Wat voer jij je 25+ paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michelle_S

Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Wat voer jij je 25+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 09:08

Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik mijn oudje, mijn eerste pony thuis staan nadat ze al jaren bij mijn ouders heeft gestaan.


Afbeelding
Op deze foto van vorig jaar net 30 jaar oud, je zou t niet zeggen toch?

Ze is een goede eter, wel slecht gebit maar voelt zich nog erg fit en dit wil ik graag zo houden.

Ik voer haar meerdere keren per dag een bietenpulp + seniores priores mix aangevuld met glucosamine (ze heeft artrose en dit ondersteunt haar goed maar ze kreupelt nog wel) hierbij blijft ze super op gewicht, daarbij staat ze ook 24/7 op de wei. (Hooi is geen optie meer, maakt proppen)

Nu vroeg ik mij af, hoe houden jullie je oudje (25+) nog fit, hoe ondersteun je ze? (Evt Supplementen, krachtvoer?) en geef je ze iets voor extra energie? Hoe ga je om met suikers en zeker straks in het voorjaar wanneer de suikers in het gras hoog aanwezig zijn.. Ben je nog actief met ze onder zadel, of houd je ze soepel aan de hand?

Lijstje :

Leeftijd paard :
Huisvesting :
Lichamelijke klachten :
Wat wordt er gevoerd :
Supplementen :
Beweging :


Misschien leuk om een fotootje van je oudje erbij te plaatsen.

Ik hoor graag van jullie! Dat onze oudjes gezond oud mogen worden.

Groetjes Michelle

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Wat voer jij je 25+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:22

Geen voertips voor je. Maar zo blij voor Carita! *\o/* Komt vast helemaal goed bij jou. En blij dat ik dit topic zag, want anders had ik me toch ernstig zorgen gemaakt als ik uit het raam het roze dekentje in de verte niet meer zag...... :D

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Wat voer jij je 25+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:29

Leeftijd paard: bijna 25
Huisvesting: 24/7 buiten met inloopstal en schuilstal (hij staat bijna altijd buiten) (paddock)
Lichamelijke klachten: artrose en PPID
Wat wordt er gevoerd: onbeperkt hooi, vitaminebrokje (pavo vital), 10 ml lijnzaadolie, 600 gram SP & 600 gram fibrebeet
Supplementen: 1/4e prascend & schepje glucosamine + MSM
Beweging: 4-5 x per week een lange wandeling
(Het gaat om een Shetlander)

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:37

Mijn 25 jarige pony heeft cushing. Na ziek te zijn geweest en veel gewicht ingeleverd, nu hopelijk aan betere kant.
Hij krijgt onbeperkt hooi
1 x per dag nutrimash van vitalbix .
3x per dag halve schep fiber force .
Sojaschroot.
En als supplement naf opkikker senior.
En 1 prascend dagelijks en hypo balance.

Hij staat overdag op paddock en snachts op stal.
Laatst bijgewerkt door tylando op 18-01-20 10:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:40

Lijstje:

Leeftijd paard:
wordt dit jaar 25
Huisvesting: kleine paddock paradise met 4 anderen, altijd droge zandpaddock met bestrating ervoor waar de schuilstallen aan liggen. Pony heeft (samen met de Shetlander) twee privé-schuilstallen. Zomer weidegang, winter niet.
Lichamelijke klachten: PPID, hoefbevangengevoelig, luchtwegproblemen (hoesten bij veel pollen in de lucht en iets te stoffig droog hooi), mist 4 kiezen en 2 tanden.
Wat wordt er gevoerd:
Winter:
- toegang tot onbeperkt geweekt hooi uit hooinetten in palletboxen
- 3 keer per dag 0,5 kg luzernebrok met 0,25 kg Marstall Bergwiesen Mash
- 80-100 gram Marstall Force
- 100 gram Marstall Wiesen Fasern
- klein handje muesli om de medicatie door te doen (2x pd)

Verder mag ze er nog 0,25 kg speedibeet bij en 0,4 kg Marstall Wiesen Fasern.

Vanaf april / mei bouwen we langzaam op naar 24/7 weidegang, eind augustus gaat ze weer van de wei af.

Supplementen:
- PPID medicatie (parlodel)
- Puur glucosamine
- Phytonics gastri comp
- Phytonics gluco balance
- Phytonics Podo comp
- Dodson & Horrell Yea Sacc
Beweging: vrije beweging in de groep, één keer per week een rondje wandelen (5-7 km), soms een keer ‘longeren’ waarbij ze zelf mag bepalen hoe lang ze wil draven en galopperen, in stap voegen we soms een balkje toe (want anders vindt ze het saai), of een keertje dubbele lange lijnen in menpositie.

