Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:58

Ik gebruik de nuggets weer, blijft een fijn product. Paardje is inmiddels mooi op gewicht

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:38

Hoihoi,

Ik zit er aan te denken om de nuggets te gaan geven. Mijn pony is inmiddels 21 en wordt wat moeilijk op gewicht te houden in de winter. Nooit verwacht bij deze haflinger, haha.
Hoe geven jullie de nuggets? En werkt het bij jullie paarden om wat dikker te worden?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:50

MeggiieTommy schreef:
Hoihoi,

Ik zit er aan te denken om de nuggets te gaan geven. Mijn pony is inmiddels 21 en wordt wat moeilijk op gewicht te houden in de winter. Nooit verwacht bij deze haflinger, haha.
Hoe geven jullie de nuggets? En werkt het bij jullie paarden om wat dikker te worden?


Ik geef nu de nuggets ipv de wiesencobs. Geef ze het hele jaar rond met vit en nu ook speedibeet erbij en meer.

Heb ze jaren droog gegeven zonder ooit problemen. Maar 3 zijn wat ouder en wat gebitsproblemen, dus gaan weken. Sowieso nu met de speedibeet.
Alleen mn 10jr moet het niet, dus die krijgt alleen nuggets die wat vochtig zijn, zodat zijn medicatie eraan plakt.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:16

Maar wat is het verschil tussen nuggets en onbeperkt hooi?
Wat voegen die nuggets dan nog toe?

Ik heb ook een paard wat ik maar niet dikker krijg (uiteraard medisch alles gecheckt), hij is gewoon een ontzettend kieskeurige eter... Altijd al geweest. Daarnaast is het ook geen paard wat blijft door eten. In de wei staat ie in de zomer ook heel vaak gewoon een beetje op rust of is hij aan het spelen terwijl de rest voornamelijk met de kop aan de grond staat.

Ik heb nu proefzakje Fibre beet van Pavo gekregen ga ik die maar eens proberen...
Speedibeet at ie niet (ook niet gemengd met slobber of ander voer)
Hij krijgt nu op een dag verdeeld onbeperkt hooi, 3 voerscheppen brok (vanuit stal, basisbrok), lucerne en na werken 1 volle schep Equifyt Quarter en 3/4 schep Equifyt Pre active. Oja en lijnzaadolie.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:22

missK schreef:
Maar wat is het verschil tussen nuggets en onbeperkt hooi?
Wat voegen die nuggets dan nog toe?

Ik heb ook een paard wat ik maar niet dikker krijg (uiteraard medisch alles gecheckt), hij is gewoon een ontzettend kieskeurige eter... Altijd al geweest. Daarnaast is het ook geen paard wat blijft door eten. In de wei staat ie in de zomer ook heel vaak gewoon een beetje op rust of is hij aan het spelen terwijl de rest voornamelijk met de kop aan de grond staat.

Ik heb nu proefzakje Fibre beet van Pavo gekregen ga ik die maar eens proberen...
Speedibeet at ie niet (ook niet gemengd met slobber of ander voer)
Hij krijgt nu op een dag verdeeld onbeperkt hooi, 3 voerscheppen brok (vanuit stal, basisbrok), lucerne en na werken 1 volle schep Equifyt Quarter en 3/4 schep Equifyt Pre active. Oja en lijnzaadolie.


Soms is onbeperkt hooi teveel vulling en te weinig 'inhoud' zeg maar. Dan moet er iets in dat meer aanzet. Ik weet niet of de fibre nuggets dan het aangewezen product zijn, maar fibre beet zou daar wel geschikt voor kunnen zijn. Het feitelijk volume is kleiner dan van hooi, maar het zet meer aan, dus ze kunnen er meer van 'naar binnen werken' dan van hooi, oneerbiedig gezegd, waardoor het aanzet. (In extreme vorm een beetje hoe die flesjes vloeibare voeding werken die ze mensen in het ziekenhuis geven om toch vooral maar aan hun calorieën te komen.)

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:26

Skippy01 schreef:
missK schreef:
Maar wat is het verschil tussen nuggets en onbeperkt hooi?
Wat voegen die nuggets dan nog toe?

