Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 18:09

Als je overschakelt van voer, kunnen ze altijd afvallen. Darmen zijn heel gevoelig.

Helaas geen goede ervaringen met wat veeartsen adviseren qua voer. Ze weten er heel weinig vanaf en verdiepen zich ook nog steeds weinig in goed voeren anno 2019.

Aankomen kost tijd, maar als hij ppid heeft, moet je sowieso heel anders gaan voeren.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:48

Hij stond al 10 weken niet meer op pension toen hij begon in te vallen. Maar heeft daarvan wel 7 weken boxrust gehad. Ik denk eerder dat ik de overgang van boxrust naar 24/7 buiten wat onderschat heb. Ik ging tegelijk minder voeren omdat hij net beetje te dik was en de weidegang opgebouwd werd. Hij was die eerste week ook vrij chagi, dat trok gelukkig snel bij, maar het wennen zal best wat energie hebben gekost. Ik heb mijn huidige voer nog eens bekeken en eigenlijk alleen de pavo 18+ vind ik te hoog in zetmeel. De rest is allemaal laag in suiker en zetmeel. Gelukkig mag de breed & grow muesli en luzerne blijven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 13:17

Je moet niet alleen daar naar kijken, maar ook de ingredienten. Je kan waarschijnlijk ook wel overleven op patat, mc donald's en vitamine pillen, maar gezond en gevarieerd eten is beter. De darmflora is het belangrijkste van het paard.

__Robijn__

Berichten: 2908
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 14:54

geven jullie elke dag die Fibrebeet? en verdeeld over de dag of gewoon in 1 x.
Geef die van mij Speedibeet maar komt daar te weinig van aan, dus wil slobber met Fibrebeet gaan geven zodat hij hopelijk wat meer aan komt.
Ik ben er vaak savonds maar anders maar ik een emmer waarin het verdeeld over de dag gevoerd kan worden

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:50

500 gram fibrebeet in een keer gaat goed hier. Gooi er ook nog wat luzerne (flinke hand) en muesli (250-500 gram) door. Zonder die luzerne kan hij het echt gaan slobberen/drinken en heb liever dat hij beetje kauwt. Hij gaat daarna meestal ook meteen door aan het hooi dus echt vol zit hij er niet van. De kleine kilo senior priories krijgt hij verdeeld over 2 keer. Maar weet ook van genoeg mensen dat ze daarvan 1-2 kilo per keer voeren en dat zet minstens net zo veel uit als de fibrebeet.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:18

Tinker die ik bijrijd krijgt geweekte hartog luzerne brok, als hij heel erg hard heeft gewerkt krijgt hij er speedibeet bij. de nieuwe van pavo wil ik nog wel een keer uitproberen, helaas heeft pavo nog geen proefzakjes.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:37

We zijn winters geweest waarin ik 3x per dag 1-1,5 kg bietenpulp (droog gewogen, daarna geweekt) met daarbij nog grasbrok, zemelen en muesli voerde.
Per maaltijd was het dan een flinke flextub vol.
Overigens voer ik het dus niet zo dun dat 't soep is en te drinken is.
Ik week het met precies genoeg water dat 't helemaal uitzet maar wel een soort droge brij is, waar nog wel op gekauwd moet/kan worden.
Als ik het vloeibaar geef dan knoeit hij zoveel meer, en hij eet met minder plezier lijkt het wel.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 22:29

Ohja zo handig ben ik er nog niet in en ik doe er voor de zekerheid eerder teveel dan te weinig water bij. Vandaag was het in tegenstelling tot gisteren weer aardig waterige pap, maar met een flinke hand luzerne werd het weer kauwbaar.

De senior priories rook beetje zuur toen ik de 2e portie wilde geven en is de kliko in gegaan. Dat is wel fijner van spul dat minder lang hoeft te weken, dat kun je makkelijker 'vers' voeren.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 23:39

Update, zowel Speedi als Fibrebeet: "Niet lekker, ik eet het niet. ^)"...

Iemand tips hoe ik dit naar binnen krijg? Mengen met slobber? Geef ik hem dan niet veels te veel met zijn muesli er ook nog bij? Moet er dan echt ook veel slobber in gooien wil hij het eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:42

Ik meng het met wiesencobs. Wiesencobs krijgen ze hele jaar en deed er eerst een beetje speedibeet doorheen. Bouw het op naar temperatuur. Momenteel krijgen ze de DC van vitalbix erdoor en gemalen lijnzaad. Te droog eten ze het gemengd niet goed. Moet dus wat nat blijven. Dat komt echt door de speedibeet, want wiesencobs eten ze zo.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 06:59

Ik meng de speedibeet met de Fibre nuggets. Dat wordt goed gegeten zonder de nuggets niet. De fibre beet durf ik niet te voeren aangezien die van mij slecht reageren op luzerne.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 07:22

Ik moet de fibrebeet of speedibeet mengen met slobber en muesli. Anders lust mijn dame het ook niet.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:02

Mijn paard at de speedibeet matig en dan na een half jaar voeren ging er meer over de vloer dan in z'n mond, dus daar zijn we maar mee gestopt. Ook met wat muesli of vital erdoor.

