Veranderen van voer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kasty
Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 18:17

Afgelopen week ben ik in de kliniek geweest met mijn 13 jarige friese merrie die op Z2 niveau loopt.

Ze was in de kliniek voor benauwdheids klachten. We hebben een endoscopie gehad en een longspoeling.. Uitslag moet nog komen. Bloed etc was goed, alleen één waarde was wat hoger en dat had met de darmen te maken.

We moesten ook naar het voer kijken. Ik voer 1,5 kilo havens draversbrok gemengd met 0,5 kilo equifirst herbs en fiber muesli. Ook komt hier nog lijnzaad overheen van vitalbix.
Ze staat nu nog in de wei overdag en krijgt smorgens en savonds hooi in een net.

Volgens de da gaf ik haar elke dag spaghetti (draversbrok) en dat is niet goed voor een fries..

Ik moest voer zoeken met weinig suiker en zetmeel en meer eiwitten.. Hij adviseerde equifirst omega of de Frysk.. Nu worden ze ook gesponsord door equifirst.. Dus ik zou wel graag wat meer opties willen die ook nog enigzins betaalbaar zijn..

Wie heeft er goede opties?

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~


Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:34

FiberForce van Cavalor
Care4Life van Pavo
Ease & Exel van Pavo ( wel heel energierijk }> )
Hippalgo Zero via Mijten te krijgen.
Pavo Condition zit ook redelijk laag in suiker en zetmeel.

Als deze te weinig eiwit hebben, is Pavo Fiberbeet een goede aanvulling.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:43

Als ik die twee voeren (draversbrok vs frysk mix) tegen elkaar uitzet, zit er 5% verschil tussen suikers.

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... frysk-mix/

Prijsverschil is groter, zeker omdat de frysk mix maar 20kg is (ipv 25).

Ik voerde altijd Havens Gastro+, maar we moesten over ivm GMO. Nu voer ik voermeesters Sereen, fijne brok wel
Laatst bijgewerkt door Wicky op 22-10-19 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

ellepel
Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:49


Kim_W
Berichten: 582
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 18:52

Als ik in het havens assortiment kijk, dan valt mij deze op, wat wellicht de moeite waard is om te bekijken. Is bewezen ook dat het de maag goed ondersteunt.

Kijk eens naar Gastro+ : evenveel energie als in de draversbrok, lager in koolhydraten (39 ipv 55), minder zetmeel (16,0 ipv 28,5), suikers is nagenoeg hetzelfde (6,8 ipv 6,7), maar wel ook meer eiwit (10,7 ipv 9,1). Deze zit hoger in essentiele aminozuren, vitaminen en mineralen.

Anoniem

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:02

Ik voer zelf fibre force van cavalor, heel tevreden over.
Eerder ook vitalbix gevoerd, ook heel tevreden over trouwens.

Beide weinig suiker en zetmeel, die van mij mag ook niet veel suiker en zetmeel wegens hb

Kasty
Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 19:12

Ik had idd de cavalor fiber force gezien en vergeleken en ook de vitalbix.. Wellicht is de cavalor iets goedkoper in gebruik?

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

puppy1128
Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:15

Wil je dus zo min mogelijk suiker/zetmeel en zoveel mogelijk eiwitten? Geen energie? Eventueel erwteneiwit isolaat geven. Dat is poeder, veel paarden vinden het lekker En met 50-100 gram kom je al een end.
Als je ook energie/vetten wilt kan je ook kijken naar gemicroniseerd lijnzaad.

lianne125
Berichten: 1425
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:41

Ik weet denk wel waar je geweest bent :Y). Mijnes moest ook op de equifirst. Maar voor mijn paard is dit niet echt geschikt. Ik heb hem nu al langere tijd op vitalbix en dat bevalt echt super! Cavalor fibre force is ook een mooi voer maar moet je heel wat van geven wil je alles dekkend hebben. En ook niet heel hoog in eiwitten.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:42

Kasty schreef:
We moesten ook naar het voer kijken. Ik voer 1,5 kilo havens draversbrok gemengd met 0,5 kilo equifirst herbs en fiber muesli. Ook komt hier nog lijnzaad overheen van vitalbix.
Ze staat nu nog in de wei overdag en krijgt smorgens en savonds hooi in een net.

