wel wat te dik..

Nu wil ik aan 't ruwvoer niets veranderen, maar ik zou mijn Fries wel graag wat dikker willen hebben, die wil in de winter graag terugvallen in gewicht en is daar nu ook weer mee bezig..

Seniores priores ben ik van op de hoogte, maar dit is bij ons op stal lastig te geven..


En onze tinker mag dus iets waar niet teveel in zit, maar waar hij wel een handje van mag, zodat hij niet niks krijgt...

Ik hoor graag van jullie.. :)

<3 Sneakers <3


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:14

Voor de tinker sowieso een vitaminekorrel gaan geven dan. Een tekort kan ze óók opgeblazen maken.

Voor de Fries zou ik inderdaad als eerste neigen te zeggen 'seniores, of een andere pulp'.
Maar als dat geen optie is, dan een voer dat niet heet maakt, maar wel energie levert. Vriendin voert haar moeilijk op gewicht te krijgen paard nu digest control brok van horsefood gemengd met luzernebrok. Voor haar paard werkt die combinatie. Voorheen kreeg hij elke winter zéker nog een flinke emmer seniores priores. Je zou ook naar een mais-lijnzaadbrok of linamix kunnen kijken voor extra gewicht zonder heet te worden.

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Wat moet ik mijn paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 13:47

Bedankt, hier heb ik zeker al wat aan.. :D

<3 Sneakers <3

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wat moet ik mijn paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:30

Is het hooi van de Fries sochtends op? Anders zou ik voor de nacht onbeperkt geven en als het even kan kijken of het arm of rijk hooi is.

Maartje_M
Berichten: 9355
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Wat moet ik mijn paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:39

Hier krijgt mijn snel terugvallende paarden care4life van pavo met pavo vital vitaminenbrok (die zou dus ook goed kunnen voor je tinker) en luzerne. Hier doen ze het nu eigenlijk wel heel erg goed op.

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wat moet ik mijn paarden voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:47

Voor de tinker pavo vital? En voor je fries misschien een schep fiber force bovenop de muesli.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers