maaltijdbox van Purehorse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:49

Calimero_ schreef:
troi schreef:
Interessante denkwijze. De natuur als leidend nemen, daar ze in geƫvolueerd dus das zal optimaal zijn, toch?

Mijn vraag aan TS: hoever zou je dat door willen voeren? Geef je in de winter dan ook aanmerkelijk minder te eten? Wil je graag dat je dier in de zomer flink dikker is dan de winter? Zet je je paard dan op rust? Etc. Ik ben wel nieuwsgierig


Ik ben hier eigenlijk een beetje ingerold doordat ik mijn eigen terrein een beetje aan het aanpassen ben richting Paddock Paradise. Hiervoor ben ik bij een open dag van iemand geweest en zij voert ook heel natuurlijk. Op die manier ben ik op aanraden van haar bij purehorse terecht gekomen. Mijn merrie heeft tot nu toe elke winter moeite gehad met op gewicht blijven en heeft buiten onbeperkt ruwvoer veel extra brok/slobber enz. Nodig gehad om enigszins netjes op gewicht te blijven. Na een gesprek met de eigenaresse van purehorse dacht zij dat dit opgelost zou kunnen worden met haar manier van voeren. Dus dit probeer ik graag omdat ik eigenlijk liever niet die kilo's aan voer extra erin gooi elke winter. Tot nu toe is ze nog erg netjes op gewicht, maar de winter is natuurlijk nog niet begonnen.

Wat krijg je dan bv precies voor die merrie voor welke prijs? (soorten en hoeveelheden per dag?)

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 12:20

Ik heb de budget box pony, daar zit een seizoensmix in die dus elke 2 maand veranderd. Je heb 5kg voor 2 maanden. Die zit op 55,- voor 2 maanden.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:53

Ik denk er over om in december of febr in te stappen met de budgetbox
Heb nu nog genoeg voer en zo zonde om dat weg te doen

Mijn draver merrie staat nu op (praktisch) onbeperkt hooi met als aanvulling pavo vital

Hoe ging de overstap bij jou qua eten? Omdat het geen brokjes meer zijn?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:16

Ibbel schreef:
Waarom zou je in hemelsnaam iedere twee maanden je paard iets anders voeren?



Dat vraag ik mij ook af. De behoefte van een paard verandert niet zo veel, het ruwvoer wat wij voeren is qua voedingswaarde vrij constant enkel meer gras zomer en minder in de winter. Dat geeft wat verschil voornamelijk in energie en eiwit maar voorziening in andere nutriƫnten blijft aardig gelijk. De aanvulling die naast het ruwvoer nodig is dus ook.

Het verteringsstelsel van een paard is gevoelig en het heeft 1 a 2 weken nodig om zich aan te passen aan veranderingen in het rantsoen. Iedere keer andere dingen voeren zorgt dus iedere keer voor onbalans in de darmflora.

De natuur vroeger was ook niet perfect en heeft toen met grote veranderingen in het aanbod ook voor problemen gezorgd. Hoefbevangenheid kwam in de prehistorie ook al voor.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 12:13

Duplo schreef:
Ik denk er over om in december of febr in te stappen met de budgetbox
Heb nu nog genoeg voer en zo zonde om dat weg te doen

Mijn draver merrie staat nu op (praktisch) onbeperkt hooi met als aanvulling pavo vital

Hoe ging de overstap bij jou qua eten? Omdat het geen brokjes meer zijn?


Mijn Arabier eet het helaas nog steeds niet gewoon zo los. En nu na 1,5 maand kan ik ook niet echt zeggen dat ik veel verschil merk. Ze is niet minder geworden hoor, maar ik zie ook niet echt positieve verbeteringen.

Anoniem

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 14:25

Nou ik denk dat wisselen wel zinvol kan zijn ( ikzelf wissel ook weleens, maar niet zo vlot achter elkaar).
ALS je niet alle waardes van je ruwvoer weer en je vult bijvoorbeeld vitaminen en mineralen aan ( en Bv aminozuren), weet je niet helemaal zeker of dat wel compleet kloppend is.
Voer a geeft bijvoorbeeld net iets meer vitamine e maar minder vitamine b, waar voertje b bijvoorbeeld weer wat hoger in selenium zit.
Dat is althans hoe ik erover denk.

Ik wissel verder niet vaak. Maar gehaltes in ruwvoer kunnen ook wat teruglopen dus dat is ook niet helemaal constant.

Duplo

Berichten: 1652
Geregistreerd: 11-12-04

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 17:36

Het kan ook zijn dat het niet elke 2 maanden compleet anders is maar er wel een basis is waar wat in wisselt?

Net als losse supplementen die je meestal ook niet het hele jaar continue voert bijvoorbeeld

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 15:50

Ibbel schreef:
Als je je paard volgens de natuur wilt voeren, moet je 'm 's zomers zich vet laten vreten en 's winter zo goed als niets te vreten geven. Indien een merrie moet je haar ieder jaar drachtig hebben.


Beetje zoals OVP :+

Nee ik zie niet in waarom je telkens zou moeten veranderen. En stel dat in 1 van de mixen iets ziet wat die niet lust? Sta je daar met voer voor 2 maanden wat de vuilbak in kan

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:00

Omdat er in de natuur soms wel 25 verschillende grassoorten te vinden zijn om hun behoeften mee aan te vullen. Het Nederlandse hooi wat er over het algemeen gevoerd wordt heeft er een stuk minder.

Ieder grassoort heeft zijn eigen voedingswaarde. Nu ben ik het er absoluut mee eens dat ieder paard een andere behoefte heeft. Mijn ervaring met pure horse is dan ook dat er een gesprek aan vooraf gaat en er ten alle tijden contact kan worden gezocht wanneer er dingen veranderen ed.

Ik staar mij niet blind op PH maar ik vind de producten eerlijk en een prachtige aanvulling op het hooi en de rest wat ik voer. Verdieping of overleg is daarin wel nodig. Vanaf de zijlijn roepen dat iets geldklopperij is vind ik onterecht. Ik denk dat een pavo of andere grote hoeveelheid keten vele malen meer verdient.

Hugolien

Berichten: 26
Geregistreerd: 28-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:20

Dat klinkt interessant, ik ga de site ook eens doornemen.