Afbeelding
In het voorjaar en in de zomer krijgen ze takken. Voor haar houd ik de tak vast zodat ze zelf blaadjes kan plukken, of ik help daar even mee.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:56

Leeftijd paard: dit jaar wordt ze 25 (voor wat foto's: zie profiel)

Huisvesting: winterdag 's nachts op stal, overdag paddock - zomerdag 24/7 buiten

Lichamelijke klachten: mist 4 kiezen, verliest makkelijk gewicht

Wat wordt er gevoerd: naast ruim 15 kilo hooi uit een net per dag ook Pavo fibrenuggets, Equifirst senior mash, sojaschroot, lijnzaadolie, vitamine E. Wortels als extraatje.

Supplementen: vit E (i.v.m. olie bijvoeren)

Beweging: ik rij nog volop, dus wat buitenritten of dressuurwerk. Ik longeer regelmatig.
Laatst bijgewerkt door Hilli op 18-01-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Noraafjord
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-08-15

Re: Wat voer jij je 25+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:12

Lijstje :

Leeftijd paard : 26 jarige fjord (word dit jaar 27)

Huisvesting : 24/7 buiten in een kudde van 10 paarden. Helaas alleen bomen om te schuilen vandaar gebruik van dekens

Lichamelijke klachten : zomereczeem, beetje startstijf (waarschijnlijk ook wel atrose)

Wat wordt er gevoerd :ruwvoer wi ter onbeperkt voordroog, zomer strookbegrazing gras (afgelopen zoner onbeperkt gras ivm dat ze heel mager was geworden). Daarnaast 1.5 kg Bk brok (brok met hoog eiwit en vet), sojaschroot (extra eiwit) en 1.5 kg seniores priores

Supplementen : equiflexion van de paardensrogist voor de stijfheid

Beweging : naast de hele dag te kunnen bewegen probeer ik 3x per week wat te doen (rijden, longeren, wandelen, voor de kar). Nu wat minder ivm weer.

Afbeelding

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:27

Lijstje :

Leeftijd paard :34 dit jaar 35
Huisvesting :24/7 op de weide met schuilstallen
Lichamelijke klachten :artrose en ze is doof, ook heeft ze geen boven tanden meer
Wat wordt er gevoerd: onbeperkt gras,onbeperkt hooi en 2 kg subli seniores priores
Supplementen :geen
Beweging : soms een klein blokje wandelen
Afbeelding

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:29

Leuk om de andere lijstjes te lezen!

Leeftijd paard: ca. 26/27
Huisvesting: 24/7 eigen keuze. We hebben een betegeld gedeelte verbonden aan open stallen met rubberen matten waar hij graag staat. 2 flinke stukken weide (kleigrond) waar hij ook 's winters nog steeds een ommetje doorheen ploegt en een grote droge zandbak/paddock waar hij zelden komt.
Lichamelijke klachten: gevoelige voeten, in z'n jonge jaren een HB verleden en nu snel retracted soles. Lage weerstand.
Wat wordt er gevoerd: Agrobs bio wiesencobs, copra, vitalbix active+ en onbeperkt goed hooi wat hij nog heel goed kan eten gelukkig.
Supplementen: Glucosamine en ashwaganda
Beweging: af en toe een wandeling, maar geen arbeid meer.

Afbeelding

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:30

Leeftijd paard : 36
Huisvesting : Nachten op stal overdag als het licht is buiten tenzij extreme hitte dan in de nacht buiten en overdag binnen.
Lichamelijke klachten : Gebit wordt wel serieus minder (mist kiezen) en ziet slecht in schemer/donker.
Wat wordt er gevoerd : Onbeperkt hooi, elke dag op het gras, 2 x per dag een schep Pavo 18plus en in de avond een schep geweekte senioren priores.
Supplementen : geen
Beweging: met 28 met pensioen gegaan wegens tijdgebrek van mij, hij loopt elke dag in de wei met de jonkies. Daar trekt ie nog wel eens een lekker sprintje mee.

Elke winter doe ik hem wel een deken om. Zeker in het natte seizoen kost het hem dan niet extra moeite om zich warm te houden.



Afbeelding


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:10

Leeftijd paard : 26 (dit jaar 27)

Huisvesting : 24/7 kleine verharde paddock met schuilstal

Lichamelijke klachten : vermoedelijk wat artrose in de hals maar niet verder laten bevestigen, heeft er zo geen last van als je geen buiging ed vraagt. En blind, maar weet niet of dat een lichamelijke klacht is :+

Wat wordt er gevoerd : hooi & vitalbix daily

Supplementen : -

Beweging : wat wandelen, stappen onder het zadel of lange lijnen, soms eens een drafje als hij het zelf wil, geen verplichtingen

Afbeelding




Veel oudjes trouwens hier! Altijd leuk om te lezen. Jammer dat de meeste wel heel wat problemen hebben maar jullie doen het allemaal prima!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:07

