Brok drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Brok drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:51

Mijn merrie is op moment 5 maand drachtig. Ze is goed in conditie, komt dagelijks zo'n 9 uur buiten op een mooie weide en krijgt op stal onbeperkt goed hooi.
Daarnaast geef ik haar 100 gram basisbrok van subli en 300 gram mineralen bikkels per dag. Ook krijgt ze een kwart emmer luzerne.

Wanneer moet je beginnen met aanvullend voer te voeren?
Ik las op pavo ook iets over podo lac, speciaal voor het ongeboren veulen. Is dit de beste brok?
Daar stond ook een advies van zo'n 400 gram brok per 100kg lichaamsgewicht.
Is dit niet veel te veel?

Dit wordt haar eerste veulen en ze is 5 jaar. Wordt niet gereden op moment. Wat is het beste om te doen? :)

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:00

als je goed en genoeg ruwvoer of gras geeft met een aanvullend supplement zou je helemaal geen extra zaken bij hoeven te geven.
hier zijn we altijd pas gaan bijvoeren als de veulens al geboren waren, ze een maand of vier waren en het gras in voedingswaarde wat terug loopt.
zou me dus helemaal iet druk maken over extra voer.
pas volgend jaar als het veulen er is even kijken hoe het staat met het weidegras waar je merrie in loopt.
is dat veel en vol,dan is extra niet nodig en kun je het doen met een vitaminesupplement

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 21:43

Meestal wordt speciale merriebrok geadviseerd vanaf 3 maanden voor de bevalling voor extra bouwstoffen voor het veulen. Het laatste nieuws is om een merrie die niet veel doet, niet vol te stoppen met merriebrok omdat het veulen anders te snel groeit (interview in de hoefslag). Speciale vitamine/mineralenbrok voor drachtige merrie is dan beter. ( denk bijvoorbeeld aan de merriebrok van vital bix)

Na bevalling is merriebrok ook belangrijk.