Ik heb ook een paard wat ik maar niet dikker krijg (uiteraard medisch alles gecheckt), hij is gewoon een ontzettend kieskeurige eter... Altijd al geweest. Daarnaast is het ook geen paard wat blijft door eten. In de wei staat ie in de zomer ook heel vaak gewoon een beetje op rust of is hij aan het spelen terwijl de rest voornamelijk met de kop aan de grond staat.

Ik heb nu proefzakje Fibre beet van Pavo gekregen ga ik die maar eens proberen...
Speedibeet at ie niet (ook niet gemengd met slobber of ander voer)
Hij krijgt nu op een dag verdeeld onbeperkt hooi, 3 voerscheppen brok (vanuit stal, basisbrok), lucerne en na werken 1 volle schep Equifyt Quarter en 3/4 schep Equifyt Pre active. Oja en lijnzaadolie.


Soms is onbeperkt hooi teveel vulling en te weinig 'inhoud' zeg maar. Dan moet er iets in dat meer aanzet. Ik weet niet of de fibre nuggets dan het aangewezen product zijn, maar fibre beet zou daar wel geschikt voor kunnen zijn. Het feitelijk volume is kleiner dan van hooi, maar het zet meer aan, dus ze kunnen er meer van 'naar binnen werken' dan van hooi, oneerbiedig gezegd, waardoor het aanzet. (In extreme vorm een beetje hoe die flesjes vloeibare voeding werken die ze mensen in het ziekenhuis geven om toch vooral maar aan hun calorieën te komen.)


En precies dat zoek ik!! Je legt het precies goed uit.
Grote hoeveelheden voer eet hij gewoon niet. Hij zit blijkbaar al snel "vol".
Dus mocht iemand hiervoor tips hebben dan hoor ik ze heel graag! Voor nu dan eerst maar kijken of hij de fibre beet eet

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:13

Denk dat fibrebeet dan wel heel geschikt is. Ik wilde opbouwen tot 1 kilo en na ruim 2 weken was ik alweer aan het afbouwen zo goed werkte het.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 19:15

Luzernebrok ipv luzerne is dan wellicht ook nog een optie :)

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:36

Waarom geen normale bietenpulp, die moet je wel langer weken en om het smakelijker te maken kun je er wel een kwart kilo basisbrok doorgooien. Je paard zal eiwitten nodig hebben om aan te komen. Hij wordt mager van te weinig eiwitten en zetmeel is niet zo okay voor paarden. Heeft je paard al geen maagzweren als hij zo slecht eet? Paarden horen een gezonde eetlust te hebben en als dat er niet is, is er wel wat aan de hand zeker als hij ook nog afvalt. Tenzij je hem heel hard aan het werk hebt maar dan moet je daar ook naar voeren. De winter begintnog maar net als hij vermagerd en te weinig eet houdt hij zichzelf ook niet warm.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:50

missK schreef:
Maar wat is het verschil tussen nuggets en onbeperkt hooi?
Wat voegen die nuggets dan nog toe?

Ik heb ook een paard wat ik maar niet dikker krijg (uiteraard medisch alles gecheckt), hij is gewoon een ontzettend kieskeurige eter... Altijd al geweest. Daarnaast is het ook geen paard wat blijft door eten. In de wei staat ie in de zomer ook heel vaak gewoon een beetje op rust of is hij aan het spelen terwijl de rest voornamelijk met de kop aan de grond staat.

Ik heb nu proefzakje Fibre beet van Pavo gekregen ga ik die maar eens proberen...
Speedibeet at ie niet (ook niet gemengd met slobber of ander voer)
Hij krijgt nu op een dag verdeeld onbeperkt hooi, 3 voerscheppen brok (vanuit stal, basisbrok), lucerne en na werken 1 volle schep Equifyt Quarter en 3/4 schep Equifyt Pre active. Oja en lijnzaadolie.


Ik gaf eerst wiesencobs. Ten eerste voor de variatie, want er zitten weer andere grassen in dan in Nederlands hooi en om de vitamine brok mee te geven.

Vanaf sept doe ik daar speedibeet bij en geef ik meer. Juist omdat er 4 20+ zijn en ze hier 24/7 buiten lopen zonder dekens.
Die fibrebeet vind ik niet zo mooi qua samenstelling.