Fibre beets gaan al iets beter, al voer ik dat alleen op wedstrijd. Fibrenuggets gaat er zo in en weekt ook lekker snel in koud water.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:42

Mijn paard vindt het sinds gisteren niet lekker meer. At het in het begin goed op, nu haalt hij er zijn neus voor op.
Dan maar gemengd met slobber tot een nat papje. Nog niet. In een hopeloze poging wat handjes Luzerne erbij gegooid zodat hij wat kon knabbelen in plaats van slurpen, en dat werkte! :+ Of dat vandaag ook nog werkt is maar de vraag... Maar opeten zal hij doen, ik heb nog 1,5 zak staan. :')

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:24

Ooh, das balen! :\
Die van mij slurpt het nog steeds binnen no time naar binnen en das normaal een slak met eten :')

Mss wat zemelen er door doen?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:32

Als je het dan eens wat minder nat van zichzelf maakt?
Dus veel minder water, dat het geen soepn wordt maar een soort droge brei waardoor hij het moet kauwen ipv slurpen?
Het hoeft nl helemaal niet zo vloeibaar gevoerd te worden.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:48

De Fibrebeet voer ik normaal redelijk 'droog' hoor. Maar dat wou hij niet meer. Daarom slobber erbij gedaan maar dat was dus ook geen succes.
De Luzerne eronder mengen gaf hem echt iets om op te knabbelen, dus hopelijk is dat de oplossing.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:04

Ik denk dat mensen teveel voeren. Het is best een zware hap en ze zouden er eigenlijk wel even over mogen doen.......

Als het te droog is en je mengt het met muesli, pikken ze dat er vrij goed tussenuit.

Ik doe wel iets meer wiesencobs dan speedibeet, dus dat heeft de overhand.

Sherivey
Berichten: 8620
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:12

Heb ook een paard dat snel te dun wordt. Staat momenteel op een halve schep Fibrebeet (droog afgemeten) en een halve schep Sportsfit muesli, omdat hij redelijk wat kilometers maakt.

Hij gaat er momenteel erg goed op, is mooi op gewicht (even afwachten nu hij van vacht aan het wisselen is en de temperatuur straks omlaag gaat). Hij eet het ook graag.

Sidenote, hij krijgt hiernaast ook onbeperkt ruwvoer, staat 24/7 buiten

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 20:58

Ja geen idee wat ik er door heen kan gooien, hij krijgt namelijk al muesli... Wil hem niet teveel van verschillende dingen voeren. Hoe zit het met de Hartog brokken, met name de Grasmix is dat een dikmaker? Of merriebrok? Muesli, fibrebeet EN slobber is denk ik te veel van het goede.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:57

Maar je hoeft toch niet veel te geven?

Ik gaf al wiesencobs aan ze, maar niet zoveel. Ook niet allemaal even veel...

Va sept speedibeet erbij en eerst heel weinig. Als ik meer geef, gaat dat langzaam en ook wiesencobs iets meer, dus hou ik totaal wel in de gaten natuurlijk.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:04

slobber,muesli en fibrebeet kan wel samen hoor want zo geef ik het dus wel.
driekwart schep seniores priores, daar gaat een kwart schep fibrebeet bij.
dat laat ik dan weken.

en als ik het geef gaat daar nog een halve schep pavo 18 plus bij.
want anders is het toch niet lekker genoeg voor mevrouw !
kwa hoeveelheid is het precies genoeg om in 1 x op te eten.

geef ik meer dan loopt ze er ook bij weg omdat ze dan vol zit.
denk dat je dan daar wat in moet gaan kijken wat werkt

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:47

Ik zou alleen de nuggets geven. Daar heb ik hier onze luchtzuigmerrie heel dik mee gekregen. In het begin geweekt gevoerd en daarna opgebouwd met droge nuggets waar ze nu makkelijk een hele voerschep van op kan. Eigenlijk zijn die nuggets gewoon gedroogd hooi & van veel hooi krijg je een paard dik, daar kan geen enkele brok/biks tegenop in mijn optiek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:50

Ik twijfel tussen de genoemde drie, samen met vitaminekorrel en Gemicroniseerd lijnzaad ( en ruwvoer uiteraard).
Pony door stress en verhuizing en de rui wat ingevallen momenteel, dus mag even een extra laagje op....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:07

Ik maal lijnzaad zelf met een koffiemolen. Koop grote zak bij welkoop en heb een koffiemolentje. Gaat prima.

Ik vind nog steeds speedibeet met wiesencobs heel fijn. Maar hier geen Marstall dichtbij te krijgen, dus ga de nuggets proberen.
In die fibrebeet zit toch weer teveel naar mijn behoefte.