Lijstje :

Leeftijd paard :26 wordt dit jaar 27

Huisvesting : hij staat met 2 andere paarden in een uitloopstal, zomers overdag op de wei , snachts in de uitloopstal, winters overdag in de bak en snachts in de uitloopstal

Lichamelijke klachten :wat artrose in zijn knieën

Wat wordt er gevoerd : zomer gras en snachts onbeperkt hooi + 10 liter emmer pavo mash slobber + 1 kilo sportbrok van subli, winter onbeperkt voordroogkuil, + 10 liter emmer pavo mash slobber, 1 kilo subli sportbrok en een halve schep senior priores en halve schep maiscobs door zijn slobber, niet teveel anders eet ie het niet :+

Supplementen : Geen

Beweging :Wat hij zelf loopt...

Afbeelding

Afbeelding

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:49

Ik heb twee 25+ paarden lopen.

Leeftijd paard : 27, merrie
Huisvesting : 24/7 in de weide en paddock, vrije toegang tot 2 schuilstallen en afdak. Gras, zand en bestrating. In de herfst en wintermaanden een deken. Ze staat in een vaste kudde van 7 (5 merries, 2 ruinen).
Lichamelijke klachten : stram, licht onregelmatig en moeilijk op gewicht te houden. Meerdere kiezen getrokken.
Wat wordt er gevoerd : onbeperkt hooi en gras. Hooi kan ze niet goed meer verwerken. 4 scheppen seniores priores geweekt, schep Pavo slobber mash, schep Pavo 18+ muesli, in winter schep Hartog grasmix.
Supplementen : Horseflex Glucosamine, Horseflex Curcuma, lijnzaadolie
Beweging : Alleen eigen beweging in weide en paddock. Paarden rennen regelmatig met de hele kudde van voor naar achter

Leeftijd paard : 26, ruin
Huisvesting : zie boven. Geen deken in winter.
Lichamelijke klachten : Mist enkele kiezen, rugje zakt meer door, komt moeilijk door verharing heen
Wat wordt er gevoerd : onbeperkt hooi en gras, hij eet kleine beetjes mee uit de ton seniores priores met de merrie hierboven, verder 2xd een schep 18+ muesli
Supplementen : Horseflex Glucosamine, lijnzaadolie
Beweging : Tot afgelopen zomer nog intensief, max 3 toernooien in het seizoen. Nu alleen nog rustige bosritten, met semi-pensioen nu zijn rug meer doorzakt. Verder trekt de kudde regelmatig sprintjes in de wei en houdt hij zichzelf druk met het achterna zitten van de andere ruin en beschermen van zijn merrie van 27jr.

RianneH

Berichten: 28233
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:07

Leuk te lezen wat de oudjes gevoerd krijgen :)

Hier de mijne:

Leeftijd paard : Wordt dit jaar 25
Huisvesting : 24/7 in een PP (track, overkapping, verharde ondergrond etc) met heeft tijdens winterperiode een deken op
Lichamelijke klachten : Licht atactisch door rhino (op 3 jarige leeftijd), gevoelig voor gaskoliek (weersomslag en mogelijk hormoon gerelateerd)
Wat wordt er gevoerd : Hooi via slowfeeders, dan nog 1x per dag een paar uur los hooi en 's avonds nog een uurtje los hooi. Daarnaast een kleine portie (250g ongeweekt) Senior Priores voor de poeders. Plus 700gram Gastro plus met halve emmer losgeschud Hartog grasmix. Zomers enkele uurtjes opgebouwd gras erbij.
Supplementen : Monnikspeper voor de hengstigheid, Biotine voor hoefkwaliteit. Regelmatig kuurtje Psyllium vezels.
Beweging : Vooral hoe ze haar dag zelf indeelt, verder is ze met pensioen op wat wandelen na

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:11

Zo leuk dat ze bij jou thuis staat nu :)

Geen foto's maar;

12jr merrie, 21jr ruin en hun 27 jr Moeder ( alle 3 quarter ) een 22 jr shet en new forest ruintjes

Staan samen 24/7 met beschutting en wel onbeperkt hooi.

Shet heeft al 5jr geen tanden meer en mist 3 kiezen. Merrie van 27 mist 1 kies.

Ik geef 's ochtends Hartog Digest. de merrie kan niet heel goed tegen lucerne, maar voor de bovenlijn toch gaan geven en deze lijkt goed te gaan. ( kreeg snel dikke benen )

's avonds krijgen ze speedibeet met wiesencobs, nu nuggets ( vanwege verkrijgbaarheid ) Vitamine brokje wisselen we af en periodes lijnzaad gemalen erdoor.