Volgens de da gaf ik haar elke dag spaghetti (draversbrok) en dat is niet goed voor een fries..

Ik moest voer zoeken met weinig suiker en zetmeel en meer eiwitten..

Wie heeft er goede opties?


Zou je op deze DA heel zuinig willen zijn ;) Ellepel gaf het al aan: probeer een brok van Vitalbix, maar er zijn meer 'gezonde' merken zonder granen en laag in zetmeel/suikers. Onder andere Metazoa (heeft een wat hoger ijzergehalte), Marstall Force, Je paard gezond en fit, Pavo Vital zijn allemaal goede vitamine/mineralenbrokken. Je kunt ook variëren tussen de diverse merken, of mengen. Waar het één iets te veel of weinig van heeft, compenseert een andere weer. Voldoende hooi en gras is de basis.

Over de IJssel

Kasty
Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 20:02

Lindsey_99 schreef:
Zou je op deze DA heel zuinig willen zijn ;) Ellepel gaf het al aan: probeer een brok van Vitalbix, maar er zijn meer 'gezonde' merken zonder granen en laag in zetmeel/suikers. Onder andere Metazoa (heeft een wat hoger ijzergehalte), Marstall Force, Je paard gezond en fit, Pavo Vital zijn allemaal goede vitamine/mineralenbrokken. Je kunt ook variëren tussen de diverse merken, of mengen. Waar het één iets te veel of weinig van heeft, compenseert een andere weer. Voldoende hooi en gras is de basis.


Ik zal zuinig op de da zijn wat betreft het voer.. Ik kwam voor z'n luchtwegen maar eindigde op de monsterbaan met een buig proef... Dus dat laten we even buiten beschouwing..

Van Vitalbix hoef je minder te voeren dan cavalor denk ik? Mn merrie is 532 kilo

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:32

Fiber force is mineraalarm ten opzichte van een hoop andere voersoorten. Je moet er 600g/100kg van voeren om aan het minimum te voldoen.

Helaas geen suiker en zetmeel, maar wel een heel aantal voersoorten op een rij gezet een tijdje terug. Rood betekent laagste waarde, groen betekent hoogste waarde. Er zit verder geen betekenis aan. De zwarte omlijning is waarop ik de aanbevolen dosering heb bepaald.

Hierbij geeft de onderste regel de dosering per 100kg paard aan.
[ img ]

Idem dito voor mineralenbrok , alleen hier is de dosering, in de bovenste regel, gebaseerd op een paard van 500kg.
[ img ]

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 20:33

Wicky schreef:
Als ik die twee voeren (draversbrok vs frysk mix) tegen elkaar uitzet, zit er 5% verschil tussen suikers.

http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... frysk-mix/

Prijsverschil is groter, zeker omdat de frysk mix maar 20kg is (ipv 25).


En de equifirst omega is ook bepaald niet laag in zetmeel en suikers!

Nuttig advies hoor, dat lager in koolhydraten, maar deze da heeft vervolgens niet de achterkant van de zakken bekeken vrees ik ..

Als je paard de calorieën van koolhydraten niet nodig heeft dan zou ik liever kijken naar een vit- min brokje icm bijv luzerne.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 06:44

@troi; precies dat he? Fijn advies, lager in suikers en zetmeel. En dat met producten de plank behoorlijk mis slaan. Ik hou van voervergelijk.nl

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

plutolover
Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 06:48

ik zelf geeft de equifirst healty fiber mix. suiker arm en graanvrij. samen met equilin vitamine korrels.

Je zou ook kunnen kijken naar alleen equilin balance en basic. Lijkt duur maar je paard krijg best veel brok. Dus ik denk dat in verhouding niet veel uit maakt.

marije1109
Berichten: 1131
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:09

Ik mis toch veel ruwvoer. Zelf heb ik goede ervaringen met luzerne van Dengi (weinig suiker), veel goede kwaliteit hooi aangevuld met muslie van Equifirst.

Life is good, Marie mijn topper!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:15

marije1109 schreef:
Ik mis toch veel ruwvoer. Zelf heb ik goede ervaringen met luzerne van Dengi (weinig suiker), veel goede kwaliteit hooi aangevuld met muslie van Equifirst.


Er staat '2x per dag een hooinet', maar dat is inderdaad breed te interpreteren. In mijn hooinet past met wat moeite zo'n 8kg hooi. 2x per dag zou 16kg zijn. Meer dan genoeg.