En naast dat, kan ik ook enkele paarden wat extra bijvoeren. Ze hebben onbeperkt hooi, maar als ik wat wil bijvoeren, geef ik het liefst zo min mogelijk rotzooi. Kom ik eiwittten tekort doe ik liever bijv coolstance copra per paard door een papje wiesencobs. ( en nu dan ook bietenpulp )

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 16:46

Ik voer mijn paard nu 3 weken een halve schep Fibrebeet bij + een extra hooi beurt. Maar is niet veel veranderd nog, moet ik meer Fibrebeet bijvoeren?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:24

Je geeft hooi bij zeg je, dat is naast onbeperkt voordroog?

Persoonlijk zou ik dan de hoeveelheid fibrebeet ophogen. Een paard van 500kg mag tussen de 500-5000gr per dag. Je zit nu denk ik op 500gr met een halve schep.

Ik weet niet wat de oorzaak is van het lage gewicht. Weet je dat ook?

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 20:20

Slmt9 schreef:
Je geeft hooi bij zeg je, dat is naast onbeperkt voordroog?

Persoonlijk zou ik dan de hoeveelheid fibrebeet ophogen. Een paard van 500kg mag tussen de 500-5000gr per dag. Je zit nu denk ik op 500gr met een halve schep.

Ik weet niet wat de oorzaak is van het lage gewicht. Weet je dat ook?


Hij is van stal veranderd, normaal gesproken kreeg hij heel veel en heel goed ruwvoer, de kwaliteit van dit ruwvoer is mij onbekend maar na wat testen van stalgenootjes niet het allerbeste hooi, vanwege verbouwing staat hij deels in stal en krijgt hij van stal zelf 2x per dag hooi en van mij nog een extra hooi beurt erbij. Hij stond voor de verbouwing inderdaad 24/7 buiten met onbeperkt hooi, maar geen idee hoe veel hij toen at en beweegt nu aanzienlijk meer dan bij zijn vorige stal.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 20:43

Weet je hoeveel hij krijgt? Staat hij nog op gras? En heeft hij op stal stro? Ik heb ook weleens op een pension gestaan waar hij echt 2 keer voldoende kreeg om uurtje of 2 van te eten. Zeker in combinatie met op vlas staan en 6 uur op een kale wei was dat veel te weinig. Het lastige is dat je het als klant niet altijd weet. Zeker als hooi wat uit elkaar getrokken is kan een berg heel wat lijken en toch maar een kilo of 2-3 zijn.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 20:52

Hm lastig, ja hij heeft stro, als hij 24/7 buiten staat heeft hij ook gras, maar nu tijdelijk dus niet. Hij krijgt per beurt 1 plak (van die grote balen)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:41

Idd lastig, maar als t op onbeperkt goed ging en hij nu afvalt, zou ik toch eerder proberen ruwvoer te verhogen. Heb je de mogelijkheid om een net te mogen vullen zodat je ook in stal onbeperkt kn aanbieden?
Hier kan je ook voor betalen aan de PH, want met kilo’s hooi bijvoeren ben je toch goedkoper uit dan als je kilo’s fibrenugget moet bijvoeren.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 21:42

Helaas ging onbeperkt op nieuwe stal ook niet goed, sinds de verhuizing heel veel afgevallen ...

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 21:43

En heb je medische zaken al kunnen uitsluiten? Denk aan wormen, gebit etc.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 21:46

Is pas geleden preventief ontwormd, ook tandarts is geweest.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:18

Maar preventief een keer ontwormen helpt niet als er sprake is van een besmetting. Als een paard wormen heeft zal die na 6-8 weken opnieuw ontwormd moeten worden. Afhankelijk van welke besmetting.

Gebit elektrisch gedaam?

Ik wil best verder denken, alleen het is wat moeilijk als je niet weet wat de oorzaak is vh afvallen. Als hij op onbeperkt ruwvoer afvalt, gaat dat beetje fibrenuggets denk ik ook geen zoden aan de dijk zetten.
Dus ik zou eerst uitzoeken wat de reden vh afvallen is.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 22:40

Het lijkt dus gestart te zijn met de verhuizing? Dat kan natuurlijk ook veel energie kosten maar daar moet hij niet van blijven afvallen. Wellicht zit het in de kwaliteit van het ruwvoer of is er iets anders waardoor hij het minder fijn heeft op nieuwe stal.
Ik weet van vorige eigenaar dat mijn paard op bepaalde stal kilo's sportbrok kreeg en maar mager bleef. Verhuisd en op nieuwe stal heeft hij weken heel veel liggen slapen en kwam hij ook vrij snel op gewicht. Blijkbaar kreeg hij op die andere stal gewoon geen rust dat kost ook veel energie.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 23:07

Hij is van 1 a 2 keer in de week rijden, paddock waar hij niet echt in kon rennen, en heel veel (duur en kwalitatief goed) ruwvoer naar een groot Paddock Paradise gegaan, 4 dagen in de week rijden, en onbeperkt ruwvoer maar zie hem vaak genoeg andere dingen doen dan eten.