In principe is de merrie nog heel actief, maar haar rug wordt wat diep voor een zadel. Maar af en toe negeren we dat en krijgt ze de dikste pad eronder en mag ze wel mee. Ondanks artrose en KS loopt ze echt heel vlot en goed.
Haar zoon van 21 heeft artrose en wat probleempjes, maar is een stuk rustiger. Loopt ook nog rondje mee. Net als nf en shet.

Toen ze bijna 20 was kwam ze bij ons terug, zwaar verwaarloosd en stond eerst 's nachts op stal. Kwam ze altijd stijf eruit, dus 24/7 bewegen doet haar echt goed.
Geen dekens meer sinds 3 jaar. Ik geef hele jaar de nuggets/wiesencobs en va 1 sept de speedibeet. Eerst wat minder en dan steeds meer tot het koud is en ze de max krijgen. Maar zoals afgelopen tijd wat minder. Maar eten dus wel hooi.

Kan ze ruwvoer mixen eten? Ik ken erg veel oudjes die de grasmix van Hartog krijgen en het daar erg goed op doen.

Nyaleti

Berichten: 6124
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat voer jij je 25+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:35

Goed idee, dit.topic :) hopelijk blijft het overzichtelijk.
Ik heb er een van 28 lopen met PPID en het blijft lastig. laat vaak z'n brok liggen of lust het na een tijdje niet meer. Krijgt duivelsklauw en Glucosamine in het brok wat ie.op het moment lust.
Door de lijstjes te zien krijg ik bijna het idee dat ik hem erg te kort doe, iedereen heeft zoveel verschillende soorten voer joh.

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:38

Interessant om te lezen wat anderen voeren aan hun oudje! :)

Leeftijd paard : 28
Huisvesting : Overdag buiten met mogelijkheid tot schuilstal en savonds op stal. In de zomer dag en nacht buiten (bij hitte overdag op stal).
Lichamelijke klachten : Geen bijzonderheden, al kun je wel merken dat ze ouder wordt. Haar gebit wordt minder en er is een kies getrokken.
Wat wordt er gevoerd : 2 keer op een dag een emmer seniores priores (1 schep ongeweekt per keer), verder onbeperkt hooi en in de zomer gras.
Supplementen : Geen
Beweging : Ze is volledig met pensioen en vermaakt zich prima met mijn ruin in de wei.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Wat voer jij je 25+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:42

Leeftijd paard : 25
Huisvesting : Zonsopgang naar buiten, zonsondergang naar binnen.
Lichamelijke klachten : Gebit niet meer 100% in orde
Wat wordt er gevoerd : Senior Prior, 3 x per dag, 1 kg per keer
Supplementen : Geen
Beweging : 2 x per week, ritje van +- 10 km. Soms meer soms minder

RyanneZarita

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:45

Handig met zo'n lijstje!

Lijstje :

Leeftijd paard : dit jaar 27
Huisvesting : 24/7 buiten met grote schuilstal. Wel een deken. Samen met mijn 2 paarden en de shet.
Lichamelijke klachten : geen (even afkloppen!)
Wat wordt er gevoerd : onbeperkt hooi van super kwaliteit + 1 keer daags bietenpulp met lijnzaadolie + 1 keer daags een kwart muesli en om de dag all in soup.
Supplementen : momenteel geen
Beweging : alleen wat ze zelf loopt :)


Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:46

Hier ééntje van 27 met cushing.
Huisvesting : winter 's nachts op stal. Zomer 24/7 buiten.
Voer : fiberforce en fiberbeet, lijnzaadbrokken en jpgf brokjes
Hooi : beperkt
Gras : heel beperkt ( 8 jaar geleden hb geweest )
Lichamelijke klachten : ze mist een kies of 2.
Beweging : wat ze zelf wil
Supplementen : geen.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 18-01-20 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:54


Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:16

Interessant om te zien wat alle oudjes krijgen! Ik heb een 25 plusser staan!

Leeftijd paard : 25
Huisvesting : 24/7 buiten met schuilstal, grote paddock en toegang tot de track en weide. Draagt geen dekens.
Lichamelijke klachten : Beide achterbenen hebben een cyste in het kogelgewricht ontstaan door slijtage (15 jaar manege werk gedaan) en deze zijn groeiende helaas. En gevoelige luchtwegen.
Wat wordt er gevoerd : Ze krijgt een kwart Vitalbix Active+ en een schep lucerne Digest. En verder onbeperkt ruwvoer (onverpakt hooi) en weidegang
Supplementen : Ze krijgt Magnesium, kleefkruid, duivelsklauw en lijnzaadolie
Beweging : Natuurlijk gewoon dag en nacht buiten en heel af en toe wandelen we een stukje, maar ze mag verder dan dat ook niet veel extra beweging meer helaas.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Re: Wat voer jij je 25+ paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:37

Ik voer slobber van pavo en soms bietenpulp