Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:12

Misschien behandelen met teatree olie?


Toverbal
Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:12

oef wat ziet dat er heftig uit TS.
Dapper dat jij de zorg voor hem op je neemt, ik duim mee dat hij er bovenop komt :(:)

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:17

enorm lieve uitstraling ik begrijp dat je 'm nog wilt helpen. Ik volg! Sterkte!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

sas66
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:41

Ach wat een hoopje ellende en wat heeft hij een lief koppie. Wat lief van je TS dat je hem een kans wilt geven, respect. Ik hoop zo voor je dat hij opknapt. Ben ook erg benieuwd wat de andere dierenarts ervan zegt.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:57

Humpiedumpie schreef:
Misschien behandelen met teatree olie?



Nee, dat prikt enorm !!

finnyboy
Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:10

lief mens! ik volg

Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 16:03

DA 2 is net weg...
Hij zag de toekomst nog rooskleurig in. Wassen met een zachte spons met bethadine in water. Volgens hem een zware infectie of bacterie opgelopen die nu lelijk huis houdt op die benen.
Blauwe spray daarna blijven gebruiken voor minstens 1 week en daarna gaan we kijken voor een zalf. Nu zijn het open wonden en is schoonhouden het beste (zonder dikke zalven op).
Antibiotica verder zetten en vitaminekuur voor weerstand.
Tegen volgende week zou het zeker beter moeten zijn!
Oh ja, ik was niet met echte chloor hoor, maar ik weet de naam van het middel niet en het ruikt naar chloor .
Hij stond vandaag weer opgewekt rond te kijken.

Amie <3
Onassis <3
Opium <3

Eleeke
Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:04

Stille volger hier. Fijn om te horen dat de toekomst er weer rooskleurig uitziet. Arm dier.

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:31

Fijn dat de tweede DA er rooskleuriger in staat. Hopelijk knapt hij snel op!

s_v
Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:20

Fijn dat de 2e DA toch wat meer perspectief geeft! Ik duim mee voor jullie :j

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Linnie050
Berichten: 11795
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:27

Ik zou vitamine brokjes geven.
Ik gaf vit crix van Masters.
Een vitamine spuit is een eenmalige boots.
Deed ik er weleens naast.

Hier ook een paard gehad met 1 een wond.
Wij gebruikte inderdaad ook betadine of betadineshampoo.
Verdunde het in een gieter en goten het eroverheen.

Wij moesten het wel verbinden met dat vettige groene gaas ertussen.

Hoop dat je paard snel in stijgende lijn opknapt.
Ik ben heel benieuwd.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:27

Klinkt positief. Hoop het zo voor hem

onpaard
Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:53

linnie050 schreef:
Ik zou vitamine brokjes geven.
Ik gaf vit crix van Masters.
Een vitamine spuit is een eenmalige boots.
Deed ik er weleens naast.


Mizora gaf aan hiermee te wachten de eerste 6-8 weken. Ik weet niet precies waarom, misschien te veel belasting voor t lichaam van niks naar een veel vitamines.

*****

Pistasche
Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:18

Goed nieuws! Dat geeft jou ook weer moed.

heb vertrouwen, houd moed

LindyHJarig
Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 23:56

Ik vermoed dat het met de nieren te maken heeft. Die moeten al die vreemde stoffen wel kunnen filteren en zonodig uitscheiden. Als de nieren niet goed werken als gevolg van ondervoeding, of om een andere reden, dan zou je je paard kunnen vergiftigen met een vitaminebrok, omdat het daar dus niet uit kan selecteren wat het nodig heeft en de rest weg kan gooien.

Denk ik...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 02:28

Maar hij had deze littekens al en die zijn open gesprongen?

Hoe werd hij gehouden?

Mijn merrie was 20 en zo mager. Ook flinke haken in dr mond en te lang geen eten gehad of heel slecht.

Gewoon buiten op de wei gezet met onbeperkt hooi op het plaatsje erbij.

Later hebben ze 's avonds op stal gestaan en had ze steeds dikke benen, dus nooit meer op stal. Het was ook rond deze tijd, dus gelijk deken op en wel gaan bijvoeren met speedibeet en een vitamine brok. Maar rustig aan.

Ze heeft hele flinke littekens op dr achterbenen en ook wild vlees op 1 plek, dus je wil inderdaad geen druk daarop.

Later heeft ze haar voorbeen echt gruwelijk open gehaald. Veearts zag ook amper de mogelijkheid het nog te hechten, maar met nietjes naar elkaar toe en daarna drukverband. Ipv stalrust, gewoon 24/7 buiten laten lopen.
Na 3 dagen kwam veearts checken en zag het er tegen alle verwachtingen super uit. Je ziet er niks van meer.

Het lastige is dat je wordt doodgegooid met adviezen, is het niet door experts, dan wel door merken of vrienden. Maar laat je niet gek maken.
Veeartsen weten helaas vrij weinig van goede voeding ( net als heel evel mensen ) en ze houden zich te weinig bezig met goede huisvesting.

Bij paarden is bewegen echt van essentieel belang voor de stofwisseling en bloedsomloop. Heel veel mensen moeten problemen oplossen met voer en of supplementen. Dat is niet nodig als het paard zichzelf kan herstellen.

Kijk ook niet alleen naar het uiterlijk. Ik zag onze merrie uiterlijk snel aankomen en glanzen. Maar pas na vele maanden zag ik aan haar gedrag dat ze echt herstellende was.

Ze is nu 26 en fitter dan ooit. En zonder teveel poespas.