Een vriendin van mij staat op dezelfde plek en ook haar paard is aanzienlijk gewicht verloren.

missK
Berichten: 813
Geregistreerd: 10-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:06

Rizette schreef:
Waarom geen normale bietenpulp, die moet je wel langer weken en om het smakelijker te maken kun je er wel een kwart kilo basisbrok doorgooien. Je paard zal eiwitten nodig hebben om aan te komen. Hij wordt mager van te weinig eiwitten en zetmeel is niet zo okay voor paarden. Heeft je paard al geen maagzweren als hij zo slecht eet? Paarden horen een gezonde eetlust te hebben en als dat er niet is, is er wel wat aan de hand zeker als hij ook nog afvalt. Tenzij je hem heel hard aan het werk hebt maar dan moet je daar ook naar voeren. De winter begintnog maar net als hij vermagerd en te weinig eet houdt hij zichzelf ook niet warm.


Normale bietenpulp eet hij niet, ook niet gemengd.
Het is een hele kieskeurige eter. Waar sommige paarden eten tot ze erbij neervallen, heeft hij het gewoon al snel wel gezien...
Ik ben afgelopen zomer van stal verhuisd. Toen was er nog weidegang dus viel het allemaal wel mee. Nu het weideseizoen voorbij is merk ik dat het nieuwe rantsoen toch niet voldoende is voor hem.
Hij gaat van kuil naar hooi (wel een goede kwaliteit, van eigen land) en van stro naar vlas (wel onbeperkt hooi).
Uiteraard krijgt ie ruim te eten, maar blijkbaar nog niet wat hij nodig heeft daarom ben ik zoekende naar wat dan wel...
Geef nu bijvoorbeeld Equifyt Quarter bij voor de eiwitten die daarin zitten, maar misschien moet ik de brok van stal wel vervangen door bijvoorbeeld de Gastro+ (paard met maagzweren verleden) of door Sport Torso van Voermeesters.
Kuil bevat natuurlijk meer eiwitten dan hooi dus ik denk inderdaad dat ik het vooral daarin moet zoeken.
Als ik hem bijvoorbeeld flink lucerne bij voer eet hij weer minder hooi... Hele lastige puzzel dit hoor!

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:32

superpony schreef:
MeggiieTommy schreef:
Hoihoi,

Ik zit er aan te denken om de nuggets te gaan geven. Mijn pony is inmiddels 21 en wordt wat moeilijk op gewicht te houden in de winter. Nooit verwacht bij deze haflinger, haha.
Hoe geven jullie de nuggets? En werkt het bij jullie paarden om wat dikker te worden?


Ik geef nu de nuggets ipv de wiesencobs. Geef ze het hele jaar rond met vit en nu ook speedibeet erbij en meer.

Heb ze jaren droog gegeven zonder ooit problemen. Maar 3 zijn wat ouder en wat gebitsproblemen, dus gaan weken. Sowieso nu met de speedibeet.
Alleen mn 10jr moet het niet, dus die krijgt alleen nuggets die wat vochtig zijn, zodat zijn medicatie eraan plakt.


Dat scheelt! Misschien ga ik het dan ook droog voeren. Op de verpakking stond 1 deel nuggets 2 delen water. Nu voer ik het denk ik 1:1 of 1:2 maar laat het maar 10 minuten intrekken omdat het water dan zo goed als is ingetrokken in de brokken. Stalgenootje zei dat je het minimaal 2 uur moet laten weken omdat het anders uitzet in de buik. Is dat zo als je het maar 10 minuten laat weken?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:42

Pavo FibreNuggets kunnen droog gevoerd worden, maar voor optimale veiligheid is het advies om de brokken te weken met voldoende water, in de verhouding 1:2 (FibreNuggets : water). Week het product gedurende 30 minuten in warm water/ 1 uur in koud water.

zo,staat het op,de site