Maar veel netten zijn inderdaad stukken kleiner en daar past misschien 3kg in...

Qua krachtvoer zou ik starten met de basis: een vitaminebrok. Ik voer zelf VS200 na oa ook vitalbix en marstall force geprobeerd te hebben.
Ik vul dat voor energie aan met een paar honderd gram muesli. Als zetmeel en suiker een probleem zijn, wil je dus - naast eiwitten voor spieropbouw - vet als energiebron hebben? Dan zou een lijnzaadbrok en luzerne naast de vitaminebrok in principe voldoende kunnen zijn.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:33

Ik heb deze zoektocht laatst nog gedaan voor mijn paard.

Vitalbix moet hij niet en de metazoa is slecht te verkrijgen


Ik voer nu horsefood refit energy en omega power mix!

Hij doet het er mega goed op

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:47

Skippy01, het ligt enorm aan het formaat hooinet. In mijn grote EJ netten gaat makkelijk 12-13 kilo hooi. In de kleintjes al gauw 8 kilo.

Ik zou ook starten met een vitaminebrokje en dan kijken wat je nog mist - dus moet er meer power bij, of wat meer eiwit voor je spieropbouw/-behoud.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:50

Cheminee schreef:
Ik heb deze zoektocht laatst nog gedaan voor mijn paard.

Vitalbix moet hij niet en de metazoa is slecht te verkrijgen


Ik voer nu horsefood refit energy en omega power mix!

Hij doet het er mega goed op


Horsefood Refit is precies wat je voor dit paard niet moet willen, flink in de melasse en aangevuld met koekmeel... hartstikke lekker, maar voor eentje die je wat soberder moet gaan voeren natuurlijk niet handig :)

Waar veel paarden die ik ken het goed op doen is Hipro Flexible Move, maar daar zit soja in, en dat moet je willen. Hoog in vet, laag in zetmeel en suiker.

Anoniem

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 07:54

Pavo condition? Eventueel aanvullen met iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 08:06

Kasty schreef:
Ik had idd de cavalor fiber force gezien en vergeleken en ook de vitalbix.. Wellicht is de cavalor iets goedkoper in gebruik?

Hangt er vanaf hoe je voert, die van mij krijgt van de cavalor dezelfde hoeveelheid als ze van de vitalbix zou moeten krijgen dus ja dan ben ik de helft goedkoper uit.
Maar volgens cavalor moet je wel veel meer voeren om aan de “dagelijkse dosis” te komen.

Die van mij staat op onbeperkt ruwvoer, en heeft een liksteen daarnaast en doet het er prima op.

[ img ]

Kasty
Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 09:58

Over het ruwvoer, dat is een grote, dus die gaat flink vol.. Overdag nog op de wei. Als ze straks op de bak komen te staan gaan ze naar 3x per dag ruwvoer.

Moeilijke zoektocht hoor. De da had het idd ook over lucerne en vet.. Het moet ook nog enigzins handig te voeren zijn door de stal houder..

Ik geloof dat ik maar gewoon in eerste instantie begin met cavalor fiber force.. Met lijnzaadolie er door heen van vitalbix.

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 10:01

Kasty schreef:
Over het ruwvoer, dat is een grote, dus die gaat flink vol.. Overdag nog op de wei. Als ze straks op de bak komen te staan gaan ze naar 3x per dag ruwvoer.

Moeilijke zoektocht hoor. De da had het idd ook over lucerne en vet.. Het moet ook nog enigzins handig te voeren zijn door de stal houder..

Ik geloof dat ik maar gewoon in eerste instantie begin met cavalor fiber force.. Met lijnzaadolie er door heen van vitalbix.


En anders even naar deze kijken:

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... engvoeders

Genoeg eiwit, genoeg vet, weinig zetmeel en suiker. En heel makkelijk voeren, want één compleet voer.

Kasty
Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-19 10:17

Skippy01 schreef:
En anders even naar deze kijken:

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... engvoeders

Genoeg eiwit, genoeg vet, weinig zetmeel en suiker. En heel makkelijk voeren, want één compleet voer.


Er staat bij lichte tot matige arbeid.. Die van mij loopt Z2.. Dan haak ik eigenlijk al af, of is dat onterecht?

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 7 bezoekers