Ik heb zelf een bedrijf gehad in voeding en paarden voer verkocht, maar ben van veel dingen afgestapt, omdat het vaak te commercieel is en men niet per paard kijkt. Zo lees je ook weer vele adviezen, zonder dat men dit paard kent en daar gaat het al mis.

Een rustplaats, dus een droge plek om te liggen en beschut te staan of te liggen is ook wel echt belangrijk naast 24/7 vrij bewegen.
Kijk goed hoe het paardje eet en mest en probeer ook eens te zien hoe hij urineert.

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 06:02

Het is me eerlijk gezegd niet 100% duidelijk waardoor het veroorzaakt wordt. Wel in de eerste 2 weken, dan kan extra vitaminen en mineralen zorgen voor fatale neurologische problemen doordat de mineralen in verkeerde verhoudingen in het bloed terecht komen. Maar mijn ervaring is dat de 6-8 wekenkoliek er ook mee te maken heeft. Op papier heb ik er nog geen documentatie van gevonden. Maar tot nu toe heeft vrijwel ieder heftig verwaarloosd paard dat ik opgeknapt heb of gevolgd heb (via bokt of via mijn eigen adviezen) er last van gehad. Degene die dik in de mineralen gezet waren hebben dat vaak niet overleefd of het aan met kliniek opname, terwijl degene die dat niet stonden meestal niet meer dan een terugval hadden. Dus ik heb het gaan afraden. Na die kleine 2 maanden is vroeg genoeg.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:05

Mizora schreef:
Het is me eerlijk gezegd niet 100% duidelijk waardoor het veroorzaakt wordt. Wel in de eerste 2 weken, dan kan extra vitaminen en mineralen zorgen voor fatale neurologische problemen doordat de mineralen in verkeerde verhoudingen in het bloed terecht komen. Maar mijn ervaring is dat de 6-8 wekenkoliek er ook mee te maken heeft. Op papier heb ik er nog geen documentatie van gevonden. Maar tot nu toe heeft vrijwel ieder heftig verwaarloosd paard dat ik opgeknapt heb of gevolgd heb (via bokt of via mijn eigen adviezen) er last van gehad. Degene die dik in de mineralen gezet waren hebben dat vaak niet overleefd of het aan met kliniek opname, terwijl degene die dat niet stonden meestal niet meer dan een terugval hadden. Dus ik heb het gaan afraden. Na die kleine 2 maanden is vroeg genoeg.


Dat is toch ook wat ze bij honden adviseren: kleine beetje te geven vooral als ze van ver komen... Bij paarden wil je wel wat darmvulling hebben natuurlijk, om zweren tegen te gaan, maar vind het niet gek gesteld hoor, dat je - zoals de dierenarts zegt - wél even een vitaminespuit kunt geven, maar vooral nog niet 'flink in de korrel' te zetten... Eerst maar wat ruwvoer erin, als ze zo schraal zijn, levert dat al stukken meer voedingsstoffen op dan ze gewend zijn... laat dat lijf er maar aan wennen!

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:21

Maar Dan is juist een vitaminespuit toch ook beter om mee te wachten?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:35

Weidebloem schreef:
Maar Dan is juist een vitaminespuit toch ook beter om mee te wachten?


Meestal is dat een vrij simpele, niet belastende ´shot´, Equivital pasta is zo'n spuit met vitamine A, B-complex, C, D en E. Dat is fijn als opkikker, maar zal het lijf niet zo sterk belasten. Een vitaminekorrel bevat een veel breder scala aan ingrediënten, met daarbij ook de mineralen, die een stuk sneller toxisch zijn.
Zie zo'n spuit meer als zo'n tabletje vitamine C met echinacea die wij bij verkoudheid wel eens willen pakken als mensen, denk ik.

Mizora
Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:41

Ik ben ook daar heel terughoudend mee, en zou de spuit in ieder geval over een aantal dagen verdelen. In ieder geval controleren of er echt geen mineralen in zitten (anders dan een beetje ijzer, dat kan geen kwaad).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:42

en kan hij niet in een uitloopstal ofzo?
als hij dikke stalbenen krijgt,zou ik toch kijken voor een plekje met meer beweging(wat sowieso beter is voor zo'n oudjes,die ook vaak hier en daar wat artrose beginnen krijgen)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:48

Wij zijn ook de eerste 2 maanden heel voorzichtig en checken dan nog een keer bloed. Zegt niet alles, maar ik wil het wel dan even met regelmaat zien.

Die darmen moeten enorm wennen en dat heeft effect op alles in het lijf. Juist daarom is bewegen echt belangrijk. Dat stimuleert de darmwerking.

Wij hebben al wat paarden opgeknapt en kreeg mensen die voer haalden of advies wilden, ging ook naar de mensen toe en het grootste probleem is teveel in 1 keer voeren en teveel op stal zetten. Daar komt inderdaad koliek van.
In 1 geval waren ze bang dat het paard het koud had, zette het bij elk spatje regen binnen etc. Maar als je zag wat er aan eten in ging.........Ja, dat werkt gewoon niet.

Het blijft een kwestie van gezond verstand. Maar helaas staan veeartsen toch wat langs de zijlijn en kunnen nog steeds geen goede adviezen geven.

Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: Verwaarloosd paard opvangen en voederen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 15:20

Vandaag was hij alweer een klein beetje beter! Zwelling iets minder en wonden bleven droog.
Gaat de goeie richting uit denk ik!

Amie <3
Onassis <3
Opium <3

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 15:31

Ach wat een zielig ding! Hij heeft wel een ontzettend lief hoofdje. Hij is je erg dankbaar voor jouw goede zorgen. Erg schandalig dat mensen hem zo slecht hebben behandeld. Dat heeft hij niet verdiend. Veel succes met alles!

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers